1496-31

اعلام اسامی برندگان و اجرا کنندگان “برنامه نوروزی بنیاد فرهنگ” درموزه”لاکما”
گفتگو با علیرضا اردکانی، مدیراجرایی بنیاد فرهنگ

فیروزه خطیبی

بنیاد فرهنگ، یک نهادغیرمذهبی، غیرسیاسی و غیرانتفاعی که از سال 2008 به معرفی وپیشبرد هنرهای ایرانی درجوامع مختلف کالیفرنیای جنوبی اشتغال داشته است، یک باردیگر برای ارائه برنامه های نوروزی موفق و پرتماشاگر تازه خود درمحل موزه هنری شهر لس آنجلس (لاکما) آماده می شود.
هرسال صدها هنرمند ایرانی از لس آنجلس و دیگر شهرهای جهان طرح هایی را برای اجرای “مولتی میدیای نوروزی بنیاد فرهنگ “درتئاتر باشکوه “بینگ” درموزه “لاکما”برای بررسی به کمیته برگزاری این بنیاد ارسال می کنند. هم زمان، هنرمندان دیگری هم با ارائه طرح های گرافیک خود برای چاپ بر روی پرچم تزئینی که درخیابان ها برای معرفی برنامه سالیانه نوروز آویخته می شود به رقابت می پردازند وهرسال درحوالی ماه فوریه، “بنیاد فرهنگ” پس از گزینش نهایی، اسامی برندگان را اعلام می کند.
آقای هرمز عامری، عضو هیات امنا و رئیس کمیته نوروزی “بنیاد فرهنگ” می گوید این رقابت ها امسال بیش از سال های پیش با استقبال هنرمندان ایرانی علاقمند و مشتاق از سراسر جهان روبرو بوده است: “امسال تعداد رکورد شکنی طرح های خود را برای اجرای مولتی میدیای نوروزی و گرافیک پرچم هایی که در همین رابطه در خیابان های اصلی شهر لس آنجلس افراشته می شوند ارسال نموده اند و ما به ویژه ازکیفیت بالای این آثار شگفت زده و بی نهایت خوشحال هستیم. بنابراین می دانیم که پرچم زیبای امسال و به خصوص برنامه های هنری پیشگامانه ای که درنظرگرفته شده، یک باردیگر، قلب و روح نوروزرا آنچنان که درخور این جشن باستانی ایرانیان است به بهترین نحو به نمایش خواهد گذاشت.”

“باد بهار”
برنده بخش اصلی برنامه های هنری نوروزامسال، «مامک خادم» خواننده و آهنگساز ساکن لس آنجلس است. برنامه مولتی میدیای خانم خادم که منتقد هنری روزنامه معتبر لس آنجلس تایمز او را “یکی از شگفتی های موسیقی ترنس جهانی” خوانده است با عنوان “باد بهار” برای نخستین بار در هشتمین مراسم برگزاری “جشن های نوروزی بنیاد فرهنگ” در روز یکشنبه 13 مارچ ساعت 12:30 نیمروز در تالار باشکوه “بینگ تیاتر” به نمایش گذاشته خواهد شد. علاقمندان می توانند بلیت های این برنامه را از طریق تماس با تلفن و وبسایت موزه لاکما تهیه کنند.
علیرضا اردکانی، مدیراجرایی “بنیاد فرهنگ” که درمدت کوتاهی که در این سمت به کار مشغول بوده، توانسته با ارائه برنامه هایی کاملا متفاوت درسطح بین المللی، تغییرات چشمگیری در روند ارائه خدمات فرهنگی این بنیاد در رابطه با هنرهای ایرانی به وجود بیاورد درباره نحوه بررسی و گزینش طرح های ارسالی برنامه های نوروزی می گوید: ” کمیته برگزاری جشن های نوروزی دروحله اول به دنبال طرح هایی است که بتواند ازطریق استفاده ازعوامل چند گانه هنری(مولتی میدیا)، بیانگر قصه “نوروز” باشد و درعین حال نه تنها برای ایرانیان بلکه برای تماشاگران غیرایرانی هم جذابیت داشته باشد”

1496-32

او می گوید: “باد بهار” یک مولتی میدیای جذاب و بی نهایت دلنشین است که به صورت یک اجرای تئاتری، فرارسیدن فصل بهار را با موسیقی، آواز، رقص و فیلم جشن می گیرد. ما از سال ها پیش با کارهای خوب خانم مامک خادم آشنا بوده ایم و به همین جهت هم از دریافت طرح او بی اندازه خوشحال شدیم. مولتی میدیای نوروزی او کاروانی است از مسافرانی که این زیباترین سنت ایرانیان را به همان صورتی که درمیان اقوام و ملل گوناگون درکشورهای مختلف جاده ابریشم جشن گرفته می شود به نمایش می گذارند. کاروانی از نوازندگان و هنرمندانی که این نواهای نوروزی را ازطریق روایتگری، فیلم، موسیقی و رقص هایی از آذربایجان، تاجیکستان، ترکیه، گرجستان، افغانستان، ارمنستان ، هند و مقدونیه به نمایش می گذارند که درواقع نمادی است از جهانی بودن نوروز.
طرح گرافیک پرچم های تزئینی نوروز را چگونه انتخاب می کنید؟
پرچم های تزئینی برای اعلام جشن های نوروزی ایرانیان درخیابان های اصلی شهر، یکی ازعوامل مهم وجدایی ناپذیرجشن های نوروزی “بنیاد فرهنگ” است. این پرچم ها امروزه تبدیل به یکی از سنت های شهرلس آنجلس شده است که از دیدگاه بسیاری، فرارسیدن فصل بهار را به ایرانی ها و غیرایرانی ها مژده می دهد. برای همین هم ما همیشه به دنبال طرح هایی تازه، چشمگیر با ایده هایی بکرو دست نخورده هستیم و البته طرح هایی که درآن پیام شادی آفرین جشن های نوروزی هم نهفته باشد. امسال برای نخستین باریک هنرمند گرافیست از داخل ایران برنده طرح پرچم نوروز شده است. خانم مریم قنبریان، فارغ التحصیل دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران هستند که طرح زیبا و بی نهایت چشمگیری را برای ما ارسال کرده اند که درآن دونماد زیبای نوروزی، سبزه که همان فرارسیدن بهاراست و ماهی با مفهوم شادابی و سرزندگی گنجانده شده است.
بنظر می رسد تعداد شرکت کنندگان درجشن های نوروزی بنیاد فرهنگ هرسال بیشتر از سال های پیش می شود؟
سال گذشته بیش از 20 هزار نفر در جشن نوروزی ما شرکت کردند. تا امروزدرتاریخ “لاکما” سابقه نداشته که این تعداد بازدید کننده برای شرکت در یک رویداد فرهنگی واحد درمحل موزه حضور پیدا کنند. این بزرگترین جشن نوروزی ایرانیان است که در ایالات متحده آمریکا برگزار می شود و من مطمئنم امسال بیشتراز همیشه بازدید کننده خواهد داشت.

1496-33

آیا تغییراتی هم دربرنامه های نوروزامسال بوجود آورده اید؟
درسال های گذشته، شب قبل از برنامه نوروز به اهدای جوایز برندگان فستیوال فیلم های کوتاه اختصاص داشت. اما از آنجایی که این جشنواره به شدت مورد استقبال قرار گرفته است ما تصمیم گرفتیم که زمانی خاص و جدا از برنامه های نوروز را به آن اختصاص بدهیم. به این ترتیب درواقع همه توجه ما در ماه مارچ به جشن نوروزی معطوف خواهد شد. ازاین پس مراسم اهدای جوایز برندگان فستیوال فیلم های کوتاه درتاریخ 24 سپتامبر در تالار “بینگ” موزه لاکما برگزار خواهد شد. تاریخ ارسال فیلم ها هم از 11 اپریل تا 15 ژوئن خواهد بود.
آیا امسال هم برنامه های خاصی برای کودکان و نوجوانان درنظرگرفته شده است؟
ازنظرما دربنیادفرهنگ، هیچ برنامه نوروزی بدون حضور بچه ها کامل نیست. امسال هم مثل هرسال برنامه های ویژه ای برای کودکان و نوجوانان درنظرگرفته ایم. علاوه برغرفه های کاردستی، آموزش خط نویسی و عکاسی، خانم زیبا شیرازی، آهنگساز و خواننده ساکن لس آنجلس هم برنامه ای را به اجرای موسیقی با بچه ها اختصاص داده است. این برنامه که در طول روز درحیاط موزه برگزار خواهد شد تجربه موزیکالی است دررابطه با چهارشنبه سوری، نوروز و سیزده بدر به شکل “اینتراکتیو” و با شرکت خود بچه ها. البته بچه ها می توانند در برنامه رژه لباس های سنتی ایرانی که مثل هرسال برقرار است هم شرکت کنند. ما ازهمین حالا ازهمه شرکت کنندگان کوچک و بزرگ دعوت می کنیم تا با لباس های محلی ایرانی مورد علاقه خودشان دراین مراسم شرکت کنند.
لطفا درباره کنسرت پرطرفدارهوای آزاد و هنرمندان امسال، “اعظم علی و گروه نیاز” که هواداران زیادی را به لاکما خواهند کشاند بگویید.
کنسرت های هوای آزاد، برنامه ای رایگان ودر حقیقت هدیه نوروزی بنیاد فرهنگ به جامعه است. این کنسرت ها هم هرسال تعداد جمعیت بیشتری از بزرگ و کوچک، پیروجوان را بخود جلب می کند و جشن نوروز را با یکی از محبوب ترین برنامه ها به پایان می رساند. ما می کوشیم تا هرسال گروه های موسیقی مختلفی از ژانرهای گوناگون را به این بخش از برنامه نوروزی بنیاد فرهنگ دعوت کنیم. سال گذشته جمعیت چندهزارنفری رکوردشکنی برای تماشای کنسرت گروه “کیوسک” به محل موزه آمدند. طبیعتا همین مسئله سطح توقع تماشاگران را بالاتربرده وامسال خوشحالیم که گروهی چون “نیاز” و اعظم علی که با ادغام موسیقی سنتی و نواهای مدرن الکترونیکی تحولی در موسیقی خاورمیانه ای به وجود آورده اند، اجرای کنسرت پایانی برنامه را برعهده دارند. امسال به جای محل همیشگی، این کنسرت در”هنکاک پارک” درمجاورت ساختمان موزه لاکما برگزار خواهد شد. به این صورت افراد بیشتری می توانند از این برنامه لذت ببرند. البته امیدواریم دوستان علاقمند کمی زودتراززمان شروع کنسرت (ساعت 5 عصر) برای گرفتن جای مناسب خود دراین پارک زیبا حاضر بشوند.

1496-34

به کسانی که برای اولین بار به برنامه های نوروزی “بنیاد فرهنگ ” خواهند آمد چه می گویید؟
باید بگویم، خود من وقتی برای اولین بار اسم “فرهنگ” را شنیدم و پرچم های نوروزی که در خیابان های لس آنجلس برافراشته شده بود را دیدم ، بعنوان یک ایرانی -آمریکایی، از اینکه خبربرگزاری نوروز ما ایرانیان به این صورت به گوش همگان می رسد سرشار از غرور و شوق زدگی شدم. خیلی کنجکاو شدم که بدانم این جشن نوروزی چیست و چطور برگزار می شود. اولین باری که به عنوان تماشاگر به یکی از این جشن ها آمدم، از انرژِی و احساس شورو شوقی که در این گردهمایی بزرگ وجود داشت شگفت زده شدم. برایم بی نهایت تازگی داشت که بتوانم گروه های مختلف ایرانی و غیرایرانی را دریک محل درکنار همدیگر و در شرایط جشن و شادمانی برای رسیدن فصل بهار ببینم. بنابراین ازهمه کسانی که تا کنون درجشن های نوروزی “بنیاد فرهنگ” شرکت نداشته اند دعوت می کنم تا روز یکشنبه 13 مارچ به ما و به این جشن باشکوه و باورنکردنی بپیوندند. هیچ چیزی زیباتر از برگزاری این جشن باستانی در کنار دوستان، اعضای خانواده و ایرانیان دیگر و همراهی با بیش از 20 هزار دوست و آشنای تازه نیست. جشنی که باعث افتخار و سرافرازی هر ایرانی است. پس به امید دیدار درروز یکشنبه 13 مارچ در موزه هنری لس آنجلس.
برنامه نوروزی بنیاد فرهنگ ساعت۱۱:۳۰ صبح شروع شده تا ۷ بعد از ظهر ادامه دارد و شرکت برای عموم رایگان است. برای شرکت در کنسرت باد بهار می توانید به وب سایت لاکما مراجعه و یا با شماره تلفن زیر تماس حاصل بفرمایید.

۳۲۳-۸۵۷-۶۰۱۰

آدرس وبسایت موزه لاکما

www.lacma.org/event/
nowruz-celebration-2

1496-35

1496-36