1683-18

1683-20

1683-21

فیروزه خطیبی

با آغاز فصل جشنواره های سینمایی درشهرهای مختلف جهان، “بنیاد فرهنگ” نیز در روز شنبه 28 سپتامبر، برای یازدهمین سال پیاپی “جشنواره فیلم های کوتاه ایرانی” – تنها جشنواره ویژه فیلم های کوتاه ایرانی در جهان را درتالار “شوئنبرگ” دانشگاه لس آنجلس برگزارخواهد کرد.
هرچند این جشنواره، هرسال فیلم های کوتاه سینماگران حرفه ای و غیرحرفه ای را از سراسر جهان می پذیرد اما برای واجد شرایط بودن و شرکت در رقابت ها، موضوع این فیلم ها باید به صورتی با فرهنگ، هنر، تاریخ، سیاست، جغرافیا، صنایع و شیوه های زندگی ایرانی ارتباط داشته باشد.

گوناگونی و اثرگذاری فیلم های امسال
شش فیلم کوتاه برگزیده امسال با موضوع های مختلف در ژانرهای گوناگون از درام گرفته تا فیلم های تجربی و انیمیشن، تنوع و رنگارنگی خاصی به این مجموعه بخشیده است. در نهایت با تماشای این فیلم ها می توان به سادگی به جنبه های چند لایه ای فرهنگی عمیق و روایتگری کم نظیری که درآن ها گنجانده شده پی برد.
آقای علیرضا اردکانی مدیراجرایی «بنیاد فرهنگ» معتقد است فیلم های امسال ازهرجهت نسبت به سال های گذشته جهش هایی اساسی داشته اند: ” فیلم های نامزد جایزه رقابت های امسال جشنواره، در جایگاهی به مراتب فراتر از همه انتظارات ما قرار دارد. این فیلم ها به بهترین نحو ممکن تاثیرگذاری، نفوذ و توانایی فیلم های کوتاه و هم چنین سازندگان آن ها یعنی سینماگران با استعداد داخل و خارج از ایران را به نمایش می گذارد.”
هرسال پس ازگزینش شش فیلم نامزد جایزه از میان صدها فیلم دریافتی توسط هیات ژوری،سه جایزه اصلی جشنواره به مبلغ 10 هزار دلار، 5 هزار دلار و 3 هزار دلار طی مراسمی به برندگان و یا نمایندگان آن ها اهدا می شود.
اعضای هیات گزینش یا ژوری 2019 عبارتند از دکتر نورالدین زرین کلک – هنرمند نقاش،گرافیست اسطوره ای و پدر انیمیشن ایران ، ریچارد هارویتز، موسیقیدان برنده جایزه گلدن گلوب، دکتر نغمه ثمینی، استاد دانشگاه، نمایشنامه نویس، فیلمنامه نویس و یکی از نویسندگان سریال محبوب شهرزاد، صابر ابر، بازیگرتئاتر، سینما و تلویزیون وکارگردان تئاتر. ریاست هیات ژوری امسال هم چون سال های گذشته برعهده مارک امین تهیه کننده هالیوود و مدیر شرکت فیلمسازی “سوبینی” بوده است.
مراسم اختتامیه جشنواره فیلم کوتاه بنیاد فرهنگ فرصتی است برای قدردانی از فرهنگ و هنرایران و سینماگران ایرانی یا ایرانی تبار که چون سال های گذشته با مراسم فرش قرمز با حضور هنرمندان سرشناس، نمایش شش فیلم برگزیده در حضور صدها تن از علاقمندان مشتاق، معرفی برندگان جوایز اصلی و پذیرایی ویژه از مدعوین همراه خواهد بود و بلیت های آن هم از هم اکنون ازطریق(Ticketmasters) و گیشه (UCLA) دردسترس همگان است.
دراین مراسم ملیسا شوشاهی، کمدین و هنرپیشه ایرانی ویکی از چهره های محبوب برنامه های کمدی درشبکه های تلویزیونی فاکس، کمدی کلاب “Laugh Factory” و شبکه تلویزیونی”Nickelodeon” مجری برنامه خواهد بود. این سومین سال پیاپی است که ملیسا شوشاهی بخاطر محبوبیتی که درمیان تماشاگران جشنواره بدست آورده، برای معرفی بخش های مختلف برنامه و اجرای قطعات کمدی به این مراسم دعوت شده است.

1683-22

شب سینماگران نوپا و مستعد ایرانی
سینمای ایران درطول سال ها با حضوردر جشنواره های مطرح جهانی از جایگاه یگانه ای برخوردار بوده است. درهمین راستا، جشنواره سالیانه فیلم های کوتاه “بنیاد فرهنگ” توانسته است در طول یازده سال گذشته جلوه هایی از نحوه رشد و پیشروی صنعت سینمای ایران را از طریق دسترسی به این فیلم ها- درسامانه اینترنتی “بنیاد فرهنگ” و اکران گزینه ای از این آثارکوتاه اما درخشان درشب اهدای جوایز -تلاش های سینماگران نوپا و مستعد ایرانی ازگوشه و کنار جهان را برای ارائه تم ها و موضوع های ایرانی به نمایش بگذارد.
“جشنواره فیلم های کوتاه بنیاد فرهنگ”از آغاز کار تا امروز توانسته با وفاداری به اهداف فرهنگی خود قدم های مثبت و موثری را در راه ترویج، پیشبرد و درک و آگاهی بیشتر از جنبه های هنری و فرهنگی ایرانی بردارد. هم چنین این جشنواره سکوی پرتابی بوده است برای سینماگران نوپا و راهگشای موفقیت های بعدی آن ها در راه دستیابی به پروژه های بزرگ تر، از جمله فیلم های داستانی بلند و موفقیت های شایان دیگر.
آقای مارک امین، عضو هیأت امنای “بنیاد فرهنگ”، رئیس هیات ژوری جشنواره و مدیر کمیته برگزاری فستیوال فیلم های کوتاه این نهاد فرهنگی فعال غیرانتفاعی، غیرسیاسی و غیرمذهبی می گوید:”در طول یازده سال گذشته، جشنواره فیلم های کوتاه بنیاد فرهنگ به شکل غیرقابل تصوری رشد کرده است. هر سال ما فیلم های هنری، زیرکانه تر و جذاب تری را دریافت می کنیم. امسال شش فیلم برگزیده ای که در جشنواره به رقابت خواهند پرداخت، بیش از همیشه تماشاگر را تحت تأثیر قرار خواهند داد و من به شدت به این موضوع افتخار می کنم . چرا که این خود شاهدی است براین واقعیت که استعدادهای زیادی در میان سینماگران ایرانی وجود دارد.”
مراسم نمایش فیلم و اهدای جوایز”جشنواره فیلم های کوتاه بنیاد فرهنگ” که سال گذشته در مرکزهنری “Wallis Annenberg” در بورلی هیلز برگزار شد، امسال به دانشگاه لس آنجلس (UCLA) و تالار زیبا و باشکوه “Schoenberg” در محل مدرسه معتبر “Herb Alpert” بازمی گردد. مکانی که بنیاد فرهنگ در سال های اخیر رشته تحصیلی “موسیقی ایرانی” با دریافت مدرک را هم در آن پایه گذاری کرده است.

1683-26

شش فیلم برگزیده جشنواره امسال
فیلم “بچه” ساخته علی عسگری، ماجرای دخترجوان دانشجویی در تهران است که بتازگی صاحب بچه نامشروعی شده و می کوشد تا این راز بزرگ را از خانواده اش که از شهرشان به دیدار او می آیند پنهان نگه دارد. فیلم از نقطه ای آغاز می شود که دختر به دنبال دوست و آشنایی است تا بتواند در غیاب او برای چندروزیاز کودک نوزادش نگهداری کنند.
“فامیل زیادی”، ساخته مامن رضایی از آمریکا، ماجرای دختر بچه 8 ساله ای در ایران اوائل دوران انقلاب است که تصور می کند موجب مرگ مادربزرگ خود شده است. ضمن احساس گناه شدید، دختر بچه شاهد دزدیده شدن جسد مادربزرگ توسط پدر ومادر خود می شود که مصمم اند طبق وصیت مادربزرگ و برخلاف میل دیگر اعضای خانواده، او را در گورستان بهائیان به خاک بسپارند. به این صورت پدر و مادر دختربچه همه زندگی خود را در ایران شیعه به خطر میاندازند تا بتوانند آیین و رسوم مذهبی که به آن معتقدند را برگزار کنند. در این فیلم مری آپیک بازیگرقدیمی سینمای ایران و کامبیزحسینی بازیگر شخصیت تلویزیونی سرشناس نقش آفرینی می کنند.
انیمیشن”ماهی سرخ شده” ساخته لیلا خلیل زاده از ایران، درباره ماهی صیدشده ای است که سرخ و آماده خوردن شده و با این حال هنوز آرزوی بازگشت به دریاها را در سر می پروراند. او بعد از فرار از روی میز ناهارخوری، از موش و گربه و سگ و گاو و کلاغ کمک می خواهد تا درعوض قطعه ای از گوشت تنش، او را به دریاها برگردانند. اما این موجودات، یکی پس از دیگری پس ازخوردن تکه هایی از گوشت ماهی، رفقای نیمه راه می شوند و او را تنها می گذارند و می روند. در نهایت دسته مورچه ها او را به مقصد می رسانند و ماهی که جزچند تیغ استخوان از او باقی نمانده، با خوشحالی درآب های آبی اقیانوس شناور می شود.
“مالوم” ساخته احسان سلطانی از ایران، شرایط انسانی را در فضایی که مدنیت از آن رخت بر بسته و افراد توخالی و موجوداتی ضعیف تنها بازماندگان تمدن و فرهنگی دیرباز هستند را به نمایش می گذارد. این مردمان درقفس ها زندانی اند و آداب و رسوم و فرهنگشان دستخوش هجوم خرافات و زمین هایشان دچار خشکسالی شدید شده است و درحالی که چشم به آسمان دوخته اند، با زدن ضربه هایی به بدنه کوزه های خالی گلی، دعای باران می خوانند.
انیمیشن موزیکال “مردی که لب نداشت” ساخته میلاد شاهجانی، براساس شعری از احمد شاملو، ماجرای مردی است که لب ندارد تا با آن لبخند بزند و درنتیجه راهی سفری دور و دراز می شود تا از دیگران بخواهد لبهایشان را به او قرض بدهند. اما هریک از این افراد به بهانه ای دست رد به سینه او می زنند. درنهایت، مرد به خانه اش باز می گردد با درک این مسئله که خنده و خوشحالی به قلبی شادمان ارتباط دارد و بدون لب هم می توان خندید. دراین فیلم کوتاه ازصدای فاطمه معتمد آریا بازیگر برجسته ایرانی برای روایتگری و موسیقی گروه “بمرانی” استفاده شده است.
“بی سیم” ساخته مشترک مجید کلانتر و سامان صالحی، ماجرای سربازی است که در جریان حملات دشمن در شرایط سخت و گذرناپذیری قرار گرفته است. او که دسترسی به آب آشامیدنی ندارد متوجه می شود که سربازی از لشگر دشمن هم در همان حوالی به سرنوشت او دچار شده و تصمیم می گیرد با ایجاد ارتباط با او باقی مانده غذای خود را با آب آشامیدنی دشمن عوض کند و نقشه ای می ریزد تا ترتیب ملاقات و رویارویی با او را بدهد.

***

بهای بلیت های جشنواره فیلم های کوتاه بنیاد فرهنگ و پذیرایی بعد از نمایش فیلم ها به مبلغ 25 دلار و 45 دلار از طریق Ticketmasters یا در گیشه مرکزی دانشگاه لس آنجلس در دسترس علاقمندان قرار دارد.

UCLA Central Ticket Office
325 Westwood Plaza,
Los Angeles, CA 90095

برای اطلاعات بیشتر با وبسایت و تلفن زیر تماس بگیرید.

FarhangFilmFest.org
310-666-1546

1683-27

1683-24