1513-52

گفتگو رادیو جوانان با مهرداد اعرابی
استاد موسیقی در سازهای تنبک، ویلن، تار، سه تار و کمانچه

1513-53

مهرداد اعرابی برای موزیک متن 21 فیلم
از جمله مصائب مسیح نواخته است
بزرگان موسیقی قبل از انقلاب تکرار شدنی نیستند

1513-54

«مهرداد اعرابی» موزیسینی که نه تنها خود یک نوازنده چیره دست و شگفت آور است، بلکه تا امروز صدها هنرجو را در مکتب خود و رشته های مختلف نوازندگی: تار و سه تار، ویلن، کمانچه و تنبک تعلیم داده است.
مهرداد اعرابی با اساتید بزرگ موسیقی چون استاد جلیل شهناز دو نوازی تار و تمبک داشته، که مدتها مورد بحث محافل موسیقی بود و اخیرا داستان مامان شمسی یک اثر اورژینال قصه مشترک همه مادران هنردوست ایران زمین، توجه سه نسل را شامل شده است.
در گفتگویی که با مهرداد اعرابی داشتیم برایمان گفت:
از 12 سالگی موسیقی را در مرکز حفظ و اشاعه موسیقی، که معتبرترین مکان موسیقی اصیل ایرانی است شروع کردم، مرکزی که خیلی از بزرگان موسیقی چون حسین علیزاده، شادروان محمد لطفی، استاد شجریان، استاد شهرام ناظری که همه درکار خود شاخص هستند از این مرکز آمدند.
من ساز تنبک را نزد استاد مرتضی عیان حدود 4 سال آموختم سپس یکسال به مکتب استاد امیر ناصر افتتاح رفتم و موسیقی رادیویی و همنوازی گلها را آموختم بعد ویلن ایرانی را و بعد با محمد مقدسی و داود گنجه ای، رضا رحیمی جعفری ردیف صبا و سنتی یاد گرفتم و درواقع همه دوران نوجوانی من کتاب به دست از این کلاس به آن کلاس میرفتم و بعد از انقلاب هم موسیقی همه زندگی مرا پر کرده بود. در ایران به مرور بعد از محدودیت ها، نوجوانان و جوانان به موسیقی روی آوردند و کلاس هایی که با دو سه شاگرد شروع کرده بودند به 20 و 30 شاگرد رسید و کم کم صدها نفر در لیست انتظار ثبت نام می کردند مردم به موسیقی اصیل و عرفانی روی آورده بودند.
موسیقی بعد از انقلاب خیلی جدی شد، هنرها در زمینه های مختلف پیش رفتند، نه اینکه قبل از انقلاب جدی نبود، بلکه همه تک دانه های موسیقی، همچنان جایگاه خود را حفظ کرده بودند، هنرجو قبل از انقلاب زیاد نبود حتی همه را می شناختیم، ولی بعدا حتی همه اساتید را نمی شناختیم چون تعدادشان هر روز بیشتر می شد.
خیلی ها می گویند موسیقی بخصوص مدرن ایرانی بعد از انقلاب رشد کرده، ولی من باور دارم که موسیقی در سه دهه اخیر کپی برداری بوده، حتی تحت تاثیر موسیقی عربی، ترکی و لاتین قرارگرفته است.
البته تحولات اجتماعی هنرمندان ویژه ای را بوجود می آورد، شاعر، فیلسوف، آهنگساز، ولی باید بپذیریم که اصیل ترین موسیقی ایرانی را پرویز یاحقی ها، تجویدی ها، همایون خرم ها خلق کردند که 200 سال دیگر هم شنیدنی است. جالب اینکه بعضی خواننده ها اینروزها ناگهان به شهرت میرسند، وقتی خوب دقت می کنیم آثار بزرگانی چون مهندس همایون خرم را خوانده اند، من اصولا با دوباره خوانی آثار جاودانه مخالفم آن آثار با خاطره های خود با تاثیرات عمیق خود همیشه می مانند، اینروزها شاید بعضی آثار بنظر طولانی بیایند، چون آثار موتزارت و بتهوون که اینروزها ارکسترسمفونیک ها، به اجرای کوتاه بعضی از آنها می پردازند تا شنونده کسل نشود. خصوصا سوشیال میدیا، مردم را به سوی سرعت برده و اینکه در مدت کوتاهی چند اثر را بشنوند.
• مهرداد اعرابی در مورد نظارت بر موسیقی خصوصا در داخل ایران می گوید:
– غرب زدگی بعد از انقلاب در هنر موسیقی بیشتر شده، جوانان بدلیل سوشیال میدیا، به سوی موسیقی غربی گرایش پیدا کردند فکر میکنند غرب حتی از نظر فلسفه و هنر از ما پیشرفته تر هستند که براستی چنین نیست، غرب فقط با تکنولوژی خود می تازد جالب ترین نکته اینکه موزیسین های غربی بدنبال کشف دنیای هنر بویژه موسیقی شرقی هستند.
• با توجه به محبوبیت ساز تنبک مهرداد اعرابی می گوید:
– ساز تنبک به مرور جایگاه واقعی خود را یافته، اصولا تنبک ساز فاخری است، بهترین ساز ضربی جهان به حساب می آید درحالیکه در ایران مورد تائید نبوده اولین بار که ساز تمبک مورد توجه قرار گرفت، زمان مراوده فرهنگی ایران وشوروی بود، زمان روح الله خالقی، حبیب سماعی و حسین تهرانی بود وقتی هیئت و اساتید موسیقی شوروی به ایران آمدند به این موسیقی بزرگان گوش دادند، وقتی درباره کیفیت و اثر آن پرسیدند، متفق القول گفتند ساز حسین تهرانی ما را شدیدا تحت تاثیر قرار داد. زوایای مختلف این ساز و فراز و نشیب هایش، با دست های توانای حسین تهرانی اعجاز آفرید. او با تصنیف خوانی، ردیف خوانی آشنا بود، همنواز خوبی بود، اینروزها با همه آکروبات بازی ها، کسی به پای حسین تهرانی نمی رسد. سازهای ضربی از دوران ساسانیان می آید، کسی که ذهنیت ریتمیک خوب داشته باشد، این ساز برایش دلنشین است این ساز به تعزیه و زورخانه و بعد در دوران قاجار به دربار راه یافت و حتی درگرند هتل اجرا شد.
مهرداداعرابی که صحنه را در سالهای 1360 با گروه استاد پایور و گروه مولانا با اجرای علیرضا افتخاری و چهره های برجسته ای چون ذوالفنون و سراج آغاز کرد کارش بسیار مورد توجه قرار گرفت تا سرانجام به خارج آمد و در ژانرهای مختلف از موسیقی اصیل، اجراهای تحسین برانگیزی داشت با اساتیدی چون محمدرضا لطفی، حسین عمومی و در موسیقی تلفیقی با مامک خادم و گروه آکسیوم همکاری کرد.
درکالیفرنیا با موزیسین های بین المللی همکاری کرد که بیشترشان برنده جوایز گرامی بودند و در همین مسیر برای 12 فیلم در زمینه موسیقی متن همکاری داشت از جمله فیلم هایی چون مصائب مسیح که موسیقی اش کاندیدای اسکار شد.
مهرداد اعرابی آخرین کنسرت بزرگ خود را در فستیوال موسیقی اورنج کانتی داشت و شنیدیم که بزودی در نقاط مختلف امریکا، کنسرت هایی خواهد داشت و خوشبختانه کلاس هایش همچنان دایر است و شاگردان ایرانی و خارجی می پذیرد.