1343-11

 

نوشته سیندی بایرام از نیویورک

1343-9

محمد رضا شجریان و برادران، تهمورس پورناظری و سهراب پورناظری در یک همکاری تاریخی، نوعی نادر از موسیقی ایران را در امریکای شمالی به روی صحنه میبرند که بزودی به صورت سی دی در بازار جهانی عرضه خواهد شد.
برای اولین بار ارکستری از هنرمندان جهانی سازهای ایرانی را با تلفیقی از موسیقی غرب و شرق به صورت فیوژن در این کنسرت ها حضور دارند. که دو نفر از خلاق ترین آهنگسازان ونوازندگان ایرانی یعنی برادران پورناظری،از اعضای گروه مشهور شمس،گونه ای از موسیقی مدرن را با الهام از یک خانواده جدید از سازهای زهی و دست ساز توسط استاد محمدرضا شجریان، آثاری را با تنظیم های پیشگامانه و استاد آواز ایران را همراهی میکنند.
در این کنسرت انواع متنوعی از موسیقی ایرانی، بلوگرس آمریکا و هارمونیهای مدرن به گوش میرسد که با اشعاری از مولوی،نظامی ، سیمین بهبهانی و فریدون مشیری همراه است
این برنامه در ماه دسامبر سال گذشته در چهار شهر کانادا و در ماه فوریه امسال در اورنج کانتی به روی صحنه رفت .
کنسرتهای آینده این گروه در آمریکا از این قرار است: 16 مارچ در سالن استرت مور شهر واشینگتن،23 مارچ در نوکیا تیاتر شهر لوس آنجلس و 24 مارچ در برنامه کل پرفورمنسز شهر برکلی کالیفرنیا.
***
محمدرضا شجریان
* قدردانی شده از طرف نخست وزیر کانادا بخاطر پاسداری و اشاعه هنرموسیقی ایران 2012
* یکی از پنجاه صدای برتر تاریخ ضبط صدا در جهان توسط  2010 NPR
* جایزه مرکز مطالعات ایران در دانشگاه استنفورد (بیتا)2010
* تقدیر شده توسط شهرداری لس آنجلس 2010
* نشان افتخار شهر هیستون 2010
* نشان افتخار بنیاد جهانی مولانا
* نشان موتزارت از یونسکو 2006
* نامزد جایزه گرمی 2004 و 2006
* نشان طلائی پیکاسو 1999
* نیویورک تایمز: صدای ایران
* لس انجلس تایمز:  بزرگترین استاد زنده موسیقی ایران
* تورونتو گلوب &  میل: پاوراتی موسیقی کلاسیک ایران

 

1343-12

تهمورس پورناظری
آهنگساز وتکنوازی که خلاقیت و نوآوری اش او را به چهره ای شاخص در میان هم نسلانش تبدیل کرد. قدر دانی شده توسط مجلس سنای ایلات متحده برای ساخت موسیقی جشن جهانی نوروز. نشان لیاقت برای نوآوری ومدرنیزه کردن موسیقی ایران از طرف نخست وزیر کانادا. وهمکاری با هنرمندانی چون جون بائز،شجاعت حسین خان و…آهنگسازی 15 سی دی برای شش شاخه از انواع موسیقی،تجربه ی حضوردرفستیوال آوینیون در 15 سالگی، مقام اول استعدادهای جوان ایران در 14 سالگی و اجرا در معتبرترین سالن کنسرت ایران با گروه شمس در12 سالگی
تهمورس در فوریه سال 77 در خانواده ای اهل موسیقی  بدنیا آمد، پدرش کیخسرو پورناظری موسیقیدانی که او را پدر موسیقی صوفی وساز تنبور میدانند و پدر بزرگش حاجی خان نوازنده برجسته تاربود. ومادری پرشوروبا احساس که پورناظری ها از او به عنوان ساپرتر اصلی زندگیشان یاد میکنند. رشد در چنین فضائی تهمورس را  شیفته موسیقی کرد. در زمانی که اجرای موسیقی از طرف دولت در کمترین حد ممکن منع میشد و نمایش ساز در تلویزیون ممنوع بود، موسیقی و ساز، تنها اسباب بازی و سرگرمی برای دنیای کودکی و نوجوانی تهمورس بودند و اشعار رومی، حافظ و خیام کتاب داستانی که تا امروز او را هدایت کرده اند وپرورش داده اند.
شناخت تهمورس از موسیقی اقوام مختلف ایران، موسیقی سنتی و همچنین آهنگسازی به شیوه غربی موجب شده که او در نوازندگی و آهنگسازی به سبکی نوین دست بیابد که این امر دستاورد بزرگی در موسیقی شرق محسوب میشود. او در کنار پدرش کیخسرو  و برادرش سهراب پورناظری که یکی از پدیده های موسیقی ایران است، گروه سی ساله ی شمس را که از نامدار ترین گروه های ایران بشمار میرود را رهبری نموده وبه پیش میبرند .تهمورس همه ی سازهای ایرانی را مینوازد که از آن میان تار،سه تار، تنبور، بربت ودف را به عنوان سازهای اصلی برگزیده وبه تازه گی ساغر و باربد که از سازهای ابداعی ساخت استاد شجریان میباشند را تجربه میکند و برای آنها به شیوه نگاری میپردازد.
تهمورس تا کنون برای  موسیقی عرفانی، موسیقی کلاسیک مدرن ایران، موسیقی کردی، موسیقی ارکسترال سنفونیک، موسیقی فیوژن و موسیقی نو به آهنگسازی میپردازد.

1343-15

سهراب پورناظری
پدیده ی شور انگیز  موسیقی معاصر ایران، کمانچه و تنبور نوازی که چکیده خانواده  پورناظری است.تکنواز و خواننده ای که موسیقی اش مرزهای ایران را در نوردیده و سازوآوازش با فرهنگها وهنرمندانی از چین تا آمریکا همنوا شده است. استاد بزرگ موسیقی ایران محمد رضا شجریان شهامت و استعداد او را در موسیقی فوق العاده دانسته.
سهراب در 1383 در خانواده ی موسیقی بدنیا آمد پدرش کیخسرو پورناظری یکی از تاثیر گذارترین موسیقی دانان ایران و تنها برادرش  تهمورس پورناظری است که آهنگسازی و نوازندگیش شروع حرکتی نو در موسیقی ایران را را ایجاد کرده.
او موسیقی را در خانواده همچون حرف زدن (زبان مادری)آموخت وقتی دو ساله بود با تنبور پدرش که از خود او بزرگتر بود مینواخت و اشعار رومی و حافظ را با آواز میخواند.  از 13 سالگی با گروه شمس به صحنه حرفه ای موسیقی  معرفی شد و امروز یکی  از پایه های اصلی این گروه محسوب میشود.
سهراب تکنیک های کمانچه را در 13 سالگی ازاردشیر کامکار آموزش دید وبه دلیل داشتن هوش موسیقائی توانست پس از دو سال به عنوان نوازنده و تکنواز با گروه شمس بنوازد .
سهراب در نوازندگی تنبورگرچه پیرو مکتب خانوادگی میباشد اما به تکنیک های منحصر بفرد و بی سابقه ای دست یافته که این شیوه مدرن نوازندگی او را کاملا متفاوت ساخته است
او خوانندگی و آهنگسازی را نیز  همچون نوازندگی اش با نگرشی متفاوت دنبال میکند و فرم ویژه خانواده پورناظری را که شور و احساس همراه با نوگرائی مهمترین ویژگی آن است را توانسته به افق های جدیدی سوق دهد.
آشنائی سهراب با موسیقی های مناطق مختلف ایران و همچنین موسیقی کلاسیک غربی آموخته ودارای مدرک لیسانس در نوازندگی میباشد.
سهراب به عنوان تکنواز و خواننده تاکنون با گروه ها و هنرمندان جهانی از جمله استاد شجریان، شجاعت حسین خان،پروژه بیاند بوردر، نیشتیمان ، ایو قست، پسفیک سیمفونی ارکسترا  و… همکاری داشته است.

1343-14