1455-72

1455-73

نوشتن و حرف زدن دوحرفه کاملا مجزا از هم است و برای کسی که نه نویسنده است و نه نطاق، مانند این صاحب قلم دچار چنین مضیقه ای شده اما چاره نیست و باید شروع کنم. خواننده عزیز، از یک آدم عادی و معمولی توقعی نداشته باشید تا سفرنامه ناصرخسرو و یا سایر موارخان بنویسد.
القصه: داستان ورزشی است. در سال 1323 در ابتدا خیابان فردوسی در خیابان ثبت باهمت ستوان یکم پرویز خسروانی و توسط 10-12 نفر دیگر کلوپ دوچرخه سواران شکل گرفت. شادروان سید آقا جلالی می نویسد هر زمان که در آن اتاق محقر جلسه ای تشکیل میشد، خسروانی، آه عمیقی که حاکی از آرزوهای فراوان بود از ته دل می کشید و ما را بداشتن باشگاه کاملی امیدوار میساخت. زمانی سودای سیرک تهران را در سر می پروراند و روزگاری به تهیه زمینی مقابل دانشگاه می پرداخت. در این هنگام محل اجتماع به خیابان لاله زار کوچه باربد (پاساژ لاله زار) انتقال پیدا کرد و سپس مقر آمال صدها جوان ورزشکار دیگر در زمینی در خیابان ایرانشهر مهیا گشت. این محل در حدود 10 مترارتفاع خاک و حدود پنج هزار تومان هزینه خاکبرداری داشت. هنگامی که با مهندس ساختمان معاهده بنای باشگاه واگذار گردید، آقای مهندس پس از یک هفته با برداشت مبلغ فوق مفقودالاثر گشت. این خسارت هم نتوانست کوچکترین خللی بر اراده خسروانی وارد سازد و همچنان با گام های استوار پیش میرفت و گل آمال خودرا در میان خارهای نومیدی جستجو و می کاشت. و اگر بخواهم قصه بوجود آمدن باشگاه ورزشی تاج را اینگونه شرح دهم، ذکائی عزیز، بنده را سر کار گذاشته و تبدیل بیک پاورقی نویس میکند.
سه سال پس از تاسیس باشگاه تاج تیم فوتبال باشگاه تاج به مقام قهرمانی باشگاههای تهران رسید 1328.

1455-74

فقط لازم به یادآوری است که تیم کلوپ دوچرخه سواران عبارت بود از پرویز خسروانی- میرزا- نواب- سید عزیز- داود و سپس هیئت مدیره باشگاه تاج اولیه – پرویز خسروانی – پرویز عمواقلی گرائیلی – ملکی – مهندس جاویدان – علی دانائی فر و سید آقا جلال آریا و در نتیجه پس از گذشت سی سال از آن تاریخ در قبل از انقلاب باشگاه تاج دارای استادیومهای متعدد بزرگترین تشکیلات ورزشی در دنیا که عبارت بودند از: کاخ مرکزی باشگاه تاج در پارک امین الدوله، کلوپ تنیس تاج در خیابان ولیعصر بالاتر از میدان ونک، استادیوم بانوان واقع در بلوار کشاورز خیابان لوس آنجلس (خیابان حجاب فعلی)، استادیوم انسر(در جنوب غربی تهران خیابان خزانه نازی آباد).باشگاه ورزشی تاج در خیابان انقلاب، باشگاه تاج ترکیه استانبول – باشگاههای تاج واشنگتن (امریکا) قطر- بحرین – و در شهرهای همدان- ملایر- مشهد- آبادان – اهواز- آغاجاری و…
بطوری که بعد از انقلاب من از بعضی از آنها دیدن کردم باین صورت که در این صفحه ملاحظه مینمائید در آمده است.
هیچکس در این مدت بعد از انقلاب بفکر بازپس گیری این تاسیسات نبود (شاید از ترس اسم تاج) این صاحب قلم نه با نام مشکلی دارم نه با دست اندر کاران امروز. آنجا مملکت من است وتاج هم یک نام است با تعویض نام اصل موضوع که باشگاههای تاج است عوض نمی شود. البته توضیح دهم این تصور غلطی است که ما خارج نشینان داریم وگرنه درایران از این خبرها نبود.
به طور مختصر بگویم باشگاه تاج که یک موسسه خصوصی است (از نظر ثبت شرکتها) و دارای اساسنامه است و در سال 1353 به ثبت رسیده و کلیه تشکیلات باشگاه تاج به نفع تمام مردم ایران است و هیچ شخص حقیقی صاحب آن نیست. و متعلق به ملت ایران است و باز در اساسنامه قید شده در صورت فوت آقای خسروانی یا اتفاق غیرمترقبه ای باید توسط تربیت بدنی اداره شود.
تازه می رسیم به اصل مطلب که در شماره آینده خواهید خواند.
ادامه دارد

1455-75

1455-76