1663-39

1663-43

1663-40

شاید یکسالی باشد که هوشنگ توزیع قصدش را درباره نوشتن نمایشنامه ای براساس زندگی «فریدون فرخزاد» مطرح کرده است. و نیز خبرداریم که در طول یکسال گذشته با چندین و چند بازیگر و گروه بازیگران متفاوت آنرا تمرین کرده که غالبا بی نتیجه مانده بود، تا اینکه در طول ماه گذشته، پس از تلاشهای بسیار، گروه بازیگران و گروه موسیقی این نمایش را تثبیت و شروع به تمرینهای نهایی کرده است. در ادامه گفتگویی داریم با هوشنگ توزیع.
مهدی ذکایی: فکر نوشتن نمایشنامه ای درباره فریدون فرخزاد از کجا پیدا شد؟
هوشنگ توزیع: تا آنجایی که من بیاد دارم، چند تنی از دست اندرکاران تئاتر در برونمرز، به این فکر افتاده اند، دو سه نفری را می شناسم و مطمئنا کسان دیگری هم به این فکر بوده اند که من خبر ندارم. از کسانی که می شناسم، ایرج جنتی عطایی بود که در حدود شاید چهارده سال پیش فکر را با من مطرح کرد و میخواست که من نقش فریدون را بازی کنم. بهردلیلی که نمی دانم چیست، این اتفاق نیافتاد.
همچنین درحدود هشت سال پیش، فیلمسازی بنام «بابک شکریان» از من خواست که نقش فریدون را در فیلمش بازی کنم. یک فیلم کوتاه هفت- هشت دقیقه ای هم در برلین بعنوان نمونه ای برای تهیه کنندگان آن ساخته شد که بسیار زیبا و تاثیرگذار از آب در آمد. فیلم آن موجود است. اما سرمایه لازم تهیه نشد و کار خوابید. این مسئله برای من حالت یک شکست را پیدا کرد. در طول این مدت همیشه احساس میکردم، در حق «فریدون فرخزاد» کسی قدمی بر نداشت. بخصوص در میان هنرمندان موسیقی و تئاتر. کتابی درباره او نوشته شد بنام «خنیاگر در خون» توسط شاعر و نویسنده معروف میرزا آقا عسگری (مانی) که اتفاقا از طرفداران فرخزاد نبود، اما خواسته بود ازحق یک هنرمند دفاع کند. کارش زیبا بود و مرا تحت تاثیر قرار داد. تاحدودی هم شرمنده شدم. حدود یک سال پیش به این فکر افتادم تا نقش او را در صحنه بازی کنم.
با حلقه ی نزدیک دوستانم مشورت کردم. نظرات موافق و مخالف آنها را شنیدم. بارها تردید کردم، بارها منصرف شدم ولی در طول زمان فکر این کار بر من غلبه کرد. فهمیدم که حالا دیگر این من نیستم که باید تصمیم بگیرم بلکه این «شاعر نقره ای» است که کارها را جلو می برد. در طول یکسال گذشته بسیار وقت گذاشتم، بسیار تلاش کردم، هزینه کردم اما همیشه یک مشکل بزرگ خودش را به من و کار تحمیل میکرد و باعث توقف کار میشد، تا اینکه رفته رفته همه چیز خود بخود جور شد. ما در ماه خرداد به روی صحنه خواهیم رفت.
• خبرداری که نمایش دیگری هم در این زمینه به روی صحنه خواهد رفت؟
هوشنگ توزیع: بله شنیدم. خیلی هم خوشحال شدم. در ضمن یک گروه دیگر هم در سوئد نمایشی در این زمینه کار کرده اند. یک فیلمساز جوان هم در اروپا فیلم کوتاهی درباره «فریدون» ساخته است. برای همه اینها آرزوی موفقیت میکنم. این ها بدهکاری های ماست که سالها پیش باید پرداخت میشد. درحال حاضر امیدوارم که یک روزی «بابک شکریان» که سناریوی خوبی در دست دارد بتواند آن فیلم را بسازد. یا فیلمساز دیگری اینکار را بکند. اگر کسی اینکار را نکرد من با بضاعت کم خودم نمایشنامه ام را تبدیل به فیلم خواهم کرد.
ادامه گفتگو در هفته آینده

1663-41

1663-42