1687-2

1687-3

نمایشگاه “به آفتاب سلامی دوباره خواهم داد”، شامل بزرگترین مجموعه آثار عکاسی، فیلمسازی و چیدمان های ویدیویی شیرین نشاط عکاس و سینماگر برنده جایزه ایرانی در سه دهه گذشته از تاریخ 19 اکتبر 2019 تا 16 فوریه 2020 در موزه هنرهای معاصر”Broad” در مرکز شهر لس آنجلس به نمایش گذاشته خواهد شد.
موزه «Broad» در طرح، اجرا و برنامه ریزی این نمایشگاه از ابتدای کار از همکاری های “بنیاد فرهنگ” – یک نهاد غیرانتفاعی، غیرسیاسی و غیرمذهبی ایرانی در جنوب کالیفرنیا – برخوردار بوده است. دراین نمایشگاه علاوه بر نمایش آثار شیرین نشاط، به پژوهش درباره عوامل برانگیزنده ای که موجب علاقه و اشتیاق این هنرمند ایرانی و کندوکاو او در تاریخ باستان و معاصر ایران بوده پرداخته می شود. هم چنین تجربه زندگی درتبعید و اثرات انقلاب های سیاسی بر زندگی و شرایط انسان ها نیز از طریق برنامه ها، سخنرانی هاومیزگردهای مختلف بررسی می شود.
عنوان نمایشگاه- “به آفتاب سلامی دوباره خواهم داد” – از یکی از اشعار فروغ فرخزاد، شاعرو فیلمساز فقید ایرانی گرفته شده و در آن از اولین کارهای خانم نشاط (زنان الله) که در سال های بین 1993 تا 1999 خلق شده تا تازه ترین پروژه هنری این هنرمند- “سرزمین رویاها” –”مولتی میدیا” یاچند گونه ای از صوت و تصویر که تابستان امسال در ایالت “نیومکزیکو” تکمیل شده به نمایش گذاشته خواهد شد. در این مجموعه که برحسب تاریخ اجرای طرح تقسیم بندی شده، بیش از 230 قطعه عکس و 8 چیدمان ویدیویی از جمله دو ویدیوی ” گذر” (2001) و “بی قرار” (1998)به نمایش درخواهد آمد.

1687-4

“به آفتاب سلامی دوباره خواهم داد” سفر دور و درازی است به درون آثار عکاسی و ویدیوهای هنری شیرین نشاط که در آن هم آثاری با موضوع وقایع ایران معاصر از پیش و پس از انقلاب اسلامی و هم آثار انتزاعی این هنرمند به نمایش درخواهد آمد. خانم نشاط در طول خلق این آثار و به مرور زمان با استفاده از استعاره ها و بازگشت به تاریخ ایران باستان و فرهنگ و ادب پارسی، به بررسی معضلات و دشواری های جهانی در رابطه با جنسیت، مرزهای سیاسی و بی ریشگی ها پرداخته است.
شیرین نشاط که از 17 سالگی برای تحصیل در رشته هنر به آمریکا آمد، نخستین بار با سری عکس های “زنان الله” و چیدمان های ویدیویی چشمگیر با ریشه های بومی از زندگی و جامعه ایران و به وِیژه به نمایش گذاشتن شرایط و موقعیت زنان به معروفیتی جهانی رسید. او در این آثار از نقوشی که زنان دربرخی از جوامع ایران، تاثرات و تالمات روحی شان را با آن به نمایش می گذارند به شکل شعر نوشته هایی برسر و صورت و کف دست و پای موضوع های عکاسی خود استفاده کرد که تا آن زمان بی سابقه بود. این مجموعه و درکنار آن سری “تک گویی” ها که بین سال های 1999 و 2000 خلق شده نیز درموزه «Broad» به نمایش درخواهد آمد.
آنچه مسلم است شیرین نشاط درطول دوران زندگی هنری خود توانسته دنیای شاعرانه ای را خلق کند که در آن زنان و مردان می توانند انعکاس دهنده درون و روایتگر واقعیت های سیاسی و اجتماعی پیرامون خود باشند. در زمینه همین جهان استعاره ها و کندوکاو در ژرف ترین گوشه های آن است که این هنرمند به بررسی جزئیات، سلوک و سیما و شکل بندی های فردی و فرهنگی موضوع هایش می پردازد و در نهایت صدای مردمانی می شود که وقایع و جریان های تکان دهنده تاریخ معاصر از جمله جنبش سبز ایران و بهار عربی مصر را پشت سرگذاشته اند.

1687-6

خانم نشاط می گوید این نمایشگاه بیش از هر چیز دیگرانعکاس دهنده مسیرهنری و تحولات و دگرگونی ها در ایده ها و اندیشه های او ازسال 1993 تا امروزبوده است: “همکاری نزدیک با دست اندرکاران موزه، ازجمله “اد شاد”- کیوریتور موزه- برای تهیه و تدارک این مجموعه و نمایش آثار من به صورتی منسجم و روایتگر،برایم تجربه ای بی اندازه ارزشمند بوده است. بخصوص از این لحاظ که در این مجموعه، هم یافته های من در زمینه عکاسی و هم در زمینه چیدمان های ویدیویی در معرض تماشای عموم قرار خواهد گرفت. درواقع این نمایشگاه بازنگری است به درون زندگی هنری و مسیر راه یابی و سیر و سلوک من در فرهنگ های گوناگون به ویژه ایرانی، مراکشی، مکزیکی، مصری و آذربایجانی و در نهایت کشف و شهود موضوع هایی که دغدغه های خود من و مسائل و معضلات غیرقابل حل جهان امروز بوده است. پرسش هایی در رابطه با هویت، وطن، بی عدالتی و ظلم و ستمگری های سیاسی، شورو هیجان های مذهبی، و هم چنین احساسات شخصی و فردی چون جابجایی، بیگانگی و بی خویشتنی. “
علاوه برنمایش فیلم برنده جایزه”زنان بدون مردان” (2009) و فیلم بلند داستانی “درجستجوی ام کلثوم” ( 2018) در موزه ، درطول مدت برگزاری نمایشگاه، سخنرانی ها و میزگردهایی با حضور شیرین نشاط و همکاران او برگزار خواهد شد.
خانم نشاط در گفت و شنودی با “اوا دو ورنی” فیلمساز برنده جایزه آمریکایی و “گارتبرادلی” فیلمسازی که فیلم هایش در بینال موزه “ویتنی” به نمایش درآمده نیز خواهد داشت. درجلسه دیگری،شرکت کنندگان شاهد جلسه گفت و شنودی با او و همکاران قدیمی اش”شجاع آذری” هنرمند بصری و “قاسم ابراهیمیان” سینماگر ساکن نیویورک خواهند بود.موضوع این سخنرانی “جنبش ها و مهاجرت فراسوی زمان و مکان” خواهد بود که از طریق آثار این سه هنرمند مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت. در این برنامه، سوسن دیهیم آهنگساز و وکالیست ساکن لس آنجلس که در تهیه موسیقی چند ویدیو با خانم نشاط همکاری داشته است قطعاتی را اجرا خواهد کرد.
از آنجایی که در طول هزاره ها، شعر و ادبیات جزء جدایی ناپذیری از فرهنگ و هویت ایرانی و نیز از پایه های اصلی بخش عظیمی از آثار شیرین نشاط بوده است، به منظوربررسی نقش شعر و ادبیات پارسی در آثار این هنرمند، موزه «Broad» با همکاری دو کیوریتور مستقل، “لوئیزاستاینمن” و “مورین مور” برنامه های رایگانی را در گالری محل نمایشگاه ترتیب داده است. به این صورت که درطول مدت برگزاری نمایشگاه “به آفتاب سلامی دوباره خواهم داد”، هر پنجشنبه شب، موزه از شاعران، بازیگران، فیلمسازان و هنرمندان اجرایی دعوت می کند تا از طریق خوانش، روایتگری و اجراهای هنری، برداشت های خود را از آثار ویدیویی، چیدمان های هنری و عکس های شیرین نشاط به نمایش بگذارند.
برای تهیه بلیت و شرکت درجلسات مختلف این نمایشگاه لطفا با تارنمای موزه «Broad» تماس بگیرید:

www.TheBroad.org

1687-5

1687-7