1737-34

1737-36

1737-39

با تشکر از آرام سرداریان
—————

شاید باورکردن این امر دشوار جلوه کند که شخصیتی که امروز در ایالات متحده آمریکا، یکی از کارشناسان ارشد در مبارزه با تروریسم بین المللی، دیپلمات، استراتژیست بین المللی و مشاور سیاست عمومی در سطح جهانی و قاچاق مواد مخدرمحسوب می شود، پیش از این به عنوان بازرس به دفتر مسؤلیت حرفه ای، برای تحقیقات در مورد صحت داخلی و ادعاهای مربوط به سوء رفتار، از نظر اداری و کیفری، در ایالات متحده و آسیا منصوب شده بود، در حالی که اطمینان داشت که همه ادعاها بطور عادلانه بررسی و بیطرفانه، دقیق و به موقع ، ارتباطات تولیدی و توسعه یافته با پرسنل ارشد دولت ایالات متحده امریکا، از جمله وزارت دادگستری، وزارت امور خارجه، دفتر بازرسی کل کشور، بخش عدالت عمومی وفساد اداری دادگستری مشغول بوده، که در آغاز دوران جوانی از کارآموزان دوره خبرنگاری مجله جوانان در ایران بود که عشق به خدمات اجتماعی سرانجام او را در مسیری قرار داد که امروز پس از چهل سال خدمات دولتی در قدرتمندترین دمکراسی جهان، همچنان مشغول فعالیت است.
نام او دکتر امیر حمیدی است. فارغ اتحصیل رشته حقوق از دانشگاه ایالت کالیفرنیا پس از دریافت دانشنامه دکترا و فارغ التحصیلی از اکادمی FBI و DEA، ایالت ویرجینیا، در وزارتخانه های مهمی چون وزارت امور خارجه، وزارت دادگستری کشوری، وزارت دفاع آمریکا دعوت بکار شد.
او پس از گذشت چهل و چند سال، با دوست قدیمی خود مهدی ذکایی ناشر و سردبیر مجله جوانان که نخستین فعالیت اجتماعی در موسسه اطلاعات ایران را شروع کرده بود، تماس گرفت و این تجدید دیدار سبب ساز گفتگویی شد تا خوانندگان مجله جوانان را با این چهره موفق ایرانی – آمریکایی آشنا کنیم.
دکتر حمیدی که طی این سالها، به رغم موفقیت های چشمگیرهرگز در مقام شناساندن خود برنیامده، وقتی از رمز موفقیت درخشان او می پرسیم با تواضع می گوید:
– کار مهمی نکرده ام! به آموختن سیستم آمریکا پرداختم تا با این کشور جدیدی که برای من فرصت پیشرفت و امنیت و آینده سازی داده بود، خوب آشنا شوم و خدمت کنم.
از همان آغاز زندگی در آمریکا یکی ازاهداف من در این راه شناختن سیستم و آشنایی با این دمکراسی پویا بود که همواره در حال حرکت، پویش و پالایش است. وقتی سیستم را خوب بشناسیم، میتوانیم مثمرثمر باشیم. با انتقادهای بی پایه که محتملا از ناآشنایی ما با سیستم سرچشمه می گیرد، به جایی نمیرسیم. من تلاش برای شناخت مسیرهای درست فعالیت در جامعه پرتحرک و پویای آمریکا را از سال 1980 میلادی شروع کردم. از همان زمان تصمیم گرفتم که برای اینکه بتوانم خودم درآینده تصمیم گیرنده باشم، شروع به مطالعه وبه عنوان یک متخصص و دیپلمات، استراتژیست بین المللی و مشاور سیاست عمومی در سطح جهانی فعالیت کردم.
ثمره این فعالیت ها دراین چهار دهه گذشته، کسب مسئولیت های گوناگون در سازمانهای دولتی مختلف و کار کردن در ۸۶ کشور جهان بوده و یکی از مسئولیتهای من به عنوان مشاور ارشد وابسته ایالات متحده امریکا درامارات متحده عربی، ابوظبی، و دبی بود، که از مناطق پاکستان، افغانستان، هند گرفته تا تمام کشورهای حوزه خلیج فارس زیر نظر حومه مسئولیت عملیاتی من قرار میگرفت. من در طول خدمات دولتی، پستهایی را مثل بازرس کل، بخش های صداقت عمومی و فساد اداری وزارت دادگستری، ریاست نیروی کار اجرای مواد مخدر سازمان یافته در منطقه اقیانوس آرام از آلاسکا تا هاوایی و در خارج از ایالات متحده در ممالک خاورمیانه، اروپا، آسیای شرقی مانند تایلند، وامریکای جنوبی برعهده داشته ام. امر مبارزه با فساد در دستگاههای دولتی را پیش برده ام و برای سالم سازی محیط کار و زدودن احتمال فساد، سیستم های کارایی را ارائه داده ام. از کلمبیا تا ترکیه، تمام کشورهای اروپایی و نیز در شمال آفریقا در کشور خاطره انگیز مصر، تجربیات خوبی بدست آوردم. و افتخار این را داشتم که از طرف مام وطن، وملت غیور ایران در مراسم وفات شاهنشاه فقید در قاهره شرکت کنم و در لحظات حساس تاریخی کشورمان ادای احترام بجا آورم.
دکتر حمیدی که علاقه فراوانی به ایران و ایرانی در فحوای کلامش موج می زند صمیمانه توصیه می کند که همیشه باید هرکسی را به خاطرارزش وجودی خودش شناسایی کرد و نه به خاطراطرافیان و عنوان و مقام اشخاص. این دیپلمات ورزیده و یکی از زبده ترین کارشناسان قاچاق و مبارزه با مواد مخدر، با تلخی از شرایط نابسامان اجتماعی در کشور زادگاه خود ایران یاد می کند و می گوید:
همینطور که می بینیم فساد، فحشا، فقر، مواد مخدر و جنایت در ایران غوغا می کند چون درآنجا دادگستری درستی وجود ندارد و وقتی دادگستری درست وجود نداشته باشد هرگز عدالتی برقرار نمی شود و ساختار اجتماعی در هم فرو می ریزد و دادی به دادخواهی نمی رسد.
او به هم میهنان خود اعتقاد دارد و می گوید ایرانی های خارج از کشور که نماینده ملت بزرگ خود هستند، شایستگی شان را ثابت کرده اند و یکی از بهترین مهاجران در دنیا، ایرانی ها هستند. سخت کوش اند و بالاترین و بهترین موقعیتها را درهربخشی و در هر قسمت مهم کسب کرده اند و موفق بوده اند. آنهایی که ما را دوست نداشتند و فکر می کردند ما آدمهای خوبی نیستیم، دیدند که ما می توانیم سازنده باشیم. جوانان بدانند که امید هست وباید امیدوارباشند.
دکتر امیر حمیدی، این کارآموز روزنامه نگاری سالهای پیش از غربت، در زمانی به کارها و پست های مهم و حساس در آمریکا گمارده شد که محدودیت های زیادی برای ایرانیان وجود داشت ولی هنگامی که از دانشگاه کالیفرنیا و ویرجینیا با بالاترین درجه، فارغ التحصیل شد، بکار در وزارت دادگستری، وزارت امور خارجه و سپس وزارت دفاع دعوت شد. از آن پس همکاران و دوستان امریکایی اش در تمجید و تحسین از این ایرانی دانش آموخته و مدیر ارشد و مبتکر، مقالاتی نوشتند و نشان ها و مدالها و تقدیرنامه های متعددی از سران کشورها مانند استرالیا، کانادا، بلژیک، اتریش، آلمان وامریکا، امارات متحده عربی و نیز ملکه بریتانیا دریافت کرد. دکتر حمیدی می گوید:
– من فکر می کنم که هیچ شیوه ای بهتر از درستکاری و راستگویی نیست. وقتی از ادارات مختلف با من تماس می گیرند و سئوالی از من می پرسند، می دانم روی حرف من حساب می کنند وجواب من برایشان خیلی مهم است.
• از دکتری حمیدی در مورد خاطراتش جویا می شویم. او ازجمله به پیآمد رویدادی تاریخی در روابط ایران و آمریکا اشاره می کند و می گوید:
– درسال ۱۹۸۱ وقتی گروگانهای سفارت امریکا در ایران آزاد شدند من به ملاقاتشان در ویس بادن، آلمان رفتم؛ یکی ازدوستانم پرسید چرا اینکار را کردی؟ گفتم این پنجاه و دو گروگان امریکایی پس از درک روزگار گرفتاری در کشور ما آزاد شدند. این حرکت من بازگوکننده این نکته تلخ بود که 35 میلیون زندانی دیگر (آن زمان جمعیت ایران 35میلیون نفربود) در زندان بزرگی در ایران هستند. من پس از آن کوشیدم درهرملاقاتی با سران مختلف دنیا، به آنان تأکید کنم که ایرانیها دارای هویت و شخصیت فرهنگی متفاوت از آنچه پس از سال ۱۹۷۹ معرفی شده، هستند.
• در ادامه گفتگو با این دوست دیرین جوانان به این نکته اشاره می کنیم که بسیار مهم است که جوانان ایرانی و بویژه جوانان داخل ایران بدانند که چگونه می توانند مانند شما پیشرفت کنند وموفق شوند و امکانات بهتری بدست آورند و بتوانند به سازمانهای خیلی مهم دولتی و رسمی درخارج از کشور وارد شوند؟
دکتر حمیدی با تواضع می گوید که پاسخ یگانه به این پرسش دشوار است ولی می توانم از تجربه خودم بهره بگیرم.
زمانی که من در آمریکا درس می خواندم پدران همکلاسی های من یا ژنرال بودند یا کسانی از مقامات خیلی رده بالا بودند و موقعیت اجتماعی خیلی خوبی داشتند ولی پس از فارغ التحصیلی، زمانی که من وارد بازار کار شدم، به خاطربودجه کشوراستخدامها یا نبود و یا بندرت صورت می گرفت. خوب بخاطر دارم که در آن سال، در بخشی از دولت تنها 35 تن واجد شرایط را از بین صد و بیست و چهار هزار نفر برگزیدند و من جزو آن 35 نفربودم که وارد آکادمی شدم و مراحل آزمایشی و تعلیماتی را که یکی از سخت ترین و مشکل ترین دوره ها در دنیا بود با موفقیت طی کردم. آن دوره، ۲۴ ساعته و هفت روز هفته برای ماههای متوالی بود که شامل تحصیل و ۱۲تا ۱۵ساعت تمرینات حقوقی و علمی و بدنی سخت بود. چند تن از ۳۵ نفر متأسفانه نتوانستند دوره را به اتمام برسانند و مردود شدند و ما ۳۱ نفربودیم که موفق وفارغ التحصیل و استخدام شدیم وجالب اینکه بدون خودستائی، بالاترین درجه و سرعت در تمرینات را من داشتم وکسانی بودند که درچارچوب رقابت، سعی داشتند که از من پیشی بگیرند، ولی من هدف داشتم و مصمم بودم که در این سرزمین جدید که مسکن من و صدها هزار ایرانی شده بود، کار مثبتی انجام بدهم تا بتوانم ایران و ایرانی را سربلند کنم، چند سال بعد تک تک آن رقیبان تحت مدیریت من کار می کردند وحتی کسانی هم که مافوق من بودند بعدا برای من کار می کردند. من این خوشبختی را داشتم که سفارتهای کانادا، بلژیک، هلند، آلمان و تقریبا تمام کشورهای اروپایی، آسیایی، وامریکای جنوبی درخواست همکاری و مساعدت من را داشتند و به خاطرهمین، نشان ها و مدالهای زیادی از طرف آنان کسب کردم.

1737-40

1737-41

1737-42

• می پرسیم که شما چه کمکهایی به این دولت ها می کردید؟
– سمت های من خیلی استثنایی بود. من دکترای حقوق ونیز تخصص های گوناگون و ازجمله تخصص بازسازی سازمان دادگستری را دارم. بعنوان نمونه در این زمینه کمک های بسیاری کردم برای بازسازی دادگستری درعراق و افغانستان کردم.
یکی دیگر از تخصصهای من مبارزه با تروریسم جهانی است. از دیدگاه علمی بسیاری از مشکلات امروزه منشاء تروریسم دارند ازجمله، من کرونا را یک بیماری طبیعی نمی بینم ازنظرمن کرونا درآزمایشگاه ساخته و پردازش شده و این امر بیوتروریسم دلائل سیاسی و اقتصادی دارد، هیچکس فکر نمی کرد که این ویروس بتواند گردش چرخهای اقتصادی، سیاسی و صنعتی دنیا را متوقف کند.
• از دکتر حمیدی که کارشناس مبارزه با پولشویی و قاچاق مواد مخدر است در باره تجربیاتش در آمریکای مرکزی و جنوبی جویا می شویم.
-من در کلمبیا و پرو، بولیوی و برزیل کارکرده ام. از آمریکای جنوبی محموله های کوکائین به مکزیک، اروپا و خاورمیانه حمل می شود و کارتل ها، دنیا را از نظرمواد مخدر کنترل می کنند. در خاورمیانه نیز همین کار انجام می شود. افغانستان ۹۳درصد هروئین دنیا را تأمین می کرد. طالبان آنها را اداره می کردند. مثلا پارسال فقط در افغانستان ۲۲۱ هزار هکتار کشت شده و شش هزار متریک تن محصول به عمل آمده و یک کیلو که ۱۰۰۰ گرم است۹۳ درصد آن خالص بود و اگر آنرا به یک تا دو درصد خالص کاهش دهیم، در کل چه خواهد بود در واقع هر کیلو به ۹۳۰ برابر خواهد رسید؟ یعنی شش هزار متریک تن ضربدر هزار کیلو میشود شش میلیون کیلو که ۹۳٪ درصد خالص، و هرکیلو به ۹۳۰ کیلو با یک درصد خالصی تبدیل میشود که مصرف کننده را نکشد؛ یعنی شش میلیون کیلو ضربدر ۹۳۰ ضربدر هزار گرم و اگر به قیمت فروش توجه کنید یعنی قیمت هرگرم ۳۵۰ دلار در خیابانهای انگلیس و یا امریکا فروخته می شود، اگر این محاسبه را دقیق انجام بدهید متوجه میشوید ! که اگرتبدیل کنیم، می بینیم مبلغ کلانی می شود که حتی از نفت هم درآمد بیشتری دارد، تازه این فقط یک نوع مواد مخدر است، شما اگر کوکایین، متامفتامین و یا شیشه، ماریجوانا، و انواع مواد مخدر از نوع شیمیایی، و مواد دارویی کنترل کننده که بخش بزرگی از این درآمدها، خرج کارهای خلاف، مثل خرید و فروش اسلحه، کارهای تروریستی و پول شویی و قاچاق انسان و فحشا میشود، که از جمله وظائف من کارکردن و تمرکز براین امور بود.
• شما وقتی به این کشورها سفر میکردید، تمام مشکلات را از زوایای مختلف حل می کردید؟
– خوب، حل تمام مشکلات، ممکن نیست و پیشبرد کارها همیشه نسبی است. مشکلات کشوربر می گردد به سیستم دادگستری. وقتی دادگستری سالم باشد، خیلی ازمشکلات را می شود حل کرد، ولی وقتی سیستم قضایی سالم نباشد، کارها نه تنها برطرف نمی شوند، بلکه برابعاد آنها اضافه هم می شود. مثل ایران که نمی تواند با این شیوه و با این شرایط دوام بیاورد. مشکلات در سیستم های فاسد و ناکارآمد، بمانند اختاپوسی است که هزار پا دارد. از جمله به امنیت سایبری، اطلاعات جهانی و توسعه تجاری و استراتژیک برای کلیه برنامه های اموزشی و امنیتی بین المللی مربوط به اجرای قانون و امنیت شرکتها، هواپیمایی و صنایع دریایی نیز نگاهی می انداختیم.
• ولی تخصص های شما در رشته های مختلف است این چگونه بوجود آمده و این همه تحصیل و تجربه به دست آوردید؟ دکتر حمیدی به شوخی می گوید:
– به خاطراینکه من دوره های اولیه را زیردست آقای ذکایی آموختم ولی از این شوخی که بگذریم باعث افتخار من است که یکی ازبهترین موقعیتهایم همکاری اولیه ژورنالیستی در موسسه اطلاعات و جوانان بود که عصرها به دفترآقای ذکایی می رفتیم و خیلی برایم آموزنده و جالب بود. چه روزگار خوبی بود که واقعا من هیچوقت فراموش نمی کنم. در آمریکا من دوره های تخصصی چندی را گذرانده ام و کارم ایجاب می کرد که در زمینه های مختلف آموزش های مختلف ببینم. در عمل هم اولین روش (Policy) من درستکاری و راستگویی است وتوصیه من به جوانان این است که درهرکاری همواره راستی و درستی را پیشه کنند و دیگر اینکه هرگز تسلیم نشوند. شما اگر ایمیل (Email) من را دقت کرده باشید، در پائین امضایم نوشته ام: هرموقع که افتادید، محکمتر برخیزید!
هرگز از کسی نباید انتظار داشته باشیم. باید متکی به خود بود، البته کار تیمی از این امر جداست.
• در آخرین بخش این گفتگوی طولانی از این دوست موفق و همکار سالهای دور، می پرسم تا حالا به این فکر افتادید که به ایران سفر کنید؟ با اندوهی آشکار می گوید:
– من عاشق ایران و ایرانی ام و دراین چهل سال واندی به ایران سفر نکرده ام چون هیچ ایمنی و امنیتی وجود ندارد واگر از قیافه شما خوششون نیاید به مشکل برمی خورید. خیلی ها که یک نویسنده و یا روزنامه نگار بودند وقتی به ایران سفرکردند، بی دلیل بازداشت شدند و من فکر می کنم حکومت به دلیل واهمه ای که از آغاز برآن مستولی بوده، خود را آسیب پذیر می بیند و نخستین کاری که سریع و آسوده می تواند انجام دهد، بازداشت اشخاصی است که آشکارا دی ان ای (DNA) فکری آنها متفاوت است. عنصر دیگر انزوای جهانی و منطقه ای است. شما می بینید که درخاورمیانه اینها منزوی شده اند؛ هیچ دوستی ندارند. و بخوبی می بینیم که وضع کشور چقدر خراب است، برای نشان دادن که وضع حکومت داری و اقتصادی جامعه ایران در چه شرایطی، نیاز به ذکر آمارهای رشد اقتصادی، تورم، بیکاری، جرایم، افسردگی ، نرخ بهره، بازرگانی خارجی و بهره بری نیست، گرچه همه این آمارها نمایانگر بی سر و سامانی اقتصاد و جامعه ایرانی و شکاف عمیق میان جامعه و حکومت است، در مورد هر یک از این شاخص ها، اطلاعات و امار کافی برای نتیجه گیری در دسترس است، باید چهل سال پیش کاری را میکردند که اسرائیل امروز انجام داد.
• و آخرین پرسش اینکه بعضی می گویند اتفاق تاریخی اخیر بین اسرائیل و بعضی ازکشورهای عربی، بیشترین ضربه را به دولت کنونی ایران زده. آیا با چنین برداشت و تحلیلی موافقید؟
– بدون تردید. به زاویه دیگری در منطقه نظر کنیم. امروزه قطردارد جزیره ای می سازد که تمام میلیاردرهای دنیا در آنجا زندگی کنند. عربستان شهری درست کرده که با انرژی خورشیدی کار می کند و تمام سیستم شهر با ربات ها (Robat) کنترل می شود و در همانحال ما می بینیم که در پارلمان ایران بحث برسر قیمت تخم مرغ است. مقایسه اینها زمین تا آسمان فرق دارد.
• گفتگو با دکتر امیر حمیدی، این ایرانی – آمریکایی بسیار موفق و یکی از ارشدترین کارشناسان وزارت دادگستری در ایالات متحده، جذاب و خیلی شیرین بود که راضی به پایان آن نبودیم ولی مشغله فراوان او و فرصت زمانی محدود، امکان ادامه گفتگو را نمی داد. امید آنکه در آینده فرصت های دیگری داشته باشیم تا خوانندگانمان هم با این چهره متین و آرام و شخصیتی آگاه و محترم بیشتر آشنا شوند.

1737-43