1445-55

1445-56

1445-57

گزارش از سعید مهرآور-آلمان

شصت و پنجمین دوره جشنواره فیلم برلین به عنوان مردمی ترین رویداد سینمائی جهان قدمگاه بزرگان سینمائی جهان امسال هم با شکوه برگزار شد.
جشنواره فیلم برلین که به همراه جشنواره کن و ونیز یکی از سه رویداد معتبر جهان محسوب میشود. که در این رویداد سینمائی 10 روزه حدود 400 فیلم به نمایش در آمد و مجموعا 19 فیلم برای کسب خرس طلائی و خرس نقره ای با یکدیگر رقابت کردند.
در این دوره از مسابقات 3 فیلم از ایران حضور داشتند. فیلم سینمائی تاکسی تازه ترین ساخته جعفر پناهی است که دربخش مسابقه برنده جایزه خرس طلایی این جشنواره شد که بدلیل ممنوع الخروج بودنش امکان حضور در جشنواره را نداشت و خواهرزاده اش خرس طلایی این جشنواره را به نیابت از او دریافت کرد.
تاکسی که مانند دوفیلم قبلی پناهی (پرده و این فیلم نیست) ساختار مستند گونه دارد با امکانات محدودی ساخته شده است. داستان آن در یک تاکسی در تهران میگذرد که رانندگی این تاکسی با خود پناهی است.
فیلم پریدن از ارتفاع کم داستان زنی است که در چهار ماهگی می فهمدکه جنین در شکمش مرده است اما تصمیم میگیرد که به کسی چیزی نگوید.
نگار جواهریان و رامبد جوان در اولین فیلم بلند حامد رجبی که تهیه کنندگی آن رامجید برزگر فیلم ساز ایرانی به عهده داشته است بازی می کند.
فیلم پریدن از ارتفاع کم در بخش فیلم های داستانی پانوراما در جشنواره برلین نمایش داده خواهد شد . و آخرین فیلم فیلم سینمائی مادر قلب اتمی میباشد. مادر قلب اتمی دومین ساخته علی احمد زاده و به تهیه کنندگی امیر سیدزاده درشصت وپنجمین دوره فورم برلیناله به نمایش در آمد.

1445-58

ترانه علیدوستی، محمد رضا گلزار،پگاه آهنگرانی و مهرداد صدیقیان در این فیلم که نامش را از یک آلبوم پینگ فلوید گرفته بازی کرده اند. داستان فیلم با مهمانی کامی آغاز میشود که قصد دارد ایران را برای همیشه به مقصد تونس ترک کند.
گفتگوی کوتاه با علی احمدزاده کارگردان ایرانی
علی احمد زاده میگوید مادر قلب اتمی سیاسی نیست. خوشحالم در فجر نیستم ودر برلین هستم. در حالی که هیات انتخابی سی وسومین جشنواره فیلم فجر بارای منفی خود فیلم مرا رد کردند مسولان جشنواره برلین آن را دیده و انتخاب کردند.
وی در باره نظر مسولان جشنواره برلین در باره فیلمش گفت: من مستقیم با آنها صحبتی نداشتم و تنها یک ایمیل مختصر دریافت کردم که در آن اشاره شد نظرشان نسبت به فیلم مادر قلب اتمی مثبت است.این کارگردان جوان افزود در شرایط فعلی که فیلمم از فجر حذف شده انتخاب آن در برلین برایم مهم تر و با ارزش تر شده است. من دو فیلم ساخته ام که اولی هنوز اجازه اکران در کشورم را پیدا نکرده و دومی هم از جشنواره فجر حذف شده است مساله اینجاست که آثار هنری در یک جا متوقف نشده و بالاخره در جای جای جهان دیده و با مخاطب مواجه میشوند.
در پایان فیلم ها با تماشاگران خارجی گفتگو هایی داشتم که همه از فیلم ها راضی بودند.
گلزار ضمن قدر دانی از مسولان فستیوال برلین بسیار تشکر کرد و همچنین از ایرانی هائی که برای دیدن این فیلم آمده بودند و در خاتمه با مهربانی با دوستدارانش عکس بعنوان یادگاری میگرفت و در ضمن گفت امیدوارم با فیلم های دیگر باز به برلین بیائیم.

1445-59

 

دیدگاهی دیگر دربارة جشنواره برلین

این بزرگترین جایزه ی این جشنواره بود. هنگام اهدای این جایزه که گیرنده ی آن خواهرزاده ی خردسال پناهی بود، شور و هیجانی که نه فقط شرکت کنندگان ایرانی در این جشنواره که میان منتقدان و دیگر اهالی سینما را برانگیخت. هنگامی که خواهرزاده جعفر پناهی (هانا سعیدی که در فیلم دائی خود شرکت کرده است) جایزه را دریافت می داشت چنان هیجانزده شد و گریست که تماشاگران قیام کردند و با هورا و هلهله بر تصمیم هیئت داوران به اهدای این جایزه به فیلمساز ایرانی صحه نهادند… پناهی که به دلیل ممنوع الخروج بودن از ایران نتوانست در جشنواره شرکت جوید دو سال پیش نیز برای فیلم نامه ی «پرده» موفق به دریافت خرس نقره ای شده بود، ریاست هیئت داوران را دراین جشنواره «آرنوفسکی» کارگردان معتبر و پرآوازه ی سینما (و از جمله کارگردانی فیلم ماندگار«قوی سیاه») به عهده داشت که فیلم «تاکسی» پناهی را از میان 19 فیلمی که در بخش مسابقه ارایه شد انتخاب کرد و ضمن سخنان مشروحی یادآور شد که :«این فیلم را نباید با فیلم های پرهزینه مقایسه کرد وحتی نمی توان با فیلم هایی که فیلمبرداری و ادیت و مونتاژ و خلاصه دیگر وسایل و ابزار تکنیکی دارند مقایسه کرد… فیلم پناهی نگاه تازه ای به سینماست. کشف تازه ای در سینماست که مرزهای قلمرو سینما را گسترش داده است».
نه فقط حرفهای «آرنوفسکی» برای جامعه ی ایرانی افتخارآفرین است این که جایزه خرس طلایی دراین جشنواره که فیلم های برجسته ای از فیلمسازان برجسته ی جهان مثل ءورنرهرتسوگ» ،«ترنس مالیک» و «بیل کاندون» در آن شرکت داشتند نیز افتخارآفرین است.

1445-77

لازم به یادآوری است که جشنواره ی فیلم برلین همراه با جشنواره های کن و ونیز یکی از سه رویداد معتبر و پرآوازه ی سینمای جهان محسوب میشود، در این رویداد سینمایی که به مدت 10 روز به طول انجامید/400 فیلم به نمایش درآمدند که نوزده فیلم آن برای بخش مسابقه انتخاب شده بود.
فیلم های دیگری هم از ایران در این جشنواره شرکت داشتند به این شرح:
«پریدن از ارتفاع» به کارگردانی «حامد رجبی» و تهیه کنندگی «مجید بزرگ(فیلمساز دیگر ایرانی) وبا بازی نگار جواهریان و رامبد جوان… این فیلم در بخش فیلم های داستانی پانوراما به نمایش در آمد. همچنین فیلم «مادر قلب اتمی» به کارگردانی علی احمدزاده و تهیه کنندگی سیدزاده و با بازی ترانه ی علیدوستی، محمدرضا گلزار، پگاه آهنگرانی و مهرداد صدیقیان.
علی احمدزاده کارگردان «مادرقلب اتمی» پیش از آغاز جشنواره برلین به خبرنگاران گفت:«فیلم من سیاسی نیست خوشحالم که در فستیوال فجرنیستم و در برلینم درحالی که هیئت انتخابی سی و سومین جشنواره ی فیلم فجر با رای منفی خود فیلم مرا رد کرد مسئولان جشنواره ی برلین آن را دیدند و انتخاب کردند.»
همچنین لازم به تذکر است که فیلم پرهزینه ی «محمد» ساخته ی مجیدی را مسئولان جشنواره ی برلین رد کردند با این یادآوری که «فستیوال برلین نمی خواهد به مسیر مذهبی بیفتد».