1396-60

1396-61

بار دیگر و با فرا رسیدن موعد نوروز باستانی ایرانیان، موزه هنر معاصر لس آنجلس LACMA به همت بنیاد فرهنگ و با همکاری بخش خاورمیانه این موزه، خود را آماده میزبانی از کهن ترین سنت ایرانیان (عید نوروز) میکند.
بیتا میلانیان مدیر اجرایی بنیاد فرهنگ در لس آنجلس با انتشار این خبر، زمان برگزاری مراسم نوروزی امسال را در مورخ بیست و دوم و بیست و سووم مارچ 2014 اعلام کرد و افزود:
«با توجه به همکاری خوبی که در شش سال اخیر بین بنیاد فرهنگ و موزه LACMA در برگزاری مراسم نوروز بوده است امسال این برنامه با تغییراتی چشمگیر و با توجه به استقبال همشهریان غیر ایرانی از مراسم سنتی ایرانیان برای دو روز متوالی در این موزه معتبر ایالت کالیفرنیا برگزار خواهد شد.»
در شب اول مراسم که شنبه شب 22 مارچ با اکران فیلم های برگزیده جشنواره فیلم کوتاه بنیاد فرهنگ آغاز خواهد شد و سپس با  اهدای جوایز به برگزیدگان این جشنواره و پس از آن  با مراسم مهمانی رسمی ادامه خواهد یافت، امکان حضور همه علاقمندان مهیا شده است تا با تهیه بلیط بتوانند از این مراسم ویژه دیدن کرده و در ضیافت شرکت کنند.
امسال هنرمندان ایرانی – آمریکایی شناخته شده، نازنین بنیادی و نوید نگهبان و پژوهشگر و محقق سینما، دکتر حمید نفیسی به کمیته داوران جشنواره پیوسته اند. این جشنواره در طی شش سال گذشته گسترش یاقته و امسال بیش از 110 فیلم ارسالی دریافت کرده است.
 لازم به توضیح است که تهیه غذای مهمانی رسمی نوروز 1392 در موزه LACMA با ذائقه ایرانی به عهده یکی از سرشناس ترین سرآشپز های ایرانی، Chef Hoss Zare و سرآشپز امریکایی Chef Rui Wang of Patina Restaurant Group خواهد بود که بی شک به نوبه خود اتفاقی جالب در تاریخچه 6 ساله برگزاری مراسم نوروز بنیاد فرهنگ در موزه LACMA به شمار میرود.

1396-62

در مورخ یکشنبه 23 مارچ نیز که مراسم از ساعت11:30 پیش از ظهر آغاز خواهد شد و تا ساعت 7 شب به طول خواهد انجامید، آیین گشایش رسمی سال نو خورشیدی بر اساس سنن و آداب ایرانیان در این موزه به همراه برنامه های ویژه و متنوعی برگزار خواهد شد که در این برنامه ها هنرمندان گرامی و نوآوری مانند زیبا شیرازی و گروه عجم و دیگر دست اندرکاران فرهنگ و هنر ایرانی، مشارکت خواهند داشت.
زیبا شیرازی خواننده، آهنگ‌ساز و ترانه‌سرای ایرانی مقیم لس‌آنجلس، کار تازه خود “عشق بهاری” که آمیزه ای از موسیقی، رقص و تئاتر است را در سالن بینگ به اجرا در می آورد. این برنامه سنت های نوروزی را از دید سه نسل به بینندگان ارائه می کند.
در دورانی که مردم از تغییرات طبیعت برای گاه شماری سالانه استفاده می کردند، عده ای از افراد خوش ذوق خود را موظف می دانستند که از آبادی به آبادی سفر کنند تا فرارسیدن بهار و نو شدن دوباره طبیعت را به مردم اعلام کنند و تبریک بگویند. امسال گروه عجم بعنوان عرض ادب به این آیین قدیمی فرارسیدن نوروز را به همه مژده می دهد. گروه عجم با استفاده از تحقیقات میدانی و مطالعات گسترده در زمینه سبکهای مختلف نوروزخوانی در مناطق تاریخی نظیر: طبرستان، کومش، ری و استرآباد که بین کوهپایه های البرز و سواحل خزر قرار دارند، روحیه ی شاد و سرزنده و در عین حال معنوی نوروزخوانان را برای مخاطبان خود در اقصی نقاط دنیا زنده می کند.
اما آنچه در چند دوره گذشته توانسته‌است به عنوان نقطه عطف برنامه‌های مشترک بنیاد فرهنگ و موزه هنر لس‌آنجلس بدرخشد، تلاش مشترک این دو موسسه برای برگزاری برنامه‌های خانوادگی با محوریت آشنایی بیشتر نسل دوم ایرانیان آمریکا با پیشینه پر افتخار تاریخی و آداب و سنن نوروز باستانی است که در این راه اولین نمایش لباس های محلی ایرانی در ساعت 3 بعد از ظهر به برنامه های امسال  افزوده شده است و از همگان، کوچک و بزرگ، دعوت میشود با لباس‌های محلی خود به این گروه بپیوندند و از جوایز در نظر گرفته شده برای این گروه بهره ببرند.
برای اطلاعات بیشتر درباره این مراسم دو روزه می توانید با مراجعه به www.farhang.org  اطلاعات تکمیلی بیشتری کسب نمایید.