Mix1311-17

درباره بيماري ترشي معده
و راه هاي درمان آن چه مي‌دانيد؟

Mix1311-18

دكتر حسام اعظمي،  پزشك متخصص برجسته خانواده هاي ايراني كه با كلينيك بسيار مجهز و مدرن با كادر حرفه‌‌اي و قوي در طب ولي با نام Family Medical 101 پايگاه اميد خانواده هاي ايراني است،  هرچندگاه در مجله جوانان،  جامعه را با بيماريهاي مختلف در راه هاي درمان آن آشنا مي‌كند و اين بار درباره يك ترشي معده يا اسيد رفلاكس كه در ميان مردم بسيار شايع است سخن مي‌گويد.Mix1311-19
• اسيد رفلاكس يا ترشي معده چه نوع بيماري است؟
– نوعي بيماري است كه در آن اسيد معده به طرف مري برگشت ميكند و در نتيجه باعث سوزش مري– گلو و مجاري تنفسي و غيره ميشود ودر بسياري موارد باعث آسم ميشود.
• اسيد رفلاكس در چه شرايطي بوجود مي‌آيد؟
– اين ناراحتي در شرايطي بوجود مي‌آيد كه دريچه پائيني مريLES(‌) ضعيف شده و در نتيجه كاملا بسته نمي‌شود و همين باعث ميشود كه اسيد از معده به طرف مري برود ودر نتيجه باعث ناراحتي مري بشود. اين دريچه )LES( ماهيچه ايست كه در موقع خوردن غذا باز مي‌شود و بوسيله آن غذا وارد معده ميشود و بعد از آن اين دريچه بسته شده و از برگشت غذا و اسيد معده به طرف مري جلوگيري مي‌كند. ولي در شرايطي اين دريچه كاملا بسته نشده و در نتيجه آن گاز معده  و يا مقداري از اسيد معده وارد مري ميشود و باعث التهاب مخاط مري،  دهان و مجاري تنفسي مي‌شود. لازم به تذكر است كه ديواره معده بطور مداوم مواد خنثي كننده  اسيد معده را توليد ميكند و در نتيجه آن اسيد معده  صدمه به ديواره معده نميرساند ولي دستگاه هاي ديگر بدن اين سيستم خنثي كننده را ندارند و در نتيجه اسيد معده باعث التهاب مخاط شان ميگردد.
•   اسيدرفلاكس چه حالت هائي را در بدن بوجود مي‌آورد؟Mix1311-20
– بايد بدانيد كه اسيد معده بسيار قوي است و باعث هضم غذا مي‌گردد. كافيست كه مقدار كوچكي از آن وارد مري بشود و باعث سوزش وسط سينه،  گلودرد، ناراحتي حنجره و آسم ميشود. در شرايطي ديگر باعث توليد زياد بزاق دهان و ناراحتي لثه و غيره ميشود. درخيلي مواقع كساني كه از آسم رنج مي‌برند با درمان اسيد رفلاكس،  آسم آنها هم درمان ميشود.
• اسيد رفلاكس چگونه بوجود مي‌آيد؟
درHaital Hernia‌  شرايطي است كه در آن قسمتي از معده از طرف ديافراگم وارد سينه ميشود و باعث ترش كردن زياد ميشود استفاده زياد الكل و كشيدن سيگار باعث ضعيف شدن دريچه پائيني مري )LES( ميشود. شكلات،  قهوه و غذاهاي پرچربي اسيد رفلاكس را بيشتر مي‌كند.
‌• چطور ميتوان از اسيد رفلاكس جلوگيري كرد‌؟
– اولا در مورد غذاها و شرايطي راكه ذكر كردم پرهيز آن لازم است. بايستي از غذاهاي كم حجم استفاده كرد مخصوصا حجم غذا در شب كمتر باشد و اقلا دو ساعت بعد از شام به رختخواب برويد. در موقع خواب گذاشتن بالش اضافي كه سر را 30‌درجه بلند كند از اسيد رفلاكس تا اندازه اي جلوگيري مي‌كند خوابيدن سمت چپ هم به اين مسئله كمك ميكند. كساني كه بدليل يبوست فشار شكم دارند درمان آن لازم است.كساني كه وزن اضافه دارند كاهش آن كمك مي‌كند. محكم بستن كمربند اسيد رفلاكس را زياد مي‌كند.
• چه درماني براي اسيد رفلاكس وجود دارد؟
– براي درمان اسيد رفلاكس بايستي از تذكرات بالا استفاده كرد و پزشك معالج داروهاي مناسب را تجويز خواهد كرد. بهترين نوع دارويي كه براي اسيد رفلاكس وجود دارد گروه داروئي PPI(‌) هستند كه اشخاص مبتلا ميتوانند به پزشك معالج رجوع كرده و در صورت لزوم از آن استفاده كنند.
• چه عواقبي ناراحتي رفلاكس ميتواند بوجود بياورد؟
بايد بدانيد التهاب مداوم مري ميتواند باعث زخم مري و باريك شدن آن و يا
s‌Barrent’s Esophagu‌ بشود كه درصد سرطان مري را بيشتر مي‌كند.
• آيا استفاده مداوم دواي )PPI( عواض جانبي دارد؟
– هيچ ‌داروئي بدون اثر جانبي نيست اين وظيفه پزشك است كه ريسك و منفعت هر دارويي را در نظر گرفته و تجويز كند. استفاده دراز مدت آن ميتواند باعث پوكي استخوان بشود كه البته پزشك معالج با درمان مناسب ميتواند از آن جلوگيري كرده و در صورت لزوم درمان مناسب را شروع كند.