1322-41

 

يك ديدگاه

200 سال پیش جمعیت کره زمین نزدیک به یک بیلیون نفر بود، در سال 1960 این رقم به به 3 بیلیون نفر رسید و امروز از مرز 7 بیلیون عبور کرده است- ظاهرا جمعیت کره زمین دائم در حال ازدیاد است- اما باید به چند نکته توجه داشته باشیم نخست آنکه از زمانی که انسان با دانش وعلم کشاورزی و بهداشت آشنا شد بمرور شاهد ازدیاد جمعیت کره زمین می باشیم: اما کره خاکی محدودیت هایی داردکه دانشمندان به آن واقف هستند وهمیشه به دنبال چاره جوئی هستند. کمبود آب آشامیدنی، زمین کشاورزی و انرژی بزرگترین مشکلات جهان محسوب می شود. بهمین دلیل هم فکر کم کردن جمعیت جهان همیشه یکی از طرح های بین المللی بوده و هست- اولاد کمتر، زندگی بهتر- این فکر در کشورهای پیشرفته و صنعتی  بهتر پذیرفته شده و به مدت 25 سال است که نسبتا رعایت می شود اثر واقعی و نقطه چرخش نیاز به 25 سال دیگر دارد- از آن پس هر 25 سال از جمعیت جهان یک میلیون کم خواهد شد- یعنی پس از 75 سال دوباره جمعیت به اندازه امروز خواهد بود- و اگر همین روند ادامه یابد یکصد سال دیگر جمعیت کره خاکی به شش بیلیون نفر یعنی از امروز نیز کمتر خواهد شد، ضمن آنکه کشورهایی چون هند وچین واندونزی هم چنان از نظر تعداد نفوس در رده اول قرار خواهند داشت- کوچ های اجباری  نیز برای زندگی و تمدن رفاهی انجام خواهد گرفت. برآورد می شود امریکا یکصد میلیون مهاجر جدید خواهد داشت (سال 2060)- اما روسیه 50 میلیون جمعیت کمتر از امروز- آموزش درست بهداشتی در جهان سوم وچهارم بمرور می تواند این آفرینش فکری را تقویت کند که «اولاد کمتر زندگی بهتر» یک حقیقت می باشد و سطح وارزش و آسودگی و امنیت را در جوامع مرفه بیشتر می باشد و درجوامع در حال رشد موقعیت نوین برای نسل ها بوجود می آورد- چندی پیش در یک سایت خبری ایران نوشته شده بود درحاکمیت از مردم ایران خواسته است سعی کنند تعداد نفوس در کشور را زیاد کنند- این برآورد بر چه پایه ای ارزیابی شده زیاد مشخص نیست- امروز ایران مشکلات کلان مدیریت واقتصادی دارد که حتی  با رفع تحریم ها اساس این مشکلات برطرف نخواهد شد- حداقل سه دهه نیاز است که وضع نابسامان  اقتصاد ایران بتواند نقطه های کور را شناسایی کند… لابد تا سه نسل دیگر بسیاری رویدادها را با شفافیت بهتر از امروز خواهند دید و از گذشته بی خبر خواهند بود همانگونه که امروز در بسیاری از گذشته بی خبرانه وتنها باخواندن  خاطرات ونوشته های اعوان وانصار رژیم پیشین که بیشتر کوشش کرده اند خودشان را تبرئه کنند آشنا می شوند- شاید سی سال دیگر ایرانیان خاطراتی از رجال امروز بخواهند که آنها نیز قصد تبرئه خودشان را داشته اند.
***
* بحران خاورمیانه به نقطه انفجار خود رسیده است اما با آنکه دلایل بحران تقریبا برای همه روشن  است باید به نکته فراموش شده ای اشاره کرد چند سال پیش تعدادی کامیون که «بار» نامشخصی حمل می کردند در سودان موردحمله چند هواپیما قرار گرفتند و نابود شدند- برخی خبرگزاری ها در آن زمان نوشتند امریکا به کامیون های حامل اسلحه القاعده حمله کرده… برخی دیگر از خبرگزاری ها هم نوشتند اصلا مسئله القاعده در کار نیست بلکه کامیون ها قطعات موشکی ساخت ایران را حمل می کردند که اسرائیل آنها را شناسایی و نابود کرد- ظاهرا در سال 2009 ایران قصد داشت تعدادی از موشک های خود را در شهر یارموک سودان نگهداری کند، همانگونه که اخیرا این مسئله دوباره تکرار شد- و مرکز صنعتی یارموک مورد حمله قرار گرفت، دیدیم روز پس از حمله به یارموک  فرماندهان ارشد نیروی هوایی ایران به سودان رفتند و تعهد کردند که انتقام خواهند گرفت.
آنچه امروز عوامل حماس انجام می دهند و با موشک پراکنی منطقه را نا آرام کرده اند عکس العمل حمله اسرائیل به یارموک در سال 2009 و حمله دوم که چند هفته پیش صورت گرفت بهرسان این بارحماس بازنده اصلی خواهد بود چه  حسن نصرالله به موقع 5000 تن از نیروهای حزب الله را به سوریه فرستاده تا در امان باشند.
* باآنکه هنوز مشخصات رویداد حمله تروریستی در لیبی که منجر به کشته شدن سفیر امریکا و سه شهروند دیگر امریکایی گردید کاملا روشن نشده اما رئیس سابق سازمان سیا در دیدار و گفتگو محرمانه با اعضاء بازرسی کنگره شخصا اعلام کردکه حمله از ابتدا برای سازمان سیا روشن بود که بوسیله  اعوان وانصار وابسته به القاعده صورت گرفته است- پرسشی که این روزها مطرح است در مورد زمان حادثه است که چرا دولت پیش از انجام انتخابات چندین بار در رسانه ها و در سازمان ملل مسئله را به یک فیلم ضد مذهبی ارتباط داده بود.
* پس از آغاز عملیات حماس علیه اسرائیل- نیروی هوایی اسرائیل با هماهنگی سازمان اطلاعات ارتش خالد الجبری فرمانده عملیات نظامی حماس را هدف قرار داد و کشت- یک روز پس از آن خالد شیار رئیس ستاد ضد تانک حماس نیز در حمله به ساختمان وزارت داخله فلسطین کشته شد.
* فرانسه مخالفان بشار اسد را به رسمیت شناخت- انگلستان نیز در حال گفتگو با این گروه می باشد و اگر پس از روشن شدن اهداف گروه مخالف، سیاست آنها درباره آینده سوریه واقعی باشد احتمال دارد انگلستان نیز گروه مخالف بشار اسد را به رسمیت بشناسد- این شناسایی به آن معنی می باشد که کمک نظامی و مالی از سوی این کشورها به مخالفان اسد خواهد رسید.
* رویدادهای سیاسی در چین و جابجایی مهره های سنتی باعث شده توجه روسیه وامریکا به فرماندهان جدید نظامی  چین معطوف شود- نام و نشان برخی از فرماندهان جدید و احتمال انتخاب آنان به مقام های حساس نگران کننده می باشد.
* اسرائیل جمعا به بیش از 80 هزار از نیروهای ذخیره ارتش دفاعی 1328-41خود آماده باش داده تا اگر عملیات در منطقه غزه گسترش یابد این نیروها به پشتیبانی نیروهای زرهی به عملیات می پردازند.
امریکا نیز حمایت خود را از عملیات اسرائیل اعلام کرد. این چرخش فکری نخست به دلیل آن است که ایران حمایت خود را از حماس کمتر کند وهم آنکه ایران زودتر به سر میز مذاکرات که حتما هم نتیجه جالبی نخواهد داشت حاضر شود- پیش از این ایران زیر فشار تحریم ها حاضر شده بود بر سر میز مذاکرات حاضر شود اما روز جمعه  16 نوامبر به روال گذشته  اعلام کرد که دیگر مایل به گفتگو نمی باشد و به فعالیت هسته ای خود ادامه خواهد داد. بیشتر موشک هایی که به سوی اسرائیل پرتاب می شود ساخت ایران  است موشک های دوربرد حماس همان فجر پنج می باشد- شرایطی که حماس با کمک وراهنمایی ایران در نوار غزه بوجود آورد به احتمال بسیار زیاد به یک جنگ  تمام عیار تبدیل خواهد گردید که مانند تمام جنگ های دنیا سناریوی پایانی آن هیچگاه از اول روشن نمی باشد.
* 20 شهروند آذری در باکو دستگیر شدند- این افراد به انتخابات پارلمانی آذربایجان اعتراض داشتند و می خواستند که پارلمان دوباره رای نمایندگان را بشمارد.
* دولت پاکستان در یک عمل غیرقانونی 8 فرمانده طالبان که محکوم به قتل و بمب گذاری بودند آزاد کرد.
* هواپیماهای اسرائیل مرکز حکومت و ساختمان های دولتی غزه را منهدم کردند تقریبا تمام ساختمان های دولتی در غزه خالی می باشد.
* تورم و رکود اقتصادی روسیه بیش از انتظار و محاسبات دولتی بوده است بخش صنعتی  روسیه نتوانسته نمودار کار خود را که بر پایه محاسبات 12 ماهه بود به پایان برساند و ضرر نشان داده است- بیکاری و کمبود قطعات جدید یکی از دلایل کم کاری بخش صنعتی ذکر شده است.
* تعداد هفتاد نفر از طرفداران گروه حماس در جلوس کاخ سفید به اعتراض پرداختند و اسرائیل را محکوم کردند- ظاهرا حمله موشکی حماس به اسرائیل جای تحمل دارد اما عکس العمل اسرائیل می تواند مورد بحث قرار بگیرد.
* نخست وزیر ارمنستان در یک گفتگوی خبری اعلام کرد دولت ارمنستان بارها اعلام کرده آماده گفتگو با ترکیه برسر مسائل گوناگون می باشد و هیچ پیش شرطی راهم ارائه نمی دهد- منتها بدلایل مشخص دولت ترکیه از روشن شدن و برملا شدن برخی  موارد که می پندارد ممکن است برای منافع فعلی دولت ترکیه مناسب نباشد از این نشست دوری می کند- یکی از این موارد مسئله حملات  دائمی مرزی آذربایجان به مرزبانان جمهوری قره باغ می باشد.

1328-40