1481-9

گفتگو با دکتر سیامک کریمیان
متخصص قلب و عروق
درباره علائم سکته قلبی چه می دانیم؟

1481-12

به دیدار دکتر سیامک کریمیان متخصص قلب وعروق رفتیم، دکتر کریمیان دارای برد تخصصی قلب وعروق و فوق تخصص در آنژیوپلاستی و درواقع ارائه گر صادق علم وانسانیت است.
از دکتر کریمیان درباره علائم سکته قلبی پرسیدیم که اینروزها بسیار در میان مردم رایج است و شاید خیلی ها واقعا نمی دانند چه خطری در راه است وچگونه باید این خطر را شناسایی کرد.
دکتر کریمیان گفت:
حمله های قلبی یا همان سکته قلبی به صورت های مختلف خود را نشان میدهد، در زنان و مردان، به نوعی متفاوت علائم خاص خود را بروز میدهد و معمولا با بیماریهای مختلف نیز همراه میشود.
شایع ترین درد و علامت در مردان میانسال درد سینه بصورت فشار و گرفتگی زیر جناق سینه است، که خیلی ناگهانی و شدید شروع میشود و بعد به دست چپ و گردن و گاه به فک پائین هم می کشد.
این حمله قلبی با تهوع و استفراغ، تنگی نفس، عرق شدید و احتمالا عرق سرد و تپش قلب همراه است. خیلی ها احساس سرگیجه وعدم تعادل می کنند و اگر به موقع و سریع در این مورد عمل نشود به شرایط بسیار خطرناکی منجر خواهد شد. در این میان بصورت دردهای غیرشایع هم خودی نشان میدهد در مورد خانمها، با سوزش سر دل و سینه، که شبیه سوءهاضمه است درد در قفسه سینه که به طرف راست است منتقل میشود، گاه به پشت و ستون فقرات نیز خود را می کشاند در آدم های خیلی سالمند، بصورت ضعف شدید، ناتوانی جسمی و گاه با بیهوشی همراه است.
نکته مهم اینکه در افرادی که مبتلا به دیابت هستند، حمله قلبی، علامت خاصی ندارد یک حمله قلبی بدون درد، و بقولی حمله بی سروصدا و ساکت، که شخص فقط احساس بیماری می کند ولی نمی داند چه در او می گذرد، خیلی از این افراد گاه دیر به پزشک مراجعه می کنند و ما متوجه می شویم که چند روز از سکته قلبی شان گذشته و به مراحل خیلی جدی و خطرناکی رسیده است به همین جهت به افرادی که دچار بیماری دیابت هستند، همیشه توصیه می کنیم باید بیش از دیگران مراقب باشند، هرگونه ناراحتی، ضعف، فعل و انفعالات غیرعادی را جدی بگیرند.

1481-10