1477-10

اینروزها دکتر نادر جوادی از چهره های نام آشنایی است که با ارائه آخرین روشهای درمانی درخصوص سرطان توجه بیماران را از سراسر دنیا که امید به بهبودی هرچه بیشتر دارند به خود و مرکز Hope Health Center معطوف کرده است.
دکتر نادر جوادی دارای سه بُرد تخصصی در بیماریهای داخلی، سرطان و خون است و آسیستان کلینیکال پروفسور UCI با بیش از پانزده سال تجربه در امر طبابت در درمان بیماریهای سرطان و فارغ التحصیل کلیولند کلینیک و دانشگاه سنت لوئیز است و دارای سلسله مقالاتی است که مورد توجه دانش پژوهان بسیاری قرار گرفته و یکی از یکتا پزشکان شبکه تلویزیونی NBC است در خصوص درمانهای نوینی که در جهت سرطان پروستات ارائه کرده است. که در حال حاضر مدیریت مرکز درمانی Hope Health Center را برعهده دارد.
به Hope Health Center می رویم تا از آخرین یافته های درمانی سرطان و اهداف و نوآوریهای دکتر نادرجوادی شما خوانندگان مجله جوانان را آگاه کنیم:
– دکتر جوادی شما مدیریت مرکز Hope Health Center را درخصوص درمان سرطان برعهده دارید؟ از این مرکز و اهداف آن برای ما بگویید؟
دکتر جوادی: Hope Health Center در حال حاضر مرکزیست که سه سال از عمر آن میگذرد و هدف من از ابتدا این بوده است که مرکزی را بنیانگذاری کنم که در درمان بیماران سرطانی به نحو احسن کارآ باشد و بصورت ویژه و منحصر بفرد و بر اساس آخرین یافته های Oncology بیماران را مورد مداوا قرار دهد. به همین دلیل مریضها و مراجعه کنندگان به Hope Health Center در بسیاری از مواقع برای تشخیص دقیق تر و Second Opinion از مراکزی چون UCLA و یا City of Hope و یا Cedars Sinai پیش ما می آیند و پس از مراجعه به ما مورد آزمایش ژنتیکی قرار می گیرند و بر روی آنها آزمایشهای مخصوص انجام میشود تا دریابیم تومور سرطانی آنها دارای چه ویژگیهایی است و بر اساس آن درمانی نوین و مخصوص آن شخص را طراحی می کنیم و بدین ترتیب با هر نوع درجه بیماری و در هر Stage و رتبه از شرایط سرطان، هر مریض احتیاج به درمانی منحصر بفرد و یکتا دارد که به آن گفته میشود Precision Oncology که مترادف فارسی آن میشود درمان ریشه ای سرطان، این روش تاکنون نتایج بسیار مثبت و به مراتب بهتری را از درمانهای استاندارد و کلیشه ای به ارمغان آورده و در مواردی حتی بیمارانی که در شرایطی بوده اند که از آنها قطع امید شده بوده و یکی دو هفته از عمرشان باقی بوده، با این روش طول عمر بیشتری پیدا کرده اند و حتی در مواردی چند سال بیشتر عمر کرده اند و به زندگی بازگشتند. به همین دلیل ما تعدادی از این موارد درمانی را بصورت Case Reportمطرح کرده و در مجلات معتبر Oncology چون ژورنال Gastrointestinal Oncology و Head and Neck Journal به چاپ رسانده ایم.
– دکتر جوادی از آزمایشات ژنتیکی اولیه و کارآیی آن در Hope Health Center بفرمایید؟
دکتر جوادی: با این گونه آزمایشات ما پی می بریم که آن تومور سرطانی دارای چه ماهیت و از لحاظ پیش آگاهی چه پیامدی خواهد داشت آیا به چه داروی بهتر جواب خواهد داد؟ و آیا بیمار عمرش طولانی تر خواهد بود یا نه؟ این ها همه مواردیست که می توان توسط آزمایشات ژنتیکی به آن واقف شد. و از همه مهم تر آنکه این آزمایش به ما کمک می کند که دارویی که مناسب درمان آن شخص هست را پیدا کرده و بیماری او را بصورت ریشه ای درمان کنیم در Hope Health Center ما به همه یک دارو نمی دهیم و یا همه را به یک شکل درمان نمی کنیم چرا که نمی شود همه را فقط با یک راه درمان کرد و انتظار داشت که همه یک جواب درمانی را شاهد باشند هر شخص برحسب و اساس آزمایشات ژنتیکی که روی تومور و سرطانش انجام می شود درمان ویژه و پروتکل درمانی خاصی را می طلبد و پروتکلهای درمانی ما، در مواردی برای اولین بار در دنیا عرضه شده و همچنین چند پروتکل را من بصورت Case Report ارائه کرده ام که به چاپ رسیده است و در نوع خود بی نظیر است. به همین دلیل در بسیاری از موارد بیمارانی که به ما مراجعه می کنند ممکن است از مراکز دیگر جواب خوبی دریافت نکرده اند و یا جواب رد گرفته اند و یا بیماریشان به مرحله ای رسیده است که برای آنها گزینه دیگری وجود ندارد و ما به آزمایشات ژنتیکی و درمانهای نوین و درمانهای Personalize آنها را وارد فاز دیگر درمانی می کنیم و کاری می کنیم که بتوانند دوباره به زندگی برگردند و کیفیت زندگی آنها بهتر شود. و مهمترین مسئله این است که ما فقط نباید به جواب اولیه اکتفا کنیم بلکه پس از مراحل اولیه درمان و دریافت بهترین نتیجه که بطور مثال هدف این است که هشتاد تا نود درصد بیماری را از بین ببریم باید درمان را ادامه دهیم تا بیماری را تحت کنترل خود درآوریم، سپس Maintenance Treatment را آغاز کنیم که به آن می گویند تثبیت و یا تداوم جواب و یا نتیجه آن درمان بر روی بیماری و بدون شک می توان گفت که این قسمت درمانی بسیار مهمتر از قسمت اولیه درمان است و نقش اساسی در نتیجه درمان و نگاه داشتن آن دارد. هر چقدر این دوره Remission بیشتر و طولانی تر باشد بیمار عمر طولانی تری خواهد داشت و کیفیت زندگی بیمار بسیار بهتر خواهد شد. در این سیستم درمانی ما در Hope Health Center بصورت مداوم بیماران را تحت نظر قرار میدهیم و از درمان آنها لحظه ای غافل نمی شویم و هدف ما در چنین مواردی این است که بیماری اگر علاج قطعی ندارد آن بیماری را از حالت کُشنده و مرگبار به بیماری مزمن و تحت کنترل درآوریم که بیماران بتوانند همچنان زنده بمانند و زندگی کنند و با درمانها و داروهای منحصر بفرد کیفیت زندگیشان هم حفظ شود.
– دکتر جوادی در گذشته یکی از راههای درمان اصلی سرطان شیمی درمانی Chemotherapy بود ولی در حال حاضر شما از درمانهای نوینی چون Targeted Therapy و یا داروهای هدفمند و ترکیبی و اثر این نوع داروها با یکدیگر صحبت می کنید؟ از این روش برایمان بگویید؟
دکتر جوادی: ما معتقد هستیم که درمان سرطان نمی تواند فقط وابسته به داروی خاصی باشد چرا که سرطان بیماریست که به طرق و راههای مختلف فعال می شود و به حیاتش ادامه میدهد. سرطانی که پیشرفته هست و اصولا دهها و بلکه صدها تغییرات ژنتیکی در آن ایجاد شده است چنین بیماری با انتخاب یک دارو قابل کنترل نخواهد بود و اتکا به راههای مختلف برای ادامه حیات خود دارد.

1477-8

بدین دلیل توسط Combination Therapy که ما در Hope Health Center آنرا بکار می بندیم و جزء اولین مراکزی هستیم که از آن برای درمان بیماران سرطانی استفاده می کنیم و با بکارگیری داروهایی متفاوت که هرکدام از این داروها اثری ویژه بر روی سلول های سرطانی دارند سعی برآن داریم که بهترین نتیجه را بگیریم و سرطان را در مراحل اولیه درمان و بطور ریشه ای و تا هشتاد تا نود درصد ریشه کن کنیم. این داروها توانایی آن را دارد که روی سیستم ایمنی بدن تأثیر بگذارد و آنرا تقویت کند و در عین حال سیستم خون رسانی به تومور سرطانی را از بین ببرد و در کنار آن محیط اطراف تومور سرطانی را تغییر دهد و آنرا متناقض با رشد تومور سرطانی تنظیم کند و این در حالیست که ما باشیمی درمانی تومورهای سرطانی را بصورت مستقیم از بین می بریم و از سوی دیگر توسط داروی هدفمند و یا Targeted Therapy از راههایی که باعث فعالیت سرطان میشود جلوگیری می کنیم، و مجموعه این داروها و درمانها و ترکیب آنها بطور کلی اثر تصاعدی ببار می آورند و نتیجه درمان را دو چندان می کنند، این نوع درمان در سرطانهای پیشرفته بسیار کارساز است و در بهبودی سرطانهای Stage 4 بسیار موثر است.
-دکتر جوادی شما بدلیل نوآوریها و روشهای نوین درمان سرطان به شبکه تلویزیونی NBC دعوت شدید لطف بفرمایید توضیح دهید دلیل این دعوت چه بود؟
دکتر جوادی: سرطان پروستات در آقایان بسیار شایع است و دومین سرطان شایع در آمریکاست و آن هم بعد از سرطان پوست و دلیل مصاحبه من با شبکه NBC در خصوص این بود که آیا بعضی از سرطانهای پروستات که در مراحل اولیه است چه راه درمانی را باید برایشان پیش گرفت؟ آیا باید آنها را فقط تحت نظر قرار داد و جراحی نکرد؟ این دعوت پس از مقاله ای که در این خصوص منتشر شده بود و بسیار سروصدا کرده بود توسط NBC از من صورت گرفت، در این مقاله مطرح شده بود که بسیاری از بیماران که گسترش بیماری آنها بسیار کند است احتیاج به جراحی و یا Radiation ندارند و می توانیم آنها را زیر نظر داشته باشیم و بطور مثال من مراجعه کنندگان و مریض های بسیاری را در زمینه سرطان پروستات در مرکز دارم که آنها را زیر نظر داریم و یک قرص و داروی ساده به آنها میدهم و سرطان پروستات آنها را تحت نظر و تحت کنترل درمی آوریم، چون بعضی از سرطانهای پروستات حتی ممکن است در طول عمر بیمار برای آنها مشکلی ایجاد نکند و البته در کنار آن سرطانهای پروستاتی وجود دارد که قادرند در عرض یکسال بیمار را از بین ببرند و از سوی دیگر در این مصاحبه بحث و صحبت بود که آیا در سرطانهای پیشرفته پروستات می شود از داروهای هورمونی برای درمان استفاده کرد؟ و پاسخ من این بود که با تلفیق شیمی درمانی، هورمون تراپی و داروهای هدفمند و ایمیون تراپی می توانیم برای درمان سرطان پیشرفته پروستات جواب بهتری در جهت بهبودی دریافت کنیم. طبق تحقیقات اخیر استفاده شیمی درمانی و هورمون تراپی در یک زمان در بدو کار می تواند جواب درمانی بهتری را رقم بزند و طول عمر شخص را تا یکسال افزایش دهد این راه درمانیست که من در ده سال گذشته برای مبتلایان به این بیماری در Hope Health Center بکار بسته ام و در یک سال و نیم اخیر این روش درمانی توسط پژوهشهای جدید در مقالات جدید که در این زمینه چاپ شده است بسیار مورد تأیید قرار گرفته و ابراز شده است که روش ترکیبی از روش انفرادی بهتر است.
– شما مرتبا در کنفرانسهای مختلف در خصوص راه و روشهای نوین و درمانهای اخیر سرطان شرکت می کنید برای خوانندگان مجله جوانان از این کنفرانسها بگویید.
دکتر جوادی: بطور کلی در حال حاضر در خصوص سرطان تحقیقاتی که انجام می شود آنهم در سراسر دنیا چنانچه تحقیقاتی را که در علوم دیگر پزشکی انجام میشود با آن مقایسه کنیم باز یک سوم تحقیقاتی نخواهد بود که در مورد سرطان انجام می گیرد. پس بدین میزان تحقیقات در خصوص سرطان دامنه وسیعی دارد.
درمانهای سرطان در حال حاضر از فاز استاندارد و کلاسیک خارج شده است طبق تحقیقات، ما سرطان را بسیار دست کم گرفته بودیم، آن هم تا همین 10 سال پیش و در حال حاضر دریافته ایم که بطور مثال توموری که فقط یک سانتی متر است با تعداد سلولهایی که دارد می تواند مکانیزمی داشته باشد که بتواند به بقای خود یا فلج کردن سیستم ایمنی بدن ادامه دهد و باعث شود که خودبخود رشد کند و از بدن تغذیه کند، آنهم به نفع خودش و همچنین سلولهای سرطانی همچون سلول های بنیادی عمل کنند و به این نتیجه رسیده اند که از ابتدا سلولهای سرطانی بنیادی ممکن است که در شخص وجود داشته باشد و قبل از اینکه سرطان بوجود آید سلولهای بنیادی تغییر شکل داده اند و وقتی ما مریضها را مورد شیمی درمانی قرار میدهیم سلولهای معمولی سرطان از بین می روند ولی سلولهای بنیادی می توانند دوام بیاورند و سالها بعد دوباره برگردند و این یکی از مکانیسمهایی است که باعث میشود که سرطان دوباره برگردد. در حال حاضر داروهایی کشف شده است که می تواند توسط آنتی ژنهایی مخصوص که روی سلولهای بنیادی هستند آنها را متوقف کند و باعث از بین رفتن سلولهای بنیادی شود و بنابراین درمان اولیه سرطان حتی می تواند هدفمند باشد که در عین حال که سلولهای معمولی را از بین می برد، سلول های بنیادی را که باعث آن سرطان شده است را هم از بین ببرد و جلوی برگشت بیماری سرطان را بگیرد.
و اما در کنفرانسها از نوآوری های جدیدی که بسیار به آن اهمیت داده میشود مسئله ایمن درمانیست و در حال حاضر در درمان سرطان سیستمهای دارویی که ارائه میدهند از دو تا سه ایمیونوتراپی و ایمن درمانی بهره می گیرند و مسئله دیگری که بسیار جالب توجه است ادغام ایمن درمانی و شیمی درمانی کلاسیک و داروهای هدفمند برای درمان سرطان است تحقیقات و پژوهشها بدین سو می رود که ما ترکیب ایمن درمانی و شیمی درمانی و Targeted Therapy را در آینده در درمان سرطان بیشتر مشاهده خواهیم کرد. درمانی که در حال حاضر ما آنرا در Hope Health Center بکار می بریم که نتیجه آن به مراتب بسیار متفاوت و درخور توجه است.

1477-7

– بدلیل تشخیصهای دقیق و درمانهای نوینی که در جهت بهبود سرطان ارائه می کنید از سراسر دنیا برای مداوا به شما مراجعه می کنند و از جمله این افراد حتی می توان از خانواده سلطنتی قطر نام برد و یا از چین علاقه ای بسیار برای مراجعه به شما و بنیانگذاری شعبه ای از Hope Health Center نشان داده اند در این خصوص برای ما توضیح بفرمایید .
دکتر جوادی: از ده سال پیش تاکنون مریضهای گوناگونی از کشورهای مختلف بمن مراجعه کرده اند که از جمله آنها از خانواده سلطنتی قطر و پسرعموی پادشاه قطر بود که مورد مداوا قرار گرفت وی سرطان پیشرفته کبد داشت و به UCLA و به Cedars Sinai مراجعه کرده بود و به او بین 3 تا 6 ماه وقت برای زندگی داده بودند و پس از آن وی وقتی بمن مراجعه کرد توسط یکسری داروهای جدید و روش درمانی ترکیبی او را زیر نظر خود قرار دادم و طول عمر او را به سه سال و نیم افزایش دادم و علت مرگ وی از سرطان کبد نبود چرا که سرطان کبد وی هفتاد درصد بهبود یافته بود و تحت کنترل درآمده بود، وی در واقع بدلیل سیروز کبدی فوت کرد. از بیماران سرشناس دیگری که بمن مراجعه کردند کاندیدای ریاست جمهوری نیجریه بود که خود پزشک بود و همچنین در مقام سناتوری در نیجریه مطرح بود وی دچار سرطان پروستات بود و پس از هفت سال درمان در بیمارستانهای مختلف در لس آنجلس توسط درمانهای آکادمیک و بی نتیجه ماندن درمان در حالی که از او قطع امید کرده بودند، تحت درمان توسط من قرار گرفت و توسط Combination Therapy و با استفاده از داروهای جدید تا 3 سال طول عمر وی را افزایش دادیم و توانست به آرزوی دیرینه خود برسد. او آرزو داشت در مراسم قسم خوردن دخترش بعنوان اولین فرماندار زن آفریقا شرکت کند. و همچنین در حال حاضر مرکز Hope Health Center در چین مورد توجه بسیاری قرار گرفته است و اسم من نیز در Chinese Search engine بنام Baidu بیشترین تعداد بیننده را دارد و مرتبا از چین با مرکز ما تماس می گیرند که به آمریکا بیایند و زیر نظر من مورد مداوا قرار گیرند و در پی آن یک شرکت بزرگ چینی که در واقع بزرگترین سرمایه گذار بخش خصوصی سرطان در چین است از من دعوت به عمل آورده است پس از احداث ده بیمارستان که برای مداوای سرطان اکنون درحال ساخت است بعنوان مدیر اصلی گروه پزشکی و رهبری این گروه برای آموزش دادن موارد لازم و نوآوریهای درمان سرطان با آنان همکاری کنم. آنان علاقمندند که Precision Oncology را در بخش خصوصی در چین پیاده و اجرا کنند.
– در نحوه درمانی شما این اعتقاد وجود دارد که کیفیت زندگی آن مریض و مراجعه کننده بسیار بااهمیت است از ایدلوژی خود در این زمینه ما را آگاه کنید؟
دکتر جوادی: یک باور غلطی در اجتماع وجود دارد که می گویند کسی که دچار سرطان پیشرفته است چرا باید شیمی درمانی شود چون حالش را بدتر می کند و زودتر می میرد در حالیکه تمام پژوهشهایی که انجام شده نشانگر آن است که تمام کسانیکه درمان سرطان می شوند و سرطان آنها پیشرفته است درمان سیستماتیک بطور مثال شیمی درمانی و یا داروهای هدفمند اولین هدفشان سعی در بالا بردن کیفیت زندگی بیمار است و همیشه در این خصوص دو چیز مد نظرم است. من معتقدم اگر بیماری قرار است معالجه شود و دچار سرطان پیشرفته است چنانچه ما نتوانیم با مداوا کیفیت زندگی وی را بهتر کنیم و فقط قصد داشته باشیم طول عمر وی را افزایش دهیم آن درمان بی فایده خواهد بود. کیفیت زندگی می بایست به همراه طول عمر باشد وگرنه می شود شکنجه. با توجه به شرایط فعلی و آزمایشها و تکنولوژی که در حال حاضر وجود دارد و با اتکا به درمانهای ریشه ای ما سعی بر آن داریم که از دارویی که بیشترین اثر را دارد توسط درمانهای ترکیبی و در کوتاهترین مدت نتیجه ای اثر بخش دریافت کنیم که در ابتدا نشانگر کیفیت زندگی بیمار است چرا که بیماری که وزن از دست داده است غذا نمی خورد و درد می کشد پس از مداوا توسط درمانهای نوینی دردش کم می شود و اشتهایش افزایش می یابد و وزنش بالا می رود و طول عمرش بیشتر می شود و کیفیت زندگی وی افزایش می یابد. پس کیفیت زندگی و نوع درمانی که ما انتخاب می کنیم بهررو بسیار مهم است چون اگر داروها درست انتخاب نشوند و پروتکل درمانی درست نباشد ممکن است به بیمار ضربه بزنیم و کیفیت زندگی وی را کاهش دهیم.
– دکتر جوادی صحبت از درمان شد سئوال من این است که چقدر می توان از بوجود آمدن سرطان پیشگیری کرد؟
دکتر جوادی: در زمینه پیشگیری از سرطان قوانین و دستوراتی وجود دارد که پیشنهاد می شود از سن 50 سال و در خانمها بعضی وقت ها از 40 سال غربالگری و یا Screening انجام شود.
برای آقایان شایع ترین سرطان، سرطان پروستات است و آزمایش بالینی پروستات و آزمایش خون و PSA از پنجاه سالگی پیشنهاد می شود و برای خانمها برای جلوگیری از سرطان سینه ، مموگرام پیشنهاد می شود و آزمایشهای بالینی که مربوط به پیشگیری از سرطان رحم و تخمدان است.
همچنین کسانیکه در خانواده آنها یکنوع سرطان بخصوص زیاد دیده می شود و از نسلی به نسل دیگر انتقال می یابد این گونه افراد می بایست از سنین پایین تر غربالگری و Screening در آنها انجام شود.
و پیشنهاد دیگر من این است که اگر کسی درخانواده اش در سن پنجاه سالگی پدر مبتلا به سرطان روده بزرگ و یا سرطان پروستات بوده است، افرادی که در آن خانواده هستند چه دختر و یا پسر باید از ده سال قبل از تشخیص از آن فرد خانواده غربالگری و یا Screening بشوند و تحت نظر قرار گیرند.
در پایان از شما دعوت می کنم برای کسب آخرین اطلاعات و نوآوریهای پزشکی در زمینه درمان سرطان با من در سری برنامه های رادیو ایران 670 AM که جمعه های اول هر ماه ساعت 9:30 صبح تقدیم علاقمندان می شود و برنامه پزشکی من در خصوص آخرین یافته های درمان سرطان دوشنبه ها یک هفته در میان ساعت 9 شب در تلویزیون اندیشه همراه باشید.
تلفنهای تماس با دکتر نادر جوادی:

Hope Health Center
818.578.6454
19231 Victory Blvd, #103
Reseda, CA 91335
www.drnaderjavadi.com