1426-3

1426-4

«شان توب» بازیگر سرشناس ایرانی در هالیوود، 22 اکتبر جاری، جایزه ویژه رضا بدیعی کارگردان برجسته ایرانی در هالیوود را در فستیوال نور بدست می آورد جایزه:

NOOR FILM FESTIVAL’S REZA BADIYI ACHIEVEMENT AWARD

شان توب متولد تهران، بزرگ شده و تحصیلکرده منچستر انگلستان، فارغ التحصیل یو اس سی، است که بازیهای هنرمندانه اش را در سریال های محبوب تلویزیون چون:

Homeland/Castle/ Bold and The Beautiful/Seinfeld / Lois&Clark/ The Unit/
N.C.I.S/ Lost/ Sopranos/ER

و فیلم هایی چون Iron Man/Crash /Kite Runner /Bad Boy/Broken Arrow  با بزرگان سینما، جان تراولتا، تام هنکز، رابرت دانی جونیور، مایکل کیتون، ویل اسمیت و بسیاری دیگرهمبازی بوده است.
با شان توب در جوانان رادیو ومجله جوانان گفتگو داشتیم، که مصاحبه رادیویی اش روز جمعه همین هفته از ساعت 9 تا 10 صبح شب از جوانان رادیو پخش میشود.
• از شان توب می پرسیم چه احساسی بخاطر دریافت جایزه ویژه رضا بدیعی در فستیوال نور داری؟ فستیوالی که برایش طی سالها زحمت کشیده اند.
– می گوید: سیامک قهرمانی و یارانش برای برپایی این فستیوال ششمین سال است که شب و روز می دوند، این فستیوال اینک در مرحله ای است که نیاز به یاری ایرانیان دارد، چون خوب جا افتاده، تاثیرگذار شده و من خود بعنوان داور فستیوال شاهد بودم که نسل جوان چه فیلم های زیبایی ساخته و برای فستیوال می فرستادند، چه استعدادها و چه نبوغی در میان آنها دیده میشود، که چنین فستیوالی می تواند در شکوفائی آنها و راهیابی شان به صحنه های بزرگترکمک کند من خیلی خوشحالم که امسال چنین جایزه ارزشمندی را می گیرم.
• شما هیچگاه با رضا بدیعی همکاری داشتید، این شخصیت را چگونه می شناختید؟
– من چند بار رضا بدیعی را از نزدیک دیدار کردم، ولی شانس بازی در فیلم ها و سریال هایش را بدست نیاوردم در سال 1987 که من تازه فعالیت هایم جدی شده بود، خیلی از کارگردانان و بازیگران مرتب ازمن می پرسیدند آیا با بدیعی کار کرده ای؟ بدیعی کارگردان برجسته ای است. شنیدن این حرفها، مرا سرافراز می کرد، بخود می بالیدم که چنین شخصیتی در هالیوود داریم. رضا بدیعی از پیشگامان ما در سینما و تلویزیون امریکا بود، او راهها را برای ما باز کرد، من افتخار می کنم که جایزه ای که بنام اوست و تا امروز باب یاری و شهره آغداشلو دریافت کرده اند، صاحب میشوم.
رضا بدیعی یک استاد در کار خود بود، او با وقار، فروتن و مهربان بود. کاش رضا بدیعی زنده بود، من به سیامک قهرمانی گفتم آرزو داشتم این جایزه را از دست این چهره ارزشمند می گرفتم.
• شان توب را ایرانیان در سراسرجهان بخصوص در داخل ایران می شناسند، بازیهایش را می ستایند، براستی شان توب چگونه این مراحل را طی کرد و چگونه با بازیگران نامدار و فیلم های پرفروش همراه شد؟
– زحمت بسیار کشیدم، پوستم واقعا کلفت بود، از نه گفتن نهراسیدم، سد و مانع ها، برایم مهم نبود. هدف داشتم. پیگیر و مقاوم بودم، خودتان خوب می دانید برای ما که از فرهنگ دیگری می آئیم در هالیوود راه باز کردن و جلو رفتن آسان نیست ولی من عاشق بازیگری بودم، من بدنبال شهرت و ثروت نیامدم، من در پی بالا رفتن از پله های سخت بازیگری بودم، شانس با من همراه بود که توانستم در فیلم های پرارزش و پرفروشی بازی کنم، بخت با من همراه بود تا بتوانم با بازیگران برجسته ای چون ویل اسمیت، جان تراولتا، رابرت دانی جونیور، تام هنکز همبازی بشوم.

1426-5

• آیا از ربرو شدن با این سوپراستارها دچار دلهره و دستپاچگی نشدید؟
– حقیقت را بخواهید نه…  فقط یکبار آنهم در سال 1994 وقتی با جان تراولتا روبرو شدم، دقایقی دستپاچه شدم، چون تراولتا بازیگر مورد علاقه من درنوجوانی بود، ولی خیلی زود در نقش خود فرو رفتم، جان حتی مرا به ناهار دعوت کرد. بسیار مهربان و فروتن بود، اصولا بازیگران نادر برخلاف شایعات، خیلی هم خونگرم،خاکی و مهربان هستند، رابرت دانی جونیور نمونه دیگری است، تام هنکز بی همتاست. من به گفته همسرم وقتی جلوی دوربین میروم، بکلی فراموش می کنم با چه کسی همبازی هستم. من می کوشم در آن نقش فرو بروم.
• آیا تا بحال شانس برنده شدن در هالیوود را هم داشته اید؟
– چند بار بخاطر فیلم Crash  که باب یاری تهیه کرد. جایزه اسکار را برد، برای Kite Runner و Homeland  تا پای کاندیدایی هم رفتم، ولی متاسفانه شانس یاری نکرد، ولی هنوز امید بسیار دارم. خوشبختانه هالیوود، تلویزیون این امکان را به آنها که عاشق بازیگری هستند میدهند.
• شما خودتان اصولا سینما و یا تلویزیون، کدامیک را بیشتر دوست دارید؟
– یک موقعی سینما شکوه خاص خود را داشت، ولی در سالهای اخیر، بهترین سناریست ها، قصه نویسان، کارگردانان و بازیگران به تلویزیون جذب شده اند، کیبل ها با تهیه سریال های محبوبی چون هوم لند، رکورد را شکسته اند، از سویی خیلی از کارگردانان، نویسندگان و بازیگران ترجیح می دهند در تلویزیون کار کنند چون هم در مدت طولانی و هم با حقوق و درآمد بالا و امنیت شغلی و هم نقش ها و کارهای متفاوتی همراه میشوند، هم نیاز به سفرهای طولانی ندارند، ضمن اینکه بسیاری از بازیگران کنارگذاشته شده، خیلی از نویسندگان با ذوق ولی بیکار، به تلویزیون پناه آورده اند و به چهره های پرکاری مبدل شده اند.
من هم تلویزیون را ترجیح می دهم، ولی در نهایت برای سفرهایی که با فیلم ها پیش می آید، تجربیات تازه و دیدن سرزمین های متفاوت، مردم جدید، فرهنگ های تازه، دلم تنگ شده است.
بهرحال اینروزها تلویزیون بهترین ها را بسوی خود جذب کرده است.
• چه پروژه های جدیدی در دست دارید؟
– یک فیلم جدید به کارگردانی باب یاری، چهره افتخارآفرین جامعه ایرانی، بنام پاپا  در کوبا بازی کردم، که سرگذشت ارنست همینگوی است در دوران جنگ در کوبا، که آدریان اسپارکز نقش او را بازی می کند. نقش همسرش! جویلی ریچاردسن و همچنین جیووانی ریبیس در آن بازی دارند چند فیلم و سریال دیگر هم در آینده نزدیک دارم.
با شان توب خداحافظی می کنیم و به امید دیدارش در فستیوال فیلم نور در لس آنجلس.

1426-6