‭ ‬اسی‭ ‬نیک‭ ‬نژاد‭ ‬یک‭ ‬فیلمساز‭ ‬جنگجو‭ ‬و‭ ‬درعین‭ ‬حال‭ ‬صبور‭ ‬است‭ ‬که‭  ‬به‭ ‬گفته‭ ‬دوستان‭ ‬نزدیکش‭ ‬برسر‭ ‬ساخت‭ ‬فیلم‭ ‬معتبر‭ ‬لاله،‭ ‬موهایش‭ ‬سپید‭ ‬شد‭ ‬ولی‭ ‬ازپای‭ ‬نیفتاد‭.‬

اسی‭ ‬از‭ ‬ایران‭ ‬شروع‭ ‬کرد،‭ ‬در‭ ‬امریکا‭ ‬به‭ ‬اوج‭ ‬رفت‭ ‬و‭ ‬مسئولیت‭ ‬بزرگترین‭ ‬استودیوها‭ ‬را‭ ‬عهده‭ ‬دار‭ ‬شد‭ ‬و‭ ‬با‭ ‬عشق‭ ‬به‭ ‬ایران،‭ ‬سینمای‭ ‬ایران،‭ ‬به‭ ‬وطن‭ ‬بازگشت‭ ‬تا‭ ‬فیلم‭ ‬آبرومند‭ ‬لاله‭ ‬را‭ ‬بسازد‭ ‬ولی‭ ‬بسیار‭ ‬اذیت‭ ‬شد،‭ ‬سرمایه‭ ‬هایش‭ ‬را‭ ‬برباد‭ ‬دادند‭ ‬ولی‭ ‬همچنان‭ ‬ایستاد‭ ‬تا‭ ‬فیلم‭ ‬را‭ ‬تمام‭ ‬کرد‭ ‬و‭ ‬اینک‭ ‬می‭ ‬خواهد‭ ‬وارد‭ ‬عرصه‭ ‬بین‭ ‬المللی‭ ‬سینما‭ ‬بشود‭. ‬و‭ ‬حق‭ ‬اش‭ ‬هست‭.‬

‭*  ‬از‭ ‬دلایل‭ ‬خود‭ ‬برای‭ ‬انتخاب‭ ‬داستان‭ ‬زندگی‭ ‬لاله‭ ‬صدیق‭ ‬برای‭ ‬ساخت‭ ‬این‭ ‬فیلم‭ ‬بگویید‭.‬

اسی‭ ‬نیک‌نژاد‭: ‬سال‌هایی‭ ‬که‭ ‬در‭ ‬آمریکا‭ ‬زندگی‭ ‬می‌کردم،‭ ‬احساسم‭ ‬این‭ ‬بود‭ ‬چهره‌ای‭ ‬که‭ ‬از‭ ‬مردم‭ ‬ایران‭ ‬در‭ ‬اذهان‭ ‬عمومی‭ ‬خارج‭ ‬از‭ ‬کشور‭ ‬وجود‭ ‬دارد،‭ ‬متفاوت‭ ‬از‭ ‬واقعیت‭ ‬کشور‭ ‬ماست‭. ‬غالباً‭ ‬چهره‌ای‭ ‬تاریک‭ ‬از‭ ‬جامعه‭ ‬و‭ ‬مردم‭ ‬ایران‭ ‬می‌بینند‭ ‬که‭ ‬خیلی‭ ‬منفی‭ ‬است‭. ‬به‭ ‬همین‭ ‬دلیل‭ ‬سال‌ها‭ ‬به‭ ‬دنبال‭ ‬آن‭ ‬بودم‭ ‬که‭ ‬کاری‭ ‬برای‭ ‬مردم‭ ‬و‭ ‬کشورم‭ ‬انجام‭ ‬دهم‭. ‬می‌دانستم‭ ‬قصه‌ای‭ ‬را‭ ‬باید‭ ‬پیدا‭ ‬کنم‭ ‬که‭ ‬واقعیت‭ ‬جامعه‭ ‬ایرانی‭ ‬را‭ ‬به‭ ‬نمایش‭ ‬بگذارد‭. ‬هدف‌گذاری‌ام‭ ‬هم‭ ‬از‭ ‬همان‭ ‬ابتدا‭ ‬مخاطب‭ ‬خارج‭ ‬از‭ ‬کشور‭ ‬بود‭. ‬به‌عنوان‭ ‬یک‭ ‬فیلم‌ساز‭ ‬از‭ ‬همان‭ ‬ابتدا‭ ‬باید‭ ‬بدانید‭ ‬مخاطب‭ ‬شما‭ ‬در‭ ‬جامعه‭ ‬چه‭ ‬کسانی‭ ‬هستند،‭   ‬باید‭ ‬بدانی‭ ‬چه‭  ‬افرادی‭ ‬را‭ ‬می‌خواهی‭ ‬مخاطب‭ ‬قرار‭ ‬دهی‭. ‬پس‭ ‬از‭ ‬همان‭ ‬ابتدا‭ ‬می‌دانستم‭ ‬برای‭ ‬مخاطب‭ ‬خارج‭ ‬از‭ ‬ایران‭ ‬باید‭ ‬تصویری‭ ‬ارائه‭ ‬کنم‭ ‬که‭ ‬بتوانند‭ ‬آن‭ ‬را‭ ‬با‭ ‬تصویر‭ ‬منفی‭ ‬و‭ ‬سیاهی‭ ‬که‭ ‬از‭ ‬جامعه‭ ‬و‭ ‬مردم‭ ‬ایران‭ ‬در‭ ‬ذهن‭ ‬دارند‭ ‬مقایسه‭ ‬کنند‭. ‬با‭ ‬همین‭ ‬پیش‌زمینه‭ ‬وقتی‭ ‬در‭   Newsweek‭ ‬خبری‭ ‬را‭ ‬درباره‭ ‬قهرمانی‭ ‬یک‭ ‬دختر‭ ‬ایرانی‭ ‬در‭ ‬مسابقات‭ ‬اتومبیلرانی‭ ‬خواندم،‭ ‬برایم‭ ‬بسیار‭ ‬جالب‭ ‬شد‭. ‬موضوع‭ ‬قهرمانی‭ ‬خانمی‭ ‬است‭ ‬بنام‭ ‬لاله‭ ‬صدیق‭ ‬،‭ ‬و‭ ‬ماجرا‭ ‬را‭ ‬دنبال‭ ‬کردم‭ ‬و‭ ‬از‭ ‬آمریکا‭ ‬تلفنی‭ ‬با‭ ‬او‭ ‬ارتباط‭ ‬گرفتم‭ ‬و‭ ‬خواستم‭ ‬داستان‭ ‬زندگی‌اش‭ ‬را‭ ‬برایم‭ ‬تعریف‭ ‬کند‭. ‬وقتی‭ ‬داستان‭ ‬را‭ ‬تعریف‭ ‬کرد،‭ ‬متوجه‭ ‬شدم‭ ‬که‭ ‬این‭ ‬همان‭ ‬داستانی‭ ‬است‭ ‬که‭ ‬با‭ ‬نیت‭ ‬ذهنی‭ ‬من‭ ‬مطابقت‭ ‬دارد‭.  ‬شوق‭ ‬من‭ ‬برای‭ ‬ساختن‭ ‬فیلم‭ ‬‭ ‬درایوکه‭ ‬بعد‭ ‬ها‭ ‬در‭ ‬ایران‭ ‬بنام‭ ‬الالهب‭ ‬ترجمه‭ ‬شد‭ ‬از‭ ‬همین‭ ‬نقطه‭ ‬شکل‭ ‬گرفت‭. ‬همیشه‭ ‬گفته‌ام‭ ‬تصاویری‭ ‬که‭ ‬از‭ ‬یک‭ ‬فیلم‭ ‬بر‭ ‬پرده‭ ‬می‌بینید،‭ ‬برگرفته‭ ‬از‭ ‬ذهنیت‭ ‬و‭ ‬فلسفه‭ ‬فکری‭ ‬یک‭  ‬فیلم‌ساز‭ ‬است‭. ‬شما‭ ‬به‌عنوان‭ ‬یک‭ ‬انسان‭ ‬حق‭ ‬دارید‭ ‬در‭ ‬مواجهه‭ ‬با‭ ‬هر‭ ‬پدیده‌ای‭ ‬نیمه‭ ‬‌خالی‭ ‬یا‭ ‬نیمه‭ ‬پر‭ ‬لیوان‭ ‬را‭ ‬ببینید،‭ ‬ترجیح‭ ‬من‭ ‬اما‭ ‬این‭ ‬بود‭ ‬که‭ ‬نیمه‭ ‬پر‭ ‬را‭ ‬ببینم‭. ‬اتفاقاً‭ ‬برای‭ ‬خیلی‌ها‭ ‬سؤال‭ ‬شده‭ ‬بود‭ ‬که‭ ‬چقدر‭ ‬تهران‭ ‬در‭ ‬فیلم‭ ‬تو‭ ‬شیک‭ ‬و‭ ‬تمیز‭ ‬است،‭ ‬در‭ ‬حالی‭ ‬که‭ ‬من‭ ‬می‌گفتم‭ ‬اصلاً‭ ‬برای‭ ‬این‭ ‬فیلم‭ ‬من‭ ‬تهران‭ ‬را‭ ‬بزک‭ ‬و‭ ‬آرایش‭ ‬نکرده‌ام‭. ‬دوربین‭ ‬من‭ ‬همانجایی‭ ‬بوده‭ ‬که‭ ‬دوربین‭ ‬دیگران‭ ‬هم‭ ‬بوده،‭ ‬اما‭ ‬آن‌ها‭ ‬ترجیح‭ ‬داده‌اند‭ ‬آن‭ ‬روی‭ ‬سکه‭ ‬را‭ ‬تصویر‭ ‬کنند‭ ‬و‭ ‬من‭ ‬خواستم‭ ‬این‭ ‬روی‭ ‬سکه‭ ‬را‭ ‬به‭ ‬تصویر‭ ‬درآورم‭.. ‬

‭* ‬برای‭ ‬نقش‭ ‬لاله‭ ‬چطور‭ ‬به‭ ‬سراغ‭ ‬سارا‭  ‬امیری‭ ‬رفتید‭ ‬و‭ ‬چرا‭ ‬خود‭ ‬لاله‭ ‬صدیق‭ ‬را‭ ‬برای‭ ‬این‭ ‬نقش‭ ‬استفاده‭ ‬نکردید؟

نیک‌نژاد‭: ‬انتخاب‭ ‬بازیگر‭ ‬برای‭ ‬این‭ ‬نقش‭ ‬یکی‭ ‬از‭ ‬چالش‌های‭ ‬اصلی‭ ‬من‭ ‬بود‭. ‬خیلی‭ ‬از‭ ‬فیلم‌سازها‭ ‬به‭ ‬دنبال‭ ‬پیدا‭ ‬کردن‭ ‬چهره‌هایی‭ ‬هستند‭ ‬که‭ ‬یا‭ ‬خوشگل‭ ‬و‭ ‬خوش‌تیپ‭ ‬هستند‭ ‬و‭ ‬یا‭ ‬اسپانسر‭ ‬دارند‭ ‬و‭ ‬با‭ ‬خود‭ ‬پول‭ ‬می‌آورند‭ ‬و‭ ‬یا‭  ‬به‭ ‬دلایل‭ ‬دیگر‭…. ‬این‭ ‬اتفاق‭ ‬در‭ ‬سینمای‭ ‬حرفه‌ای‭ ‬بدین‭ ‬شکل‭ ‬که‭ ‬عرض‭ ‬کردم‭ ‬کمتر‭ ‬رخ‭ ‬می‌دهد‭ ‬اما‭ ‬در‭ ‬یک‭ ‬سینمای‭ ‬بسته‭ ‬داخل‭ ‬ایران‭ ‬مدام‭ ‬شاهد‭ ‬آن‭ ‬هستیم‭. ‬برای‭ ‬نقش‭ ‬لاله‭ ‬هم‭ ‬با‭ ‬خیلی‭ ‬از‭ ‬هنرپیشه‌های‭ ‬سرشناس‭ ‬ایرانی‭ ‬جلسه‭ ‬داشتیم‭. ‬به‌عنوان‭ ‬کارگردان‭ ‬معتقدم‭ ‬شاید‭ ‬در‭ ‬نگاه‭ ‬اول‭ ‬یک‭ ‬بازیگر‭ ‬مناسب‭ ‬یک‭ ‬نقش‭ ‬باشد‭ ‬اما‭ ‬بعد‭ ‬از‭ ‬چند‭ ‬روز‭ ‬نشست‌وبرخاست‭ ‬می‌توان‭ ‬متوجه‭ ‬شد‭ ‬که‭ ‬برخی‭ ‬ویژگی‌های‭ ‬نقش‭ ‬مدنظر‭ ‬را‭ ‬این‭ ‬بازیگر‭ ‬نمی‌تواند‭ ‬دربیاورد‭ ‬و‭ ‬یا‭ ‬اجرا‭ ‬کند‭. ‬حتی‭ ‬خوشحالم‭ ‬که‭ ‬بگویم‭ ‬برای‭ ‬این‭ ‬فیلم‭ ‬با‭ ‬خیلی‭ ‬از‭ ‬بازیگران‭ ‬به‭ ‬مرحله‭ ‬توافق‭ ‬و‭ ‬قرارداد‭ ‬هم‭ ‬رسیدیم‭ ‬اما‭ ‬در‭ ‬جایی‭ ‬رسیدیم‭  ‬و‭ ‬تفاهم‭ ‬کردیم‭ ‬که‭ ‬اگر‭ ‬با‭ ‬این‭ ‬و‭ ‬یا‭ ‬اون‭ ‬بازیگر‭ ‬ادامه‭ ‬ندهیم،‭ ‬بهتر‭ ‬است‭. ‬در‭ ‬بین‭ ‬گزینه‌هایی‭ ‬که‭ ‬برای‭ ‬نقش‭ ‬لاله‭ ‬داشتیم،‭ ‬وقتی‭ ‬با‭ ‬خانم‭ ‬امیری‭ ‬مواجه‭ ‬شدم،‭ ‬احساس‭ ‬کردم‭ ‬گزینه‭ ‬درست‭ ‬همین‭ ‬است‭. ‬چهره‭ ‬بکرشان‭ ‬یک‭ ‬امتیاز‭ ‬بود‭ ‬و‭ ‬بعدها‭ ‬در‭ ‬ادامه‭ ‬احساس‭ ‬کردم‭ ‬ویژگی‌های‭ ‬شخصی‭  ‬ایشان‭  ‬هم‭ ‬با‭  ‬نقش‭ ‬و‭ ‬کارکتر‭  ‬لاله‭  ‬هماهنگی‭ ‬بسیار‭ ‬دارد‭..  ‬در‭ ‬طول‭ ‬مدتی‭ ‬که‭ ‬از‭ ‬ایشان‭ ‬دعوت‭ ‬میشد‭ ‬به‭ ‬دفتر‭ ‬تولید‭ ‬فیلم‭ ‬بیایند‭  ‬و‭ ‬روی‭ ‬خوانی‭ ‬بسیار‭ ‬میکردیم‭  ‬،‭ ‬و‭ ‬در‭ ‬طول‭ ‬این‭ ‬مدت‭ ‬حتی‭ ‬متوجه‭ ‬شدیم‭ ‬که‭ ‬توان‭ ‬و‭ ‬اشتیاق‭ ‬ایشان‭  ‬می‌تواند‭ ‬از‭ ‬پس‭ ‬این‭ ‬نقش‭ ‬سنگین‭ ‬بربیاید‭. ‬چون‭ ‬میدانستم‭ ‬این‭ ‬فرد‭ ‬که‭ ‬قرار‭ ‬است‭ ‬نقش‭ ‬لاله‭ ‬را‭ ‬بازی‭ ‬کند‭ ‬باید‭ ‬روزی‭ ‬دوازده‭ ‬ساعت‭  ‬در‭ ‬مقابل‭ ‬دوربین‭ ‬باشد‭ ‬و‭ ‬با‭  ‬آن‭ ‬لباسهای‭ ‬رانندگی‭ ‬که‭ ‬کار‭ ‬بسیار‭ ‬طاقت‭ ‬فرسا‭ ‬میباشد‭ ‬،‭  ‬پس‭ ‬هر‭ ‬هنرپیشه‭ ‬ای‭ ‬نمی‭ ‬تواند‭ ‬تحمل‭ ‬این‭ ‬کار‭ ‬را‭ ‬داشته‭ ‬باشد،‭ ‬برای‭  ‬بازیگری‭ ‬که‭ ‬نقشی‭ ‬را‭ ‬بازی‭ ‬میکند‭ ‬که‭ ‬تا‭ ‬بحال‭ ‬مشابه‭ ‬ان‭ ‬در‭ ‬فیلم‭ ‬دیگری‭ ‬نبوده‭ ‬،‭ ‬،‭ ‬تحمل‭ ‬و‭ ‬تحقیق‭ ‬و‭ ‬همکاری‭ ‬بازیکر‭ ‬با‭ ‬تیم‭ ‬تولید‭ ‬کنند‭  ‬بسیار‭ ‬اهمیت‭ ‬دارد‭. ‬در‭ ‬همان‭ ‬هفته‭ ‬اول‭ ‬مطمئن‭ ‬بودم‭ ‬که‭ ‬بازیگر‭ ‬نقش‭ ‬اصلی‭ ‬لاله‭ ‬خانم‭  ‬سارا‭ ‬امیری‭ ‬خواهد‭ ‬بود‭.‬

‭* ‬ما‭ ‬در‭ ‬فیلم‭ ‬لاله‭ ‬قرار‭ ‬است‭ ‬با‭ ‬یک‭ ‬قهرمان‭ ‬مواجه‭ ‬شویم،‭ ‬قهرمانی‭ ‬که‭ ‬یک‌تنه‭ ‬به‭ ‬میدان‭ ‬می‌زند‭ ‬و‭ ‬از‭ ‬پس‭ ‬همه‭ ‬موانع‭ ‬هم‭ ‬برمی‌آید‭. ‬این‭ ‬جنس‭ ‬قهرمان‌سازی‭ ‬خیلی‭ ‬مطابق‭ ‬با‭ ‬قواعد‭ ‬سینمای‭ ‬ایران‭ ‬نیست‭. ‬در‭ ‬سینمای‭ ‬ایران‭ ‬ما‭ ‬کمتر‭ ‬قهرمان‭ ‬عاری‭ ‬از‭ ‬ضعف‭ ‬داشته‌ایم‭ ‬چرا‭ ‬

که‭ ‬مخاطب‭ ‬باید‭ ‬او‭ ‬را‭ ‬باور‭ ‬کند‭. ‬شاید‭ ‬این‭ ‬قهرمان‌پردازی‭ ‬در‭ ‬سینمای‭ ‬آمریکا‭ ‬جواب‭ ‬دهد،‭ ‬اما‭ ‬برای‭ ‬مخاطب‭ ‬ایرانی‭ ‬فکر‭ ‬می‌کنید‭ ‬چقدر‭ ‬این‭ ‬قهرمان‭ ‬باورپذیر‭ ‬است؟

نیک‌نژاد‭: ‬قهرمان‭ ‬یک‭ ‬فیلم‭ ‬چه‭ ‬در‭ ‬آمریکا‭ ‬و‭ ‬چه‭ ‬ایران،‭ ‬قهرمان‭ ‬است‭. ‬اقهرمانب‭ ‬در‭ ‬سینما‭ ‬و‭ ‬در‭  ‬درام‭ ‬فیلم‭ ‬تعریف‭ ‬مشخص‭ ‬دارد‭. ‬این‭ ‬تعریف‭ ‬در‭ ‬ایران،‭ ‬آمریکا‭ ‬یا‭ ‬آفریقا،‭ ‬تغییری‭ ‬نمی‌کند‭.‬و‭ ‬از‭ ‬طرفی‭ ‬سوال‭ ‬شما‭ ‬که‭ ‬میپرسید‭ ‬قراره‭ ‬یک‭ ‬تنه‭ ‬به‭ ‬جلو‭ ‬برود،‭ ‬خیر‭ ‬چنین‭ ‬قراری‭ ‬ما‭ ‬نداریم‭.  ‬شما‭ ‬می‌توانید‭ ‬بگویید‭ ‬کاراکتر‭ ‬اصلی‭ ‬یک‭ ‬فیلم‭ ‬باید‭ ‬براساس‭ ‬مبانی‭ ‬فرهنگی‭ ‬کشور‭ ‬خودش‭ ‬رفتار‭ ‬کند‭. ‬مثلاً‭ ‬قهرمان‭ ‬در‭ ‬یک‭ ‬فیلم‭ ‬هندی‭ ‬می‌تواند‭ ‬به‭ ‬هوا‭ ‬بپرد‭ ‬و‭ ‬روی‭ ‬ساختمان‭ ‬10‭ ‬طبقه‭ ‬فرود‭ ‬بیاید‭. ‬در‭ ‬شرایط‭ ‬عادی‭ ‬این‭ ‬برای‭ ‬ما‭ ‬عجیب‭ ‬است‭ ‬اما‭ ‬برای‭ ‬جامعه‭ ‬هندی‭ ‬این‭ ‬حرکت‭ ‬قهرمانانه‭ ‬و‭ ‬باورپذیر‭ ‬است‭. ‬در‭ ‬جامعه‭ ‬آمریکا‭ ‬وقتی‭ ‬قهرمانی‭ ‬مثل‭ ‬ارمبوب‭ ‬تصمیم‭ ‬می‌گیرد‭ ‬کاری‭ ‬را‭ ‬انجام‭ ‬دهد،‭ ‬از‭ ‬جانش‭ ‬هم‭ ‬می‌گذرد‭ ‬تا‭ ‬به‭ ‬هدفش‭ ‬برسد،‭ ‬برای‭ ‬همین‭ ‬هم‭ ‬یک‌تنه‭ ‬می‌تواند‭ ‬خیلی‭ ‬از‭ ‬موانع‭ ‬را‭ ‬از‭ ‬پیش‭ ‬روی‭ ‬خود‭ ‬بردارد‭. ‬ولی‭ ‬ما‭ ‬در‭ ‬فیلم‭ ‬لاله‭ ‬چنین‭ ‬قراری‭ ‬نداریم‭  ‬قهرمان‭ ‬فیلم‭ ‬الالهب‭ ‬خیلی‭ ‬از‭ ‬موانع‭ ‬را‭ ‬نمی‌تواند‭ ‬به‌تنهایی‭ ‬بردارد‭.‬بنده‭ ‬معتقد‭ ‬هستم‭ ‬و‭ ‬سعی‭ ‬کردم‭ ‬در‭ ‬این‭ ‬فیلم‭ ‬بگویم‭ ‬که‭ ‬اگر‭ ‬ما‭  ‬در‭ ‬جامعه‭ ‬خودمان‭  ‬حرکت‌ها‭ ‬تیم‌وورک‭ ‬و‭ ‬به‭ ‬تعبیری‭ ‬گروهی‭ ‬داشته‭ ‬باشیم،‭  ‬میتوانیم‭  ‬برای‭ ‬خود‭ ‬قهرمان‭ ‬بسازیم‭ ‬و‭ ‬حتا‭ ‬،‭ ‬شاهد‭ ‬قهرمانان‭ ‬موفق‌تری‭ ‬خواهیم‭ ‬بود‭. ‬من‭ ‬باور‭ ‬ندارم‭ ‬دریک‭ ‬فیلم‭ ‬دراماتیک‭ ‬یک‭ ‬قهرمان‭ ‬می‌تواند‭ ‬وارد‭ ‬ساختمانی‭ ‬شود‭ ‬و‭ ‬10‭ ‬نفر‭ ‬را‭ ‬لت‌وپار‭ ‬کند‭ ‬و‭ ‬برود‭ ‬و‭ ‬تماشاگر‭ ‬برای‭ ‬او‭ ‬دست‭ ‬بزند‭.  ‬چون‭ ‬اون‭ ‬فرد‭ ‬در‭ ‬سینما‭ ‬فقط‭ ‬فردی‭ ‬بزن‭ ‬و‭ ‬برو‭ ‬هست‭ ‬که‭ ‬فقط‭ ‬خواسته‭ ‬تماشاگر‭ ‬را‭ ‬به‭ ‬اصطلاح‭  ‬سر‭ ‬گرم‭ ‬کند‭ ‬ولی‭ ‬در‭ ‬معنای‭ ‬فیلم‭ ‬او‭  ‬قهرمان‭ ‬دراماتیک‭ ‬نیست‭. . ‬اما‭ ‬در‭ ‬لاله‭ ‬ما‭  ‬شاهد‭ ‬چنین‭ ‬کار‭ ‬گروهی‌‭ ‬هستیم‭.  ‬یعنی‭ ‬قهرمان‭ ‬فیلم‭ ‬محصول‭ ‬کار‭ ‬جمعی‭ ‬است‭ ‬که‭ ‬خانواده‭ ‬لاله،‭ ‬همکارانش‭ ‬و‭ ‬حتی‭ ‬رقیبانش‭ ‬را‭ ‬شامل‭ ‬می‌شود‭. ‬پس‭ ‬قهرمان‭ ‬در‭ ‬فیلم‭ ‬لاله‭ ‬حاصل‭ ‬تلاش‭ ‬خود‭ ‬و‭ ‬دیگران‭ ‬بخصوص‭ ‬خانواده‭ ‬او‭ ‬میباشد‭. ‬برای‭ ‬من‭ ‬این‭ ‬نکته‭ ‬بسیار‭ ‬مهم‭ ‬بود‭ ‬که‭ ‬خانواده‭ ‬چقدر‭ ‬می‌تواند‭ ‬در‭ ‬پرورش‭ ‬یک‭ ‬انسان‭ ‬در‭ ‬جامعه‭ ‬نقش‭ ‬داشته‭ ‬باشد‭. ‬فلسفه‭ ‬شخصی‌ام‭ ‬این‭ ‬است‭ ‬که‭ ‬هیچ‭ ‬انسانی‭ ‬در‭ ‬یک‭ ‬جامعه،‭ ‬بدون‭ ‬داشتن‭ ‬خانواده‭ ‬نمی‌تواند‭ ‬محکم‭ ‬گام‭ ‬بردارد‭ ‬و‭ ‬عملی‭ ‬را‭ ‬انجام‭ ‬دهد‭. ‬اعتمادبه‌نفس‭ ‬شخص‭ ‬زمانی‭ ‬تقویت‭ ‬می‌شود‭ ‬که‭ ‬بدانید‭ ‬خانواده‭ ‬را‭ ‬پشت‭ ‬سر‭ ‬خود‭ ‬دارید‭. ‬در‭ ‬الالهب‭ ‬هم‭ ‬می‌بینیم‭ ‬که‭ ‬گرچه‭ ‬خواهر‭ ‬و‭ ‬مادر‭ ‬لاله‭ ‬با‭ ‬تصمیم‭ ‬او‭ ‬موافق‭ ‬نیستند‭ ‬اما‭ ‬در‭ ‬جایی،‭ ‬همه‭ ‬خانواده‭ ‬با‭ ‬هم‭ ‬متحد‭ ‬می‌شوند‭ ‬و‭ ‬درست‭ ‬همان‭ ‬نقطه‭ ‬است‭ ‬که‭ ‬اقهرمانب‭ ‬ما‭ ‬معنا‭ ‬پیدا‭ ‬می‌کند‭. ‬شما‭ ‬بدانید‭  ‬بدون‭ ‬ریشه‭ ‬هیچ‭ ‬گلی‭ ‬پرورش‭ ‬پیدا‭ ‬نمی‌کند‭ ‬و‭ ‬خانواده‭ ‬حکم‭ ‬این‭ ‬ریشه‭ ‬را‭ ‬دارد‭.‬

‭* ‬این‭ ‬نکته‭ ‬را‭ ‬قبول‭ ‬ندارید‭ ‬که‭ ‬روابط‭ ‬و‭ ‬دیالوگ‌های‭ ‬فیلم‭ ‬متأثر‭ ‬از‭ ‬زیست‭ ‬شما‭ ‬در‭ ‬آمریکا‭ ‬است؟

نیک‌نژاد‭: ‬خیر‭. ‬این‭ ‬فیلم‭ ‬صددرصد‭ ‬داستان‭ ‬و‭ ‬زندگی‭ ‬یک‭ ‬فیلم‭ ‬ایرانی‭ ‬است‭. ‬اساساً‭ ‬معیارهای‭ ‬یک‭ ‬فیلم‭ ‬آمریکایی‭ ‬در‭ ‬فیلم‭ ‬الالهب‭ ‬جایی‭ ‬نمی‌توانست‭ ‬داشته‭ ‬باشد،‭ ‬فضای‭ ‬زندگی‭ ‬آن‌ها‭ ‬زمین‭ ‬تا‭ ‬آسمان‭ ‬با‭ ‬فصای‭ ‬زتدگی‭ ‬ما‭ ‬در‭ ‬ایران‭ ‬متفاوت‭ ‬است‭.. ‬الالهب‭ ‬یک‭ ‬فیلم‭ ‬با‭ ‬فرهنگ‭ ‬و‭ ‬معیارهای‭ ‬ایرانی‭ ‬است‭. ‬اگر‭ ‬شما‭ ‬سؤالتان‭ ‬را‭ ‬اینگونه‭ ‬مطرح‭ ‬کنید‭ ‬که‭ ‬تکنیک‭ ‬این‭ ‬فیلم‭ ‬متفاوت‭ ‬از‭ ‬سینمای‭ ‬ایران‭ ‬است‭. ‬آن‭ ‬را‭ ‬تأیید‭ ‬می‌کنم‭. ‬اتفاقاً‭ ‬هم‭ ‬سؤال‭ ‬هوشمندانه‌ای‭ ‬است،‭ ‬اگر‭ ‬شما‭ ‬سوال‭ ‬کنید‭  . . ‬چگونه‭ ‬در‭ ‬فصای‭ ‬سینمای‭ ‬ایران‭.  ‬چنین‭ ‬فیلمی‭ ‬ساخته‭ ‬شده‭ ‬است‭. ‬آ‭ ‬بنده‭ ‬عرض‭ ‬خواهم‭ ‬کرد‭ ‬که‭  ‬من‭ ‬هم‭ ‬مثل‭ ‬خیلی‭ ‬از‭ ‬دوستان‭ ‬می‌توانستم‭ ‬از‭ ‬فرنگ‭ ‬همکار‭ ‬و‭ ‬تکنیسین‭ ‬بیاورم‭ ‬و‭ ‬فیلم‭ ‬بسازم‭ ‬بنام‭ ‬فیلم‭ ‬ایرانی‭ ‬ولی‭ ‬من‭ ‬نه‭ ‬تنها‭ ‬این‭ ‬کار‭ ‬را‭ ‬نکردم‭ ‬بلکه‭ ‬اما‭ ‬آمدم‭ ‬و‭ ‬با‭ ‬همین‭ ‬بچه‌های‭ ‬سینمای‭ ‬ایران‭ ‬چنین‭ ‬فیلمی‭ ‬ساختم‭. ‬دلیلش‭ ‬هم‭ ‬بسیار‭ ‬ساده‭ ‬است،‌‭ ‬چون‭ ‬باور‭ ‬دارم‭ ‬که‭ ‬ایرانی‭ ‬بسیار‭ ‬هوشمند‭ ‬و‭ ‬باشعور‭ ‬است‭. ‬ایرانی‭ ‬توانمند‭ ‬است‭. ‬ایرانی‭ ‬می‌تواند‭ ‬هر‭ ‬آنچه‭ ‬را‭ ‬که‭ ‬انسان‭ ‬در‭ ‬این‭ ‬کره‭ ‬زمین‭ ‬انجام‭ ‬داده‭ ‬است‭ ‬را‭ ‬با‭ ‬کیفیت‭ ‬بهتر‭ ‬انجام‭ ‬دهد‭. ‬نگاه‭ ‬کنید‭ ‬در‭ ‬تمام‭ ‬زمینه‌های‭ ‬اجتماعی،‭ ‬فرهنگی،‭ ‬علمی‭ ‬و‭ ‬اقتصادی‭ ‬این‭ ‬واقعیت‭ ‬را‭ ‬می‌توان‭ ‬دید‭. ‬اگر‭ ‬مدیریت‭ ‬ضعیفی‭ ‬در‭ ‬کشور‭ ‬داریم‭ ‬که‭ ‬نمی‌گذارد‭ ‬جامعه‭ ‬به‭ ‬جایی‭ ‬که‭ ‬شایسته‭ ‬است‭ ‬برسد،‭ ‬نیازمند‭ ‬بحث‌های‭ ‬سیاسی‭ ‬است‭ ‬که‭ ‬خارج‭ ‬از‭ ‬حوصله‭ ‬این‭ ‬گفتگو‭ ‬است‭. ‬اما‭ ‬در‭ ‬مقیاس‭ ‬اهنرب‭ ‬اصلاً‭ ‬به‭ ‬این‭ ‬واقعیت‭ ‬شک‭ ‬ندارم‭.‬

‭* ‬تأکید‭ ‬دارید‭ ‬که‭ ‬فیلمتان‭ ‬کاملاً‭ ‬براساس‭ ‬فرهنگ‭ ‬ایرانی‭ ‬ساخته‭ ‬شده‭ ‬است؛‭ ‬چرا‭ ‬زبان‭ ‬فیلم‭ ‬اانگلیسیب‭ ‬است؟‭ ‬اگر‭ ‬قرار‭ ‬بر‭ ‬نمایش‭ ‬فرهنگ‭ ‬ایرانی‭ ‬به‭ ‬مخاطب‭ ‬غربی‭ ‬بود،‭ ‬فیلم‭ ‬می‌توانست‭ ‬زبان‭ ‬فارسی‭ ‬داشته‭ ‬باشد‭ ‬و‭ ‬دوبله‭ ‬آن‭ ‬انگلیسی‭ ‬باشد‭.‬

نیک‌نژاد‭: ‬سوال‭ ‬شما‭ ‬در‭ ‬واقع‭ ‬سه‭ ‬سوال‭ ‬با‭ ‬یک‭ ‬تیر‭ ‬است،‭  ‬یک،‭  ‬اینکه‭ ‬فیلم‭ ‬چرا‭ ‬به‭ ‬زبان‭ ‬انگلیسی‭ ‬ساخته‭ ‬شده‭ ‬به‭ ‬همان‭ ‬توضیحی‭ ‬برمی‌گردد‭ ‬که‭ ‬در‭ ‬ابتدا‭ ‬هم‭ ‬دادم،‭ ‬من‭ ‬دنبال‭ ‬ساخت‭ ‬فیلمی‭ ‬بودم‭ ‬که‭ ‬به‌واسطه‭ ‬آن‭ ‬مخاطب‭ ‬خارج‭ ‬از‭ ‬کشور‭ ‬بتواند‭ ‬به‌واسطه‭ ‬آن‭ ‬با‭ ‬متن‭ ‬زندگی‭ ‬مردم‭ ‬داخل‭ ‬این‭ ‬کشور،‭ ‬ارتباط‭ ‬برقرار‭ ‬بکند‭. ‬به‌عنوان‭ ‬یک‭ ‬آرتیست‭ ‬باهوش،‭ ‬همواره‭ ‬باید‭ ‬به‌صورتی‭ ‬محصول‭ ‬خود‭ ‬را‭ ‬بسته‌بندی‭ ‬کنید‭ ‬که‭ ‬متناسب‭ ‬ذائقه‭ ‬مخاطب‭ ‬شما‭ ‬باشد‭. ‬مخاطب‭ ‬من،‭ ‬مخاطب‭ ‬خارج‭ ‬از‭ ‬کشور‭ ‬بود‭ ‬و‭ ‬باید‭ ‬به‭ ‬زبان‭ ‬او‭ ‬حرف‭ ‬می‌زدم‭…‬

‭ ‬بقیه‭ ‬مصاحبه‭ ‬در‭ ‬هفته‭ ‬آینده‭…‬