1448-2

1448-7

فیروزه خطیبی
نوروز و همزمانی آن با فرارسیدن بهار در طبیعت، در جغرافیای پهناوری از بالکان، شبه قاره هند و قفقازگرفته، تا آسیای میانه و خاورمیانه جشن گرفته می شود. این جشن ایرانی با تاکید برنوعدوستی انسان ها و مهرورزی آن ها به طبیعت در میان جهانیان شهرت یافته و امروزه بیش از 300 میلیون نفر در بیش از 11 کشور جهان آن را به رسمیت می شناسند.
بنیاد غیرانتفاعی، غیرسیاسی و غیرمذهبی فرهنگ در راستای معرفی هرچه بیشتراین جشن باستانی ایرانیان به جامعه غیرایرانی لس آنجلس و اورنج کانتی، امسال یکبار دیگر در چند برنامه جداگانه و باشکوه، نوروز را جشن می گیرد. روز 14 مارچ از ساعت 11 صبح تا 5 بعد ازظهر در باغ زیبا و تالارجشن های “مرکز نورمن موری” در میشن ویهو، برنامه ای شامل چیدمان هایی از نمادهای نوروزی، هفت سین و چایخانه سنتی همراه با سرگرمی هایی گوناگون برای بچه ها از جمله خیمه شب بازی و نواختن سرنا و دهل درباغ این مرکز و بالاخره کنسرت هنرمند بین المللی ساکن اطریش، زهره جویا، خواننده و پرفورمنس آرتیستی که مهمان ویژه برنامه های امسال بنیاد فرهنگ بشمار می رود.
زهره جویا در این روز برای نخستین بارکنسرتی با عنوان “نغمه های یک بهار پارسی” ترانه هایی از سرزمین پهناور و کهنسال ایران را با همراهی ارکسترسازهای شرقی و غربی به رهبری کاظم عالمی و همراهی رقصندگان هنرکده باله آنا جانبازیان بر روی صحنه اجرا می کند. برنامه ای که به صورتی گسترده تر درقالب یک مولتی میدیا(همراه با فیلم و تصاویر ویژه) درتاریخ یکشنبه 22 مارچ در صحنه تئاتر بینگ در موزه هنر لس آنجلس به روز صحنه می رود.
مولتی میدیای “نغمه های یک بهار پارسی” با همکاری ویدیو آرتیست سرشناس اطریشی “گامون” و نیز با استفاده از عکس های هنری پیترکاراپتیان عکاس برجسته ارمنی تبار ایرانی که سال پیش درهمین ایام درگذشت تهیه شده است.
زهره جویا که بیشتر بخاطرخواندن ترانه های فولکلور ایرانی و افغانی شناخته می شود، خواننده پرتوانی است که تحصیلات خود را درکنسرواتوار موسیقی آمستردام ، دانشگاه هنرهای زیبای وین و دوره آواز را هم در کنسرواتوار «موتسارتوام» در سالزبورگ اتریش به پایان رسانده و کار هنری خود را با اجرای اپراها وتئاترهای موزیکال مختلف در اروپا آغاز کرده است.
زهره جویا که از مادری ایرانی و پدری اهل هرات در مشهد زاده شده، در رشته های مختلف موسیقی سنتی و فولکلوریک ایران و افغان هم پژوهش های اساسی انجام داده و با هنرمندان برجسته ای چون نریمان حجتی، نصرالله گیلانی و استاد مجید درخشانی همکاری های مستمری داشته است.
زهره جویا درباره مولتی میدیای نغمه های یک بهار پارسی که همین شنبه 14 مارچ در اورنج کانتی و روز یکشنبه 22 مارچ به صورت گسترده تری در “بینگ تیاتر” موزه “لاکما” به روی صحنه خواهد آمد می گوید: “این برنامه درحقیقت یک تجربه دیداری و شنیداری و ترجمانی شاعرانه و موزیکال از تازه شدن طبیعت است که هم زمان با تغییرفصل و فرارسیدن بهار اتفاق می افتد. سفری هنری به درون جنبه های شادی آفرینی که با آغاز بهار، از رسیدن یک روز “نو” و شروعی تازه در درون آدمی بوجود می آید. حس رسیدن به رویش و تازگی که در طبیعت وجود دارد و ریشه های آن را شاید بیش از هرچیز بتوان در باورهای زرتشتی ایرانیان باستان جستجو کرد.”

1448-5

در آثار زهره جویا که از هردو فرهنگ ایرانی و افغان بهره مند است تاثیراتی از موسیقی شرق و غرب دیده می شود. او درطول سال ها، علاوه براجرای نقش های اصلی دراپراهای معروفی چون «مادام باترفلای» پوچینی و «دون جوان» موتسارت، رسیتال هایی با موسیقی ایتالیایی باروک، کنسرت هایی درزمینه موسیقی جاز آمریکایی و در کنار آن آثاری از جورج گرشوین، برنامه هایی راهم با گروه «بابا دوستف» در زمینه موسیقی تاجیکستان و ازبکستان اجرا کرده است. او در کنسرت «دیالوگ فرهنگی» هند، ایران و افغانستان با گروه «آسمان» و استاد عطار ترابی همکاری داشته است. زهره جویاهم چنین دراجرای آثاری از بزرگان ادب ایران، از جمله شیرین و فرهاد وهفت پیکر نظامی گنجوی و معرفی این آثاربه اروپایی ها با دکتر پرویزممنون استاد تئاترساکن اروپا همکاری داشته است.
زهره جویا که مجموعه ای ازموسیقی عرفانی با نواهایی از ساخته های استاد مجید درخشانی را هم در آلبومی به نام «جوهر عشق» منتشر ساخته وبارها این قطعات را درکنسرت هایی در کشورهای مختلف اروپایی به اجرا درآورده، دربرنامه های نوروزی که برای بنیاد فرهنگ درنظرگرفته، بیشتر بر روی عرفان و ترانه های شاد اقوام مختلف ایرانی و خراسان بزرگ تکیه دارد: ” نغمه های یک بهار پارسی درواقع یک سفر شاد و پرشورعرفانی است که با تولد نور آغاز می شود و از درون گوناگونی رنگارنگی که بین اقوام مختلف پارسی وجود دارد به وابستگی عمیق انسان ها به یکدیگر و به طبیعت ختم می شود.”
علیرضا اردکانی، مدیراجرایی بنیاد فرهنگ که از جولای 2014 به این سازمان پیوسته و درهمین مدت کوتاه توانسته فصل تازه ای ازبرنامه های هنری موفقیت آمیز و تازه را در این سازمان آغاز کند، درطول چند ماه گذشته علاوه برضیافت سالیانه و باشکوه بنیاد فرهنگ در ماه دسامبر، مراسم شب یلدا و گشایش نمایشگاه عکاسی فوکاس ایران را هم در ماه ژانویه برنامه ریزی کرده است. او درباره دو برنامه نوروزی که با شرکت هنرمندان صاحب نامی چون زهره جویا (14 و 22 مارچ در اورنج کانتی و لس آنجلس) و گروه کیوسک (22 مارچ در کنسرت بعد از برنامه زهره جویا در فضای آزاد موزه) اجرا خواهد شد می گوید موفقیت پی درپی این چند پروژه و استقبال مردم از آن ها نقطه عطفی در زندگی حرفه ای اش به شمار می رود: «برای من این کمال خوشوقتی است که بتوانم ضمن کار با سازمانی چون بنیاد فرهنگ در ارائه برنامه های فرهنگی و درعین حال مورد پسند مردم دستی داشته باشم. »
«همانطور که می دانید جشن های نوروزی و برگزاری این جشن سنتی و دیرپا با کل جامعه کالیفرنیای جنوبی برای ما در بنیاد فرهنگ بزرگ ترین رویداد سال بشمار می رود بخصوص برای خود من که امسال برای نخستین بار این رویداد فرهنگی مهم را به همراه کمیته جشن های نوروزی فرهنگ برنامه ریزی کرده ام.»
علیرضا اردکانی از این که توانسته است هنرمند ارزنده ای چون زهره جویا را برای اجرای یکی از بی سابقه ترین برنامه های نوروزی بنیاد فرهنگ از اروپا به لس آنجلس بیاورد ابراز خوشحالی می کند و می گوید: «نغمه های یک بهار پارسی، طرح اوریجینالی است که خانم جویا برای برنامه نوروزی امسال بنیاد فرهنگ ارائه داده است. مولتی میدیایی که نه تنها تماشاگر را درسفری شاد و رنگارنگ به قلب و روح سرزمین مادری مان ایران می برد، بلکه از این طریق ما شاهد نخستین اجرای هنری خانم زهره جویا در آمریکا خواهیم بود. این هدیه نوروزی ما به تماشاگران ایرانی و غیر ایرانی است که بسیاری از آن ها از این طریق برای نخستین بار با این هنرمند ارزنده و کمترشناخته شده ایرانی در این دیار آشنا خواهند شد.”

1448-6