JahanDarJavanan01

يك ديدگاه

دكتر رابرت بامبان

 
مردم بطور طبيعي جوياي سعادت اند اما بيشتر مواقع به آن نمي‌رسند و با آن كه مي‌خواهند گرفتار بدبختي نگردند همواره بدان گرفتار مي‌شوند– ظاهرا عدم بردباري و ندانستن راه فهميدن‌، مردم را از سعادت دور مي‌كند اما اگر علل را بررسي كنيم كه مردم گرفتار آن نشوند به سعادت نزديكتر خواهيم شد بايد دلايل بوجود آورنده بدبختي ها را شناسايي كرد ولي بي خبري جوامع باعث مي‌گردد از لذت هاي عقلاني دور شويم و لذت معرفت را تجربه نكنيم در اين گونه مواقع نياز به شخص فاضل است تا مربي و راهنماي جامعه باشد ظاهرا اين فكر پسنديده و تا حدي سنجيده هم مي‌باشد اما چون امكان ندارد يك شخص به تنهائي همه امور را شناسايي كند نياز به شورا و مجلس است. فارابي در كتاب مدينه فاضله مي‌نويسد براي رهبر جامعه لازم است كه از مشاركت مردم استفاده كند. در كشورهاي تك رهبري شكل اساسي و دشواري حكومت ها عدم شناخت از درون انديشي مردم است. ارسطو سعادت انساني را مشروط مي‌داند گاهي بحث هاي فلسفي و مذهبي انسان مختار و آزاد را به راهي مي‌برندكه جامعه با گذشته پيوند بيشتري  مي‌يابد تا حال وآينده.
 اگوست كنت در اينگونه موارد مي‌گويد >مردگان بر زندگان حكومت مي‌كنند< پس از واقعه يازده سپتامبر كه در اساس وساختار فكري و عملي آن تماما فاجعه بزرگي بود و طراحان آن نمي‌دانستند كه پس از گذشت يك دهه هنوز شتاب آن فاجعه به پايان نخواهد رسيد دهها حكومت در كشورهاي مسلمان متزلزل شده اند و صدها هزار مسلمان همديگر را كشته اند و هنوز اين كشتارهاي ناشناخته ادامه دارد– فراموش نبايد كرد كه بسياري از چيزها را نمي‌دانيم، براي فهميدن حتما بايد مختار وآزاد بود... كه نيستيم.
•••
• ظاهرا سياستمداراني كه مي‌خواهند تا انتخابات آينده امريكا به ايران حمله نكند مي‌پندارند اگر نيروهاي سازمان ناتو به سوريه بروند و شهر حلب را به مركز مخالفان بشار اسد تبديل كنند و به تقويت نيروهاي مخالف بپردازند– مسئله حمله به ايران از الويت خارج خواهد شد نخست آنكه اسرائيل بدون پشتيباني امريكا به ايران حمله نخواهد كرد دوم اگر امريكا با سوريه مشغول شود نا آرامي‌ها در لبنان و حزب الله تمركز رويدادها را از ايران دور خواهد كرد– اما امتياز وفرصت مناسبي كه نصيب ايران مي‌شود در دو مورد مشخص است دور ماندن ايران از مهره سوخته اي چون بشار اسد هم تحريم ها را كمتر خواهد كرد هم انتخابات ايران آرامتر و بدون درگيري هاي سال 2009‌ انجام خواهد گرفت ضمن آنكه ديدار وليعهد عربستان از ايران و ملاقات ايشان با آقاي خامنه اي تنش را بين اعراب و ايرانيان كمتر خواهد كرد در اين دوران سخت اقتصادي از هر زاويه اي كه به مسئله ايران نگاه كنيم جنگ بدترين راه حل مي‌باشد.
• اخيرا دو زيردريايي روسي در چند صدكيلومتري امريكا ديده شدند و پارسال نيز سه كشتي نيروي دريايي روسيه به ونزوئلا رفتند تا در يك مانور مشترك شركت كنند پس از سقوط اتحاد جماهير شوروي روسيه تنها سايه اي از قدرت گذشته خود را حفظ كرده مخصوصا نيروي دريايي آن كشور با از دست دادن دهها كشتي و زيردريايي كمبودهاي فراوان دارد كه هر سال با طرح و بودجه جديد كوشش مي‌كند ساختار نسبتا قابل لمسي به نيروهاي سه گانه خودبدهد.
• حكومت ظاهرا دمكراتيك اخوان المسلمين به رهبري >مورسي< كه تنها با بستن كراوات مي‌خواهد نشان دهد كه افراطي نمي‌باشد در گفتگو با چين است تا براي ارتش مصر موشك ميان بُرد كه قادر به حمل كلاهك اتمي است خريداري كند چين هم مي‌خواهد وارد بازار فروش اسلحه خاورميانه نوين شود و درنظر دارد موشك هاي  21DONG-FENG‌ را به مصر بفروشد. چندي پيش سعودي‌ها موشك‌هاي مشابه را به قيمت گران از چين خريدند ودر مقابل قرارداد 23‌ ساله نفت امضاء كردند.
•موافقان و مخالفان رئيس جمهور مصر درقاهره به زدوخورد پرداختند– ناظران مسائل خاورميانه هشدار داده اند كه كارهايي كه رئيس جمهور مصر انجام مي‌دهد باعث شده نظاميان زياد روي خوش به دولت نشان ندهند و اين باعث تقويت جبهه مخالفان اخوان المسلمين شده است.
• روسيه اعلام كرد كه بشار اسد قول داده كه مواد شيميايي عليه مخالفان بكار نبرد يكي از راديوهاي مخالف بشاراسد كه بطور محرمانه از آلپو (حلب) برنامه پخش مي‌كند گفت بشار اسد هم چنان گفته كه سوريه در آرامش كامل مي‌باشد.
• مير حسين موسوي يكي از كانديداهاي رئيس جمهوري ايران در دوره گذشته بعلت درد سينه و نارسايي قلبي به بيمارستان منتقل شد و پس از مداوا دوباره به محل سكونتش برگشت– با آن كه در سال گذشته موسوي كمتر توانسته خبري از خود  بدهد و  تحت نظرزندگي مي‌كند اما طرفداران او هم چنان بصورت پراكنده فعال هستند.
• نبرد مسلحانه بين طرفداران بشار اسد و مخالفان او بشكل جنگ سني و شيعه در شهرهاي مرزي سوريه ولبنان ادامه دارد– شهر تريپولي مركز اصلي اين برخوردها مي‌باشد.
•حسن نصرالله از زيرزمين محل سكونت خود يكبار ديگر اخطار كرد كه كار اسرائيل را به پايان خواهد رساند– بدليل خارج نشدن نصرالله از زيرزمين طرفداران او به وسيله پرده بزرگ تلويزيوني با او در ارتباط هستند.
• در دو هفته گذشته عمليات كردهاي جدايي طلب از تركيه افزايش يافته وارتش تركيه نيز روش برخورد با مسئله جدايي طلبان را شدت بخشيده است.
• سازمان ملل اعلام كرد كه رقم پناهندگان سوري به كشورهاي همسايه سوريه از مرز 200‌ هزار عبور كرده و اگر محدوديت ها برطرف شود رقم بيشتري از كشور خارج خواهند شد– آنچه امروز در سوريه در جريان است يك جنگ تمام عيار داخلي مي‌باشد.
• نخست وزيريونان به آلمان سفر كرد تا از آن كشور درخواست كمك مالي بيشتر بخواهد و طرحي را ارائه داده است كه دوران رفورم اقتصادي در يونان به مدت دو سال پشتيباني گردد.
• يك هواپيماي بدون سرنشين سازمان ناتو در ناحيه شمال  وزيرستان پاكستان گروهي را هدف راكت قرار داد– برخي منابع محلي و اطلاعاتي مي‌گويند احتمال زياد دارد رهبر فرقه حقاني در اين عمليات كشته شده باشد.
• نيل آرمسترانگ اولين انساني كه توانست در يك كره ديگر پا نهد در سن 82‌ سالگي وفات يافت– نيل آرمسترانگ در سال 1969‌ با آپولوي 11‌ به همراه دو فضانورد ديگر به كره ماه قدم گذارد– نيل آرمسترانگ عقيده داشت كه سازمان ناسا بايد بودجه بيشتري داشته باشد تا تحقيقات گسترده درباره كرات ناشناخته واحتمالات آينده انسان در كرات ديگر بصورت جدي بررسي گردد.
• نشست تهران به گونه كشورهاي غيرمتعهدها براي سوريه نمي‌تواند خبر خوشي دربلند مدت براي سوريه داشته باشد–مانور سياسي تهران به شكلي كه اجرا مي‌شود براي ديدار سران كشورها با همديگر و گفتگوهاي اقتصادي در سطح كلي براي تهران سودمند است.
• نيروهاي چچن در سوريه عليه ارتش سوريه فعاليت مي‌كنند– يكي از فرزندان رهبر چچن ها در يك چنين عملياتي نزديك حلب كشته شد.
رستم كلايف 24‌ ساله رهبر يك واحد چريك چچن در سوريه بود– دولت روسيه نگران است كه نيروهاي چچن در سوريه روس ها را هدف خود قرار دهند.
• اگر تحريم هاي غرب در كل براي محدود كردن فعاليت هسته اي ايران بوده است بايد گفت در اين خصوص تحريم‌ها اثر چنداني نداشته اند اما اگر تحريم‌ها بخاطر آن بوده است كه دست يابي به نيازهاي ساخت وسايل و احتياجات هسته اي مشكل و دشوار باشد طبعاً تحريم ها مفيد بوده است آنچه تحريم ها انجام داده اند ايجاد فشار اقتصادي بر كل جامعه است كه اثر آن بمرور مشخص مي‌شود– در شرايط فعلي مسئله هسته اي ايران در همه جوانب تنها سياسي است تا نظامي‌منتها مسايل نظامي‌ دائم در اين مورد مطرح و بحث مي‌گردد تا راه حلي مناسب ايجاد شود.