1399-3

با دکتر سام ابراهیمی از حدود یکسال پیش آشنا هستم، چون برای معالجه بیقراری پاهایم به مطب اش مراجعه نمودم و دیدم که چگونه با دستهای توانای خود و شیوه های جدید درمانی اش این ناراحتی دیرینه را برطرف ساخت.
این گفتگو به نکاتی می پردازد که برای همه طبقات شنیدنی است.

***

ابتدا می خواهم راجع به مهمترین نقطه نظری که راجع به این مسئله وجود دارد همانا «نارسایی در سیاهرگ» از شما سئوال کنم که چگونه آغاز می شود و علائم آن چیست و درمان آن چگونه است.
– همانطور که می دانید یک رشته از جراحی قلب به جراحی عروق مربوط می شود هر رگی که خون در آن جریان دارد بعنوان عروق نامیده می شود،عروق سیاهرگی و سرخرگی هستند و هر بافتی را در بدن نگاه می کنید عروق های سرخرگی خون را به آن می رسانند و بعد از اینکه اکسیژن آن برداشته شده در عروق سیاهرگی خون دوباره به قلب باز می گردد. نارسائی های سیاهرگی که در پا ایجاد می شود درجامعه به مراتب زیاتر است در همین امریکا حدود 30 تا 40درصد اشخاص که تقریبا نود تا صد میلیون جمعیت می شود درگیر این بیماری هستند.
خون استفاده شده یا سیاهرنگ یا بقول معروف خون کثیف، باید از پا جمع شود ودر مویرگ ها و شبکه های اصلی و تنه اصلی سیاهرگی به سمت قلب بر گردد یعنی درحقیقت جریان خون در سیاهرگ هایی که بصورت عادی کار می کنند از پنجه و قوزک پا به سمت کشاله های بالای ران درحرکت هستند، دو تنه اصلی سیاهرگی در پای ما هست که کار آن ها برگرداندن خون به سمت قلب است کارآمد این تنه های اصلی فقط و فقط به خاطر وجود یک دریچه هایی به صورت درهای دو دهنه که با هم باز و بسته شدن خون را به سمت بالا هدایت می کند و به هر دلیلی اگر این دریچه ها نتوانند این کار را به درستی انجام دهند باعث می شود که این خون نتواند به قلب برگردد و این افزایش حجم خونی که دراین دریچه ها جمع می شود که تمام علائمی  که راجع به آن صحبت می کنیم درپای ما ایجاد شود.
حالا به چه دلیل این دریچه ها از بین می روند، اکثراً 80 تا 90 درصد اشخاصی که نارسایی وریدی و یا اشکالات سیاهرگی دارند که به خاطر عدم کار درست این دریچه هاست در حقیقت یک عوامل و یا فاکتورهای ژنتیکی – خانوادگی در آن است  یعنی حتی اگر اشخاصی که بعضی از فامیل های درجه یک یا دو دچار این بیماری هستند به احتمال زیاد کسی در خانواده بوده حالا حتما نباید از خانواده درجه یک باشد.
• پس تا حدی ژنتیکی است.
– بله ولی متاسفانه هنوز به جایی نرسیدیم که دقیقا بدانیم که چه ژنی باعث اشکال این دریچه ها می شود و چون پژوهش های ژنتیکی در این باره مشکل خواهد بود چون بقول معروف تعداد افرادی که این بیماری را دارند زیاد است شاید این پژوهش های ژنتیکی را مشکل می کند.
ولی درهر صورت این بیماری ناشی از بین رفتن این دریچه ها است و خون سیاهرنگ بدون اکسیژن در پاها جمع می شود و سبب ایجاد علائم در پا می شود.
• مسئله لخته شدن خون در پا به این مسئله چه ربطی دارد؟
– سئوال بسیار خوبی بود چون که دقیقا رابطه مستقیم است بین کسانی که نارسائی های وریدی  و سیاهرگی در پای آن ها است  و اشخاصی که لختگی های خونی در رگ های اصلی عمقی پای آن ها  است. که وقتی لختگی ایجاد می شود یک موقعیت اضطراری و اورژانس است و بایستی حتما مورد معالجه و درمان قرار بگیرد.
اشخاصی که تحت درمان قرار نمی گیرند احتمال اینکه این خون لختگی ها به طرف ریه و قلب آن ها هدایت بشود و دچار آمبلی های قلب و ریه بشود و بسته به میزان خون لختگی دارد که می تواند جریان خون از سمت قلب به ریه ها را کاملا ببندد که باعث فاجعه ناگهانی مرگ شخص شود.
این رابطه مستقیم بین نارسایی سیاهرگی و خون لختگی بسیار مسئله مهمی است و با تکنولوژی های امروز لیزر و فرکانس های رادیویی درمان آن ها را براحتی انجام می شود و خطر وقوع نارسائی وریدی در اشخاصی که تحت درمان قرار می گیرند خیلی پائین می آید ودر حد افراد نرمالی که مبتلا نیستند می آید.

1399-4

• دکتر سام ابراهیمی گرفتگی عضلات از چه چیزی ناشی می شود و درمان آن چگونه خواهد بود؟
– در ادامه صحبت در مورد نارسائی های وریدی، کسانی که دچار نارسایی سیاهرگ هستند به علت همان حجم بسیار زیاد خونی که در رگ ها جمع می شود و در زمان طولانی، ده تا پانزده سال این فشار در رگ ها زیاد می شود که باعث بزرگتر شدن قطر سیاهرگ های اصلی می شود هرچقدر قطر این رگ ها بزرگتر بشود مقدار خون بیشتری می تواند در ژن بماند، فشار بیشتر می شود و بازهم قطورتر می شود واین مسئله پیشروی پیدا می کند و بدتر بدتر می شود. این فشار داخل رگ ها است که اولا یک درصدی از خون ما که باید در تمام جریانات خونی شرکت کند در پا جمع شود و به قولی در جریانات موثر خونی بدن شرکت می کند حالا هر چقدر نارسایی وریدی  بیشتر باشد درصد مقدار خون که درجریان موثر نیست بیشتر خواهد بود. ثانیا وقتی فشار زیاد می شود، این فشار تنها در رگ نیست بلکه این فشار پخش می شود و تمام بافت های دور رگ و بافت های زیرپوستی زیر پا را تحت الشعاع قرار می دهد، بدن ما در یک درجه حرارت مشخصی آنزیم هایش شروع به کار می کنند از نظر اسیدی و قلیایی تنها در یک محیط خاصی کار خود را انجام می دهند به همان شکل راجع به فشار که صحبت می کنیم این بافت های بطور مثال پای ما در یک فشار بخصوصی می توانند کار خود را درست انجام دهند. وقتی یک مقدار این فشارها زیاد می شود و مزمن، باعث می شوند که این بافت ها از داخل صدمه ببینند و همین کم کم خورده شدن این بافت ها علائمی  را در ما ایجاد می کند. هرچقدراشخاص بیشتر فعالیت داشته باشند و در حرکت باشند علائم نارسایی های وریدی کمتر درآ ن ها دیده می شود چون که آن دریچه هایی که سبب می شوند خون به سمت بالا حرکت کند که در این اشخاص درست کار نمی کنند با استفاده از انقباضات ماهیچه ای خون بالاخره به سمت بالا فشار داده می شود. ولی وقتی ما نشسته ایم و یا مدت طولانی در سفر هستیم در هواپیما که اکثراً می شنویم که :«پای من ورم می کند، کفشم تنگ می شود» در زمانی که عدم حرکت و فعالیت وجود دارد ، مایعاتی که داخل این رگ های پرفشار هستند از دیواره های رگی بیرون زده و باعث می شود زیر پوست جمع شوند و پای ما ورم می کند.
یکی از عوامل شاید بشود گفت رایج ترین علت گرفتگی عضلات ماهیچه ای پا، جمع شدن خون کثیف وافت مقدار اکسیژن بافتهای ماهیچه ای پا است که بطور مثال هنگام خواب در شب که به خصوص در استراحت هستیم، گرفتگی عضلات ایجاد می شود. البته مسائل دیگری هم هست که باعث گرفتگی عضلات پا می شود از جمله مقدار املاح و منیزیم مصرفی است.
• آیا به هوای داخل اتاق هم مرتبط است؟
– بله اصولا کسانی که دچار نارسایی سیاهرگی هستند، در مکان هایی که گرما بالاست علائم بیشتر است چون که فشار داخل رگ ها با حرارت بیشتر می شود.
• درمان آن به چه طریقی است؟
– نارسایی های وریدی در طبقات مختلف وجود دارد. معالجه افراد همه به یک شکل است حتی اگر علائم متفاوتی داشته باشند.
به خاطر فشار زیادی که در رگ هاست علائم زیادی از جمله :
1- فشار داخل رگ ها: فشار، خستگی ، کوفتگی، ضعف بالاخص هنگامی که روی پا ایستاده و یا درحالت استراحت هستیم. این افراد صبح ها به علت اینکه پای آن ها رو تخت درحالت استراحت بوده علائم کمتری را احساس می کنند ودر طول روز اگر ایستاده و یا فعالیت کمی داشته باشند به علت جاذبه زمین علائم بیشتر می شود که این علائم اولیه این بیماری است.
2- عامل دیگر که باز به فشار داخل رگ ها مربوط می شود، مایعات سرخی داخل خون که از داخل رگ ها شروع به نشست می کنند که باعث ورم پا می شود.
3- وقتی این فشار داخل رگ ها شروع به صدمه به عصب های پا می کند: که اختلالات عصبی را درافراد ایجاد می کند- بی قراری پا، علائم عصبی پا (اختلالات عصبی) به صورت بی حسی، خواب رفتگی، سوزن سوزن شدن، سوزش های پا، نوسانات ناگهانی حرارتی در پا
4- تشخیص نارسایی وریدی از طریق یک سری آزمایشات سونوگرافی خیلی راحت به مدت ده دقیقه تا یک ربع برای هر پا رگ های عمقی و سطحی کاملا بررسی می شوند. بعد از بررسی معلوم می شود که کدام یکی از رگ ها نارسائی در آن هست وکدام یک احتیاج به معالجه دارد. چه موقع ما معالجه می کنیم:
اولا اشخاصی که مراجعه می کنند منبع آن نارسائی وریدی شان است، این فشار داخل رگ ها می تواند فشار خون را در تمام شاخه های این تنه اصلی ایجاد کند و این شاخه ها هستند که هرچقدر نزدیک تر به پوست می شوند رگ  ها شروع به گشادتر شدن می کنند و بصورت یک سری رگ های مارپیچی روی سطح پوست دیده می شوند و یا بصورت واریس و یا رگ های کوچکتر که از نظر ظاهری برای اشخاص مسئله ایجاد می کنند. تا زمانی که شخص علائمی نداشته باشد و صرفا مسئله ظاهری و زیبایی باشد معالجه ای را انجام نمی دهیم. برای اینکه سلامتی پا از زمانی مهم می شودکه علائم درپا ایجاد شوند و جالب اینجاست که افرادی که به علت ظاهر و زیبایی پوست مراجعه می کنند با چند سئوال متوجه علائم نارسایی وریدی می شوند و نکته دیگر اینکه درحدود 50درصد افرادی که با توجه به علائم مراجعه می کنند در سطح پا هیچگونه مشکل زیبایی ندارند.
• معالجه این بیماری چگونه است؟
– حدود 8- 9 سالی است که معالجات بسیار ساده شده از طریق تکنولوژی های جدید لیزری و اشعه فرکانس رادیویی این کار انجام می شود. قبلا معالجات نارسایی وریدی کمی مشکل بود نه برای جراح بلکه برای بیمار چراکه مستلزم رفتن به بیمارستان وبی هوشی کامل و برش های فراوان و خارج کردن رگ ها بودکه دوران نقاهت بسیار طولانی داشت و چند هفته طول می کشید که افراد به سر کار باز گردند و واقعا دردناک بود ولی درحال حاضر با چند جلسه (جلسه اول سونوگرافی که تعداد جلسات را با توجه به تعداد رگ ها که احتیاج به معالجه دارند) معالجه صورت می گیرد به صورت سرپایی که اشخاص خودشان به تنهایی می توانند به مطب بروند یک مقدار داروی بی حسی در پا زده می شود که درحقیقت این دارو رگی را که مورد معالجه قرار می گیرد بی حس می کند وانرژی لیزر کاری که می کند این است که این رگی که گشاد شده و فشار زیادی دارد را جمع می کند و در طول زمان این رگ بسته می شود و بدن خود به خود این رگ را خوب می کند و بطور مثال بعد از 6 ماه که دوباره سونوگرافی انجام بشود اثری از آن رگ نخواهد بود. و.قتی که فشار داخل رگ از بین برود و به حد طبیعی باز گردد و این فشار از روی تمام بافت های پوستی برداشته می شود و آسیب دیدگی و صدمه کم کم در طول زمان بسته به اشخاص مختلف از بین می رود. مهمترین مسئله ای که  اکثر بیماران بعد از معالجه متوجه آن میشوند و ابراز می کنند این است که پای آن ها سبک می شود.

1399-5

• اتفاقا من در رابطه با این مسئله می خواستم صحبت کنم. من یکی از کسانی بودم که شب ها دچار بی قراری پا می شدم و شبها حتی عصبی می شدم و شروع به بالا و پائین رفتن از پله ها می کردم. با مشت به پای خودم می کوبیدم. وقتی به شما مراجعه کردم و شما معالجه را شروع کردید اولین چیزی که احساس کردم این بودکه شما یک بار سنگینی را از روی پاهای من برداشتید و بی قراری پاهای من در شب هنگام تا حد 90درصد کمتر شده. برای من مثل یک معجزه بود.
– راجع به بی قراری صحبت کردید که جزو اختلالات عصبی است که هنوز که هنوزه دلیل اصلی که باعث بی قراری پا می شود( که در اشخاص مختلف متفاوت است) این پا باید در حرکت باشد یا باید ماساژ داده بشود حالت بی حسی دارد و اکثرا در هنگام شب اختلالاتی را برای شخص ایجاد می کند که حتی در روز این اشخاص خسته هستند که متاسفانه وقتی به دکتر خودشان مراجعه می کنند قرص هایی را دریافت می کنند که تا حدی کمک می کند ولی درواقع چیزی که درحال حاضر ثابت شده رابطه اصلی است که بین کسانی که نارسایی وریدی دارند و بی قراری پا و تمام اشخاصی که بی قراری پا دارند نارسایی وریدی در آن ها نیست یعنی عوامل دیگری هم باعث اختلالات می شود ولی اشخاصی که نارسایی وریدی داشتند و تحت درمان قرار گرفتند بی قراری پای آن ها اگر کاملا از بین نرفته ولی حداقل شده.
اگر مقالات پزشکی را مطالعه کنید بین 8 تا 29 درصد جمعیت امریکا بی قراری پا دارند. اکثرا علائم بی قرار پا دو طرفه است یعنی هر دو پا دچار این اختلالات می شوند ولی هستندکسانی که تنها روی یک پا این علائم را دارند.
•  مسئله ای که سئوال برانگیز شده مدت زمان درمان است که شما اعلام می کنید در مدت 30 دقیقه افراد را مورد معالجه قرار می دهید.
– صحبتی که می شود این است که سی دقیقه ملاقات با دکتر سام ابراهیمی که دراین سی دقیقه بعد از انجام سونوگرافی ، طرح معالجه و اینکه چند جلسه درمان لازم دارند که اکثرا بطور میانگین برای هر پا بین دو تا سه جلسه درمان لازم است. چون وقتی اشخاص مراجعه می کنند این بیماری به حدی رسیده که چندین رگ از بین رفته و به همین علت 2 تا 3 جلسه درمان بطور میانگین برای هرپا هست که هر جلسه هم کمتر از 30 دقیقه زمان می برد.
• آقای دکتر کسانی که به شما مراجعه می کنند تا چه حدی بایستی توقع درمان داشته باشند؟
– این که چه مقدار افراد بهبودی پیدا می کنند بعد از معالجه فقط بستگی به این دارد که هنگام معالجه چه مقدار این نارسایی وریدی پیشروی کرده باشد و چه مقدار علائم آن ها موقتی و یا دائمی است. چون که چیزی که از بین رفته که ما توانایی ساخت آن را نداریم ولی اکثرا این اشکالات ورم کردن پا و یا دردها وخستگی ها و ضعف و فشار پا بهبودی پیدا می کند. شاید برای اشخاص با سن بالاتر پروسه ترمیم بیشتر طول بکشد و جوان ها سریع تر ولی بالاخص اگر راجع به علائم عصبی پاکه در سنین بالاتر علائم نارسائی وریدی بیشتر خودش را بصورت اختلالات عصبی نشان می دهد از جمله گُر گرفتگی پا، گزگز کردن، خواب رفتن، که این علائم به مراتب طولانی تر بهبود می یابند. اگر معالجه نکنند علائم بیماری در طول زمان تشدید خواهد شد پس حداقل کاری که درحال انجام می دهد از تشدید علائم و در طول زمان جلوگیری می کند دوم اینکه چه مقدار از علائمی که درحال حاضر دارند بهبود پیدا می کند مربوط می شود به زمان، که من بین 6 ماه تا یک سال زمان می دهم برای اینکه عصب ها خیلی کند ترمیم پیدا می کنند خیلی از کسانی که بعد از یکسال بررسی و چکاپ های سالانه مراجعه می کنند ابراز می کنند که حالا 90درصد دردها کم شده.
نکته دیگری که بسیار مهم است این که اگر این معالجات انجام نشود عوارض جانبی دیگر در پاها ایجاد می شود مهم ترین مسئله ایجاد زخم های واریسی پا هست که متاسفانه اگر ایجاد بشوند به راحتی قابل علاج نیستند.
• شما چه بیمه هایی را می پذیرید؟
– این مسئله چون به سلامتی پا مربوط است تمام بیمه ها چه از Medical یا Medicare و Anthem Blue Cross … تا زمانی که PPO داشته باشند تمام بیمه را مطب ما قبول می کند.
• مسئله دیگر رگ های زیرپوستی هستند که بالاخص خانم ها راجع به آن گله و شکایت دارند که آیا شما درمانی برای آن ها دارید؟
– دلیل اینکه این رگ های زیرپوستی وسطحی خودشان را نمایان می کنند همان نارسایی وریدی است اگرهرکاری را تنها بخواهیم از نظر ظاهری انجام بدهیم چنانچه کسانی هم هستند که از طریق تزریقات مختلف رگ های سطحی را می بندند این ها بر می گردد چون درحقیقت تنه اصلی را معالجه نکردند پس در نتیجه مشکل حل نشده وبر می گردد ولی وقتی به مطب ما مراجعه می کنند ابتدا رگ های اصلی را مورد معالجه قرار می دهیم وقتی فشار داخل رگ ها به حد نرمال رسید رگ های سطحی را از طریق تزریقات معالجه خواهیم کرد که البته باز هم چند درصد این رگ ها از بین می روند  بسته به زمان و بدن اشخاص خواهد داشت.
• معمولا این ناراحتی در سنین خاصی رخ میدهد یا در هر سنی این اتفاق خواهد افتاد؟
-همانطور که در ابتدا راجع به تمایلات ژنتیکی و خانوادگی صحبت کردیم درواقع با یک مقدار اختلالات  دریچه ای ما بدنیا می آئیم وحالا درچه موقعی می شود که این رگ ها کاملا صدمه دیده را درمان کردو  اکثرا در خانم ها مخصوصا در سه ماهه آخر حاملگی فشارهای لگن  است که این دریچه ها را از بین می برد.

مطب دکتر سام ابراهیمی

  818-900-2700
16030 Ventura Blvd. Encino