1664-2

1664-5

1664-7

«هنری چار» یک فیلمساز موفق ایرانی آشوری در امریکا، که گستره فیلم ها و سریال هایش به سراسر جهان نیز کشیده شده است اخیرا دعوت شبکه های تلویزیونی از هنری چار برای ساخت فیلم های پراحساس خانوادگی، او را وارد مرحله تازه ای از فعالیت های سینمایی اش کرده است که نمونه اش ساخت فیلم جدیدی برای شبکه و کمپانی معروف Hallmark است. هنری چار 26 فیلم سینمایی و چند سریال برای HBO و Discovery درکارنامه خود دارد.

1664-6

درباره فعالیت های تازه هنری چار و فیلم تازه اش گفتگویی داریم.
• می پرسیم ماجرای فیلم جدید کمپانی و شبکه هال مارک که همه جا پیچیده چیست؟
-می گوید: فیلم جدیدی بنام Letters From The Heart را برای هال مارک ساختم، که قرار است در سینماهای امریکا و جهان و شبکه بین المللی هال مارک و دیگرشبکه ها پخش شود.
فیلم قصه یک دختر جوان آرشیتکت است که خانه های قدیمی و خاطره انگیز را ریمادل می کند، دوباره آنها را زنده می کند، چون تبدیل چنین یادگارهای ارزشمندی به یک ساختمان چندین طبقه و یا شاپینگ سنتر، در اصل نابود کردن یک اثر تاریخی وهنری است. در همین زمینه سفری به شهرک محل اقامت مادر بزرگ خود دارد که درجریان ویرانی خانه قدیمی یک نویسنده بزرگ امریکایی قرار می گیرد، که قصد دارند آن خانه خاطره انگیز و تاریخی را ویران کرده و یک شاپینگ سنتر بجایش بسازند. این آرشیتکت جوان تصمیم می گیرد جلوی مافیای تجاری و مقامات شهری را بگیرد و درمسیر خود نیز با رویدادهای پراحساسی نیز روبرو میشود همانطور که می دانید شبکه هال مارک یک شبکه خانوادگی است و فیلم نیز جنبه های خانوادگی را رعایت کرده و ساخت آن یکسال و نیم بطول انجامید.

1664-8

1664-9

برای من که کارنامه ام با فیلم های پرتحرک و هیجان انگیز، جنایی و کمدی آمیخته، این فیلم تجربه جدیدی بود و این بار تکیه من روی دیالوگ ها وحرکت دوربین و احساسات زندگی انسانها بود.
• شما قبلا هم برای شبکه تلویزیونی سریال و فیلم ساخته اید؟
– یک سریال بسیارپرطرفدار بنام هالیوود سافاری Hollywood Safari را برای کانال دیسکاوری Discovery Channel ساختم که 3 سال ادامه داشت و تقریبا در بیشتر کشورهای دنیا به نمایش در آمد و با وجود دریافت پیشنهادات دیگر، بدلیل قرارداد ساخت چند فیلم این امکان پیش نیامد.
• شنیدیم که آن سریال و چند فیلم شما را در ایران دوبله کرده ونمایش داده اند؟
– من تا چند سالی بی خبر بودم، تا دوستی به من خبر داد که 6 فیلم من درایران دوبله شده و با استقبال هم روبرو شده است. آنها خبر نداشتند که کارگردان فیلم در واقع ایرانی است و نکته ای که سبب حیرت من شد، وقتی فیلم ها را دیدم ضمن اینکه کار دوبله شان را ستودم، ولی از تغییر داستان فیلم تعجب کردم، از جمله فیلمی درباره مبارزه با سیگار و کمپانی های تولید آن در امریکا بود، مسئله سیگار را به اسباب بازی تغییر داده بودند و برایم بعدا توضیح دادند که چون کمپانی های تولید سیگار در ایران دولتی است ناچار به تغییراتی در داستان فیلم شدند یا حذف خیلی از صحنه ها که لباس هائی باز و کوتاه دارند تا خیانت زن و شوهرها بهم به نامزد و دوست مبدل شده بود در نهایت خوشحال بودم که هموطنانم در ایران موفق به دیدن فیلم ها شده اند. البته فیلم هایی که درباره حیوانات برای HBO ساختم در ایران بسیار محبوب شده بود و بقولی نیاز به سانسور هم نداشت.

1664-10

1664-11

1664-12

1664-15

• بدلیل آشوری بودن خودتان، در جریان بودیم که فیلم هایی درباره تاریخ آشور و قتل وعام آشوریها در ترکیه ساختید.
– درسال 1988 فیلم افسانه آشور را ساختم که جورج کندی بازیگر معروف هالیوود در آن بازی میکرد و درسراسر جهان مورد حمایت و اقبال قرار گرفت، اخیرا یک فیلم سینمایی با همکاری بازیگر معروف استیو گوتنبرگ ساختم که درباره قتل عام ارامنه در سال 1915 که درسراسر دنیا به نمایش در آمد و در فستیوال های مختلف از جمله فستیوال بین المللی فیلم ارامنه جایزه ای را دریافت کرد و بعنوان 6 فیلم برگزیده فستیوال روانه سراسرجهان شد.
• بدنبال همین موفقیت ها و خدمات هنری مرد سال هم شدید.
در کانونشن بزرگ آشوریهای سراسرجهان که در سال 2007 درسن دیاگو برگزار شد، جایزه مرد سال را به من اهدا کردند، که برایم بسیار ارزشمند بود.

 

1664-16

1664-17

1664-13

1664-14