1714-49

1714-66

این هفته با دو متخصص قلب و عروق و همچنین با بوردهای تخصصی درباره ناراحتی های پا دکتر مهران خورسندی و دکتر معین اخترلالا دیدار داشتیم که مصاحبه با دکتر خورسندی را انجام دادیم که حاوی مطالب مهم و سودمندی برای همه آنهایی است که از دردهای مختلف پا رنج می برند و این گفتگوها را با دکتر معین اخترلالا در بخش انگلیسی از نظرتان می گذرانیم.
• از دکتر خورسندی پرسیدیم درد و سنگینی پاها بخصوص در شب و گرفتگی عضلات پا چگونه درمان میشود؟ در چنین مواردی قبل از مراجعه به پزشک چه باید بکنیم؟
دکتر خورسندی می گوید: اگر درد و سنگینی پا زمان استراحت و خواب است، بخاطر نارسایی سیاهرگ ها و وریدهاست برای تشخیص این ناراحتی ها باید مراحلی را طی کنیم. باید علت نارسائی سیاهرگ و وریدها پیدا شود، ولی قبل از این اقدامات شخص باید پاهایش را بالا نگه دارد، روزها جوراب واریس بپوشد.
در طی سالها درمان این ناراحتی ها آسان تر شده با اولتراساند این اشکالات مشخص میشود قبلا پزشکان یعنی حدود 30 سال پیش با جراحی وریدها را بیرون می آوردند، ولی اینروزها با لیزر و رادیوفرکانس و با آخرین تکنیکها با بستن وریدها، این مشکل حل میشود.
تغذیه نقش اساسی در تسکین سنگینی پاها دارد، تغذیه سرشار از ویتامین ها و آنتی اکسیدان ها، عروقی قوی و محکم برای شما ضمانت می کند در تغذیه شما میزان فایبر باید کافی باشد که کم آبی و یبوست ببار نیاورد از انعقاد خون جلوگیری نماید. مرتب آب بنوشید، از میوه وسبزیجات استفاده کرده و چای سبز را در نوشیدنی خود جای دهند. قهوه والکل را کم کنید و تا حد ممکن کفش و لباس های راحت به تن کنید، کفش های پاشنه متوسط نه تخت مناسب است. زمان استراحت چند متکا زیرپاهای خود بگذارید و اصولا از بی حرکت ماندن پرهیز کنید، زیاد نشسته یا ایستاده نباشید، پا روی پا انداختن عادت جالبی نیست.
درنهایت پزشک متخصص با آزمایشات مختلف تشخیص میدهد که ریشه سنگینی پا کجا است و اگر به مشکلات گردش خون ربط داشته باشد، باید درمان شود.

درد واریس
خیلی ها نمی دانند که واریس علت بسیاری از پادردهاست.
علت پادرد را باید در ریشه عصبی و اسکلتی، عضلانی، وریدی و یا آمیخته ای از آنها دانست. بعضی ها فکر می کنند چون رگ متورم روی پا ندارند، واریس ندارند. درحالیکه نوع دردسرساز واریس معمولا از نظر ظاهری با رگ متورم روی پا مشخص نمی شود و همین سبب تشخیص دیرهنگام واریس میشود، با سونوگرافی این تشخیص انجام میشود.
واریس در شب ایجاد گرفتگی عضلات و درد و ورم پا میشود. پوشیدن جوراب واریس در طول روز از گرفتگی عضلات درشب جلوگیری می کند و مانع تجمع مایعات میان بافتی و سموم در پا هامیشود.
روش های درمانی با لیزر و رادیو فرکانس می تواند اعجاز کند و می تواند احساس سنگینی، خستگی، گرفتگی عضلانی را رفع کند.

1714-61

1714-67

1714-63

سردی پاها درشب
• در مورد سردی پاها در شب، چه باید کرد چه علتی دارد، چه درمانی را می طلبد؟
– سردی پاها هم بدلیل نارسایی وریدها و شریان ها، سرخ رگ ها بوجود می آید. ما در کلینیک خود با التراساند آنها را بررسی می کنیم با آنژیوگرام از طریق رگهای کوچک به همه زوایای رگها میرویم، در صورت لزوم بادکنک می گذاریم همه این عملیات سرپایی و در مطب انجام میشود.
– سردی پاها در شب اگر بعلت سردی هوا نباشد، می تواند نشانه ای از جریان خون ضعیف در قسمت های خارجی بدن باشد بیماری سرخرگ محیطی یا PAD همچنین با نام بیماری عروقی محیطی PVD شناخته میشود و سبب باریک شدن و یا مسدود شدن عروق میشود که منجر به تجمع چربی و کلسترول در دیواره رگها شده و جریان خون به حداقل میرسد.
– سرد شدن کف پا یک بیماری جدی است و اصولا سردی پا می تواند از آسیب عصبی، (نوروپاتی محیطی) باشد این مسئله در افراد مبتلا به دیابت، الکلی ها و یا افرادی که کمبود ویتامین دارند دیده میشود.
-بیماری عروقی، که نازک شدن و یا مسدود شدن عروق ناشی از کلسترول است خون کافی به برخی اعضای بدن نمیرساند، سردی پاها براثر سیستم گردش خون ضعیف پیش می آید و این نشانه ها را دارد: کبودی و رنگ پریدگی پوست، درد، سنگینی و بی حسی پا، درد دو پا، باسن، ران و ماهیچه ساق پا، احساس دردی که با انقباض و انبساط عضلات بیشتر میشود.
– علائم عصبی که همراه سردی پا می آید: درد همراه با سوزش، ضعف عضلانی ، بی حسی و مورمور شدن بازوها و پاها، فلج قسمتی از پا، حساس به لمس شدن، ضعف از دست دادن قدرت.
– علائم سردی پا خطرناک است: درد و فشار در قفسه سینه، گیج و کم شدن هوشیاری، مشکلات کلامی، بینایی، فلج و ناتوانی بخصوص در بدن با تنگی نفس.

1714-62

• خواب رفتگی پاها از کجا می آید؟
– خواب رفتگی بخاطر نرسیدن خون به شریان هاست، بخاطر عصب هایی است که از ستون فقرات می آیند، این مسئله درمورد افراد مبتلا به دیابت شدت دارد.
اصولا فشار داخل رگها به اعصاب پا نیز صدمه وارد می آورد، درچنین شرایطی خواب رفتگی پاها، بیقراری، مورمور شدن و سوزش را مشاهده می کنیم که با سیستم سونوگرافی رگ های صدمه دیده را شناسایی کرده و بعد در مورد درمان شان اقدام می کنیم. همین فشارها، به کل سیستم رگهای وریدها، راندن آنها به سوی سطح پوست پا، مشکل واریس را بوجود می آورد.شیوه های جدید درمانی، مثل گذشته نیاز به بیمارستان و جراحی ندارد، چون تکنیک لیزر و رادیوفرکانسی، بدون درد، بدون خونریزی، در مطب عمل بسته شدن رگها انجام می گیرد.
این گفتگوها را ادامه میدهیم.

1714-60

1714-51