1358-11

1358-9

حسین رضائی پور یکی از چهره های با سابقه و براستی با تجربه و پرقدرت در عرصه رادیو است، که فعالیت خود را از ایران آغاز کرده و تا بی بی سی لندن ادامه یافته و هنوز  درزمینه های مختلف رادیو تلویزیون و آموزش وپرورش فعال است

 
******

 
• آقای رضائی پور ما از لندن بسیار کم خبر داریم و چون نبض لندن به عنوان مرکز فرهنگی وهنری ما در دستان شماست، دوست داریم کمی راجع به برگزاری جشنهای سنتی در لندن ونقش ایرانیان وخصوصا نسل جوان در برگزاری این مراسم برای ما توضیح بدهید.
– همانطور که میدانید ایرانیان هرکجای دنیا که باشند سعی بر برگزاری اینگونه مراسم دارند حالا به هر شکل و باهر استطاعت مالی، درلندن هم (بااینکه امسال من حضور نداشتم در سفری در آلمان بودم) می دیدم که گروه های مختلف در نقاط مختلف مراسمی را بمناسبت نوروز تدارک می دیدند که بتوانند ایرانیان را دور هم جمع کنند. و حتی با اینکه سیزده بدرهای ما دراینجاهمیشه یازده بدر ویا چهارده بوده است ولی با این حال جشن گرفته میشود. اشاره کردید به نسل جوان، من در این سالها در انگلستان غیر از فعالیت رادیویی و بطور کلی رسانه ای، معلم زبان فارسی هم هستم، بسیاری ازخانواده ها در پرورش نسل جوان بسیار پایبند اجرای مراسم نوروزی وبه طور کلی آنچه که مربوط به فرهنگ وسنن ایران هستند .
• برخورد مردم انگلیس با این مراسم مختلف سنتی و ملی ایرانیان چگونه است؟ دولت چطور؟
– به عقیده من، ما که درانگلستان زندگی می کنیم بطورکلی دوعید را جشن می گیریم یکی کریسمس و دیگری نوروز در این ایام مردم انگلیسی که ازکنارمغازه های ایرانی عبور میکنند، می ایستند، نگاه می کنند و حتی بعضی ازاون ها که کنجکاوهستند سئوال می کنند و خیلی برای آنها جالب و لذت بخش است. در مقایسه با سالهای گذشته پیوستگی انگلیسی ها با ایرانی ها خیلی بهتر شده که این برای ما حائز اهمیت است.دولت انگلستان هم تا آنجایی که من اطلاع دارم نهایت همکاری را با ایرانی ها می کند و طبق اخباری که اخیرا در مجلات و روزنامه ها من خوانده ام، نمایندگان محلی انگلستان درتلاش برای افزایش فعالیت ایرانیان در همه زمینه ها هستند که بسیار برای مردم ایرانی که ساکن انگلستان هستند ارزشمند است.
• آیا در انگلستان رسانه ها مثل تلویزیون و یا رادیو وجود دارد که اینگونه مراسم را در لحظه پخش کنند؟
– تلویزیون دولتی BBC بخش فارسی تمام تلاش خود را برای رساندن اطلاعات و پخش برنامه چه در داخل ایران و چه در انگلستان و کشورهای دیگر می کند. شبکه تلویزیونی  مثل «من وتو» نیز دراین مورد نقش مهم دارد همانطورکه می دانید هر تلویزیون طرفداران وتماشاگرهای خودش را دارد و کثرت این تلویزیون ها باعث می شود هر بیننده مطابق میل خودحق انتخاب داشته باشد. به اعتقاد من، به عنوان یک آدم رسانه ای، متاسفانه بسیاری از این ها مطابق ضروریاتی که لازم است مردم در آن شرکت داشته باشند خوب عمل نمی کنند. پیشنهاد می کنم در آینده خصوصا در مورد این رسانه ها به علت تجربه ای که هم شما و هم من که چه درایران و چه درانگلستان کسب کردیم، از مسئولین این رسانه ها دعوت کنیم که هم مردم آگاهی بیشتری پیدا کنند وهم مسئولیت این رسانه ها جوابگوی سئوالات مردم باشند.
• زمانی انگلستان یکی از پرکارترین و شلوغ ترین مراکز هنری ایران بود در صورتی که در حال حاضر هنرمندان مقیم انگلیس هیچگونه فعالیتی ندارند.
– کاملا درسته! دو علت داره:اگر راجع به هنرمندان قدیمی تر اشاره می کنید به همان فعالیت های قدیم خود و آهنگهای قدیم خوددلخوش می کنند چرا که از دید من افرادی که درلندن هستند طالب کارهای بهتری هستند حتی هنرمندانی که از ایران و یا امریکا به اینجا می آیند با استقبال خیلی خوبی مواجه می شوند و به عقیده من شاید این اشکال مردم ما باشد که گذشته ها را زود فراموش می کنند درعین حالی که ته دل شاید اینطور نباشد. بسیاری از هنرمندان که از ایران خارج شده اند بعنوان ایستگاه اول وارد انگلستان شدند که بعضی به نقاط دیگر دنیا رفتند و بعضی دیگر که مانده اند یکی از ترانه سرایان خوب ما- ایرج جنتی عطایی- برای اجرای نمایشنامه تازه اش مرتب در سفر به امریکا وکاناداست که بنا به اخباری که من از طریق مجله و رادیو جوانان دنبال کردم بسیار هم موفقیت آمیز بوده و بسیار خوشحال کننده است. من در سالهای گذشته با بهروز وثوقی، ایرج جنتی عطایی و سوسن فرخ نیا به دفعات گفتگو داشتم بنابراین موفقیت آمیز بودن اجرای این عزیزان به همراه گلشیفته فراهانی خیلی خوشحال کننده است.

1358-10

• در انگلستان تئاترهای موفقی هست که حتی هنرمندان امریکایی از امریکا به اونجا می آیند و درانگلستان تئاتر اجرا می کنند آیا شما هم برای دیدن این تئاترها می روید و بطور کلی ایرانی ها اهل چنین کارهایی هستند؟
-درسته. این کشور،کشوری تئاتری است. بسیاری از نمایشنامه ها سالیان سال روی صحنه هستند بسیاری ازایرانیها این نمایشنامه ها را می بینند ولی انتظار ما این است که هنرمندان خودشان را هم حمایت کنند چرا که ما هنرمندان متبحری داریم که دراین کار نیاز به استقبال دارند. اخیرا گروههای متعدد هنری هم در انگلستان شروع به کار کردند از قدیم بودند خصوصا ایرج جنتی عطایی تئاترهای زیادی را روی صحنه آورد خبری را به شما بدهم از خانه هنری که به تازگی شروع به کار کرده و برای من که با هنرمندان سرو کار دارم بسیار خوشحال کننده است.اکثرا جوان هستند واز کارنقاشی آغاز به کار کردند و به زودی پنجمین نمایشگاه خودشان را برگزار می کنند و تا اونجائی که من اطلاع دارم چهار نمایشگاه قبلی با استقبال خوبی همراه بوده و به زودی پنجمین نمایشگاه را برگزار می کنند اکثرا هم نقاشان جوان هستند و برای این برنامه هم نام خانه هنر انتخاب کردند.
 خبر خوبی است می توانیم امیدوار باشیم که نسل جوان در آنجا کار خود را آغاز کرده و شاید باعث بشوند که حتی بعضی هنرمندان قدیمی که منزوی شده اند دوباره حضور پیدا کنند و این شور تازه ای درعرصه تئاتر و فیلمسازی وحتی موسیقی ایجاد کند.
– همانطورکه اشاره کردید، با توجه به سوابق پیشین من واینکه علاقمند هستم در این راه همچنان فعالیت داشته باشم در تلاش هستم جوانان ایرانی هنرمند که در هر کجای دنیا پراکنده شده اند را به هم وصل کنم چه در زمینه نقاشی،چه موسیقی و هر زمینه هنری. بطور کلی با تجربیاتی که دارم  یاریشان کنم  و به تمام ایرانیانی که در سراسر دنیا پراکنده هستند معرفی کنم و همینطور از هنرمندان قدیمی دعوت کنم که به یاری این جوانها بیابند. البته اکثر جوانها علاقه دارند خودشان تجربه کسب کنند ولی چه اشکالی دارد که در راستای کار وفعالیشان ازتجربه افراد با سابقه استفاده کنند و راهنمایی بگیرند چراکه می توانند موفق باشند.
 من فکر میکنم شما یکی از مهره های موثری خواهید بود برای کمک به نسلی که درزمینه هنر فعالیت می کند.
– امیدوارم بتوانم این کار را انجام دهم و در درجه اول خود جوانها استقبال بکنند واین تنها مختص انگلستان نباشد بلکه هنرمندان از سراسر دنیا بطور مثال نقاشی که در امریکا زندگی می کند نمایشگاهی درانگلستان برگزار کند و یا موسیقدان ساکن انگلیس در استرالیا برنامه داشته باشد و این گردش جهانی به همین شکل ادامه داشه باشد خوشبختانه ایرانی ها توانسته اند در سالهایی که درغربت زندگی کردند خود را به جامعه خارجی معرفی کنند.
خبرهای خوبی را ما از انگلستان می شنویم بطور مثال دختر دوست خوبمان هادی خرسندی خبر داریم روی صحنه خیلی موفق است، تلویزیون های انگلیسی بعنوان کمدین خوب و هنرمند راجع به او صحبت می کنند و جوایزی را برنده شده است.
– کاملا درسته. شاپرک، دختر آقای خرسندی، نه به اعتبار پدر که به اعتبار شخصی خود هنرمند موفقی روی صحنه است و درچندین جشنواره هنری حضورداشته و درخشید. همینطور پسر آقای خرسندی به عقیده من بسیار هنرمند واندیشمند است والحق که فرزندان هادی خرسندی هستند.
مطمئن هستم که خبرهای شما درست است و در هر زمینه ای که شما فکرمی کنید جوانان ایرانی موفق هستند و همانطور که قبلا خواهش کردم در فرصتهای آینده راجع به تمام جوانان موفق ایرانی گفتگو داشته باشیم.
درارتباط با مسائل فرهنگی و هنری که درانگلستان درجریان است چه درجامعه ایرانی وچه انگلیسی احاطه کامل دارید. به همین علت رشته صحبت را عوض می کنیم و راجع به هنرمندان انگلیسی مورد علاقه جامعه ایرانی از شما سئوال می کنم. یکی از افرادی که بسیار مورد توجه ایرانی هاست آقای (شان کانریSean Connery) است او چرا بازنشسته شد، درحال حاضر چه می کند؟
– متاسفانه من هم اطلاع زیادی ندارم ولی می توانم این قول را به شما بدهم که اگر ضرورتی باشد پیگیر باشم و مصاحبه ای را ترتیب بدهم در رادیو جوانان که بتوانیم بطور دقیق اطلاعات بیشتری داشته باشیم.
شان کانری خیلی مورد علاقه ایرانیان بوده و سالهای دور که به امریکا می آمد در مهمانی های ایرانی ها شرکت میکرد و حتی یادم هست دریکی از مهمانی های بزرگ درکنارخانم مهستی  نشسته بود. هنگامی که مهستی می خواند  شان کانری با تحسین مهستی رو نگاه می کرد و با اینکه از لحاظ زبانی معنی و مفهوم رو متوجه نمی شد اما از نوع صدا و تحریرها لذت می برد.
– با توضیحی که شما دادید اگر من شان کانری را پیدا کنم شاید بتوانم زبان فارسی را هم یادش بدهم. البته مزاح بود ولی امثال شان کانری، بعنوان جیمزباند قدیمی هنوز هم مورد علاقه ایرانیان است وحتی چهره های جدیدی که نقش جیمزباند را بازی کرده اند هنوز به دل ایرانیان از جمله خود من نشسته اند
بسیاری از ایرانیان هنرمندان انگلیسی را دوست دارند بطور مثال زمانی که (نورمن ویزدمNorman Wisdom ) زنده بود، به درخواست طرفدارانش اطلاعاتی را از مجلات انگلیسی جمع آوری و در مجله درج می کردیم.
– می توانیم یک برنامه ترتیب بدهیم و من اخبار واطلاعات مربوط به هنرمندان مورد علاقه ایرانی ها را جمع آوری کنم و دراختیار طرفداران شان قرار بدهم.
شما بعنوان معلم زبان فارسی خدمت بزرگی رو به جامعه ایرانی می کنید کمی راجع به کلاسهایتان، شیوه کارتان و تعداد دانش آموزانتان برای ما توضیح بدهید.
– تا قبل از سال 2000 من در یک مدرسه ایرانی مشغول به کار بودم که به دلایلی که اگر در آینده مجالی بود دقیقا اشاره خواهم کرد توان همکاری در اونجارو نداشتم و از سال 2000 بطور خصوصی من شاگردانی  را تعلیم می دهم. غیر از جوانان ایرانی که خانواده شان علاقمند هستند فرزندانشان فارسی یاد بگیرند، بسیاری از جوانان انگلیسی از شاگردان من هستند چرا که درحال حاضر در ایران زمینه خوبی برای انگلیسی هاست که بتوانند درشرکت های ایرانی فعالیت داشته باشند و کار کنند و این ها هم علاقه دارند که وقتی به ایران می روند فارسی صحبت کنند وعلاوه بر این علاقه ای که به بزرگان وادبای ایرانی از جمله حافظ و مولوی دارند.