1444-57

1444-60

با مری آپیک چهره سرشناس تیاتر، سینما و تلویزیون این هفته در جوانان رادیو، یک گفتگوی اختصاصی داشتیم. مری درباره رویداد بزرگی که در پیش است می گوید من 8 سال تمام در جشنواره نوروزی نیویورک شرکت کردم، با ارابه پری در جنگل در لباس پری برای بچه های ایرانی، که با هیجان به تماشا ایستاده بودند. نوروز ما چه در داخل و چه خارج به بچه ها تعلق دارد. در طی 3 سال گذشته کوشیدم از هرسویی امکاناتی برای برگزاری جشنواره نوروزی در لس آنجلس فراهم کنم، همانطور که مجله جوانان و رادیو جوانان چون همیشه پشتیبان این حرکت ملی بود و ما را در فاندرزینگ ها، گردهمائی ها یاری داد، شاهد بودید که با همه عشق دویدیم. اعتقاد داریم بیشترین جمعیت ایرانی در شمال و جنوب کالیفرنیا بخصوص در لس آنجلس اقامت دارند، وقتی یاران ما در نیویورک با جمعیت 2هزارنفره شروع کردند و آخرین بار رکورد 100 هزارنفره داشتند، خودتان حدس بزنید در لس آنجلس چه اتفاقی خواهد افتاد.
ابتدا قرار بود در منطقه وست وود این جشنواره برگزار شود، ولی بدلیل محدودیت در خیابان ها، با توصیه دوستان دیگر بدنبال دان تاون لس آنجلس رفتیم، در این مسیر با الن سمسار یک ایرانی فعال و خوش نام در امور شهری گفتگو کردیم، ایشان عقیده داشت ما در دل مراسم نوروزی در سیویک سنتر لس آنجلس در تاریخ 21 مارچ، روز اول عید، این اقدام را شروع کنیم و ما هم مسلما در پی چنین موقعیتی بودیم، می توانیم اولین قدم ها را با یکی دو ارابه شروع کنیم، تجربه بیاموزیم، از صاحبان مشاغل، پزشکان و وکلا و دیگر بیزینس ها دعوت کنیم تا در سال آینده ما را یاری دهند.
من از هم اکنون می کوشم تا از هنرمندان و چهره های سرشناس دعوت کنم در این مراسم حضور یابند، چون حضور آنها توجه بیشتری را جلب می کند، ما در پی ارائه فرهنگ و هنر و تاریخ و سنت های دیرین خود هستیم و هدف جلب نسل جوان و شناساندن این جلوه های تاریخی و ملی و هنری به امریکایی هاست.
مسلما سال اول، قدم اول است، تجربه نخستین است ولی با توجه به برنامه ریزی مفصلی که در پیش داریم، اینکه از ساختمان ها و آثار تاریخی در شیراز و اصفهان شروع کنیم و به دیگر شهرها برویم، همه اقوام ایرانی را با لباس ها، موسیقی و سنت هایشان معرفی کنیم، مسلما همان هدفی است که از 35 سال قبل پیش روی داشتیم و ایرانیان مقیم نیویورک پیشگام شدند.
من شب و روز خود را گذاشته ام. یاران خوبی داریم، نیاز به یاران بیشتر داریم، چون این حرکت به شخص و سازمان خاصی تعلق ندارد، به همه ایرانیان به نسل جوان تعلق دارد ما می کوشیم تا نسل جوان مان به تاریخ وفرهنگ و سنت هایش افتخار کند.

1444-58

مری درباره فعالیت های سینمایی اش می گوید
امسال سال پرباری برای من بود، حضور در چند فیلم، مرا دوباره جلوی دوربین برگرداند، همان صحنه هایی که با آن ها بزرگ شدم. حدود 3 ماه پیش پیشنهاد بازی در فیلم بحث انگیزی بنامPrice Of Freedom نوشته دندانپزشک شاه ایران، دکتر مارک بن هوری شد، یک پزشک متخصص و تحصیلکرده کلیمی ایرانی که با این کتاب درلیست پرفروش ترین جای گرفت.
در این فیلم چهره های معروف سینما تلویزیون چون پال سوروینو کاندیدای اسکار در نقش شاه ایران، مارتین کرو، من در نقش سارا دنیلز مادر نوید نگهبان ظاهر میشوم، نقش بسیار حساسی است این فیلم را کارگردان امریکایی دیلان بنک می سازد. فیلم سوژه پرهیاهویی دارد و می گویند چون کتاب اش که در لیست پرفروش ها بود، فیلم هم پرفروش خواهد بود.
قبل از این پیشنهاد بازی در فیلم Monday Night At 7 را دریافت کردم، که این فیلم سوژه خانوادگی دارد، من با سوپراستار لاتین تبار Edward James Olmos که در فیلم های بسیاری از جمله استارترک بازی داشته و کاندیدای جوایز بزرگی چون اسکار بوده، همبازی هستم، درواقع نقش همسر او را دارم. این فیلم را «مارتی سدر» کارگردانی می کند و در آن چهره های هنرمند امریکایی و ایرانی شرکت دارند.
همزمان من در یک فیلم کوچک در مورد قتل عام ارامنه در سال 1915 از سوی عثمانی ها شرکت داشتم بنام «عروسک های پوشالی» که فیلم تکان دهنده ای است و به فستیوال های جهانی ارسال شده است.
راستش من در دو سه سال اخیر بیشتر تلاشم بروی نمایش جنجالی «در پوشش حجاب» که برنده جایزه منتقدین تاتر لس آنجلس شد و در بزرگترین سالن های نمایش امریکا به زبان انگلیسی بروی صحنه آمد و صدای فریاد زنان خاورمیانه را به گوش ها رساند. در زمینه حقوق زنان، حقوق بشر فعال بودم، خود بخود فرصت حضور در فیلم ها نیافتم، ولی اینک موتور این کار روشن شده است.
من از کودکی جلوی دوربین بودم، مادری هنرمند چون آپیک یوسفیان داشتم که معلم من بود، من در کنار دوربین و صحنه بزرگ شدم قد کشیدم و مادرم مرا تشویق کرد همه هنرها را بیاموزم و همیشه خود را مدیون او می دانم.

1444-59