1334-74

 

1334-69

خاطره  نورشید

ایرانیها معمولا در همه جای دنیا خوش سلیقه هستند و در بهترین مکانهای تجاری مشغول به کار شده و در بهترین محله ها هم زندگی می کنند و علاوه بر آن با توجه به خوی و خصلت خود معمولا ترجیح میدهند که در یک منطقه جمع باشند. این قانون مشمول ایرانیهای مهاجر به گرجستان هم شده و اکثر ایرانیها در منطقه های اعیانی روستاولی و واکه و ملک اش ویلیبه تجارت مشغول و اکثرأ در همین حوالی زندگی می کنند.
علاوه بر این به دلیل پیشینه تاریخی ایران و گرجستان ، مردم و دولت گرجستان تا کنون با گرمی و صمیمیت بسیاری میزبان ایرانیان بوده و برای ایرانی ها هم زندگی در این کشور به دلیل تشابهات و نزدیکی فرهنگی راحت تر است.  زبان گرجی بکلی زبان متفاوتی است ولی وقتی با دقت این زبان را جستجو کنیم لغات فارسی بسیاری در فرهنگ زبان گرجی یافت میشود.
شاید میتوان به جرأت گفت که تشابهات فرهنگی بسیاری درمیان ما و گرجی ها وجود دارد که شاید یکی از این تشابهات این باشد که هر دو کشور در طول تاریخ مورد تعرض و چپاول از جانب بیگانگان قرار گرفته و خاک و ملیتمان مورد گزند بوده ولی گرجی ها 1334-76هم همچون ما در طول تاریخ تلاش بسیاری کرده اند تا فرهنگ کهن و غنی خود و زبان و آداب و رسوم خود را نه تنها حفظ کرده بلکه آن را به آیندگان خود به میراث بگذارند.
دین رایج این کشور مسیحت ارتودوکس میباشد و مردم این کشور بسیار مذهبی هستند، ادیان دیگر مانند یهودیها و مسلمانان نیز در اقلیت قرار دارند  ولی میتوان به جرأت گفت که تمامی مردم در این کشور بدور از تنش های مذاهب زندگی آرامی را در کنار هم دارند.
دلیلی که ایرانیان را بسوی این کشور روانه کرده علاوه بر گرفتن روادید به محض ورود و شرایط آسانی که به آنها اجازه میدهد که کار و پیشه  خود را شروع کنند این است که دولت امارات (دبی) طبق قوانین و محدودیت های اقامتی بسیاری که برای ایرانیان بوجود آورده و عدم تمدید روادید برای آنان، سیل ایرانیان از امارات به گرجستان سرازیر شده وکماکان این روند ادامه دارد.
شایان ذکر است که تحریم های چندین و چند جانبه دول غربی و در رأس آنها امریکا و فشاری که به متحدانشان در هر گوشه وارد میکنند باعث آوارگی ایرانیانی شده که سالها بدون هیچ مشکلی مشغول تجارت و زندگی در گوشه و کنار بودند.
منباب مثال دبی که در بیست سال 1334-77اخیرتبدیل به مکانی شده بود برای زندگی و تجارت ایرانیان حال درهای امید را بر روی هزاران ایرانی بسته و با عدم تمدید اقامت ایرانیان آنان را مجبور به ترک خاک دبی کرده اند.
باید دید این محدودیت ها که عمدتأ با شعار فشار بر دولت جمهوری اسلامی از جانب کشورهای غربی طراحی و اجرا میشود چه تأثیرات بسزائی در زندگی هزاران هزار ایرانی داشته و دارد که سالیان سال جلای وطن کرده و در کشورهای همسایه سکنی گزیده اند و حال باید به کشور دیگری کوچ کرده و همه چیز را از نو شروع کنند. باید اضعان داشت که در شرایط بد اقتصادی فعلی جا بجائی های اجباری بیشترین ضربه را به بدنه اقتصاد ایرانی ها وارد میکند و گویا مثل همیشه ما را فریاد رسی نیست.
البته ما ادعا نمی کنیم که تمامی ایرانیها که به گرجستان میایند از دبی است و البته صدها نفر هم از ایران به گرجستان کوچ می کنند به دلایل خیلی آشکار که عمده علت ها از فرط بیکاری و فشارهای اقتصادی و نبودن آزادیهای اجتماعی است.

1334-72