1616-2

1616-4

با منوچهر معتمر متخصص در امور املاک مصادره شده در ایران و انتقال ارز، گفتگویی بسیار آگاهی دهنده داریم، که درواقع بسیاری از ایرانیان در سراسر جهان اینروزها درباره اش می پرسند، کنجکاوانه اخبار مربوط به آنرا دنبال می کنند.
• می پرسیم آیا شما در مورد نقل وانتقال ارز به امریکا طبق قوانین جاری و بقولی کاملا قانونی عمل می کنید؟ در مورد قوانین اوفک چه می کنید؟
می گوید: ما صرافی های رسمی وقانونی در خارج می توانیم در انتقال ارز از طریق ارمنستان، ترکیه و دبی با یک درصد کارمزد اقدام کرده و در حساب بانکی واریز کنیم. ما به مجرد وارد شدن مشتریان خود به دفتر، بلافاصله مجوز اوفک را برای آنها می گوییم تا آنها با خیال راحت اقدام نمایند و ما در انتقال اندوخته ارث، تا بالای 5 میلیون دلار امکان انتقال داریم، گرفتن مجوز اوفک برای مشتریان ما رایگان است و معمولا گرفتن این مجوز 5 تا 10 دقیقه طول می کشد.
• درحال حاضر دلار تا چه مرحله ای رسیده؟ اصولا با توجه به نوسانات بازار، مردم چه باید بکنند که دچار زیان مالی نشوند.
– قیمت دلار در داخل ایران با 6500 تومان جا افتاده و حالا قیمت ثابت را پیدا کرده است، ممکن است بعضی ها بدلایلی 6300 تا 6700 هم ارائه دهند، ولی 6500 ثابت شده است، افراد متقاضی به دفتر ما در ایران مراجعه می کنند، با توجه به قیمت روز و یک درصد هزینه بانکی و با توجه به حداقل 5 روز فرصت تحویل پول، آنرا دریافت می کنند.
قیمتی که در دفتر ما در ایران با مشتریان قرار گذاشته میشود، بدون توجه به بالا و پائین رفتن آن 5 روزه تحویل داده میشود و هیچ چیز آنرا تغییر نمی دهد.
خیلی ها می پرسند بانک مرکزی در ایران مثلا اعلام می کند 4200 دلار، طبق معمول باید قیمت بیرون دو برابر باشد ولی اصولا روی همان 6500 تومان مانده است، اینروزها هفته ای 200 میلیون دلار ارز از ایران خارج میشود عده ای از ترس مبالغ زیادی از دستمایه های دلاری خود را در بانکهای گرجستان پس انداز کردند و حالا طبق مقررات، همه آن حساب ها مسدود شده است چون در هیچ جا ثبت نشده و بعنوان قاچاق محسوب شده، چون انتقال پول بطور رسمی بالاتر از 5 هزار دلار قاچاق به حساب می آید.
به عقیده من حضور صرافان به نفع بازار بود، حضور 500 صراف، عاقلانه تر و کارسازتر از 100 صراف است چون بانک مرکزی ذخیره کافی ارسال ارز ندارد. این ارزهائی که اینروزها نقل وانتقال می یابد، مربوط به پس انداز قبلی صرافان است.
در ضمن اگر فشارها در بازار بیشتر بشود ممکن است ارز تا 7500 تومان برسد ولی باز به 6500 بر میگردد.

1616-6

ماجرای املاک مصادره شده در چه مرحله ای است؟
-هنوز بعد از سالها مردم درباره املاک مصادره شده خود می پرسند اینکه آیا راهی برای پس گرفتن آنها وجود دارد؟ چه شرایطی و چه قوانینی اینروزها بر آن حاکم است؟
منوچهر معتمد می گوید: اگر 5 سال پیش کسی برای اموال و املاک مصادره شده خود به من مراجعه می کرد، من هیچ پرونده ای را نمی پذیرفتم. در طی سالهای اخیر با توجه به شکایات مردم، مقامات مسئول در داخل 5 سال است بجای املاک مصادره شده 60 درصد قیمت آن ملک را با یک ملک برابر و یا پول آنرا می پردازند. البته املاکی که دولت قبلا بارها و بارها در نشریات رسمی اعلامیه داده که صاحبان آن باید مدارک خود را نشان بدهند، که وقتی خبری نشد، دادگاه انقلاب آنرا مصادره کرده است و املاکی که سازمان شهرسازی و مسکن صاحب شده و دولت آگهی داده است که همه اینها با 60 درصد ارزش آن برگردانده میشود. 40 درصد بقیه را حق نگهداری و خمس کسر میشود، البته چند مورد هم وجود دارد که بکلی قابل حل نیست و باید برایشان توضیح بدهم که بی جهت بدنبال این پرونده ها نروند.
• افراد برای اقدام جهت تصاحب املاک چه مدارکی باید داشته باشند؟
– پاسپورت و کارت ملی مهم است. آنها که حتی پاسپورت شاهنشاهی دارند می توانند کارت ملی بگیرند و با آن مدارک اقدام نمایند و ما با توجه به ارزش ملک، 30 درصد می گیریم، نیازی به حق وکالت فروش نداریم تنها باید به ما اجازه اقدام قانونی جهت گذر از مراحل مختلف را بدهند، آن 30درصد هم ما برای کارشناسی مربوطه، هزینه های دولتی که دادگاه طلب می کند و هزینه های مختلف می پردازیم، اشخاصی که برای پیگیری پرونده ملک خود، امکان مالی ندارند ما با این قرارداد، همه مراحل را دنبال می کنیم و پولی هم نمی گیریم.
توصیه ما این است که به هیچکس وکالت فروش ندهید، چون عده ای در طی سالهای گذشته به امریکا و اروپا و کانادا آمده و بعنوان نماینده رسمی دولت و وابسته به مقامات از مردم وکالت فروش گرفته و با فروش املاک آنها، بکلی غیب شان زده است، آنها گروهی متقلب کلاهبردار بودند در ضمن توصیه می کنیم، وکالت بدهند که این املاک بعدها به فرزندان شان تعلق دارد.
همه آنها که ممنوع از معامله هستند، اینروزها با قوانین جدید، با کمک همکاران و وکلای خود می توانیم به راحتی این مشکل را حل کنیم و باید بلافاصله برایشان کارت ملی بگیریم و بعد وارد مراحل قانونی بشویم.
• آخرین مورد طلاق شرعی است؟
منوچهر معتمردر این باره می گوید وکلای ما در این مورد هم اطلاعات سریع تر انجام میدهند، چون خیلی ها طلاق امریکایی گرفته اند، ولی هنوز شرعی نیست، این عده باید خانم هایی که بیش از 3 سال شوهرشان از امریکا خارج شده و خبری از او ندارند، میتوانند اقدام کنند و مسئولانی داریم که طلاق شرعی را هم رسما انجام میدهند.
دفتر وکالت منوچهر معتمرو همکاران:

Tel: 949-202-7288
949-338-4705
310-975-4677
Email: [email protected]

 1616-5