1458-67

1458-68

قسمت دوم
میزان سرمایه گذاری مورد نیاز فرنچایزها بسیار متفاوت است و به عوامل بسیار زیادی بستگی دارد. به طور کلی بیزنس های فرنچایزی هستند که حتی با داشتن هزار دلار هم می شود آنها را راه اندازی کرد. این بیزنس ها بعضاً می توانند درآمد خوبی هم داشته باشند اما عمدتاً نیاز به این هست که فرد بتواند به خوبی از پس فروش آن محصول یا خدماتی که موضوع کار فرنچایز هست بربیاید. بیزنس هایی که با بودجه های کمتر راه اندازی می شوند معمولاً بیزنس هایی هستند که فرد از داخل خانه اش آنها را راه اندازی و مدیریت می کند.
به عنوان یک قاعده کلی هر چقدر فردی مهارت فروش (Sales skills) بیشتری داشته باشد و بهتر بتواند با افراد ارتباط برقرار کند و شبکه دوستان و آشنایان وسیعتری داشته باشد، با میزان سرمایه کمتری می تواند بیزنس فرنچایزی با درآمد بیشتر داشته باشد.
آیا امکان دارد در این بیزنس هایی که از خانه راه اندازی می شود، افرادی که زبان انگلیسی خیلی قوی ندارند هم موفق بشوند؟
به هر حال به این دلیل که یک فرد باید آموزش های لازم برای راه اندازی بیزنس فرنچایزش را از شرکت مادر یا فرنچایزر بگیرد، لازم است بتواند به زبان انگلیسی ارتباط برقرار کند و آموزش ها را بفهمد. بخش مهمی از فروش به مشتریانی که بازار هدف فرد را تشکیل می دهند و میزان اطلاعاتی که فرد از نحوه تعامل با افراد خاص آن بازار دارد وابسته می باشد. برخی هموطنان در کسب و کارهای مختلف مانند بیمه، مشاور املاک و بسیاری دیگر به دلایل مختلف از جمله راحتتر بودن گفتگو به زبان فارسی و شناخت بهتر جامعه ایرانی، با فارسی زبانان به خوبی ارتباط برقرار می کنند و به سادگی به ایشان می فروشند و به همین دلیل بازار هدفشان را بازار فارسی زبانان قرار می دهند. همین مساله در خصوص اکثر فرنچایزهایی که به این نحو کار می کنند وجود دارد. اگر کسی قصد کند که به فارسی زبانان بفروشد با انتخاب یک محدوده جغرافیایی که تعداد فارسی زبانان در آن زیاد است می تواند عمده تمرکزش را بر روی فروش به این افراد بگذارد.
چه مثالهایی از این بیزنس های فرنچایز کم هزینه که می شود در خانه راه اندازی کرد وجود دارد؟
مثالهای این بیزنس های فرنچایز بسیار زیاد است. مثلاً فرنچایزی هست که به شما کمک می کند یک بیزنس برای مشاوره دکوراسیون داخلی راه اندازی کنید. برای این کار نیاز به هیچ گونه تحصیلاتی در این زمینه ندارید و صرف داشتن استعداد لازم در این زمینه برای پذیرش شما در آن کافی است. خوب وقتی شما در محله ای که فارسی زبانان زیادی حضور دارند چنین بیزنسی را راه اندازی می کنید که بیشتر از 45 سال قدمت داشته و بیش از 400 شعبه دارد و در عین حال با مشتریانی سر و کار دارید که به خوبی فرهنگشان را می شناسید و می توانید با ایشان ارتباط برقرار کنید، بدیهی است که شانس بسیار بالاتری برای موفقیت خواهید داشت. البته خیلی واضح است که فردی که چنین بیزنسی را راه اندازی می کند قطعاً باید بتواند با افراد خوب ارتباط برقرار کند و خدمت با ارزشی را که برای ارائه دارد به ایشان بفروشد.
آیا برای راه اندازی یک بیزنس فرنچایز می شود وام دریافت کرد؟
در واقع شانس گرفتن وام در خصوص بیزنس های فرنچایز بسیار بیشتر از بیزنس های مستقل هست. به عنوان مثال نوعی وام وجود دارد که به پشتیبانی سازمان صنایع کوچک امریکا به افراد پرداخت می شود. شانس گرفتن این وام برای بیزنس های مستقل بسیار کم است اما در خصوص بیزنس های فرنچایز، افرادی که حائز شرایط لازم باشند به سادگی می توانند از این وام ها بهره بجویند. حتی در خصوص بسیاری از فرنچایزها، بررسی های اولیه برای دادن وام به شعبات جدید آنها انجام شده است و عملاً تأئید گردیده اند. علاوه بر آن انواع دیگری از وام ها هم هستند که برای کسانی که می خواهند یک بیزنس فرنچایز راه اندازی کنند به خوبی قابل استفاده هستند. مثلاً کسانی که حساب های بازنشستگی دارند می توانند پول جمع شده در آنرا (اگر از حد مشخصی بیشتر باشد) برای راه اندازی یک بیزنس جدید استفاده کنند. و یا کسانی که ملک دارند می توانند با گرو گذاشتن آن برای شروع بیزنسشان وام بگیرند. شاید تنها گروهی که متأسفانه فقط باید روی پول نقدشان حساب کنند، کسانی هستند که می خواهند با راه اندازی یک بیزنس فرنچایز ویزای غیر مهاجرتی E2 و یا ویزای مهاجرتی EB5 دریافت کنند. این افراد به این دلیل که شهروند آمریکا نیستند و یا گرین کارت ندارند امکان گرفتن وام به خصوص وام هایی با بهره های معقول را به هیچ عنوان ندارند و فقط باید از پول نقد خود برای سرمایه گذاری در بیزنس استفاده کنند.
آیا شرکت فرنچایز الیتز در گرفتن وام به کسانی که می خواهند بیزنس فرنچایز راه اندازی کنند کمک می کند؟
شرکت فرنچایز الیتز همکاری بسیار نزدیکی با شرکت هایی دارد که در این زمینه تجربیات بسیار طولانی و موفقی داشته اند. از اولین کارهایی که ما برای مشتریانمان انجام می دهیم، معرفی یک نفر متخصص وام است که کلیه شرایط ایشان را بررسی می کند و گزینه های مختلفی را که فرد می تواند با توجه به شرایطش برای گرفتن وام داشته باشد به وی معرفی می کند. به این ترتیب از جمع گزینه های مورد نظر برای اخذ وام و پول نقد فرم متقاضی، میزان حدودی سرمایه گذاری اش بدست می آید. پس از انتخاب فرنچایز مورد نظر و زمانی که به پایان مسیر خرید فرنچایز می رسیم، همکاری لازم برای اخذ وام مذکور توسط متخصص ذکر شده صورت می پذیرد.
لطفاً بفرمائید آیا امکان کسب درآمد شش رقمی با خرید یک فرنچایز وجود دارد؟
پاسخ این سوال خیلی بستگی به میزان سرمایه گذاری بیزنس و ماهیت آن دارد. مثلاً در بیزنس های خوراک و رستوارن هرچه میزان مراجعه کنندگان بیشتر باشد قطعاً شانس داشتن درآمد بیشتری وجود دارد. ولی معمولاً این بیزنس ها چون نیاز به یک مکان فیزیکی مناسب و دکوراسیون خاص دارند میزان سرمایه گذاری شان هم قابل ملاحظه است.
اما مشابه با آنچه در خصوص میزان سرمایه گذاری توضیح دادم، اگر فردی قابلیت های خوبی در فروش داشته باشد و بهتر بتواند با افراد ارتباط برقرار کند و شبکه دوستان وسیعتری داشته باشد، می تواند با سرمایه گذاری کمتری درآمد بسیار خوبی هم داشته باشد. شاید باور آن زیاد ساده نباشد اما بیزنس هایی هستند که با سرمایه گذاری زیر 100 هزار دلار افرادی در آنها بیش از چند میلیون دلار توانسته اند فروش بکنند. البته قطعاً این کار بسیار به قابلیت های فرد و میزان علاقه اش به آن زمینه بر می گردد.
با توجه به اطلاعات شما، بهترین فرنچایز کدام است؟
اتفاقاً این سوال خیلی از ما پرسیده می شود اما جواب این است که بهترین فرنچایز برای چه کسی؟
نه تنها افراد توانایی های مختلفی دارند بلکه هر فردی از راه اندازی یک بیزنس فرنچایز به دنبال یک هدف متفاوت است. بگذارید برایتان مثالی بزنم. با خانوم آمریکایی کار می کردیم که در ایالت واشنگتن زندگی می کند. ایشان به همراه همسرش یک بیزنس در زمینه پزشکی داشتند و از نظر مالی نیازی به راه اندازی یک بیزنس جدید نداشتند. این فرد صاحب یک پسر بود که متأسفانه یک بیماری ژنتیکی داشت و قابلیت برخی کارها را از وی گرفته بود و به این دلیل شانس زیادی برای پیدا کردن کار نداشت. بنابراین به همراه همسرش تصمیم گرفته بودند که بیزنسی را راه اندازی کنند که با گذاشتن وقت محدودی بتوانند برای فرزندشان عملاَ شغلی ایجاد نمایند. در فرنچایز الیتز ما زمان زیادی را برای بررسی گذشته ایشان و پسرشان و همچنین توانایی ها، علاق، دانش و سایر خصوصیات تعیین کننده شان گذاشتیم و توانستیم فرنچایزی را به ایشان معرفی کنیم که دقیقاً چیزی بود که آرزویش را داشتند. خاطرم هست روزی که ایشان در خصوص این فرنچایز شنید از خوشحالی نمی دانست چه باید بکند چون دقیقاً همان چیزی بود که پسرش آرزویش را داشت.
علی رغم اینکه به نظر می رسد همه افراد در راه اندازی یک بیزنس فرنچایز فقط دنبال ایجاد یک منبع درآمد جدید هستند، اما واقعیت این است که این هدف برای خیلی از افراد مهمترین هدف نیست و حتی بین بیزنس هایی با میزان سرمایه گذاری و درآمد یکسان هم افراد الویت های متفاوتی دارند که ناشی از اهداف، نیازها، شخصیت و توانایی های متفاوت ایشان است.
لطفاً کمی در مورد دوره آموزشی خرید فرنچایزها که شرکت فرنچایز الیتز آنرا تهیه کرده برایمان توضیح دهید. چرا به فکر تهیه چنین دوره ای افتادید؟
فرنچایزها در کشور امریکا مورد توجه بسیاری از افراد هستند. ما بسیاری از اوقات با افرادی مواجه می شویم که توانایی هایی بعضاً بیشتر از بسیاری از هموطنان ما ندارند اما با ورود به دنیای فرنچایزها بیزنس های موفقی برای خود ایجاد کرده اند. ما بعد از مدتی کار با هموطنان متوجه شدیم که به میزان کافی در مورد فرنچایزها به هموطنانمان اطلاعات ارائه نشده و در خیلی موارد شناخت از فرنچایزها محدود به زمینه فرنچایزهای خوراکی به خصوص فرنچایزهای خاصی مانند ساب وی می شود. ناشناخته بودن مسیر انتخاب و خرید فرنچایزها و همچنین نداشتن دیدی از پتانسیل درآمدزایی آنها از دلایل مهمی بود که افراد در این زمینه کمتر قدم می گذاشتند. به عنوان مثال با افراد زیادی مواجه شدیم که در سنین میان سالی هستند و به دلیلی امکان حضور در یک شغل دائم را ندارند و چون نتوانسته اند شغل پاره وقتی پیدا کنند خانه نشین شده و بعضاً روحیه مناسبی هم ندارند. بسیاری از این افراد با قابلیت هایی که دارند به خوبی می توانند از پس مدیریت کردن یک بیزنس فرنچایز بر بیایند. مخصوصاً اینکه فرنچایزهای خوب آموزش های لازم برای شروع بیزنس را به افراد می دهند و آنها را در این راه پشتیبانی می کنند و به این طریق اگر فردی اهل کار و یادگیری باشد و به آن زمینه خاص علاقه مند باشد، شانس موفقیت خیلی خوبی خواهد داشت.
این شرایط ما را بر آن داشت که این دوره آموزشی را به منظور آشنا کردن هموطنانمان با فرنچایزها و کل فرایند خرید فرنچایز و همچنین مسائل قانونی آنها تهیه کنیم. امید ما این است که با افزایش دانش افراد در این زمینه، امکان بهره برداری بهتری از این امکان موجود در اجتماع توسط هموطنانمان بوجود آید.