1454-11

1454-3

” مرکز برابری پارس” – نخستین موسسه غیرانتفاعی ارائه خدمات رایگان قانونی و کمک های اجتماعی به جامعه ایرانی- آمریکایی، مهاجران تازه وپارسی زبانان آمریکا – بهار امسال پنجمین سالگرد تاسیس خود را همزمان با فرارسیدن نوروز باستانی با ضیافت باشکوهی درهتل مریات برلینگم شهر سن فرانسیسکو با حضور مقامات بلند پایه شهری، چهره های سرشناس شمال کالیفرنیا وهنرمندان ایرانی جشن گرفت.
این بنیاد نیکوکاری که محل اداره مرکزی آن به ساختمان جدیدی به وسعت 13 هزار اسکوئر فوت در نزدیکی محله “رز گاردن” در شهر سن حوزه منتقل شده است، محل گردهم آیی تازه ای بنام “کانون اجتماعی و فرهنگی دریاباری” را نیز در خود جای داده است. این “کامیونیتی سنتر” که از کاملترین برنامه ریزی ها برای رفاه حال جامعه ایرانی خارج از کشوربرخوردار است، طی مراسمی در روز پنجشنبه 16 اپریل، رسما گشایش پیدا کرد و به این صورت بعنوان تنها مرکز ارائه خدمات اجتماعی رایگان به جامعه ایرانی و پارسی زبانان ایالات متحده آمریکا تاریخ ساز شد.
گوشه ای از خدمات گسترده و رایگان “کانون اجتماعی و فرهنگی دریاباری” در سن حوزه، رسیدگی به نیازهای قانونی جامعه ایرانی – آمریکایی و کمکرسانی درزمینه اسکان و جایگزینی دوباره مهاجران تازه و پناهندگان ایرانی و دیگرپارسی زبانان ایالات متحده آمریکا می باشد.
بیتا دریاباری پایه گذار و مدیراجرایی “مرکزبرابری پارس” که اخیرا درمقاله ای در روزنامه معتبر”سن فرانسیسکو کرونیکل” بقلم کارولین زینکو از او بعنوان “بانوی نیکوکاری که به ژرفای مفهوم بشردوستی دست یافته ” نام برده شده است، درباره این دو رویداد همزمان و موفقیت آمیز می گوید: “وقتی به فعالیت های پنج سال گذشته مرکزبرابری پارس نگاه می کنم به جرات می توانم بگویم به موفقیتی که درجامعه ایرانی وفراسوی آن بدست آورده ایم افتخار می کنم. درحقیقت این مرکز در مدت زمان کوتاهی توانسته قدم های بلند و موثری بردارد که ایجاد و گسترش این مرکز تازه و کانون اجتماعی و فرهنگی دریاباری درشهر سن حوزه تنها یکی از آن هاست.”
خانم دریاباری می گوید برای او و همکارانش تمرکز فعالیت های مرکزبرابری پارس در یک محل تازه، برگزاری جشن نوروزی امسال وهمزمان شدن آن با مراسم گشایش کانونی که محل گردهم آیی اعضای جامعه ایرانی است از اهمیت ویژه ای برخوردار است: ” مسلما بخاطر همین موفقیت های پیاپی مرکز در چند سال گذشته، ما دلایل زیادی برای جشن و شادمانی داریم با این حال من فکر می کنم کارما تازه آغاز شده وهنوزهم راه درازی درپیش و کارهای بیشتری در دست انجام داریم. “

1454-4

کمکرسانی به پناهندگان و مهاجران تازه
بنا بر ارقام و آمار بدست آمده از وزارت امنیت داخلی آمریکا و درشرایطی که اداره آمار و سرشماری ایالات متحده آمریکا هنوز رقم دقیقی از تعداد شهروندان ایرانی در این کشور بدست نداده است، تعداد پناهندگان ایرانی که بین سال های 2003 تا 2012 وارد آمریکا شده اند به بیش از 32000 نفر می رسد که بخش عظیمی از آن ها در ایالت های تگزاس و کالیفرنیا زندگی می کنند. بیش از 1.9 میلیون دلار از بودجه مرکز ایرانیان دریاباری که به منظورکمکرسانی به مهاجران و پناهندگان ایرانی تاسیس شده، توسط بیتا دریاباری پرداخت می شود. بانوی نیکوکاری که تحصیلات خود را دررشته فناوری کامپیوتری و ارتباطات در دانشگاه “گلدن گیت” با تخصص در مدیریت تله کام به پایان رسانده و ثروت خود را در آن زمان با استفاده از شرایط مناسبی که در زمینه تکنولوژی در “سیلیکون ولی” بوجود آمد بدست آورده است. بیتا دریاباری که امروز یکی ازچهره های شاخص ایرانی در شمال کالیفرنیا بشمار می رود، درهمان زمان توانست با پیوستن به چند موسسه پیشتاز در رشته مخابرات، مسیر موفقیت را به سرعت طی کرده، شهرت و اعتباری چشمگیر در زمینه فناوری وارتباطات بدست آورد.
خانم دریاباری که درحال حاضر با همسرجراح و سه فرزند خود درشمال کالیفرنیا زندگی می کند معتقد است “در زندگی بایست بدنبال معنی و مفهومی خاص بود”. او در گفتگوی اخیرخود با گزارشگر سن فرانسیسکو کرونیکل می گوید:” شایدخیلی آسان تربتوان درحاشیه ها نشست و وقت خود را صرف کارهای بیهوده کرد و یا دائم به گوشه و کنار جهان مسافرت های تفریحی داشت و خوشگذرانی کرد اما بعدش چی؟ من با این وقت گذرانی های بیهوده به راستی چه پیامی به فرزندانم می دهم؟ میراثی که برای آن ها باقی می گذارم چیست و چه خواهد بود؟”
شاید به همین دلیل هم بیتا دریاباری در سال 2006 “بنیاد انحصاری زن” را برای پیشبرد تحصیل، بهداشت و کاریابی برای زنان خاورمیانه و درسال 2007 با همکاری سکینه یعقوبی – فعال حقوق بشر و پایه گذار انستیتوی آموزشی افغان – مدرسه دخترانه ای را در شهر کابل تاسیس کرد. او درسال 2008 با کمک شش و نیم میلیون دلاری خود به دانشگاه استنفورد در شمال کالیفرنیا، برای نخستین بار در تاریخ این دانشگاه امکاناتی بوجود آورد تا علاوه برانجام پژوهش های ایرانشناسی تحت نظر دکتر عباس میلانی، جایزه ای هم به نام “جایزه ادبی بیتا” پایه گذاری شود. این جایزه از سال 2008 تا امروزبه چهره های برجسته ای چون سیمین بهبهانی، گلی ترقی، مهشید امیرشاهی، محمد رضا شجریان، بهرام بیضایی، هوشنگ سیحون و ایرج پزشکزاد اهدا شده است. .
خانم دریاباری درسال 2009 نیز به بخش “بنیاد میراث ایران” موزه بریتانیا درلندن در برگزاری نمایشگاه “شاه عباس صفوی” کمک های مالی قابل توجهی کرده است. نمایشگاهی شامل اشیاء، تصاویر و اسناد تاریخی که نشان دهنده نقش شاه عباس در بازسازی ایران در سده های دهم و یازدهم هجری می باشد.

1454-5

خدمات چند جانبه مرکزبرابری پارس
درچند سال گذشته”مرکزبرابری پارس” در آمریکا، خدماتی از قبیل آموزش بهداشت برای زنان، کاریابی، حل قانونی مشکلات مهاجرت و پناهندگی، تعلیمات حرفه ای ازجمله آموزش زبان و کامپیوتر را بطور رایگان در اختیار هزاران تن از متقاضیانی که اغلب آن ها را پناهندگان و مهاجران تازه وارد ایرانی تشکیل می دهند قرارداده است. در سالی که گذشت تنها در مرکز سن حوزه این بنیاد، به بیش از 9000 تلفن درخواست کمک متقاضیان پاسخ داده شد و بیش از 10 هزار نفر توانسته اند ازخدمات گوناگون این بنیاد بهره مند شوند. درحال حاضر این خدمات دردو منطقه دیگر، “منلو پارک” در شمال کالیفرنیا و “ون نایز” در لس آنجلس در اختیارایرانیان و هم چنین پارسی زبانان از کشورهای دیگراز جمله مهاجران افغان – هندی – ازبک – تاجیک و پاکستانی قرار دارد.

ضیافت باشکوه نوروز امسال
پنجمین سالگرد تاسیس “مرکز برابری پارس” امسال هم چون سال های گذشته با برگزاری ضیافتی باشکوه در روز 14 مارچ با حضور بیش از 800 میهمان سرشناس از جمله “سام لیکاردو” شهردار شهر سن حوزه در هتل مریات برلینگیم جشن گرفته شد. در این ضیافت سالانه که از پرطرفدارترین برنامه های نوروزی شمال کالیفرنیا بشمار می رود، مرکز برابری پارس توانست با جمع آوری بیش از 500 هزار دلار اعانه از طرق مختلف از جمله حراج آثارهنری، آینده خدمات اجتماعی و قانونی این مراکزرا در کالیفرنیا که بزرگترین تعداد جمعیت ایرانی را در خود گنجانده تامین کند. این پشتوانه مالی همچنین زمینه ساز استراتژی های تازه ای برای ایجاد سرویس های مشابه در ایالت های دیگرخواهد بود.
مجری برنامه های نوروزی گالای امسال، مازجبرانی بازیگر و کمدین ایرانی – آمریکایی بود که با اجرای چند قطعه استندآپ کمدی، مهمانان سورپرایز امسال – شان توب و نوید نگهبان بازیگران تلویزیون و سینمای هالیوود را معرفی کرد، فرشته ملک فرنود اشعار زیبایی خواند و به میهمانان خوش آمد گفت و درطول شب و پیش از اجرای موسیقی زنده توسط سپیده – خواننده پاپ – از مدعوین با غذاهای ایرانی پذیرایی شد.

مراسم تاریخی گشایش رسمی مرکز ایرانی دریاباری
روز پنجشنبه 16 اپریل “کانون اجتماعی و فرهنگی دریاباری” درمحلی که از این پس دفتر مرکزی “مرکز برابری پارس” خواهد بود تاریخ ساز شد و طی مراسم ویژه ای با حضور مقامات بلند پایه شهری از جمله سام لیکاردو شهردار شهر سن حوزه رسما گشایش یافت.

1454-8

دراین کانون برنامه های تازه ای از جمله کلاس های یوگا و مدیتیشن، فلسفه، آشپزی و بازی تخته نرد هم برای سالمندان ایرانی درنظرگرفته شده است. خانم دریاباری درباره این مرکز تازه که ورود به آن برای همه ایرانیان از هرسن و سال آزاد و رایگان است می گوید: “اینجا محلی است که شاید بشود گفت به آن حس غرور ناشی از هویت مشترک ایرانی ما اختصاص دارد. در این محل ما با برنامه ریزی های دقیق، به مسئله آموزش و فنون کاریابی همانقدراهمیت می دهیم که به قوانین شهروندی و راهکارهایی برای بدست آوردن موفقیت های بزرگ در زمینه های کارآفرینی.”

1454-10

بنا برگفته خانم دریاباری،”مرکز برابری پارس”  تسهیلاتی هم فراهم آورده است  تا افراد علاقمند به نیکوکاری بتوانند با پرداخت 15 هزار دلار مبلغ اهدایی بار اول و 7500 دلار وجه سالیانه (با معافی مالیاتی) درفعالیت های خیرخواهانه این مرکزشرکت کنند:”هدف ما در حال حاضر این است که بتوانیم درآینده امکاناتی برای گشایش مراکزمشابه دیگری در شهرهای دیگر آمریکا با جمعیت بزرگ ایرانی بوجود بیاوریم. “

1454-9

***
تلفن های تماس با مرکز برابری پارس
650-321-6400
408-261-6400
408-297-6700

https://youtu.be/DbKce1f6ZPw