1606-61

دیدار بعد از 4 دهه

1606-62

دیداری که میان دو چهره سرشناس هنر در لس آنجلس رخ داد، دیداری بعد از حدود 4 دهه بود که اشک به چشمان هر دو هنرمند نشاند.
روزگاران دور، در ایران زمان شکوفایی رادیو تلویزیون ملی ایران، خیاطباشی در برنامه ویژه تلویزیونی خود، با گوگوش نوجوان اجراهای قشنگ و ماندنی داشت که هیچگاه از خاطره ها نمیرود اخیرا در سالگرد رادیو تلویزیون در امریکا، ایندو با هم دیداری داشتند که همه اطرافیان را هم احساساتی کرد.

سعید می گفت: مهستی
خوش عکس ترین ستاره ایرانی بود

1606-81

وقتی از سعید نوشین فر عکاس، فیلمبردار و دکوراتور هنرمند پرسیدیم در طی بیش از 5 دهه کار در پشت دوربین، به راستی چه هنرمندی خوش عکس ترین بود؟ گفت راستش خیلی ها خوش عکس بودند. ولی راحت ترین ستاره، مهستی بود.
مهستی سریع آرایش می کرد، لباس می پوشید، از هیچ عکسی ایراد نمی گرفت، به هر زاویه ای می چرخید، از هیچ نوری ناراحت نمی شد. جالب است بدانید درآخرین ماه های زندگیش هم وقتی می خواستم از او عکس بگیرم، لبخند میزد درد می کشید، پنهان می کرد و فقط می گفت تو از هر زاویه ای عکس از من می گیری قشنگ است خدا تو و دوربین ات را حفظ کند و بعد آن خنده معروفش را سر می داد.
عکس از: مرتضی فرزانه

رضا بدیعی می خواست بهروز را
در سریال جدیدش شرکت دهد

1606-65

درحالیکه بهروز وثوقی دراولین سالهای کوچ به امریکا در چند سریال و فیلم، به کارگردانی زنده یاد رضا بدیعی و دیگران حضور یافت ولی خود راضی نبود چون بسیاری از نقش های او را بدلیل ماجرای گروگانگیری حذف کردند. اما سالها بعد، سه چهار سال قبل از سفر بدیعی، به اتفاق بهروز و نادر صدیقی به منزل رضا بدیعی رفتم و رضا حرف از دو سریال تازه ای زد که قرار بود بهروز در آن نقش های حساسی را ایفا کند و بدیعی از اینکه آن نقش های سابق در جنجال های سیاسی گم شد متاسف بود.
بدیعی با اشتیاق به دیدار نمایشاتی که بهروز در سالهای اخیر بازی می کرد می آمد و بقولی ایده هایی برای نقش های آینده او می گرفت که با رفتن او، همه چیز نیمه کاره ماند.

سوپراستارهای دوران خاکستری

1606-66

دوران فیلم های سیاه و سفید و عکس های بقولی «بلک اند وایت» را خیلی ها دوران خاکستری می نامند، دورانی که سینمای ایران رو به اوج می رفت و ماندنی ترین فیلم های تاریخ سینما به شیوه سیاه و سفید ساخته شد.
5 سوپراستار دوران خاکستری، که هنوز هیچکدام موهایشان خاکستری نشده بود، بهروز وثوقی، ناصر ملک مطیعی، محمدعلی فردین، پوری بنایی و آذر شیوا در پرفروش ترین فیلم ها ظاهر شدند و اینک در دورانی که به دوران خاکستری زندگی تعبیر می شود، هرکدام در گوشه ای از دنیا بسر میبرند. بهروز در امریکا، ملک مطیعی و پوری بنایی درایران، آذر شیوا در حومه پاریس و فردین در دل خاک.

میعادگاه هنرمندان

1606-68

خانه هما و نجات سرشار همیشه میعادگاه هنرمندان نامدار و راستین است چه آنها که از ایران می آیند و چه آنها که سالها در همین دیار فعالیت دارند و بقول یکی از دوستان نزدیک هما و نجات، خانه ایندو همیشه درهایش بروی همه باز است و خاطره انگیزترین شب ها در زیر سقف خانه شان گذشته است.
درعکس هما میان دوستان هنرمند خود، شهرداد روحانی و همسرش، هوشنگ توزیع وهمایون خسروی دیده میشود.

دیداری با حسرت

1606-69

علی فخرالدین بازیگر تئاتر و سینما و تلویزیون، با حسرت از سفری که سالها پیش به ایران داشت می گوید.
فخرالدین در این سفر، آخرین دیدار با گرشا رئوفی یار سپهرنیا و متوسلانی را داشت. فخرالدین می گوید گرشا پر از انرژی بود، دلش برای همکارانش در خارج تنگ شده بود، می گفت دلم میخواهد قبل از سفر ابدی، سری به امریکا بزنم، دو سه ماهی بمانم ولی عجیب اینکه در شرایطی که همه مقدمات سفرش را سپهرنیا به امریکا فراهم ساخته بود، گرشا از دست رفت. من هیچگاه آن شام گرم و صمیمی را در منزل رضا صفائی کارگردان قدیمی در تهران از یاد نمی برم.

قرار بود قاضی سعید خاطرات ویگن را بنویسد

1606-70

ویگن دراوج بود، در صحنه کنسرت ها، کاباره ها با همه قدرت می خواند.
در دو سه دیدار با مطبوعاتی ها، با پرویز قاضی سعید درباره کتاب خاطرات خود سخن گفت وایندو حتی دو سه جلسه در دفتر جوانان نیز دراین باره حرف زدند و ویگن قول داد با توجه به مدارکی که دارد، عکس و فیلم ها و دیدگاه دوستان وخانواده، این امکان را فراهم سازد. ولی بعد همسرش «کارن» اعلام کرد کتابی به زبان انگلیسی درباره خاطرات زندگی خود با ویگن در دست نوشتن دارد وهمین همکاری ویگن و قاضی سعید را به عقب انداخت تا کتاب کارن نیز چاپ شود.
متاسفانه باهجوم سرطان، ویگن توان گفتگو را از دست داد ولی همچنان به قاضی سعید قول می داد او تنها کسی است که کتاب او را خواهد نوشت که متاسفانه هرگز نوشته نشد.

فرخ ساجدی دوران بازنشستگی را می گذراند

1606-71

تا دو سه سال قبل از انقلاب، فرخ ساجدی، از سوپراستارهای سینمای ایران بود، او مدتی با نیلوفر زوج جدا نشدنی بودند، بعد در فیلم های مختلف همبازی ستارگان زن معروف شد و به روایتی از ستارگان گرانقیمت سینما هم بحساب می آمد.
ساجدی به دنبال ازدواج ناگهان دور سینما را خط کشید و خود را در جوانی بازنشسته کرد واینروزها به اتفاق خانواده، دوران واقعی بازنشستگی خود را می گذراند.
درعکس او را در کنار دخترش می بینید.

زیباترین کنسرت های گلپا، دیگر تکرار نشد

1606-72

گلپا بیش از 20 سال پیش برای اجرای کنسرت هایی به امریکا آمد، کنسرت هایی که زیباترین کنسرت هایش به حساب آمد چون آخرین آهنگها و ترانه های جهانبخش پازوکی، هما میرافشار، تورج نگهبان و محمد حیدری را اجرا کرد و هر بار سالن با او اشک ریخت.
پیشنهاد اجرای کنسرت هایی با ستار نیز از جمله برنامه های استثنایی بود که در خاطره مردم ماند وهر بار که گلپا روی صحنه میرفت به بهانه ای از تورج و هما وجهانبخش پازوکی را روی صحنه دعوت می کرد.
در عکس ستار، تورج نگهبان، گلپا و هما میرافشار دیده میشوند.

وقتی سیمین بانو بهبهانی به شهر ما وارد شد

1606-73

همین چند سال پیش بود، که سیمین بانو بهبهانی، شاعر شجاع و چهره ماندنی تاریخ شعر و ادب وقتی به لس آنجلس آمد تا کتاب اشعارتازه خود را امضا کند، همه دورش را گرفتند، همه او را به آغوش می گرفتند. این تصاویرخاطره ای و نشانه ای از آن دیدار تکرار نشدنی است.
نیازی نیست این چهره ها را معرفی کنیم ولی با اینحال به ترتیب الفبا می نویسیم:
پری امینی، سهراب اخوان، ترانه خلعتبری، مژده حبیبی، منوچهر سخائی، فرهنگ فرهی، لیلا فروهر، تورج نگهبان.

1606-74

1606-75

1606-76

1606-77

1606-78