1661-2

1661-5

1661-6

عکس روی جلد از هلن

مری آپیک ستاره سرشناس سینما، تئاتر و تلویزیون، در طی چند سال اخیر درحدود 10 فیلم کوتاه و بلند چه بصورت بازیگر و چه تهیه کننده نقش داشته وهمچنان فعال و سختکوش پیش میرود.
با توجه به شباهتی که میان جایزه ستاره اول فستیوال مسکو برای مری آپیک برای اولین بار در تاریخ سینمای ایران و جایزه اسکار بهترین فیلم کوتاه برای یک کارگردان زن جوان ایرانی رایکا زهتابچی وجود دارد و اینکه مری در اولین فیلم این کارگردان بنام مادران شرکت داشت و درواقع از 40 سال فعالیت های مری آپیک گذر می کنیم و به نقطه ای می رسیم که او همچنان هنرمندی پرکار، مسئول با افکار جهانی در زمینه حمایت از زنان است.
• در گفتگویی تازه با مری آپیک می پرسیم با توجه به یک دوره فعالیت چند ساله و پرثمر در زمینه تئاتر، مدتی از سینما بدور افتادی ولی در جریان قرار گرفتیم که اخیرا در چند فیلم کوتاه و بلند حضور یافتی، فعالیت سینمایی ات گسترش یافته و ادامه دارد، چه شد که دوباره به سینما بازگشتی؟
– همانطور که درجریان بودید، فعالیت من در امریکا با فیلم های «سرحد»، «فرستاده» با پرویز صیاد وهوشنگ توزیع شروع شد، ضمن اینکه با نمایش سیاسی «خر» 450 اجرای موفق در طی 30 سال داشتم و سی امین سالگرد آنرا به اتفاق پرویز صیاد روخوانی نمایش را داشتیم. همزمان در برنامه ها و اجراهای تلویزیونی در جام جم و پارس، نوعی ادامه همان فعالیت ها بود، من در کنار این فعالیت ها، با تهیه و ارائه دو ویدیوی موزیکال خاص کودکان ایرانی بنام «گوهر شب چراغ» و «قصه پری در جنگل» کوشیدم تا نسل جدید را با ضرب المثل ها و ترانه های فولکلوریک ایرانی و خاصه زبان مادری شان بیشتر آشنا کنم.
من که با هنر بازیگری بزرگ شدم درکنار مادرم روی صحنه رشد کردم، با نمایش «درپوشش حجاب» یک قدم بزرگ برداشتم، نمایشی که جایزه منتقدین فستیوال تئاتر لس آنجلس را دریافت داشت، در بزرگترین و معتبرترین سالن های تئاتر امریکا: کندی سنتر، لینکلن سنتر اجرا شد، مورد تائید و تشویق لورا بوش و مریل استریپ و همچنین شهبانو فرح پهلوی قرار گرفت، نمایندگان مجلس امریکا، شخصیت های سیاسی و اجتماعی به دیدار آن آمدند، چرا که فریاد زن ستمدیده ایرانی و خاورمیانه ای بود.

1661-7

با شروع فعالیت فیلمسازان جوان به ویژه خانم های فیلمساز، من دوره جدیدی از کارهایم را آغاز کردم، که فیلم کوتاه «من ندا هستم» به کارگردانی نیکول صدیقی، که بعنوان بهترین بازیگر در چند فستیوال در امریکا ازجمله واشنگتن دی سی برگزیده شدم، همان زمان جایزه حقوق بشر را از فستیوال بین المللی ARPA دریافت نمودم، جوایز دیگری از سوی انستیتوها نصیبم شد. برای من که جایزه بهترین ستاره اول فستیوال مسکو را در سال 1977 بدست آوردم دریافت جوایزی برای ساخت فیلم های ویژه کودکان و بعد نمایش در پوشش حجاب نوعی خستگی درکردن بود.
گرچه من خستگی را هیچگاه نشناختم، درحال اجرای این نمایش در سریال «Homeland» ظاهر شدم و در فیلم Price For Freedom«بهای آزادی» با نوید نگهبان کار کردم که خود تهیه کننده فیلم بودم. و بازیگران معروف دیگری نیز چون پال سوروینو در فیلم حضور داشتند، این فیلم در فستیوال میامی پالم بیچ جایزه بهترین فیلم را برد.
بعد در فیلم «روزهای دوشنبه ساعت 7» Monday Night At Seven یک فیلم درام امریکایی که ادوارد جمز الموس و اندرسون سیلوا با من همبازی بودند و کارگردان آن مارتی سدر Marty Sader. فیلم «رکسانا» Roxana که ماجرای دختر جوانی است که به ایران میرود تا درباره صیغه و فحشا تحقیق کند مامورین او را دستگیر کرده و به زندان می اندازند، کارگردان فیلم الهه معصومی است.
فیلم کوتاه «مادران» ساخته رایکا زهتابچی، که بر اساس زندگی واقعی یک مادر ایرانی است که در برابر چوبه دار، قاتل فرزند خود را می بخشد، این فیلم حس قوی مادری، عشق، انساندوستی مادر ایرانی را به نمایش می گذارد. من نقش این مادر را بازی کردم فیلم در فستیوال های مختلف جوایز بسیاری دریافت کرد و اعتباری بزرگ به رایکا داد. بطوری که همین مقدمه ای شد تا رایکا جایزه اسکار بهترین فیلم کوتاه را برای فیلم Period, End Of Sentence که قصه یک زن هندی است بدست آورد و افتخاری برای جامعه زنان ایرانی در عرصه سینمای بین المللی بیافریند.
درواقع درست 4 دهه بعد از اینکه من جایزه مسکو را بردم، رایکا جایزه اسکار را صاحب شد و اینک در اندیشه ساختن فیلم سینمایی مادران است این موفقیت ها یک حس زیبا و گرم به من می بخشد که نسل جدید در راه فتح سینمای جهان است.

1661-9

من همچنان به تهیه و بازی در فیلم ها ادامه دادم فیلمی بنام Family Of The Many درباره بهایی هاست که من نقش حساسی را در آن ایفا می کنم، چرا که درباره بهایی های ایران است فیلم را ممان رضایی ساخته است. یکی از آخرین فیلمهایی که در آن بازی کردم فیلم سمیر Samir بود که من در آن با ایتن رینز، پیتر گرین و دیوید لیو تهیه کننده و کمپانی وارنر برادرز آنرا پخش می کند.
و سرانجام فیلم: Over My Dead Body که کارگردان آن Meital Cohen Navarro است که من در آن با افشین کتانچی، ناکتا پهلوان و مهساشی و بهرام وطن پرست همبازی هستم فیلم به تفاوت مذاهب درجامعه ایرانی و مسئله ازدواج میان آنها می پردازد.
همانطور که گفتم من خستگی را در این راه نمی شناسم، فیلم انیمیشن و ویدیوگیم انقلاب 1979 جمعه سیاه را با نوید نگهبان، فرشاد فرهاد، فریبرز داویدیان و به کارگردانی نوید خوانساری در کارنامه دارم. و سال قبل نیز جایزه انار طلایی از Pomegranate Film Festival بخاطر همکاری در ساخت فیلمهای اجتماعی و حامی حقوق زنان دریافت کردم.
و فیلم Last Shift به کارگردانی Roja Gashtili دختر جوان ایرانی، در مورد پرستاران در یک بیمارستان در ایران است، که شهبانو آخرین فرزند خود را بدنیا آورده و برنده جوایزی شد.
و در فیلم What Anna Knows که من و مادرم در آن بازی داریم واچه مانگاساریان نیز با ما همبازی است، فیلمی دراماتیک و جذاب است.
و آخرین فیلم: Cries Of Unborn درباره سقط جنین و دیدگاه هیئت ژوری است فیلم را ولید بدور Walid Bedour ساخته است.
من در مسیرفعالیت هایم، یاران خوب و هنرمند و شایسته ای داشتم، شهلا درریز که همیشه پر از مهر و لطف و هنر است او را ملکه فشن ایرانی می شناسم و الکس درریز نسل تازه فشن ایرانی ، که اخیرا نمایشگاهی در USC برگزار کرد، من برای تهیه تصاویری بروی اسب که درواقع ادغامی از اسب، انار و زن در سنین مختلف بود کاری جذاب و بسیار هنرمندانه و تز الکساندر که یک جوان سرافراز و هنرمند ایرانی بزرگ شده در امریکا است که خودش می گوید با ویدیوی پری در جنگل و گوهر شب چراغ بزرگ شده و اینک پاپت های آنرا در نمایشگاه به نمایش می گذارد الکساندر دیدگاه ویژوالی شگفت انگیزی دارد من سپاسگزار یاری اش هستم و از او بعنوان یک هنرمند نسل تازه ایرانی تقدیر می کنم.
من ضمن این فعالیت ها که گاه از چشم ها دور می ماند، کمک می کنم تا نمایشنامه خر نوشته پرویز صیاد بصورت DVD بزودی به بازار بیاید، فیلم «سرحد» در شبکه من و تو پخش شود، همزمان در تدارک اجرای نمایش Bending Reeds «شاخه های خمیده» به زبان انگلیسی هستم و از هم اکنون در تدارک Persian Parade برای سالهای آینده در لس آنجلس می باشم.

1661-10

1661-11

1661-12

1661-13

1661-14

1661-15

1661-16

1661-17

1661-18