گفتگو با مایکل کانرزبازیگر برجسته هالیوود و منیکس تلویزیون

درحال نوشتن خاطرات روزنامه نگاری خود هستم، ولی بسیار وقت می برد تا با تهیه عکس ها و تطابق تاریخ و نشانه وپرهیزاز هرگونه اشتباهی به صورت کتاب منتشرشود، ولی بدلیل تلفن های بسیار خوانندگان جوانان و با تشویق همکار قدیمی خود هوشنگ حسینی که درایران، خاطرات خود را بروی سوشیال میدیا می نویسد، به گوشه هایی ازاین خاطرات می پردازم.

تعصب و علاقه و عشق عمیق مایکل کانرز به ارمنستان و ارمنی زبانان برایم ستایش آمیزبود

مایک کانرز بازیگر توانا و برجسته هالیوود که با فیلم های پرفروش سینمایی به شهرت رسیده بود، درواقع با سریال منیکس Mannix با شهرت بسیاری همراه شد.
مایکل کانرز را درهیلتون هتل محل اقامت اش دیدار کردم، برای حضور در فستیوال فیلم تهران و همچنین گفتگو وعقد قرارداد احتمالی جهت بازی در یک فیلم مشترک ایران وآمریکا با حضور پیترگریوز و پوری بنایی به ایران آمده بود.
مایکل کانرز به ایران و ایرانیان علاقه خاصی داشت و می گفت اجداد من در ارمنستان، با سرزمین شما و مردم شما، دوستی دیرینه داشته اند.
* وقتی پرسیدم خیلی ها درمورد ارمنی بودن شما و کشاندن زبان منتخب یک کارآگاه ارمنی به یک سریال آمریکایی بسیار کنجکاو هستند.
– گفت من فرزند یک پدر ومادر ارمنی بنام گریگوراوهانیان و آلیس سهرابیان هستم، که نام اصلی من از پدرم گرفته شده و بنام گریگوراوهانیان جونیور است. پدرم درسال 1925 به فرزنو مهاجرت کرد او یک وکیل پرقدرت بود، که از همان لحظه آغاز، سعی کرد به ارامنه مهاجر که نه زبان می دانستند نه محیط را می شناختند کمک کند، آنهم رایگان و بدون توقع. من دلم می خواست با نام اوهانیان حتی در سینما و تلویزیون فعالیت کنم، ولی بعدها کمپانی کلمبیا بدلیل شباهت نام من به یک بازیگر قدیمی ارمنی، ترجیح داد که بنام مایک کانرز ادامه بدهم. من در ابتدا یک بازیکن بیسبال در مدرسه فرزنو بودم و می خواستم قهرمان بیسبال بشوم ولی سرنوشت مسیر مرا عوض کرد ابتدا در فیلم های سینمایی بازی کردم و با چهره های معروف هالیوود همبازی شدم بعد به سریال منیکس کشیده شدم که یک کارآگاه ارمنی آمریکایی بود، من عاشق این نقش بودم، چون می توانستم از طریق آن نه تنها به زبان مادری خود ارمنی حرف بزنم بلکه ضرب المثل های ارمنی را به جهان بشناسانم. آنروزها ارامنه درسراسر جهان با این سریال بر خود می بالیدند، همه جا از من می پرسیدند ارمنستان کجاست و فرصتی بود که من سرزمین مادری ام را به همه بخصوص از طریق رسانه ها به جهانیان بشناسانم چون هدف بزرگ من یادآوری فاجعه قتل عام ارامنه بود. که بمرور رو به فراموشی می رفت من به هر طریقی بود، دراین زمینه فعالیت می کردم با سازمان های جهانی، با رسانه ها حرف میزدم و حتی بارها تهدید شدم ولی دست نکشیدم. همین یکسال پیش من در فیلم مستندی از خود مایکل هاکوبیان بعنوان گوینده این فیلم مستند حرف زدم و نه تنها هیچ دستمزدی طلب نکردم بلکه همه جا فیلم را تبلیغ کردم.
من هرکاری می کردم، هر مصاحبه ای داشتم و دارم، به بهانه ای سر صحبت را به ارمنستان و قتل عام ارامنه می کشانم من وظیفه می دانم که جهان را متوجه این فاجعه بکنم و آنرا در سازمان ملل و همه سازمانهای جهانی رسمیت بدهم.
من هربار به ارمنستان رفتم، تحمل ماندن نداشتم چون یادآوری آن فاجعه مرا آزار میدهد. ولی هرکس که دراین زمینه قدمی بردارد، من کمکش می کنم.

من خواهرزاده “شارلزآزناوور” خواننده ارمنی تبار بین المللی هستم و همیشه از او می خواهم سرزمین خود را و فاجعه قتل عام را فراموش بکند

من بدلیل فامیلی با “شارلزآزناوور “خواننده فرانسوی ارمنی تبار، همیشه از او می خواهم روی صحنه ها به این ماجرا بپردازد و البته او هم یک ارمنی متعصب است وحتی آهنگی در این زمینه خوانده است.
* اینک شما در ایران هستید، می بینم که با پیتر گویوز دوستی دیرینه دارید، آیا برای هدف خاصی به ایران آمده اید؟
– من ابتدا برای حضور در فستیوال فیلم تهران آمده ام، بعد دلم می خواست سری به شهرهای ایران بزنم، با مردم شما از نزدیک آشنا بشوم چون خصوصیات اخلاقی مردم ایران با ارمنستان خیلی نزدیک است هر دو ملت مهمان نواز هستند.
در ضمن گفتگوهایی درم مورد بازی در یک فیلم آمریکایی -ایرانی قبلاً شده بود و من برای احتمالا قرارداد و همچنین بررسی نقش خود آمده ام ولی راستش بدلیل گرفتاری بازی در سریال و همچنین 3 فیلم تازه امکان اقامت طولانی در ایران را ندارم و شاید درآینده این شانس دست بدهد.
* می گویند که شما درزمینه بنیادهای کمک به کودکان روانی فعالیت دارید و حتی دراین زمینه خود پسری گرفته اید؟
– متأسفانه پسرم که خیلی مورد علاقه من است از همان کودکی دچار سرگشتگی روانی و توهم و خیال شده و این مسئله مرا خیلی رنج داد، بهمین جهت تصمیم گرفتم با بنیادهای جهانی در زمینه کمک به بچه های گرفتار در زمینه روانی همکاری کنم، حتی به کشورهای مختلف سفر کردم، در آمریکا این فعالیت را تا مرز صدمه زدن به فعالیت های هنریم دنبال کردم و می دانم که پدر ومادرهایی که فرزندانی چون من دارند چه می کشند.
* شما در خیلی از سریال ها و فیلم های وسترن ظاهر شدید، بدلیل علاقه به این نقش ها بود یا بدلیل پیشنهاد کمپانی ها؟ حتی شنیدم قرار است در فیلم تارزان بازی کنید؟
– اولاً من در هر نقشی بازی کرده ام از 10 فرمان، تا سریال های وسترن تلویزیونی و سینمایی، فیلم هایی درباره سرزمین های عرب و خاورمیانه، من نقش های وسترن را دوست داشتم وهنوز در آن نقش ها بازی می کنم.
در مورد نقش تارزان، راستش با وجود علاقه به بازی در این سریال و بعد هم فیلم ازاینکه یکسال ورزش های سخت بدنی کردم، ناگهان یک مورد خنده دار پیش آمد، کارگردان و تهیه کننده گفتند من 2 اینچ قدم برای این نقش کوتاه است که سوژه خنده من و دوستانم شد ولی بهرحال اتفاق افتاد.
*****
درحاشیه زندگی و فعالیت های مایک کانرز
مایک کانرز تا سال 1999 فعال بود و در انیمیشن هرکوس حرف زد و برای آخرین بار در سریال Two And A Half Men درسال 2017 ظاهرشد.
و سرانجام در 91 سالگی بدلیل ابتلا به سرطان خون درخانه اش در تارزانا در لس آنجلس با زندگی وداع گفت.