1415-2

1415-3

منیژه تیموری خیاط معروف هالیوود، در ضمن همکاری با كارگردانان و ستارگان سينماي امريكا، همیشه سعي دارد كه از مطرح شدن دور باشد، او در ايران متولد شده و در آنجا تحصيلات عاليه خود را به پايان رسانده و تجربیات خود را در آمریکا بدست آورده است.
-می پرسیم كي و براي چه مقصودي به امریکا مهاجرت كرديد ؟
به دليل كناره گيري ازکارم در سال ١٩٨٥ به اين سرزمين مها جرت كردم. براي مشغول شدن به پرداختن و رسیدن به شغلی كه هميشه در رويا داشتم ، طراحی وخياطي، چون مي دانستم اينجا سرزميني است كه مي توان استعداد هاي خود را پرورش داد و بلافاصله بدون هيچ توقفي، مشغول كار شدم .
– در مورد رشته تحصيلي و شغل خود در ايران بگوييد:
رشته روان شناسي و مشاور خانواده و تدريس ادبيات و علوم اجتماعي در دبيرستان که براستی خوشحال و عاشق كارم بودم.
-چرا خياطي را انتخاب كرديد؟
هميشه احساس مي كردم كه چيزي را گم كرده ام و آن طراحي و خياطي بود كه دوست داشتم در اين رشته موفقيت هايي ويژه اي بدست آورم .
-چگونه وارد حیطه طراحي لباس و خياطي شديد ؟
– من از كودكي بسيار شيطون بوده و مدام در اثر شيطنت هاي كودكي صدمه مي خوردم و براي اينكه مرا از اين آسيب ها دور نگه دارند، مادر بزرگم كه خياط ماهري بود با حمايت مادرم، شروع به پرورش من در این زمینه هنر كرد.
در سيزده سالگی سه ماه تابستان به كلاس رفته و خياطي را به طور حرفه اي آموختم، و يادم ميايد كه مادرم براي اولين بار كه قرار بود اولين لباس را  بدوزم پارچه بسيار گران بهائي خريد و من با ترس گفتم اگر خراب كنم چي!؟ ولي او اعتقاد داشت كه با پارچه گران قيمت من جرأت وجسارت بيشتري پيدا خواهم كرد و همين هم شد و من يك لباس بسيار زيبا دوختم و تشويق هاي مادرم از من يك خياط ماهر ساخت!
– شما در ايران تدريس ميكرديد، چگونه در امريكا به شغل طراحي و خياطي براي ستارگان هاليوود روي آورديد؟
– من ابتدا در دان تان لوس انجلس كار خياطي را شروع كردم ، كاري كه هميشه برايم رويا بود! و يادم می آید روزی به همكار خودم گفتم مجسم كن من و تو روزي براي ستارگان هاليوود كار كنيم! و او در آن موقع خنديد! ولى چند سال بعد كه او به عنوان اسيستانت من و در كنار من شروع به كار كرد، روزي آن خاطره را به ياد من آورد و گفت حالا رؤياي تو به حقيقت پيوست!

1415-4

-از چه طريقي به هاليوود راه يافتيد؟
 به كمك يكي از دوستانم كه در هاليوود كار ميكرد و سوپروايزر بود در يك كمپاني براي پروژه هاي بزرگ هالیوودی قرارداد مي بست، و در آن موقع پروژه فيلم      Star Trek – First Contact راكار ميكردند و براي دوخت لباس های آن دچار مشكل شده بودند و مورد تأييد كارگردان نبود و زمان برای تحويل لباس ها فقط دو ماه بود، در آن شرایط از من خواست كه با او شروع به كار كنم و ایراد اين لباس ها را پيدا كنم، ديدم علت آن در نوع پارچه است و از من خواست كه پارچه را خريداري كرده و به كار مشغول شوم. روز بعد من مشغول به كار شده و لباس را دوختم، و يادم مي آید كه اولين هنرپيشه اين فيلم Patrick Stewart بود و وقتي لباس را پوشيد، تيمي كه در اين فيلم كار ميكردند در نهایت تعجب و با خوشحالي شروع كردند برای من كف زدن. ومن چنان به هيجان آمده بودم که اشك شوق از چشمانم جاري بود! و اين فيلم اولين كار موفقيت آميز من براي شروع در هاليوود بود!
– خيلي تحسين آميز! ديگر ستارگاني كه با آنها كار كرديد چه كساني بودند ؟
من با بسياري از هنرپيشگان فيلم و خوانندگان معروف وكارگردانان نامدار هاليوود كار كردم و اين خوش شانسي را داشتم، با افرادي كه در دنیای هنر بي نظيرند كار كنم و خاطراتی از تك تك آنها دارم، ولي عده اي از آنها براي من خاطرات زيبا و قشنگي برجای گذاشتند، از جمله انجلينا جولي كه از نظر من او فرشته اي روى زمين است، بسيار مهربان و قابل احترام است و من يكي از افتخاراتم این است كه با او كار ميكنم.
– بخش هایی از بهترين خاطرات خود در هالیوود، كه شما را تحت تأثير قرار دادند برايمان بگوييد؟
– حتما، بسیار زياد است ولي من به يكي دوتا اشاره ميكنم، زيباترين آن با انجلينا جولي بود، روزى كه با او قرار پرو داشتم به شدت مريض بودم و او ضمن تشكر و قدرداني از اینکه من با حال بیماری براي پرو حاضر شدم بسيار هم ناراحت شد و بعد از چند روز يك گردن بند بسيار زيبا از او دريافت کردم که همراه با كارت تشکر زيبايي آرزوي سلامتي برايم كرده بود! واقعا من را تحت تأثير بسيار زيادي قرار داد كه احساسم درآن لحظه قابل توصيف نيست!
مورد ديگر كه محبت و قدرداني اش از كار من بود و او نيز مرا تحت تأثير خود قرار داد جيمز گارنر بود كه براي فيلمي به نام Space Cowboys به كارگردانی و بازي كلينت ايستوود، برايش لباسی دوختم، يادم است كه روز قبل از پرو من انگشتان دست راستم در حين كار با يك وسيله برقي به شدت سوخته و باند پيچي بود وقتي دستهاي مرا ديد با مهرباني دستم را گرفت و گفت واي تو دستهایت هنگام دوختن لباس من آسيب دید! و خيلي با احترام دستم را بوسيد و بسيار از كارم قدرداني كرد.
خاطره ديگر با جودي فاستر بود كه اولين بار براي پرو لباس او در فيلم Contact به واشنگتن دي سي رفتم براي يك روز و يك شب و وقتي فهميد كه من از لوس انجلس بخاطر او آمده ام، مرا بوسید و مورد محبت بسیار قرار داد.
و يكي از بهترين خاطره ها، كار با مايكل جكسون بود كه هميشه آرزو داشتم اين نابغه بزرگ را از نزديك ببينم كه سه روز و سه شب در Staple Center براي او و گروهش كار كردم و شب آخر هم صمیمانه از من تشكر كرد. 
بالاترين زماني كه براي دوخت يك لباس گذاشتيد چقدر بود؟
تعداد آنها بيشمار است ولي يكي لباسی بود كه انجلينا جولي در سال ٢٠٠٤ قرار بود روى فرش قرمز بپوشد و دو روز  بطور متوسط ١٦ ساعت هر روز روى آن كار كردم! ولي مهم اینکه تمام خستگي من با ديدن او روى فرش قرمز با آن لباسي كه من برايش دوختم، از بين رفت و انرژي فوق العاده در من ايجاد كرد.

1415-5

-آيا براي پرو لباس شما به خانه آنها ميرويد؟ 
بله، گاهي نيز در هتل اقامت دارند و گاه ميروم محل اقامت و خانه شان .
-زيبا ترين خانه در جمع هنرمندان از نظر شما كدام بود ؟
منزل Cher كه بسيار از لحاظ معماری ویژه زيبا و خيره كننده است!
-آيا لباس هايي كه تا به حال كار كرديد براي جايزه اسكار انتخاب شده اند؟
بله، يك لباس براي تبليغات Target در تلويزيون بود كه بعنوان بهترين لباس در تبليغات تلويزيوني جايزه گرفت و نیز لباس فيلم The Last Samurai با بازيگري تام كروز كه تا مرحله بالا آمد ولي فيلم ديگري جايزه را برد.
– آیا شما در موقع فيلمبرداري هم حضور داريد؟
–  بله چون بايد در لباس پوشيدن به آنها كمك كنم و گاهي نيز كارگردان مي خواهد كه تغييراتي بدهد كه بايد در همان فاصله كوتاه و به سرعت انجام شود .
-از بازیگران و فيلم هايي كه كار كرديد و يا از خوانندگان معروف که برایشان لباس دوختید بگویید:

Jodie Foster – Tom Hanks- Tom Cruise –  Clint Eastwood –  James Garner – Tommy Lee Jones – Donald Sutherland – Katherine Morris – Kurt Russell – Will Smith  – …….

موزيك ویدئو:

Pink – Josh groban – Michael Jackson – Rihanna -Tina Turner – Alicia Keys – John Legend & …

شوهاي تلويزيوني:

American Idol  TV Show – Power Ranger &…