1509-31

با علیرضا اردکانی، مدیر اجرایی بنیاد فرهنگ به گفتگو نشستیم. یک انسان فروتن، تحصیل کرده و آگاه به امور فرهنگی و هنری، و با سابقه درخشان در کمپانی های بزرگ چون والت دیزنی و ان بی سی.
وقتی می خواهیم درباره سوابق بنیاد فرهنگ اشاره ای داشته باشد می گوید:
ـ بنیاد فرهنگ در سال ۲۰۰۸ فعالیت خود را به صورت یک بنیاد غیر انتفاعی، غیر سیاسی و غیر ـ مذهبی آغاز کرد و هدف اش شناساندن فرهنگ، هنر و تاریخ ایران از طریق همکاری با موسسات فرهنگی و هنری، دانشگاه ها و موزه های معتبر جنوب کالیفرنیا به کل جامعه می باشد.

1509-32

– بعضی ها می پرسند که چرا تمام گردهمایی ها، برنامه ها و جشنواره های بنیاد فرهنگ به زبان انگلیسی است؟
ـ باید توضیح بدهم که مخاطب ما نه تنها ایرانی ها و فارسی زبانان، بلکه کل جامعه می باشد. بسیاری از شرکت کنندگان در برنامه های بنیاد فرهنگ غیر ایرانی ها هستند، و هدف ما این است که فرهنگ غنی ایران را به آن ها معرفی کنیم. البته ما در راستای گسترش زبان فارسی هم فعالیت های بسیار داریم. یکی از این فعالیت ها دایر کردن کلاس های فوق برنامه فرهنگ و زبان فارسی در مدارس ابتدایی است. ما تا کنون موفق به برپایی کلاس در پنج مدرسه در در مناطق بورلی هیلز، لس آنجلس، تارزانا و پسیفیک پلیسیدز شده ایم. جالب است بدانید شاگردان این کلاس ها فقط بچه های ایرانی نیستند بلکه غیر ایرانی ها هم در این کلاس ها شرکت کرده اند تا به گفته ی خودشان بتوانند با دوستان خود فارسی صحبت کنند. برگزاری کلاس های فارسی فقط به مدارس ابتدایی ختم نمی شود. بنیاد فرهنگ در دو دانشگاه یو سی آی و یو اس سی برنامه ایران شناسی تاسیس کرده است و کلاس فارسی بخشی از این برنامه می باشد. من خودم شخصا به یکی از این کلاس ها در دانشگاه یو اس سی رفتم، و بسیار شگفت زده شدم که بیشتر شاگردها چینی ها، اروپایی ها و از ملیت های غیر ایرانی بودند و یکی از دلایل علاقه آن ها آشنایی با اشعار حافظ، خیام و رومی به زبان فارسی بود.
ـ این اقدامات بنیاد قابل ستایش است. این روزها هم که جشنواره سینمای ایران برگزار می شود.
ـ درست است. جشن سینمای ایران به همکاری آرشیو فیلم و تلویزیون یو سی ال ای برگزار می شود و این ششمین سال است که بنیاد فرهنگ از این جشنواره حمایت می کند. امسال جشنواره روز ۳۰ اپریل با فیلم “دو” اثر سهیلا گلستانی و با حضور ایشان افتتاح شد و تا ۲۲ ماه می ادامه خواهد داشت. ما در این جشنواره، فیلم های ایرانی که در امریکا اکران نشده اند را به نمایش می گذاریم. هم چنین از بعضی کارگردانان و بازیگران فیلم ها دعوت می کنیم تا در مراسم اکران فیلم و جلسه پرسش و پاسخ بعد از آن شرکت کنند تا تماشاگران بتوانند سولات خود را با آن ها در میان بگذارند و با نظرات هنرمندان آشنا شوند.
این مراسم علاوه بر آشنایی مخاطبان ایرانی و غیر ایرانی با سینمای امروز ایران، باعث معرفی فیلم سازان ایرانی با فیلم سازان آمریکایی و فستیوال های بین المللی چون ساندنس می شود.

1509-37

البته همانطور که می دانید این تنها فعالیت بنیاد فرهنگ در زمینه سینما نیست. ما هر ساله جشنواره فیلم کوتاه بنیاد فرهنگ را برگزار می کنیم و به فیلم های کوتاهی که نمایانگر جنبه های مختلف فرهنگ، هنر و تاریخ ایران باشد جایزه نقدی می دهیم. طی هفت سال گذشته ما توانسته ایم بیش از ۱۲۰ هزار دلار به فیلم سازان برنده جایزه بدهیم. امسال، در هشتمین سال برپایی این جشنواره، افراد نامداری چون جمشید اکرمی، رخشان بنی اعتماد، بهرام رادان، سپیده فارسی و مارک امین داوری جشنواره را به عهده خواهند داشت.

1509-36

ـ بنیاد فرهنگ امسال باشکوه ترین جشن نوروز را برگزار کرد.
ـ به راستی چنین بود. امسال بیش از بیست هزار نفر در مراسم نوروز بنیاد فرهنگ شرکت کردند. حضور این جمعیت در موزه لاکما بی سابقه بود، و ما خوشحالیم که علاوه بر دوستان ایرانی، بسیاری از غیر ایرانی ها هم در جشن نوروز شرکت کردند.
برنامه های بسیار متفاوتی در نوروز امسال اجرا شد، وباعث افتخار ماست که هنرمندان بزرگی چون خانم مامک خادم، زیبا شیرازی و گروه نیاز به همراه اعظم علی حضور داشتند. هفت سین، ساز و دهل، رژه لباس های سنتی و بخش ویژه کودکان از دیگر برنامه های نوروز بود.
استقبال فراوان از مراسم نوروز باعث شد تا ما تصمیم بگیریم سال آینده مراسم را به فضای بزرگتری انتقال دهیم و به همین خاطر به دانشگاه یو سی ال ای، سالن رویس هال و فضای باز بسیار زیبای بیرون رویس هال خواهیم رفت.
ـ در مورد بنرهای نوروزی و مسابقه طراحی آن ها برای ما بگویید.
ـ هر سال تعداد بسیای از هنرمندان طرح های خود را برای شرکت در مسابقه طراحی بنر به ما ارسال می کنند. برنده امسال ما خانم مریم قنبریان، اولین هنرمندی بودند که از ایران برنده این طرح شدند. این فرصتی است هم برای کشف هنرمندان جدید و معرفی آن ها به جامعه، و هم در راستای کوشش های ما برای نشان دادن فرهنگ ایران به جامعه. من خودم ازطریق این بنرها با بنیاد فرهنگ آشنا شدم، برای شرکت در مراسم نوروز به موزه لاکما رفتم و به شدت تحت تاثیر قرار گرفتم. هنگامی که متوجه شدم بنیاد فرهنگ به دنبال مدیر اجرایی تازه می گردد، برای این سمت اقدام کردم و اکنون نزدیک به دو سال است که در این سمت مشغول به کار هستم.
ـ برای ما درباره سوابق کاری خود بگویید.
ـ من در اروپا بزرگ شدم وسپس به آمریکا آمدم و در دانشگاه یو اس سی در رشته ارتباطات و سینما و تلویزیون تحصیل کردم. به مدت ده سال در کمپانی دیزنی و میرامکس و سپس در شبکه ان بی سی کار کردم. با وجود این که بیشتر عمرم را خارج از ایران گذرانده ام، همیشه فرهنگ، هنر و سینمای ایران را از نزدیک دنبال می کردم و اکنون خوشحالم که در راستای ترویج و توسعه آن فعالیت می کنم.
ـ داستان مجسمه ای که قرار است بنیاد فرهنگ از طرف جامعه ایرانی آمریکایی به شهر لس آنجلس هدیه بدهد چیست؟
ـ در ادامه موفقیت بزرگ نمایش منشور کوروش در موزه گتی ویلا و بازدید بیش از ۷۵ هزار نفر از این نمایشگاه، فرهنگ تصمیم گرفت که مسابقه ای با عنوان “آزادی: یک رویای مشترک” طراحی کند. در این مسابقه بین المللی از هنرمندان سراسر دنیا دعوت کردیم تا طرح یک مجسمه شهری بر مبنای ایده های کوروش بزرگ طراحی کنند. ۳۰۰ طراح و هنرمند از سراسر دنیا در این مسابقه شرکت کردند و یکی از بزرگترین معماران دنیا، سسیل بلموند برنده این طرح شد. این مجسمه در مارچ ۲۰۱۷ آماده شده و برای همیشه در بلوار سانتا مونیکا و در قلب لس آنجلس نصب خواهد شد.