1462-7

1462-3

1462-4

با دکتر «آرش یثربی» وکیل جوان و موفق ایرانی، وکیل رسمی دادگاههای کالیفرنیا، بعنوان سمبلی از نسل جوان سرافراز و افتخارآفرین ایرانی گفتگو کردیم. او را بسیار با تجربه، آگاه با احاطه کامل به امور مهاجرت و تصادفات دیدیم.
دکتر یثربی در زمینه های مختلف مهاجرت:  ویزای توریستی، نامزدی، بیماری، تابعیت امریکا، سرمایه گذاری، کار و خویشاوندی تجربه های ارزشمندی دارد ضمن اینکه در زمینه تصادفات: مرگ براثر تصادف، تصادفات اتومبیل، موتورسیکلت، ضربه های شدید مغزی ناشی از تصادف، صدمات بدنی ناشی از حمله حیوانات نیز سابقه خوب و درخشانی دارد.
• از دکتر یثربی درباره ویزای نامزدی و ازدواج و تفاوت آنها می پرسیم.
– می گوید: هر دو بستگی به هدف تقاضا کننده دارد، معمولا آنها که قصد دارند سریعا ویزا گرفته و برای ازدواج به امریکا بیایند، از مسیر نامزدی اقدام میکنند چون در مورد ازدواج، ابتدا باید شخص برای گرین کارت اقدام کند، مراحلی را طی نمایند ولی برای نامزدی نیاز به ویزای موقت و سریع دارند.
برای ویزای ازدواج حداقل باید 6 تا 9 ماه صبرکنند، ولی در مورد نامزدی، سریع اقدام میشود.
معمولا ویزای نامزدی تابع قوانین ویژه خود می باشد، شخص با ویزایی وارد امریکا میشود، که 90 روز فرصت دارد، اگر در این مدت ازدواج رسمی صورت نگیرد، شخص با قوانین مهاجرت روبروست.
البته خیلی ها نیاز به وقت دارند تا طرف مقابل را شناسایی کنند و بعد تصمیم بگیرند، ولی بهرحال زمان محدود است.
• اگر شخص از ایران آمده، نیت دیگری داشته باشد و بخواهد با دیگری ازدواج کند، یا اصولا در این مدت عقیده اش عوض شده باشد، شخص مقابل چه باید بکند، آیا باید به اداره مهاجرت گزارش بدهد؟
– گاه دو طرف بدلایلی به توافق نمی رسند. یا یکی از طرفین با نیت دیگری اقدام کرده، که من توصیه می کنم، شخصی که در امریکا زندگی می کند و مسئول همه هزینه های زندگی نامزد خود می باشد، بعد از 3 ماه، به اداره مهاجرت اطلاع بدهد، که  ازدواج انجام نشده ومسئولیت ها را از دوش خود بردارد ولی اقدام منفی و دردسرساز نکند.
البته خیلی بندرت پیش آمده که ایرانیان دست به اقدام خلاف و غیرقانونی بزنند، معمولا در میان خود مشکلات را حل می کنند.
در مورد ازدواج هم، جای نگرانی و مشکل جدی وجود ندارد، چون آن خانم و یا آقا با ویزای رسمی و گرین کارت تائید شده به امریکا می آید و مراحل بعدی طی میشود.
• در مورد ویزای تحصیلی، گاه برخی بظاهر کالج ها و دانشگاه های تائید نشده از سوی دولت، با تبلیغات پردامنه، ادعای دریافت ویزای تحصیلی می کنند و کلی از جوان های ساده دل وخانواده ها، پول می گیرند آنها را میان زمین و هوا رها می کنند در این مورد شما چه نظری دارید؟
– من توصیه می کنم قبل از آنکه به کالج یا دانشگاهی اطمینان کنید، ابتدا به سایت هایی در اداره مهاجرت سری بزنید، به USCI و یا SEVIS که در آن ایالات مختلف با لیست کالج ها و دانشگاههای تائید شده آمده است، آنها می توانند به متقاضیان I-20 بدهند.

1462-5

گاه افراد می کوشند قبل از پذیرش دانشگاه در مورد رشته تحصیلی شان، برای دوره های زبان اقدام کنند، مثلا کسی که لیسانس مهندسی مکانیک دارد برای فوق لیسانس می تواند ابتدا برای گذراندن دوره های کامل زبان انگلیسی اقدام برای ویزای سریع بکند، ولی معمولا سفارت خانه ها، به دانشگاه مورد نظر نگاه می کنند، که آیا ارزش این را دارد که یک دانشجو مثلا 10 هزار دلار خرج کند، تا یک دوره زبان بگذراند؟ دانشگاهی چون UCLA مسلما با مشکلی روبرو نیست، می توان برای دوره زبان هم پذیرش گرفت.
اصولا اقدام برای ویزای تحصیلی خیلی حساس و ریسکی است، مگر این که از طریق دفاتر رسمی حقوقی اقدام شود. ازوکلای با تجربه کمک گرفته  بشود در غیراینصورت موسسات قلابی که هر چندگاه دکانی باز می کنند و مدعی تهیه ویزای تحصیلی می شوند، گاه با آینده و زندگی آدم ها بازی می کنند.
• دفاتر حقوقی شما در این مورد چگونه اقدام می کند؟
– ما از اولین قدم تا آخر با تقاضاکننده ها خواهیم بود، از گرفتن پذیرش، تا معرفی به دانشگاه و گذراندن همه مراحل مختلف آن. من بدلیل تجربه خودم در دانشگاه، در این زمینه اطلاعات به روز و کافی دارم، می توانم به راحتی از مسیری قانونی و سریع برای I-20 اقدام کنم، بعد با آنها در تماس هستم، حتی برای گرفتن وقت مصاحبه به آنها کمک می کنم و اینکه چه مدارکی با خود داشته باشند، در برابر سئوالات پیچیده چگونه جواب بدهند.
من همیشه توصیه می کنم به دانشجویان که مراقب باشند، آنها که می گویند باید شهریه سال اول را پیشاپیش بپردازند، کاملا دروغ می گویند چون چنین قانونی وجود ندارد، ولی باید دانشجویان در حساب بانکی خود، شهریه یک سال را داشته باشند.
• در مورد ویزای سرمایه گذاری شما چه راههایی را توصیه می کنید؟
قوانین در این زمینه مرتب درحال تغییر و تحول است، قبلا برای شهرهای کوچک نیم میلیون دلار، برای شهرهای بزرگ یک میلیون دلار باید سرمایه گذاری می کردند، بعد 10 کارمند استخدام می کردند، که آسان نبود، چون مسئله خرید یک پمپ بنزین یا دایر کردن یک رستوران با ده کارمند گاه غیر ممکن است، به ورشکستگی می کشد، اخیرا با توصیه اداره مهاجرت، افراد می توانند در کمپانی های بزرگ تائید شده از سوی دولت، سرمایه گذاری کنند. مثلا شاپینگ سنترهای زنجیره ای Westfield که قابل اطمینان هستند وگرنه  سرمایه گذاری درکمپانی های نا آشنا، که گاه بعضی ها براه می اندازند که سرمایه مردم را ببلعند و بعد هم با اعلام ورشکستگی نه تنها سرمایه آن افراد را از بین می برند، بلکه گرین کارت آنها هم باطل میکنند، چون در این مورد حداقل نیاز به 2 تا 5 سال سرمایه گذاری سودآور است تا بتوانند برای خود و فرزندان مجرد زیر21 سال خود گرین کارت بگیرند. دفاتر ما دراین زمینه راهنمایی کامل می کنند، کمپانی هایی را توصیه می کنند و ارتباط برقرار می کنند، که تضمین شده باشند.
• با توجه به تخصص شما در زمینه تصادفات، شما چه توصیه هایی به افراد درگیر تصادف می کنید؟
-اولین توصیه ما این است که اگر در تصادف صدمه بدنی دیده اند، بلافاصله با پلیس، بیمارستان تماس بگیرید. چون سلامت شما مهمترین اصل است بعد تا حد ممکن، یک گزارش پلیس تهیه کنید، از زوایای مختلف اتومبیل ها عکس بگیرید، در صورت دسترسی به شاهدان حادثه، از آنها تلفن بگیرید.
بحث تصادف، بحث گسترده ای است که درهفته های آینده به آن می پردازیم.

***

برای تماس و مشاوره رایگان با دفاتر وکالت آرش یثربی در سانفرانسیسکو و لس آنجلس با شماره تلفنها و وب سایت زیر می توانید تماس بگیرید:

Tel: (415) 819-1898
(818) 697-2977
www.yasrebilaw.com
[email protected]