honary1

ماه مهر گلستانه نقاشي كه با خاطرات ايران زندگي مي‌كند
هنرمندي كه با عشق نقاشي از خواب بر مي‌خيزد

گفت و گويي با ماه مهر گلستانه به مناسبت برپايي هفتاد ويكمين نمايشگاه نقاشي او در لس آنجلس

honary

 

وقتي خبر برپايي نمايشگاه نقاشي >ماه مهر گلستانه< به گوشم خورد و بدنبالش نمونه اي از كارهاي او را روي پوستر نمايشگاه ديدم، در چشم به هم زدني به گذشه هايي دور رفتم كه آثار او در تالار رودكي جنجال آفرين شده بود.
در آن زمان همه جا صحبت از طرح ها  و تابلوهاي متفاوت ماه مهر گلستانه بود كه در طبقه اول و طبقه چهارم تالار رودكي مي‌درخشيد.
او  تالار رودكي مركز هنر ايران را با تابلوهايي از موزائيك، سراميك و موزائيك شيشه اي با طرح هايي بسيار بديع و زيبا تزئين كرد كه به دنبالش هيات مديره بانك صادرات از وي دعوت كردند تا شعب بانك صادرات را در تهران و شهرستانها تزئين كند كه او چنين كرد و آثار هنري او همچنان به يادگار مانده است.اما سازنده اش بعد از توفان انقلاب به غربت رانده شد و اكنون سالهاست كه در آمريكا اقامت  دارد و همچنان در حال خلق كردن تابلوهاي نقاشي و آثار بديع خـود است. به مانند ايران كه چهره هاي سرشناسي براي تزئين خانه خود از  وي دعوت مي‌كردند در امريكا نيز به تزئين خانه هاي ايرانيان و حتي  امريكايي هايي كه از آثار او لذت مي‌برند مشغول است.
او مي‌گويد: در امريكا هم كساني كه مرا مي‌شناختند از من دعوت كردند تا خانه هايشان را تزئين كنم و من هم با ميل و رغبت چنين كردم. به طوري كه اكنون درخانه هاي آنها كارهاي من كه شامل : مس چكشي، سراميك ، كاشي كاري، آبرنگ، وميناكاري يا (انمال) است ديده مي‌شود. بنابراين  برخلاف آنچه كه فكر ميكردم سالهاي شكوفايي من در غربت به پايان رسيده، متوجه شدم كه استقبال مردم به ويژه استقبال معنوي آنها مرا به راهي مي‌كشاند تا از فعاليت باز نايستم و بار ديگر از خلاقيت، قلم و دست هاي خود براي خلق آثار جديدي استفاده كنم. بنابراين در قدم اول كوره اي ساختم تا بتوانم با آن رنگ و خاك را بياميزم و آرامش از دست رفته خود را به خاطر دوري از وطن به دست آورم.
گرچه آثار من در تالار رودكي، شعبه هاي بانك صادرات، هتل كورش شيراز  به جا مانده و كاخ كشاورزي كه براي آن سالها زحمت كشيدم هـنـوز در بلـوار الـيـزابـت سرپا ايستاده و مي‌درخشد، در امريكا هم 71‌ نمايشگاه در ايالات مختلف بر پا كردم كه يكي پس از ديگري با استقبال ايراني ها و امريكايي ها قرار گرفت. در اروپا هم نمايشگاه هايي بر پا كردم كه با استقبال روبروشد و نشان داد كه ايراني ها هنوز خاطرات تالار رودكي،كاخ كشاورزي، بانك صادرات و هتل كورش شيراز را از ياد نبرده اند.
ازماه مهر گلستانه كه در تهران متولد شده واز دانشكده حقوق تهران به دانشكده هنرهاي زيـبـاي انگليس رفت تا در رشته هنرهاي ساختماني و تزئيني فارغ التحصيل شود، در مورد برپائي نمايشگاه اخيرش در لوس آنجلس كه روز 26‌ فوريه بر پا مي‌شود سئوال كردم.
او گفت: ابتدا بايد از خانم مهين كريمي حكاك  تشكر كنم كه خانه خود را براي برپائي اين نمايشگاه در اختيار من قرار داده تا فرهيختگان، انديشمندان و هنردوستان به آنجا آمده و از نزديك با كارهاي جديد من آشنا شوند. اين نمايشگاه در روزهاي شنبه و يكشنبه 26 ‌ و 27‌ فوريه ازساعت 2‌ بعد از ظهر آماده بازديد است و خودم نيز براي اداي هرگونه توضيح و دادن اطلاعات در خدمت دوستان خواهم بود.
مـاه مـهـر گلـستانه مي‌گويد: كارهاي جديدم طي چند ماه گـذشـتـه تهيه  شده و شامل قطعاتي از آبرنگ، ميناكاري و يا مشابه كارهاي قبلي است.
ماه مهرگلستانه تنها در زمينه نقاشي فعاليت ندارد، او شعر هم مي‌سرايد. دو كتاب نيز با عنوان پروازها و يادگارها و سيمرغان بلند آشيانه از خود به يادگار گذاشته كه حاوي نقاشي هاي او به مناسبت مطالبي است كه دركتاب آمده و به آن جان داده است.
او كه سالهاست در دانشكده هنرهاي دراماتيك تهران استاد بوده و شاگردان بسياري را تعليم داده اكنون خوشحال است كه در امريكا  دو شاگرد بسيار علاقمند دارد تا آموخته هاي هنري خود را به آنها بياموزدو اين رشته را تنها در انحصار خود نداند.
او مي‌گويد: خوشبختانه دو شاگرد بسيار خوب دارم كه يكي خانم مهين كريمي حكاك است  وديگري پروانه شمسي است كه هر دو  با علاقه اين رشته هاي ظريف و در ضمن پردردسر كه با آتش و كوره همراه است مي‌آموزند و به آينده درخشان آنها بسيار اميدوار هستم.
از ماه مهر گلستانه درباره خانواده مي‌پرسيم، مي‌گويد: همسرم راكه مشوق اصلي من بود و هميشه مرا حمايت مي‌كرد متاسفانه يك سال و نيم پيش از دست دادم. فرزندانم نيز كه چهار دختر هستند و هركدام براي خود زندگي مستقل با همسر و فرزند دارند، همه با هنر و ادبيات  فارسي آشنا هستند و از آن لذت مي‌برند.
رويا فارغ التحصيل دانشكده هنر است. هدا دندانپزشك است، صبا فوق ليسانس تعليم و تربيت است و مها دكتراي اقتصاد از آفريقاي جنوبي دارد.
وقتي از ماه مهر گلستانه در مورد آينده جوانان ايران سئوال مي‌كنم  پاسخ ميدهد:
– من هميشه به آنها فكر ميكنم. چون خودم هم زماني جوان بودم و به آنچه كه مي‌خواستم فكر ميكردم نه آن چه كه ديگران مي‌خواستند. به همين دليل از رشته حقوق به رشته  هنر رفتم. بنابراين به آنها توصيه مي‌كنم كه به درون خود بيانديشند وبه دنبال آنچه كه مي‌خواهند و دوست دارند بروند، به ويژه هنر كه به انسان آرامش مي‌دهد و تلطيف دهنده روح است.
براي خانم ماه مهر گلستانه كه ميگويد هنوز هم به مانند گذشتههاي دور در ايران، هر روزصبح به اميد كشيدن نقاشي، شعر گفتن و  نوشتن از خواب بر ميخزد، آرزوي موفقيت هاي بيشتر مي‌كنيم و به او تا ديداري ديگر بدرود مي‌گويم

honary2honary3

 

honary4honary5