1728-39

1728-34

1728-33

«مری آپیک» یکی ازپربارترین کارنامه های هنری را درجامعه ایرانی دارد، چرا که از کودکی در سریال های تلویزیونی ظاهر شده در نوجوانی درکمدی ترین سریال ها و شوها چون اختاپوس در کنار بزرگان تئاتر و سینما و تلویزیون درخشیده است. از تک ستاره هایی است که به چند زبان ازجمله انگلیسی، فرانسوی، فارسی و ارمنی تسلط دارد، رقصنده توانای باله و نوازنده هنرمند پیانوست و جالب اینکه در نهایت یک زن فروتن و مهربان، یک مادر دلسوزو یک فرزند عاشق و همیشه درخدمت مادر هنرمند خود آپیک یوسفیان است.
مری اولین ستاره ایرانی در تاریخ سینمای ایران است که در یک فستیوال بین المللی فیلم (مسکو) جایزه بهترین ستاره زن برای فیلم «بن بست» را بدست آورد و متاسفانه درطوفان انقلاب و مهاجرت بزرگ ایرانیان آنگونه که باید از این موفقیت جهانی بهره نگرفت. ولی با اینحال به مجرد ورود به امریکا، در یک سریال بزرگ امریکایی بربال عقاب ها با شرکت برت لنکستر همبازی شد، سپس با همکار قدیمی خود پرویز صیاد و بازیگران جوان تئاتر و سینما چون هوشنگ توزیع، علی فخرالدین، ماشامنش، زهره رمزی و علی پورتاش دو فیلم کاملا سیاسی و جسورانه: سرحد و فرستاده را ساخت که درکارنامه هنری ایرانیان درغربت برای همیشه ثبت شد.

1728-31

مری همیشه در حرکت های سیاسی درعرصه تئاتر و سینما و تلویزیون پیشگام بود ازنمایشنامه تکان دهنده «خر» که بیش از 500 اجرا در نقاط مختلف دنیا داشته و بزودی بصورت DVD هم می آید، تا «در پوشش حجاب» او فریاد اعتراض دو نسل را به گوش ها رسانده و با «درپوشش حجاب» حتی در بزرگترین سالن های نمایش امریکا راه یافته و همسران رؤسای جمهوری وسوپراستارهای بین المللی و نمایندگان مجلس و سناتورها را به تماشای آن نشانده است در دل این فیلم ها، سریال ها، تئاترها، او دو اثر موزیکال: «پری درجنگل» و «گوهرشب چراغ» را برای کودکان و نوجوانان ساخته، ولی درواقع او در قلب همین دوکار پرزحمت و پرهزینه، حرف و پیام سیاسی خود را به بزرگترها رسانده است. او درواقع در لابلای عروسک ها، شعرها و ترانه ها، آهنگها، رقص ها و طنزها، فریاد نسلی را که درسرزمین مادری شان سوختند، نسلی که میان دو فرهنگ متضاد، دو حکومت متفاوت، سرگردان ماندند، به گوش ها رساند از نظرها گذراند و بروایتی با 3 نسل سخن گفت و اینکه دربرابر دو سمبل خوبی و بدی، سرانجام خوبی پیروزمیشود.

1728-26

1728-36

1728-27

1728-37

مهمترین اصل در زندگی مری درسالهای اخیر، حمایت از فیلمسازان جوان بویژه دختران و زنان هنرمند داخل و خارج است که با حضوربیریا و بی توقع ولی مهرآمیزو پرقدرت، با این فیلم ها تا فستیوال های جهانی همراه شده است شاهد دریافت جوایز بزرگ فستیوال ها شده است.
وقتی با او دراین باره حرف میزنیم می گوید: هرجا که پای زنان ایرانی در پیش باشد، هرجا به نوعی فریاد اعتراضی به گوش برسد من آنجا هستم. همین اخیرا یک فیلم انیمیشن بنام Cat«گربه» با تکیه به نقشه ایران ساختم، که به موقعیت زنان در ایران می پردازد. قصه یک دختر گلفروش در خیابانهای تهران است که به مسائل خارج از ایران پیوند می خورد. این فیلم کاندیدای فستیوال بین المللی فیلم مونترال کانادا شده است.
من اولین بار به دعوت نیکول کیان صدیقی درفیلم «ندا» ظاهر شدم، فیلم I Am Nedaقصه زندگی ندا آقا سلطان که در جنبش جوانان درایران کشته شد، من نقش مادرش را ایفا کردم. اولین بار بود که در یک فیلم کوتاه بازی میکردم از سوژه فیلم خوشم آمد و سپس دیگر فیلمسازان جوان به سراغم آمدند. من همیشه می خواستم صدای زنان باشم. نمایش درپوشش حجاب جایزه منتقدین سال 2005 رادریافت کرد، آغاز اینگونه حرکت ها درجهت حمایت از زنان ایران در رساندن پیام شان به جهانیان بود. خودبخود من آمادگی حضور درفیلمی چون «ندا» را داشتم این فیلم خوشبختانه با اقبال پرشوری مواجه شد، جوایز بزرگی از فستیوال ها دریافت کرد. فیلمی کوتاه درباره قتل عام ارامنه به کارگردانی یک جوان هنرمند امریکایی جان میلانو بنام Straw Dolls و بدنبال آن مادران به کارگردانی رایکا ذهتایچی ، که فیلم دوم او برنده جایزه اسکار شد.
و سپس What Anne Knew به کارگردانی Zoe Smurr
و Last Shift از رویا Roya Gashtili
و فیلم Roya از Shaina Pakravan
و فیلم Family Of Too Many از Maaman Rezaee
و فیلم Over My Dead Body از Meital Cohen Navarro
همه این فیلم ها درفستیوال ها برنده جوایزی شدند و من درحد توان خود در طی ساخت فیلم، آنها را با توجه به تجربیات خود راهنمایی کردم.

1728-24

در بیشتراین فیلم ها نقش مادران را بازی کردم. درفیلم ماجرای قتل عام ارامنه نقش یک مادر ارمنی، یا در فیلم مادران که نقش مادری را بازی کردم، که قاتل فرزند خود را پای اعدام می بخشد. قصه این فیلم مرا تکان داد و خبرازقلب پراز مهر و بخشش زنان ایرانی می داد و من با همه احساس درآن بازی کردم. یا در نقش مادری که در جنگ میان دو خانواده مسلمان و بهایی درگرفته، نقش حساسی دارد ولی درنهایت حس مادری برهمه تعصبات مذهبی می چربد. یا در فیلم یک فیلمساز جوان اسرائیلی که به قصه عشق وازدواج یک دختر یهودی و یک پسرمسلمان می پردازد و یا درفیلم Last Shift که به آخرین روزهای انقلاب دریک بیمارستان می پردازد، که مجروحان را به آنجا می آورند و درهمان روزها ناگهان چهره بیمارستان بکلی دگرگون میشود و بیک بیمارستان کاملا مذهبی مبدل می گردد.
دراین میان درسریال ها و فیلم های امریکایی نیزنقش های کلیدی داشته ام در سریال هوم لند و در Monday Nights at Seven یکی ازمهمترین دلایل حضور من درفیلم های کوتاه این فیلمسازان جدید و بیشتر بخاطراینکه نسلی که درخارج بزرگ شده، چگونه هنوز به ریشه های خود چسبیده، هنوز به فرهنگ و سنت و اخلاق ایرانی خود پیوند دارند.
مری بعنوان تهیه کننده و بازیگردرفیلم بهای آزادی حضور داشت که اینک این فیلم بروی آمازون پرایم آمده و همه ایرانیان درسراسرجهان می توانند فیلم را تماشا کنند.

1728-832

1728-30

1728-29

1728-25