Javanan-JahanDarJavanan1286-01

 

 

 بازرسان آژانس بين المللي اتمي به ايران رفتند تا در ظرف سه روز از چگونگي اوضاع اتمي و اهداف مسايل اتمي ايران تحقيق كنند. در سي و اندي سال گذشته به اين مهم  دست نيافته اند حالا هم دست خالي بر خواهند گشت و اعلام خواهند كرد براي روشن شدن بيشتر مسئله بايد چند ماه ديگر سفري ديگر براي تحقيق و بررسي  بيشتر به ايران برويم.

 

  “ژانت دالي” نويسنده مقالات براي روزنامه ديلي تلگراف انگلستان در شماره 28‌ ژانويه مي‌نويسد:  رئيس جمهور امريكا سعي مي‌كند امريكا را بيشتر به شكل يك كشور سوسياليست در آورد– و امروز در برنامه هاي دولت امريكا مي‌بينيم  همان مسايلي مطرح مي‌شود كه در هنگام نخست وزيري گوردن براون در انگلستان مطرح شد– ديلي تلگراف يك روزنامه محافظه كار مي‌باشد و گاهي نظريات دولت  انگلستان در آن روزنامه مطرح مي‌شود.

  ارتش “آزاد” سوريه تعدادي از سربازان دولتي و بيگانگان كه در سوريه به نفع “بشار اسد” عليه مردم آن كشور تيراندازي مي‌كردند دستگير و نام و نشان و مدارك آنها را به رسانههاي جهان اطلاع داد و چند فيلم ويديويي  نيز از آنها  تهيه كردهJavanan-JahanDarJavanan1286-02 كه به زبان فارسي صحبت مي‌كنند– ارتش آزاد سوريه ادعا كرده كه هفت نفر از دستگيرشدگان از واحدهاي سپاه قدس و تك تيرانداز هستند.

  در چند روز اخير شايع شد كه ايران امكان دارد تمام واردات خود را از اروپا متوقف كند– اين عمل به نشانه اعتراض به تصميم تحريم نفت ايران خواهد بود– ناظران سياسي مسايل ايران مي‌گويند كمبود ذخيره ارزي و  محدوديت هاي واردات و صادرات از اروپا باعث شده كه ايران به اين گونه مسايل بپردازد اما هرگونه اقدام ممنوعيت واردات و يا صادرات  كوتاه مدت خواهد بود.

  در يك سايت “خبري– اطلاعاتي” آمده  است كه وضع نابسامان اقتصادي،  فساد و زورگويي در ايران به حد غيرقابل تحمل رسيده و اگر فشارهاي  اقتصادي همچنان  ادامه يابد و تحريم ها بطور جدي اجرا شود مردم “آنهايي كه وابستگي ” ندارند هيچگونه پشتيباني از رژيم جمهوري اسلامي‌ نخواهند كرد مخصوصا  اگر تحريم ها تا انتخابات آينده ادامه يابد. در برخي  مناطق كشور قحطي  هم خواهد بود– آنچه رژيم  را در برابر اين فشارها هنوز مقاوم نشان مي‌دهد شخص آقاي خامنه اي  است كه طرفداران سياسي و نظامي‌ او بيشتر از طرفداران دولت است.

  سازمان صليب سرخ جهاني اعلام كرد كه رئيس “هلال احمر” سوريه به ضرب گلوله نظاميان كشته شده است.

  روس ها به سازمان ملل اطلاع داده اند كه با رفتن “بشار اسد” و جايگزيني معاونش به جاي او موافق هستند– از چندي پيش علايمي ديده مي‌شود كه ايران نيز زياد نمي‌خواهد درگير مسئله سقوط “بشار اسد” باشد و ترجيح مي‌دهد روابطJavanan-JahanDarJavanan1286-03 بهتري با دنياي آزاد داشته باشد تا متهم به داشتن دوستي با رهبري ديكتاتور چون “بشار اسد” باشد كه جهانيان او را مردم كش و نسل كش مي‌دانند.

  يك واحد نيروهاي ويژه امريكا در عملياتي كه در سومالي انجام گرفت يك امريكايي و يك دانماركي راكه سه ماه گروگان آدم ربايان بودند آزاد كردند.
  يك رهبر مذهبي فلسطيني بنام محمد حسين گفت كشتن يهوديان براي رسيدن به “رستاخيز” واجب است. سخنان اين رهبر مذهبي در چهل و هفتمين سال تاسيس  سازمان الفتح صورت گرفت– مسئولان سازمان الفتح  در محل به اين فرد گفتند  بهتر است درباره مسائلي صحبت كند از آن خبر دارد و از گفتن حرف هايي كه تنش زا هستند خودداري كند.

  وضعيت بحرين بحراني است و همه نشانهها از آن  دارد كه دولت با بكارگيري تدبيرهاي نادرست توانايي حل بحران آن كشور را ندارد– به خارجيان ساكن بحرين پيشنهاد شده كه بسيار مراقب باشند– احتمال آدم ربائي  و يا آسيب رساني به خارجيان در بحرين افزايش يافته.

  تركيه به سازمان فلسطيني “حماس” قول داد كمبود بودجه آن سازمان را تامين كند– احتمالا رقمي كه درخواست شده نزديك به 300‌ ميليون دلار است– مدتي است كه ايران كمك هاي مالي خود را به سازمان حماس تقليل داده است و سازمان حماس شديداً گرفتاري بودجه دارد.

  نشريه “ال -يوسف” مصري نوشته است كه رئيس  جمهور سابق مصر حسني مبارك به 9‌ نفر از رهبران جهان كه سالها ادعاي دوستي  با حسني مبارك را داشتند نامه نوشته و خواسته است  از نفوذ خود استفاده كرده و از اعدام اوJavanan-JahanDarJavanan1286-04 جلوگيري كنند…
هنگامي‌كه “منافع” مطرح مي‌باشد دوستي‌ها به فراموشي سپرده مي‌شود.

  يك ناو “هليكوپتربر” امريكا كه ماموريتش به پايان رسيده و پس از عمليات ليبي بنا بود بازنشسته شود– به درخواست پنتاگون تبديل مي‌شود به يك ناو  انتقال ويژه دريايي امريكا و پس از پايان  تعميرات و تغييرات در نوع كاربردي آن به خليج فارس فرستاده خواهد شد– نيروهاي ويژه از اين كشتي مي‌تواند به جزاير پراكنده بزرگ  و كوچك در خليج فارس بروند و به عمليات  عليه تاسيسات نظامي‌يا نفتي  بپردازند– كشتي ياد شده بناست چهار ماه ديگر از تنگه هرمز عبور كند.

  مقامات جمهوري اسلامي‌آذربايجان اعلام كردند كه سازمان امنيت آن كشور توانسته چند نفر ايراني و حزب الهي كه قصد ترور سفير اسرائيل “ميخايل– لوتم” را در باكو داشتند  شناسايي كند– هفته پيش نيز دو نفر ديگر كه قصد بمب گذاريJavanan-JahanDarJavanan1286-05 در مدرسه “حداد”‌يهوديان باكو را داشتند دستگير شده اند– مقامات ايراني مسئله را انكار كردند. آذربايجان شديدا نگران روابط ايران و ارمنستان مي‌باشد كه اين اواخر بدليل گرفتاري هاي هر دو كشور روابط ارمنستان و ايران بيشتر شده است از سويي نيز متفكران سياسي آذربايجان مي‌گويند اين نشان مي‌دهد كه امريكا و روسيه  از مسايل و رويدادهاي  درون اين دو كشور دور مي‌شوند لذا حل ماجراي ناتمام “قره باغ” امكان پذير به نظر مي‌رسد.

  نا آرامي‌هاي سوريه به مسيري مي‌رود كه كودتاي نظامي‌عليه دولت “بشار اسد” بيش از هر وقت ديگر امكان دارد صورت بگيرد– با آنكه بخشي از واحدهاي ارتش دائم به سوي مردم آتش مي‌گشايند اما بدنه اصلي  رهبريت ارتش شديدا مخالف  با كشتار مردم است– لذا امكان دارد اگر سازمان ملل از “بشار اسد” بخواهد كه از كار بركنار برود ارتش  مانند مصر وارد عمل شود و امور را تا انتخابات از او به دست بگيرد– اين را هم يادآوري كرد كه واژه “آزادي” در خاورميانه مفهومي‌ديگر دارد.