1363-65

1363-63

قسمت اول

لیسا دختری ژورنالیست و مفسر سیاسی ایرانی امریکایی، که در زمینه خاورمیانه، ایران و شمال افریقا تخصص و تجربه دارد، مرتب در شبکه های مهم تلویزیونی امریکا دیده میشود و بجرات او سمبلی ازنسل افتخارآفرین ایرانی است.
با لیسا در رادیو جوانان گفتگوی مفصلی داشتم که از نظرتان می گذرد.

***

مهمان عزیز برنامه ما خانم لیسا دختری ژورنالیست و مفسر سیاسی ایرانی- امریکایی است که تخصص او درخاورمیانه و شمال افریقاست و مرتب در شبکه های مهم امریکایی دیده میشود به راستی لیسا دفتری باعث افتخار جامعه ایرانی است و وقتی که گذشته او را مرور می کردیم شگفت زده شدیم و به عنوان یک زن ایرانی به خود می بالیدیم.
• در مورد گذشته و تحصیلاتت برای ما بگو.
– در نیوجرسی به دنیا آمدم و از دانشگاه Rutgers University فارغ التحصیل شدم در رشته خاورمیانه. زبان اسپانیایی بلد هستم و همینطور پیانو می زنم و اپرا می خوانم که باید از پدر و مادرم تشکر کنم. یادم هست بچه که بودیم مادرم ا سم خودش  را تاکسی بچه ها گذاشته بود چون  هر روز بعد از مدرسه ما را به  هرجور کلاس مثل باله، کاراته و … می برد و برای پدر ومادرم بسیار مهم بود که  به ما کمک کند استعداد ذاتی و خلاقیت های خود را بتوانیم در این کلاس ها پیدا کنیم. پدرم 16 ساله از ایران خارج شد به اروپا رفته و بعد در 18 سالگی به نیویورک آمده و تحصیلاتش را در اینجا به پایان رسانده و چون در تمام این مراحل از گرفتن دیپلم و لیسانس و دکترا تنها بوده نگذاشته هیچوقت ما تنها باشیم و همیشه ما را حمایت کرده است.
• می بینم  با اینکه در امریکا بدنیا آمدی ولی به راحتی  فارسی صحبت میکنی واصلا لهجه نداری.
– باید به چند مورد اشاره کنم ابتدا اینکه پدر ومادرم خیلی تمایل داشتند که ماارتباطمان را با فرهنگ و کشورمان از دست ندهیم و با اینکه خودشان بسیار هم عالی زبان انگلیسی را بلد هستند و حرف می زنند ولی به یاد دارم که وقتی ما از مدرسه میرفتیم خانه من و برادرم با هم انگلیسی حرف می زدیم و وقتی برای مادرم تعریف می کردیم می گفت من نمی فهمم شماها چی می گوئید و اینجوری مجبورمان میکرد فارسی صحبت کنیم که بعد با پدر بزرگ ومادر بزرگ مان بتوانیم صحبت کنیم. دومین نکته فکر می کنم علاقه است که بسیار مهم است ما وقتی کلمه ای را می شنیدیم که معنی آن را نمی دانستیم می پرسیدیم و تمایل داشتیم که یاد بگیریم. مادرم دوستی داشت که خواندن و نوشتن زبان فارسی را آموزش می داد و من از کلاس سوم به این کلاسها  میرفتم و 3 جلد کتاب فارسی را یاد گرفتم. وقتی به دانشگاه وارد شدم کلاسهای فارسی برداشتم منتها در یک سطح دیگر این کلاس ها برای کسانی بودکه می توانستند فارسی حرف بزنند و در این کلاس ها شعرهای حافظ و مولانا و شاهنامه  فردوسی مطالعه می شد و اولین رمان فارسی که من توانستم بطور کامل بخوانم کتاب «بامداد خمار» بود  که بعد سمیناری در دانشگاه ترتیب داده شده بود و من راجع به این کتاب صحبت کردم و از همانجا  شروع کردم به سخنرانی چون تا اون زمان فکرمیکردم که چون درسم خوب است و ایرانی ها هم اصرار در دکتر ومهندس شدن بچه ها دارند فکر می کردم دکتر و یا وکیل بشوم چون هم پدرم دکتر بود و هم برادرم به مدرسه پزشکی رفته بود ولی بعد از دانشگاه من یک سال مرخصی گرفتم و بعدا خبری که مادر و پدرم از شنیدنش خوشحال نمی شدند را به آنها دادم که من نمی خواهم وکیل بشوم چون رشته ای نیست که من از انجامش خوشحال باشم و به موفقیت برسم. فکرمی کنم که بچه ها مسئول هستند که علائق خودشان را دنبال کنند و همینطور مادر و پدرها هم باید کمک کنند حمایت کنند در این صورت فکر می کنم خود به خود بچه ها موفق می شوند و به هدف هایشان میرسند. من فوق لیسانسم در رشته روزنامه نگاری (Journalism) گرفتم و در حال حاضر بعنوان مفسر سیاسی در فاکس نیوز  Fox newsکار میکنم.
• چطور شد که این رشته تحصیلی را انتخاب کردی؟
– من در امریکا متولد شدم و هیچوقت هم ایران را ندیدم و بعد از انقلاب هم بدنیا آمدم، ولی یک معمایی در سر من بود اینکه ما در خانه فارسی صحبت می کنیم غذایی که می خوریم ایرانی است جشن سال نوی ما عید نوروز است و پدر ومادرم هم روی همین ها تکیه دارند پس ما چرا در این کشور زندگی می کنیم وانقلاب ایران برای من بزرگترین اتفاقی بودکه در زندگی افتاده بود با اینکه من هنوز در آن زمان بدنیا نیامده بودم. وقتی که آیت الله خمینی درگذشت من شاید دو سه سال بیشتر نداشتم و فکر میکردم حالا دیگه بر میگردیم ایران،چون خیلی دوست داشتم که در ایران زندگی کنیم بنابراین در کلاس هشتم موضوع «انقلاب ایران» را برای Research Paper و بعنوان انشاء انتخاب کردم چون همیشه دوست داشتم مردم ایران رو به دیگران معرفی کنم.
ایرانی بودن همیشه نقش بزرگی در زندگی من داشته و زمانی که من بدنیا آمدم متاسفانه ایرانیها نام و نشان خوبی در این کشور نداشتند بنابراین مادرم از ترس اینکه اگر اسم من ایرانی باشد در مدرسه و جاهای عمومی باعث اذیت وآزار من میشود اسم مرا لیسا گذاشت. که من همیشه از این بابت ناراحتم  چرا که اسمم هویت ایرانی نداره  .
موقعی که روزنامه نگار شدم به عنوان Producer در NBC کار می کردم و همینطور مقالاتی درباره ایران می نوشتم و درانتخابات ریاست جمهوری سال 2009 ایران این مقالات من می چرخید و بیشتر به عنوان یک نویسنده معروف شده بودم چراکه در رسانه های امریکایی کسی که به قولی حرفه ای باشد و  اطلاعات خوبی در باره ایران داشته باشد نبود در نتیجه روزی دو – سه مرتبه به برنامه های مختلف رادیویی و تلویزیونی می رفتم که راجع به انتخابات ایران صحبت کنم که در همان زمان Fox از من دعوت کرد و پیشنهاد کاری به من داد وقرارداد بستیم.
• کمی بیشتر راجع به پدر ومادرتان صحبت کنید چرا که فکر میکنم اگر همه خانواده های ایرانی در تربیت فرزندانشان آنها را با فرهنگ ایرانی آشنا کنند ما بچه هایی مثل شما را بیشتر در جامعه خواهیم داشت.
– کاملا درسته و هر بچه ای استعدادی دارد و حمایت پدر ومادر هم خیلی مهم است مثل پرورش یک گیاه. من همیشه به یکی از دوستان خانوادگی می گفتم که بطور مثال شما درخت خیار کاشتید نمی توانید انتظار پرتقال داشته باشید یعنی خودخواهی ها را کنار بگذارید مثل برای پز دادن به دوست و آشنا انتظار دکتر شدن بچه ها را نداشته باشید می توانید با قبول خواسته بچه ها و استعداد وذوق شان باعث خوشحالی و موفقیت بچه ها بشوید.
پدرم بسیار علاقه داشت که من وکیل بشوم و بعنوان یک دختر ایرانی در دادگاه ها خیلی محکم حضور پیدا کنم ولی وقتی که گفتم که دوست دارم روزنامه نگار بشوم که البته  کار ساده ای هم نبود ورقابت بسیار زیاد هم وجود دارد چون به همین راحتی من وارد Fox نشدم و خیلی تلاش کردم پدر ومادر بسیار مرا حمایت کردند من اعتبار شغلم را مدیون حمایت پدر ومادرم هستم اینطور می توانم بگویم که من بلد بودم شنا کنم ولی اونها آب را به من دادند. حتی الان هم وقتی من درنیویورک برنامه دارم که به وقت لوس آنجلس مثلا 3 صبح می شود پدرم بیدار میشود تا بطور زنده برنامه من را تماشا کند. از بچگی به ما یاد دادندکه اگر وقت بگذاری و تمرین کنی به آنچه خواهی می رسی حالا واقعا هم به همه ما ثابت شد که حرفشان درست است.

1363-66

• در چه شبکه های تلویزیونی ورادیویی و یا مجلاتی برنامه داری ویا مقاله می نویسی ؟
– من فقط در فاکس نیوز برنامه دارم ولی به جاهای مختلف از طریق گروه های مختلف برای صحبت درباره خاورمیانه، نقش امریکا در خاورمیانه و… دعوت می شوم ومقالاتم را در Foxnews.com و یا وب سایت خودم Lisadaftari.com می توانید ببینید.
• به تازگی واشنگتن پست لقب جالبی به شما داده است.
– بله واشنگتن پست به تازگی اسامی 30 خانم مطرح در امور سیاسی در جهان را اعلام کرده که اسم من هم جزو این 30نفر بود.
• به شما تبریک می گوئیم در بین اسامی اسم آنجلینا جولی هم دیده می شود.من به نوبه خودم از اینکه ایرانی هستم و در مقابلت نشستم و دارم گفتگو می کنم بتو می بالم. چه احساسی از این لقب داری؟
– برایم خیلی شگفت انگیز بود و این سئوال ابتدا برایم مطرح شد که این ها مرا از کجا می شناختند و اینک خودم را در این مرحله خیلی خوشبخت می دانم  و همانطورکه قبلا گفتم از اینکه بتوانم راجع به مسائلی که برایم اهمیت دارد از جمله مردم ایران، خاورمیانه و راجع به خانمهای خاورمیانه صبح  کنم و این مسائل را باز کنم و در ضمن درکارم موفق بشوم و این جوایز را دریافت کنم.
• آیا هربار برای تهیه گزارش با آدمهای متفاوتی گفتگو می کنی یا چند نفر بطور ثابت هستند؟
– هر دو یعنی یک عده ای هستند که من سالهاست با آنها کار میکنم و به عنوان منبع خبری هستند و برای من که خیلی هم کمک کرده اند چرا که خود مردم ایران می ترسند با رسانه مخصوصا امریکایی از مسائل و مشکلات حرف بزنند ولی من دوست دارم که صداهای جدید با عقاید جدید وارد کارم بشوند.
• شما درایران هم معروف هستید؟
– من با صدای امریکا چند بار مصاحبه داشتم که یکی از آنها هم همین هفته پخش خواهد شد که به Fox در نیویورک آمدند و مصاحبه کردند با من، باور کنید چند باری که آمدند و مصاحبه کردند بیش از 200-300 ایمیل برای من از ایران آمد که این برای من از جوایزی که درکار گرفته بودم اهمیت بیشتری داشت و بیشتر به دل من نشست ومحتوای ایمیل ها هم تقریبا یکی بود وهمه درباره این بودکه من در امریکا بدنیا آمدم ولی به ایرانی بودنم افتخار میکنم چرا که برای آنها شاید عجیب باشد و فکرکنند کسی که از ایران رفته دیگر به فکر ایران نیست و خیلی خوشحال بودند که کسی میخواهد چهره مثبت ایران و ایرانی را نشان بدهد.
• آیا دیدگاه های شما قبل از پخش برنامه مورد بررسی وسانسور قرار می گیرد؟
– این سئوالی است که برای خیلی ها مطرح هست و باید بگویم خیز هیچ وقت این اتفاق نیفتاده ومن آزاد هستم که هرچه دیدگاه من هست در برنامه بیان کنم و با اینکه ممکن است  دیدگاه من موافق با نظر دیگران نباشد ولی هیچگاه نظرات من از طریق فاکس و یا رسانه دیگری سانسور نشده.
• مردم چگونه می توانند برنامه های شب را دنبال کنند؟
– هم از طریق وب سایت خودم Lisa daftari.com و همینطور ویدئو برنامه های من در YouTube اگر اسم من را جستجو کنند می تونند این ویدیوها را هم تماشا کنند.

ادامه گفتگو در هفته آینده…