1372-2

1372-3

آقای علی رازی رئیس هیئت امنای بنیاد فرهنگ درباره دلایل همیاری بنیاد فرهنگ از نمایش منشور کورش در آمریکا می گوید؟
بنیاد فرهنگ با هدف مهم ترویج هنر، فرهنگ و تاریخ ایران در جامعه ایرانی و آمریکایی، این فرصت را بهترین موقعیت برای نشان دادن قدمت فرهنگ و تاریخ ایرانی و نقش مهم آن در پیشرفت فرهنگ دنیا، می داند… منشور کورش به عنوان نخستین فرمان حقوق بشر در تاریخ شناخته شده است و نماینگر جایگاه مهم ایران در تاریخ تمدن حقوق بشر است… شناساندن این امر به جامعه غیر ایرانی از اهمیت زیادی برخوردار است.

آقای رازی درباره تاثیر این حرکت مهم در مناسبات فرهنگی ایرانیان مقیم این کشور و میزبانان آمریکایی می گوید:
 در حالیکه جامعه آمریکایی از تاریخ تمدن کشورهای دیگر مانند یونان مطلع است، از تاریخ و نقش ایران در پیشرفت تمدن جهان چیزی نمی داند و شناساندن تاریخ و فرهنگ ایرانی و نقش ایران در تاریخ تمدن جهان به جامعه آمریکایی مسئولیت ایرانیان مقیم این کشور است. وگرنه نمی توان از جامعه آمریکایی توقع داشت که ایران را بهتر از آنچه که این روزها در رسانه های گروهی نشان داده می شود بشناسند.
تاثیر شیوه فرمانروایی کورش بر روی بنیانگذاران و نویسندگان قانون اساسی آمریکا زیاد بوده و توماس جفرسون و بنجامین فرانکلین هر کدام دارای یک یا دو نسخه از کتاب سایروپدیا بودند. مسلما رساندن این پیام که یک فرمان قدیمی ایرانی بر روی قانون اساسی آمریکا چقدر موثر بوده است، بدون شک به نزدیک شدن این دو جامعه کمک زیادی می کند. ضمن اینکه ارائه این منشور در موزه های معتبر آمریکایی باعث همکاری بیشتر و نزدیکتر ایرانیان مقیم آمریکا با این موسسات می شود.

آقای رازی درباره اینکه جامعه آمریکایی از این اقدام بزرگ فرهنگی تاریخی در چهار شهری که تا کنون میزبان این منشور بوده چقدر استقبال شده می گوید:
تا به امروز از این برنامه استقبال پرشوری به عمل امده است. تعداد بازدید کنندگان از منشور کورش در سه شهر واشنگتن، هیوستون و نیویورک بیشر از 250,000 نفر تخمین زده شده و منشور در حال حاضر در سانفرانسیسکو به نمایش گذاشته شده است… باید یادمان باشد استقبال از این حرکت را نباید تنها بر اساس تعداد بازدید کنندگان از موزه ها محک بزنیم، بلکه باید خاطر نشان شد که  این حرکت فرهنگی با استقبال بی نظیری از طرف میدیای امریکایی (مطبوعات، تلویزیون، رادیو، …) مواجه شده است و انتشار این خبرها در سراسر آمریکا بی شک بر روی تعداد بی شماری تاثیر گذار بوده.

آقای رازی درباره تاثیر برگزاری چنین نمایشگاه هایی در جهت استحکام و قوت پایگاه و جایگاه نسل های آینده ایرانی امریکایی می گوید:
برگزاری برنامه هایی چون نمایش منشور کورش ایران را با یک دید کاملا متفاوت و مثبت نشان میدهد و قطعا این امر در نسل های جوان ایرانی آمریکایی موثر است و آنها با افتخار بیشتری به هویت ایرانی نظر می اندازند. تقویت جایگاه نسل جوان ایرانی تبار که با فرهنگ و تاریخ ایرانی آشنایی دارد و در شناساندن فرهنگ و تاریخ ایران به جامعه آمریکایی کوشاست ، از اهمیت زیادی برخوردار است.

آقای فرهاد محیط عضو هیئت امناء و رییس کمیته منشور کوروش در بنیاد فرهنگ، درباره اینکه در برنامه ریزی نمایش منشور کوروش با چه سازمان‌ها و نهاد‌هایی همکاری کرده اند می گوید:
این تور با هماهنگی و همکاری بنیاد میراث فرهنگی در لندن و موزه بریتانیا برنامه ریزی شد.
صحبت نمایش منشور در آمریکا از سال 2007 شروع شد… بعد از استقبال چشمگیر نمایش منشور در ایران در سال 2010 ، نیل مک گرگور، رییس موزه بریتانیا که معتقد است این منشورنمایانگرتاریخ شرق میانه است، با اشتیاق بیشتر از نمایش منشور در آمریکا استقبال کرد. بنیاد فرهنگ با حمایت و پشتیبانی هیئت امنای خود، مسئولیت پشتیبانی مالی و برگزاری برنامه های مختلف مربوط به این پروژه عظیم را در لس آنجلس، شهری که دارای بالاترین میزان جمعیت ایرانی خارج از ایران می باشد، با همکاری موزه گتی پذیرفت.

 آقای محیط درباره اینکه در برگزاری نمایش این اثر مهم تاریخی فعالیت گسترده ای داشته اند می گوید:
منشور کوروش نمونه ای از شکوه فرهنگ ما بوده و به عنوان نخستین منشور حقوق بشر شناخته شده است و در تاریخ تمدن پایه و اساس آزادی است. بازدید از منشور بهانه ای است برای رسیدن به اهداف بزرگتر. بزرگترین مسئولیت ما استفاده از این فرصت تاریخی برای شناساندن تاریخ ایران و جایگاه ایران درتاریخ جهان، آزادی و حقوق بشر برای همگان میباشد. در راستای این هدف گردهمایی ها و سخنرانی های متعددی در دانشگاه ها و موسسات معتبر جنوب کالیفرنیا برنامه ریزی شده اند. در ضمن کمیته ای در بنیاد فرهنگ با هدف توسعه برنامه های آموزشی در سطح مدارس راهنمایی و دبیرستان، مشغول طرح برنامه های درسی با همکاری موزه گتی و موسسات آموزشی دیگر می باشند. خبر این نمایش به صورت گسترده ای در رسانه های عمومی ایرانی وغیر ایرانی و آگاه کردن عموم در مورد تاریخ منشور و ایران نیز یکی از فعالیت های بسیار موثر این پروژه می باشد.
منشور کورش تنها دو ماه در لس آنجلس خواهد بود، ولی ما اهداف خود را در آموزش و شناساندن پیام کورش و سهم ایران در تاریخ حقوق بشر، حتی بعد از اتمام این نمایش ادامه خواهیم داد.
یکی از مهمترین برنامه ها، طرح و اجرای یک مسابقه بین المللی مجسمه سازی، با هدف اهدای یک مجسمه که طرح آن الهامی از پیام آزادی که پیام کورش بزرگ است، به شهر لس آنجلس می باشد. تدارکات لازم برای این برنامه این توسط کمیته هنرهای زیبای فرهنگ و به رهبری هیئت امنای این بنیاد در حال انجام است و به زودی اعلام خواهد شد. این یکی از پروژه هایی می باشد که مدتها بعد از ترک منشور کورش از لس آنجلس ادامه خواهد داشت و یک اثر دائمی از تاریخ  و فرهنگ ایران در این شهر باقی خواهد گذاشت.
باید خاطر نشان شد که هیچکدام از این فعالیت ها بدون پشتیبانی حامیان مالی این پروژه قابل اجرا نمی بود و باید از تک تک این افراد قدر دانی کرد.

آقای محیط درباره اهمیت کتاب سایروپدیا (نحوه زمامداری کورش) در تدوین قانون اساسی آمریکا به وسیله توماس و تقویت جایگاه جامعه ایرانی آمریکا می‌گوید؟
در طول تاریخ، بزرگان و رهبران اروپا و آمریکا برای بهره گیری از روش مملکت داری کورش بزرگ به متن سایروپدیا مراجعه کرده اند.
میدانیم که توماس جفرسون و بنجامین فرانکلین هردو صاحب یک یا دو نسخه از سایروپدیا بودند و توماس جفرسون نوه خود را به خواندن این متن تشویق کرده. این نشان دهنده آن است که در آمریکا زندگی و روش فرمانروایی کورش از اهمیت خاصی برخوردار بوده و بدون شک در تدوین قانون اساسی آمریکا تاثیر قابل توجی داشته. کورش پس از فتح یک ملت به آنها اجازه می داد طبق میل و اعتقاد دینی خود زندگی کنند و مذهب و ایمان خودش را بر آنان تحمیل نمیکرد و پایه و اساس آمریکا نیز بر روی آزادی فردی، بخصوص آزادی مذهب گذاشته شده است.

1372-4

آیا یادآوری شکوه گذشته ایران باستان برای مخاطبان آمریکایی جالب است و چرا؟
گذشته و تاریخ ایران باستان نقش قابل توجهی در پیشرفت بشریت داشته و قسمت مهمی از تاریخ حقوق بشر می باشد و از این رو یادآوری شکوه گذشته ایران باستان نه تنها برای مخاطبان آمریکایی جالب است بلکه از اهمیت خاصی نیز برخوردار است.
جالب ترین نکته همانی است که به آن اشاره کردیم. اهمیت کورش بزرگ در نظر نویسندگان قانون اساسی این کشورو تاثیر او بر قانون اساسی آمریکا، موضوعی است که ایران را به آمریکا خیلی نزدیک تر می کند.

خانم بیتا میلانیان مدیر اجرایی بنیاد فرهنگ درباره برنامه اجرایی نمایش منشور کورش که در چه زمانی و در کدام موزه خواهد بود و علاقمندان چگونه می توانند از آن بازدید کنند، و آیا محدودیت‌ها و معذوریت هایی برای بازدید از منشور کورش وجود دارد می گوید؟
از دوم اکتبر به مدت دو ماه یعنی تا دوم دسامبر 2013 منشور کورش در موزه گتی ویلا در Malibu به نمایش گذاشته خواهد شد. بازدید از موزه رایگان است ولی بازدیدکنندگان حتما از قبل باید بلیت رزرو کنند. بازدیدکنندگان برای رزرو بلیت و اطلاعات بیشتر در مورد ساعات کار موزه، آدرس و پارکینگ به سامانه موزه گتیwww.getty.edu/visitمراجعه کنند. 

خانم بیتا میلانیان درباره اینکه چه سمینارها، نمایش فیلم، کنفرانس‌هایی در حاشیه و اصولا چه برنامه‌های لس آنجلس تدارک دیده‌اند می گوید:
بنیاد فرهنگ با همکاری موزه گتی و موسسات دیگر برنامه های آموزشی متعددی در این راستا از جمله کنفرانس و سخنرانی در دانشگاه های,UC Irvine UC San Diego, UCLA وUSC و موزه LACMA تدارک دیده است.
علاوه بر آن بنیاد فرهنگ در تدارک برنامه های آموزشی در سطح مدارس ابتدایی و راهنمایی است که با همکاری موسسات و ادارات شهری مانند
Human Relations Commission انجام می شود. این یکی از مهمترین فعالیت ها در رابطه با این پروژه است، چرا که هدف اصلی ما از این کار وارد کردن مواد آموزشی در رابطه با ایران باستان ، تاریخ ایران و اهمیت ایران در تاریخ حقوق بشر در برنامه تحصیلی مدارس ابتدایی و راهنمایی کالیفرنیا می باشد.

خانم بیتا میلانیان درباره همیاری و همکاری بنیاد فرهنگ با موزه ها و مراکز فرهنگی هنری آمریکایی در زمینه نمایش منشور کورش می گوید:
همانطور که می دانید بنیاد فرهنگ تنها پشتیبان مالی و اجتماعی این برنامه در لس آنجلس است و موزه گتی ویلا یکی از معتبر ترین موزه های اشیاء باستانی است و به اهمیت نمایش منشور کورش آگاهی کامل دارد. و بدلیل همکاری بنیاد فرهنگ و موزه گتی از آغاز این پروژه خیلی از تصمیمات راجع به برنامه ریزی این نمایشگاه در طی جلسات متعددی بین فرهنگ و گتی گرفته شده است. این دو پایگاه فرهنگی با آگاهی به اینکه همکاری و پشتیبانی متقابل باعث موفقیت صد در صد این نمایش خواهد شد پیش می روند. قابل ذکر است که به دلیل حمایت مالی بنیاد فرهنگ، موزه گتی قادر به تقویت و گسترش برنامه ها آموزشی و اطلاع رسانی خود شد.

از خانم بیتا میلانیان پرسیدیم برای بازدید گسترده هم میهنان ایرانی تبار از منشور کورش چه اقداماتی کرده اید؟
 می گوید: مهمترین اقدام، اطلاع رسانی در باره نمایش منشور و چگونگی باز دید از آن می باشد و ما این کار را از طریق رسانه های گروهی و شبکه های اجتماعی به خوبی انجام داده ایم.
در ضمن موزه گتی روز دوشنبه 7 اکتبر را برای بازدیدکنندگان ایرانی تبار برگزیده و برنامه های ویژه ای برای آن روز در نظر گرفته. دوستان می توانند با مراجعه به سامانه www.getty.edu/visit بلیت های خود را برای آن روز تهیه کنند.

خانم بیتا میلانیان در باره اینکه چه عواملی در بنیاد فرهنگ و موزه گتی در انجام این اقدام فرهنگی و تاریخی موثر بوده اند می گوید:
این اقدام یک کار گروهی بوده و تعداد زیادی از همکاران در بنیاد فرهنگ و موزه گتی در این کار همکاری و همیاری کرده اند.. زمانی که بنیاد فرهنگ مسئولیت این پروژه را پذیرفت و کمیته پروژه منشور کورش را تشکیل داد و این کمیته با رهبری هیئت امنای فرهنگ در طول یک سال گذشته مشغول برنامه ریزی و سازماندهی این پروژه بوده است. همکاران ما در موزه گتی نیز در طول این یکسال با ما همکاری نزدیکی داشته اند. و البته مهم تر از همه حمایت مالی چشمگیری از طرف فرهنگدوستان ایرانی و غیر ایرانی، بنیاد فرهنگ و گتی را قادر به پیاده سازی برنامه های متعددی و اطلاع رسانی گسترده ای کرد. بدون حمایت سخاوتمندانه این عزیزان این کار قابل اجرا نبود.

خانم بیتا میلانیان درباره طرح مسابقه ساخت مجسمه ای در خصوص حقوق بشر، منشور کورش و درباره این طرح و محل نصب مجسمه می گوید:
این مسابقه هنوز توسط کمیته هنرهای زیبای بنیاد فرهنگ و به رهبری هیئت امنا، در حال طرح است و به طور رسمی اعلام نشده… بنابراین فقط می توانم بگویم که با پشتیبانی و همکاری دوستان متعددی در حال حاضر طرح پیشنهادی این پروژه توسط شهر لس آنجلس در حال بررسی است. هدف این برنامه اهدای یک مجسمه با طرحی الهام گرفته از پیام آزادی، که پیام کورش بزرگ است به شهر لس آنجلس می باشد؛ در طی یک مسابقه بین المللی هنرمندان می توانند طرح خود را برای این یادبود تاریخ و فرهنگ ایرانی ارائه دهند.

1372-5