1482-8

1482-9

1482-10

1482-11

فرصت مغتنمی پیش آمد تا با سیروس بهشتی، مدیر آگاه و متخصص و با تجربه ، آژانس مسافرتی سیروس تراول گفتگو کنیم. این گفتگو بسیاری از نکات مهم را برای هموطنان عزیزمان درباره تهیه بلیط از زوایای مختلف، شرکت های معتبر و بعضی فروشندگان ناشناخته بلیط های آن لاین. و تغییر وتحول در زمینه مسافرت روشن می سازد.
– از آقای بهشتی می پرسم، با توجه به خوش نام بودن سیروس تراول و اینکه جامعه به خدمات این شرکت باور دارد خیلی ها می خواهند بدانند که سیروس تراول از کجا و چگونه آغاز کرده است؟
می گوید: سیروس تراول از سال 1960 در ایران آغاز به کار کرد، یعنی درست 55 سال پیش، که من برای کسب دانش در این زمینه به سویس رفتم، دوره های تخصصی ویژه ای را در سویس گذراندم و با دست پر دفترم را در ایران گشودم، و 20 سال این فعالیت ادامه داشت تا در مهاجرت به امریکا دو سه ماهی وقفه درکار افتاد، ولی درست از 35 سال قبل دفاتر سیروس تراول در امریکا شروع به فعالیت کرد و بزرگترین ثروت ما، باور واطمینان مردم به سیروس تراول است و من و همکارانم در تمام این سالها خدمتگزار مردم بودیم و با همین سرمایه اعتماد مردم، روزبروز به دامنه شرکت افزودیم و با وجود کامپیوتر و آن لاین، وقفه ای در کار ما بوجود نیامد و با توجه به آماری که داریم 3 نسل با ما همکاری داشتند از پدر بزرگ و پدر و مادر و فرزند، مشتریان سیروس تراول بوده و هستند وحاضر نیستند بروی آن لاین و یا از کمپانی های دیگر بلیط بخرند.
• اینکه خیلی ها می گویند با کمپانی های بزرگ هوایی، قرارداد اختصاصی دارند، چقدر درست است؟
– ما در سطح امریکا حدود 280 هزار آژانس مسافرتی داریم، که تنها 40 آژانس از سوی کمپانی ها و شرکت های هوایی برگزیده و بقولی دستچین شده اند و برای مسیرهای مختلف و ایرلاین های مختلف قراردادهای اختصاصی دارند من مباهات می کنم که سیروس تراول جزو این 40 کمپانی برگزیده است.
کمپانی های دیگر همین نرخ های قراردادی را از این 40 کمپانی می گیرند و به فروش میرسانند، ما باید این بلیط ها را میان این شرکت های کوچک تقسیم کنیم و البته خود این شرکت ها درمیان ما، کمپانی مورد نظرشان را انتخاب می کنند این نکته مهم است، که آن کمپانی های بزرگ خیلی راحت با این 40 شرکت قرارداد نمی بندند، شرایط ویژه ای وجود دارد که به تعهد مالی و تعهد فروش آنها بستگی دارند، مثلا اگر این شرکت ها تعهد می کنند در طی سال 10 میلیون دلار بلیط بفروشند باید عمل کنند بهمین جهت همه شرکت ها جرأت ورود به این قراردادها را ندارند چرا که با مسئولیت بزرگی روبرو میشوند در این میان بدلیل اینکه ما بلیط ها را صادر می کنیم، مسئولیت و مشکلات این بلیط ها را هم می پذیریم.
• گاه در مورد بلیط ها در مسیرهای مختلف، قیمت ها بالا و پائین دارد. یا بدلایلی تغییر می کند و متفاوت است این گونه موارد شما چه می کنید؟
– اجازه بدهید یک مثال بزنم، مثلا یک شرکت هوایی، برای مسیر سانفرانسیسکو به لس آنجلس، بلیط ها و صندلی ها را تقسیم بندی و نرخ گذاری می کند مثلا 100 صندلی را با نام مثلا Q Class به مبلغ صد دلار، 150 صندلی B Class را 150 دلار می فروشند مثلا شما زنگ می زنید بلیط این مسیر را می خواهید ما به شما B Class را 150 دلار می فروشیم، ولی درست یک هفته بعد دوست شما زنگ می زند و چون کمپانی بلیط های 150 دلاری اش فروش نرفته، آنرا به 100 دلاری مبدل می کنند و در آن زمان شما اعتراض می کنید، که چرا بلیط من 150 و بلیط دوستم 100 دلار؟ ما سعی می کنیم برای شما توضیح بدهیم، که خیلی ها قانع می شوند و دیگر مشکلی نخواهد بود، ولی اصولا این اتفاق همه روزه در ایرلاین ها می افتد و اجتناب ناپذیر است و آژانس های مسافرتی چون سیروس تراول مقصر نیستند.
• آیا با توافق اتمی، نقل و انتقال خیلی از شرکت های هوایی خارج بسوی ایران دوباره آغاز میشود؟
– تا این لحظه هیچ نشانه جدی و رسمی از سوی این شرکت ها ندیدیم، خیلی از این شرکت ها بدنبال تحریم ها، پروازهای خود را به سوی ایران قطع کردند از جمله KLM و بریتیش و غیره که اینروزها چون دلتا ایرلاین کارهای KLM را در امریکا انجام میدهد چیزی درباره اوضاع ایران نمی داند وهیچ نشانه ای از پروازشان به ایران نیست ولی امیدواریم بزودی لوفت هانزا، بریتیش، ایرفرانس، KLM کار خود را شروع کنند و سفرهای ایران را از این تنگنا و محدودیت در آورند البته شرکت های قطر و دبی جای آنها را تا حدی گرفته اند. ولی در مورد توقف در اروپا، اشکالاتی وجود دارد. سیروس تراول خبر خوشی برای ایرانیان مقیم سن حوزه دارد، که از اپریل آینده، پروازهای لوفت هانزا از سن حوزه به فرانکفورت 5 بار در هفته آغاز میشود، که دیگر نیاز به رفتن به فرودگاه سانفرانسیسکو نیست و می توانند بعدا از فرانکفورت به ایران پرواز کنند این پروازهای خاص سلیکان ولی است، ولی بهرحال به نفع ایرانیان است و باید بگویم که از هم اکنون برای این پروازها، رزرو بلیط شروع شده است.

1482-12

• شما در ایران هم دفتر دارید؟
– نیازی به دفتر در ایران نیست. چون به راحتی اینروزها از طریق الکترونیک تیکت، کارها آسان شده و نیاز به صدور بلیط نیست. خیلی ها در امریکا برای خانواده و عزیزان خود در ایران بلیط از ما می خرند و جالب اینکه بلیط های ما ارزان تر از داخل ایران است، مردم داخل هم از طریق آن لاین سیروس تراول می توانند بلیط های خود را رزرو کنند و خیال شان راحت باشد که سیروس تراول مسئول آن است.
• مشکل خرید بلیط بروی آن لاین ازآدم های ناشناس را چگونه توجیه می کنید؟
– خیلی ها متاسفانه وقتی شبها به خانه بر میگردند، بروی آن لاین می کوشند بلیط تهیه کنند. نمی دانند که افرادی که به آنها بلیط می فروشند کمپانی نیستند، یک فرد در بمبئی، بنگلادش یا یک سرزمین دور نشسته وبه شما بلیط می فروشد و خودبخود شما با کمپانی مسئولی روبرو نیستید و خیلی راحت همه پرونده شناسایی و کردیت کارت خود را به آنها میدهید از اینها گذشته فرق این بقولی ارزان فروش ها با یک آژانس معتبر در 10 و 15 دلار خلاصه شده است. خیلی ها یلوپیج را جلوی خود می گذارند به یکی یکی از کمپانی های گمنام زنگ میزنند بدون توجه به اینکه آژانس آشنای آنها، با 10 دلار بالاتر، مسئولیت بلیط آنها را می پذیرد ولی این کمپانی های گمنام مسئول نیستند.
• شما برای یک سفر ارزان و آسوده چه توصیه ای دارید؟
– اینکه بلیط های خود را زودتر، یکی دو ماه جلوتر بخرند، چون خیلی از ایرانیان ناگهان تصمیم به سفر می گیرند، و بعد می خواهند بلیط مطمئن و ارزان هم بخرند، که امکان پذیر نیست مثلا برای عید سال آینده، باید از هم اکنون به فکر بلیط بود، به سراغ کمپانی های گمنام وناشناس روی آن لاین نروند اگر حتی قصد خرید از آن لاین را دارند بروی آن لاین سیروس تراول یا آژانسی که می شناسند بروند. چون گاه بلیط هایی می خرند که در فرودگاهها سرگردان میشوند.
هنوز سئوالات بسیاری درباره تورها و خدمات دیگر سیروس تراول داریم که به هفته های بعد موکول می کنیم.

***

تماس با دفاتر سیروس تراول با

800-332-9787
www.Cyrustravel.com