1606-24

1606-25

1606-26

ماه آپریل فرصتی استثنایی برای کسانی است که در نیم کره غربی جهان، هنوز هنرنمایی سرانگشتان هنرمند ی را که به «اسطوره تار» و «هنرمند مردمی آذربایجان»شهرت جهانی‌ دارد از نزدیک ندیده‌اند. چرا که سالن مجلل و با شکوه هتل تاریخی Ace در دان‌تاون لس‌آنجلس تنها و تنها برای یک شب در هشتم آپریل2018 میزبان او و هنرمندانی است که شبی مملو از عاشقانه‌ترین ملودیهای موسیقی آذری را مهمان شهر فرشتگان می‌کند.
مردی که این افتخار را یافته تا سازمان یونسکو او را «اسطوره تار» نام نهد، استاد مسلم موسیقی آذربایجان، نوازنده چیره دست تار و میراث فرهنگی زنده آسیا، استاد رامیز قلی‌اف است که به دعوت بیتا میلانیان مدیر و بنیانگذار موسسه فرهنگی-هنری Butterfly Buzz و با همکاری و حمایت کنسولگری جمهوری آذربایجان در لس‌آنجلس، در کنار دو استاد نامدار موسیقی ایرانی آقایان مازیار حیدری و مهرداد اعرابی در مراسمی ویژه نکوداشته خواهد شد.
بیتا میلانیان می‌گوید صدای تارنوازی رامیز قلی‌اف بخشی فراموش نشدنی از دوران کودکی و خردسالی اوست که در سرزمین مادریمان ایران، در شرایط سخت پس از انقلاب و در دوران جنگ، از معدود موسیقی‌هایی بوده که از رادیو و تلویزیون دولتی ایران پخش شده بود. شاید تبار آذری خانواده میلانیان که بر آمده از سرزمین شیران سربلند و دلیران آزادی‌خواه «آذربایجان» است و شاید هم عمق تاثیرگذار نوای تارنوازی خداوندگار تار شرق، شوری در خانواده خانم میلانیان به پا می‌کند تا پیگیری‌های پدر خانم میلانیان آنان را به نوار کاستی از موسیقی رامیز قلی‌اف برساند که برای سال‌ها در تجسم آرزوها و خاطرات این خانواده، مانند بسیاری دیگر از خانواده‌های ایرانی در آن دوران تاثیر بگذارد.
خانم میلانیان می‌گوید: «مادر بزرگم به من زبان آذری را آموخت و اگرچه برای آخرین بار او را بیش از ۳۰ سال پیش وقتی تنها سیزده سال داشتم دیدم اما چنان تاثیر عمیقی در نهاد من به جا گذارده است که بی‌تردید باید بگویم بخشی از شخصیت خود را مرهون او هستم. از سوی دیگر عمه‌ام در سال‌های بعد و در دیار غربت، جای خالی مادر بزرگ را پر کرد و او نیز همان ماهیت قوی و تاثیر گذار را که از مادرش به ارث برده بود، آمیخته با عشق به زبان و فرهنگ سرزمین مادری به من آموزش داد. از این رو حس عمیقی که از تاثیر این دو زن موفق آذری تبار در شخصیت من به جا مانده است، انگیزه‌ای قوی در من ایجاد کرد تا زمینه نوازنده محبوب آنان را که می‌دانم جلوه هنر مشرق زمین و ماندگاری آوای شور آفرین عشق‌های حزن‌انگیز سرزمین‌های ممنوعه است را گرامی دارم.»
خانم میلانیان ضمن اشاره به حمایت ‌و همدلی جنرال کنسول جمهوری آذربایجان آقای نسیمی آقایوف در برگزاری مراسم کنسرت گرامی‌داشت از رامیز قلی‌اف، میراث زنده فرهنگی آذربایجان می‌گوید: «سال گذشته وقتی در مراسم جشن تیرگان در تورنتو کانادا همنوازی تار استاد قلی‌اف و پیانوی مازیار حیدری را در صحنه‌ای بی نظیر به تماشا نشستم، تمام دوران کودکی‌ام در ایران مانند یک فیلم سینمایی از جلوی چشمانم عبور کرد. در همه این سال‌ها این احساس در من زنده نشده بود و تا به این اندازه خود را به آن خاطرات رفته، نزدیک احساس نکرده بودم. به همین دلیل بلافاصله تصمیم گرفتم تا مقدمات انجام چنین کنسرتی را در لس‌آنجلس فراهم آورم.»
خانم میلانیان می افزاید: «در پی تماس با استاد قلی‌اف وی با گشاده رویی و نوعی عشق به ایرانیان و خاطره خوب همکاری با هنرمندان برجسته ایرانی از جمله استاد مازیار حیدری پذیرفت تا در چنین کنسرتی هنرنمایی کند.»

1606-27

1606-28

1606-29

اما رامیز قلی‌اف کیست که جهان در برابر تار نوازی این عاشیق آذری، تمام قد به احترام ایستاده است؟ خانم میلانیان در پاسخ این سوال می‌گوید: «رامیز قلی‌اف در آپریل 1947 در یك خانواده كارگری در آذربایجان شوروی متولد شد. او در سال 1954 پس از تحصیلات ابتدایی در مدرسه مشهور موسیقی آغدام شروع به تحصیل كرد و در سال 1960 وارد دبیرستان فنی شد. در سال 1964 در دانشگاه آكادمی موسیقی باكو ثبت نام كرد و در سال 1969 از همین دانشگاه فارغ التحصیل شد. از این زمان تنها پنج سال لازم بود تا نام رامیز قلی‌اف جهانی شود. در سال 1974 در ژاپن جایزه برتر ایفاكنندگان موسیقی قفقازی آسیا را كسب كرد و بلافاصله در پنجمین مسابقه اتحادیه هنرمندان جهان در مسكو، مقام اول را از آن خود کرد. او كنسرت‌های موفقیت آمیزی را در بسیاری ممالک جهان از جمله تركیه، هند، سویس، آلمان، پاكستان، تونس، هلند، ژاپن، كانادا، دانمارك، فرانسه و ایران برگزار کرده ‌است که به گواه شاهدان هرکدام یک استثنا در نوع خود بوده است. به گونه‌ای که ماندگاری نام او را در عرصه جهانی مستدام کرده است.
خانم میلانیان که خود نیز آذری زبان است با به کار بردن واژه مشهور «یاشاسین آذربایجان» و اشاره به جامعه موفق و پرتکاپوی آذری زبانان ایرانی‌تبار و یا آذربایجانی مقیم لس‌آنجلس می‌گوید در کنسرت هشتم آپریل 2018 هدف بزرگداشت مردی است که نشان داده مرز‌های جغرافیایی هرگز مانع اتحاد ملت‌ها و اراده آنان برای برابری، برادری، صلح و عشق نمی‌شود و انسانیت از همه ظرف‌های جغرافیایی و سیاسی جهان بزرگ‌تر است. به همین رو از دو استاد برجسته ایرانی آقایان مازیار حیدری و مهرداد اعرابی تقاضا کردم تا در این شب باشکوه با سازهای تخصصی خود جلوه بین‌المللی هنر مردی که میراث ماندگار فرهنگ و هنر قاره کهن آسیاست را بیارایند و چه خوشبختم که این دو چهره درخشان موسیقی ایرانی دعوت مرا پذیرفتند و در آن شب همصدا با تارنوازی «خداوند تار شرق» سرانگشتان هنرمندشان را همنشین کلاویه‌ها و ضربه‌های موزن هنر بر قامت بلند عشق می‌کنند، تا در امواج خاطرات و یادها ترنم نغمه‌ها گوش نواز حاضران در سالن مجلل آمفی تياتر هتلAce شود.»
دراین کنسرت با شکوه هنرمند چیره دست دودوک و کلارینت لئو چلیپو نیز همکاری خواهد داشت که بدون شک به این برنامه جلوه بیشتری خواهد داد.
خانم میلانیان که در جامعه ایرانیان کالیفرنیا به مدیری که همواره به دنبال کشف استعدادها و فرصت‌دهی به جوانان است و در عرصه تخصصی فعالیت‌های خود به عنوان یکی از مدیران برجسته صنعت زیرساخت‌‌های فن آوری ارتباطات در جهان است، همین رویه را همنشین فعالیت‌های بین المللی خود دارد، این بار از معرفی ستاره‌ای در شب کنسرت گرامی‌داشت استاد رامیز قلی‌اف سخن به میان می‌‌آورد که به گواه میلیون‌ها علاقمند به این دختر جوان، او مشعل‌دار انتقال تجربه یک نسل به نسل آینده موسیقی در سرزمین کوه‌‌ها و عاشیق‌هاست.
چینارا ملیکزاد (چناره ملکزاده) خواننده پر طرفدار، زیبا و جوان آذربایجانی است که برای نخستین بار در مسابقات The Voice – Turkey در ترکیه درخشید و توجه میلیون‌ها تن را به خود جلب کرد و اخیرا نیز کنسرت او برای نوروز در شهر باکو از سوی هزاران هوادار ایرانی تبار که برای تعطیلات عید به باکو می‌روند مورد استقبال فراوان قرار گرفته است.
خانم میلانیان می گوید: «تا صدایش را نشنوید باور نمی‌کنید که چه معجزه‌ای است. باید از نزدیک ببینیدش تا دریابید چرا فعالان عرصه موسیقی آذربایجان او را مشعل‌دار نسل آینده موسیقی‌دانان و اهل هنر در آن دیار می‌دانند. سحر صدایش به قدری پر طنین است که جادوی نوازندگی استاد را به ماندگارترین اسطوره‌ها مبدل می‌کند.»
چینارا ملیک زاد متولد 1990 در باکوست. همان شهری که نیم قرن پیش از آن زادگاه استاد رامیز قلی‌اف بوده است. اما او نیز به سان استاد جادوی هنرش را در محدود جغرافیای کوچک برج‌ها و باروهای یک شهر محصور نکرده است و اکنون آوازه شهرتش میلیون‌ها جوان را در کشورهای ایران، ترکیه و آذربایجان هوادار او کرده است.
حالا این چهار ستاره، دو آذربایجانی و دو ایرانی در شبی که بی تردید شب آذری‌هاست روی صحنه مجلل سالنی می‌ایستند که پیش از این میزبان ماندگارترین نام‌ها بوده‌است. اکنون نوبت ماست تا در همان شب و همان سالن حضور بهم رسانیم و شکوه هنر و عشق را آمیخته به خاطراتی که در جان و روح‌مان خانه دارند متجلی کنیم.
وعده دیدارمان هشتم آپریل 2018 جایی حوالی خاطرات کودکی در قلب شهر فرشتگان، هتل تاریخیAce.

تهیه بلیت ازطریق وبسایت و یا تماس باتلفن:
www.bflybuzz.com/ramizguliyev
310-779-8489