1464-78

ترا بخدا به دیدن هم بروید، همدیگر را دریغ نکنید

1464-69

استاد «حسن شهباز» تا آخرین روزهای سفر همیشگی اش، به دوستان قدیمی خود سفارش می کرد ترا بخدا مرتب به دیدار هم بیائید، همدیگر را از هم دریغ نکنید، شما فقط یکبار به دنیا می آئید و میروید. استاد که تا بود، ره آورد را در اوج نگهداشت وبعد از رفتن همسرش این راه را ادامه داد، می گفت با وجود اینکه ره آورد سرگرم کننده نیست، یک کار فرهنگی جدی است، ولی من می دانم که سالها می ماند میدانید چرا ؟ چون هنوز عشق به فرهنگ در مردم بویژه در سن و سال ما و حتی کوچکتر نمرده است.
در این تصویر که در یک دیدار صمیمی و خاطره انگیز توسط مرتضی قمصری گرفته شده استاد فرهنگ فرهی، پارسا چهره معروف تلویزیون، استاد شهباز و فریدون دائمی چهره وصدای ماندنی دیده میشوند.

کجا رفتند این بزرگان تکرارنشدنی؟

1464-70

بیش از 4 دهه موسیقی راستین ایران، روی شانه های این اسطوره های موسیقی به پیش میرفت. هر کدام از این نامداران: فرامرز پایور، جلیل شهناز، تجویدی و مهندس همایون خرم، آثاری خلق کردند، که بعد از 50 و شاید 70سال هنوز شنیدنی و تازه وزیبا و ماندنی است.
برجسته ترین خوانندگان آرزوی بزرگشان اجرای آثار این بزرگان بود و هر خواننده ای با دو سه اثر این بزرگان برای خود کارنامه درخشانی ساختند. حیف این بزرگان تکرار نشدنی هستند.

هزینه زندگی دو خانواده را می پرداخت

1464-71

چند سال بعد از رفتن ناگهانی جلال همتی، دوستان خبر آوردند، که جلال در طی 10 سال، هزینه زندگی 2 خانواده فقیر را در ایران می داد. درجمع این دو خانواده، 3 دانشجوی دانشگاه هم بودند که با لطف جلال امکان تحصیل پیدا کردند.
4ماه بعد از رفتن جلال نامه هایی به پارس ویدیو رسید که در آن قصه کمک های جلال آمده بود واینکه اواصرار داشته، دراین باره با کسی حرفی نزند.
عکس از: مرتضی فرزانه

دلارام کشمیری و جهانگیری

1464-72

دلارام کشمیری گوینده محبوب رادیو تلویزیون قبل از انقلاب درایران، سالهاست در آلمان زندگی می کند. دلارام با وجود دریافت کلی پیشنهاد حضور در برنامه های تلویزیونی در لس آنجلس ترجیح داد در همان آلمان بماند و زندگی ساده و دور از هیاهویی داشته باشد.
دلارام هنوز باهمان شیوه زندگی می کند، خیلی بندرت در محافل و مجالس ظاهر میشود ونکته جالب اینکه با وجود خواستگاران فراوان درتمام این 32 سال حاضر به ازدواج هم نشد.
درعکس دلارام کشمیری و زنده یاد جهانگیر جهانگیری فیلمبردار و فیلمساز دیده میشوند.

بحث برسر رفتن و نرفتن سعید راد به ایران بود

1464-73

در پانزده سال پیش بود، آنروزها که ترانه سرا و کارگردان نامدار «شهیار قنبری» یک نمایش تک نفره روی صحنه آورده بود وبا استقبال پرشوری هم مواجه شده بود، یک آلبوم هم ببازار داده بود و شاهد موفقیت اش بود.
«سعید راد» بعد از حضور در یکی دو نمایش، خسته از لس آنجلس، مرتب از سفر به ایران می گفت، اینکه همه دوستان وهمکاران را تنها گذاشته، زاون ژورنالیست با سابقه می گفت سعید جان برایت خطر دارد، اگر هم خطری نباشد اجازه کار بتو نمی دهند، سعید می گفت آنقدر هوای وطن کردم، که هیچ چیزش مهم نیست، شهیار می گفت زاون جان جلویش را نگیر، بگذار برود، شاید راه را برای دیگران هموار کرد.
سعید سرانجام رفت و سالها انتظار کشید و خوشبختانه اینروزها مشغول بازی در فیلم است.
عکس از: مرتضی فرزانه

گلپا آمده بود در لس آنجلس بماند اما…

1464-74

گلپا خواننده محبوب آوازهای کلاسیک و سنتی، حدود 20 سال وچند سال پیش آمده بود، تا در لس آنجلس بماند، حتی در تدارک خرید یک خانه درکنار دریا بود، با آهنگسازان و ترانه سرایان قرار ومدارهایی گذاشته بود. یاران قدیمی اش هما میرافشار وزنده یاد تورج نگهبان تدارک یک آلبوم را برایش دیده بودند، ستار قول داده بود، در اجرای کنسرت هایش، یاورش باشد، اما گلپا ضمن اینکه کنسرت هایی اجرا کرد، از آن همه دشمنی و رقابت های ناسالم و پشت پا زدن ها در میان هنرمندان، چنان ترسیده بودکه مرتب می گفت به مجرد اجرای کنسرت ها یکسره میروم ایران، هنوز در آنجا هنرمندان هوای هم را دارند.

ستایش از رضا بدیعی و سورن

1464-75

هر جا زنده یادان رضا بدیعی و یا سورن وارد می شدند، یاران دورشان را می گرفتند، و به سلامتی شان می نوشیدند. دو چهره ماندنی، یکی درسینما و تلویزیون و یکی در موسیقی کلاسیک ومدرن به مناسبت یک جشن آشوریان در شهر فرشته ها، که کورش بیت یونان و یورگابت ملک ، نوریک بت بابا (بابائیان) به نمایندگی برپا ساخته بودند و همکار مطبوعاتی مان سیاوش آذری هم حضور داشت، همه شب همه از رضا بدیعی گفتند و از سورن و جالب اینکه ایندو هم با فروتنی لبخند زدند و تشکر کردند.

اوج تلویزیون های ایرانی در لس آنجلس

1464-76

همه ساله بمناسبت نوروز، تلویزیون های ایرانی در لس آنجلس، بازارشان داغ بود.از محبوب ترین چهره ها دعوت می کردند تا به گپ و گفتگو بپردازند.
دراین تصویر که از چپ به راست: اناهیتا خلعتبری، ستار دلدار، شهره آغداشلو و منصور سپهربند دیده میشوند، به یکی از همان برنامه ها ارتباط دارد.
جالب اینکه همه این برنامه ها بلافاصله بصورت ویدیو روانه ایران واروپا و دیگر نقاط می شد.
عکس از: مرتضی فرزانه

جمیله در اوج صحنه را ترک کرد

1464-77

جمیله در تاریخ رقص ایران، یک چهره ماندنی بود، ومهمترین نکته در مورد جمیله اینکه او در برابر سلاطین جهان، بزرگان هالیوود، میلیاردرهای جهان، سیاستمداران رقصیده است. و جالب اینکه جمیله دراوج صحنه را ترک کرد و به خلوت خود رفت.
یکبار که جمیله در برابر اوناسیس می رقصید، دستیاران اوبه جمیله پیشنهاد دادند طبق یک قرارداد طولانی با بالاترین دستمزد، به یونان برود وبرای همیشه در محافل وپارتی های اوناسیس برقصد!
جمیله خیلی راحت گفت من گرانترین ستاره سینما و رقص هستم و نیازی به پول ندارم،من سمبلی از رقص ایران هستم و حاضر نیستم تحت هیچ شرایطی ایران را ترک کنم.
درعکس جمیله به اتفاق سوزان روشن در تصویری از مرتضی فرزانه دیده میشوند.