1470-2

1471-23

1471-24

1471-25

تصحیح و پوزش
هفته گذشته در چاپ مکتوب گفت و گوی همکارمان پرویز ناظریان با دکتر آزیتا ساعیان در مجله شماره (1470)، به علت شتابی که برای چاپ این مطلب صورت گرفته بود و همچنین برخی مشکلات فنی، اشتباهاتی روی داد و اینک این مطلب با تصحیح آن و پوزش از خانم دکتر ساعیان و خوانندگان مجله، مجددا چاپ شده است.

***

سلام و درود بسیار خوانندگان محترم مجله جوانان، در خدمت یک بانوی بسیار شایسته هستم ولی قبل ازآنکه ایشان را معرفی کنم راجع به آشنایی با ایشان صحبت می کنم. تقریبا در حدود ۱۵ تا ۱۶ سال پیش، زمانی که در تلویزیون ها فعالیت بیشتری داشتم، در دو تلویزیون با ایشان مصاحبه کردم و ایشان در زمانی که درباره کتاب من «گذری بر زمان» صحبت می کرد میگفت: تو با من مصاحبه میکردی و من تو را تحلیل می کردم. امروز هم ایشان من را به نوعی تحلیل می کند چون ما در این دنیای به نوعی بسیار پیچیده که بعدا راجع به آن صحبت خواهیم کرد به این تجزیه و تحلیل ها احتیاج داریم و از جمله توسط فردی مثل دکتر آزیتا ساعیان.
خانم دکتر ساعیان از دانشگاه TUFTS لیسانس روان شناسی گرفته و از دانشگاه نیویورک فوق لیسانس در زمینه روانشناسی و سپس از دانشگاه بین المللی International University of Professional Studies دکترای روانشناسی.
دکتر ساعیان چندین کتاب در زمینه روانشناسی به زبان فارسی و انگلیسی منتشر کرده و سمینارها و کارگاه های مختلفی را در لس انجلس، تورنتو، هامبورگ، لندن و دبی برگزار کرده اند و بسیاری از ایرانیان در نقاط مختلفی که بر شمردم، در این کارگاه ها و سمینارها شرکت کرده اند تا زندگی شادی برای خودشان و جامعه بسازند.
ناظریان: درباره فعالیت هایی که همین اواخر انجام دادید و همچنین جدیدترین کاری که باید انجام بدهید توضیح بدهید؟
دکتر ساعیان: جدیدترین کارم هنوز اتفاق نیافتاده است ولی در تاریخ ۲۱ سپتامبر این اتفاق خواهد افتاد.
این برنامه کارگاه نوجوانان است که در ۲۱ سپتامبر اولین دوره آن را در «دبی» به ۲ زبان فارسی و انگلیسی بطور همزمان برگزار می کنیم. هدف از این کارگاه یک روزه این است که نوجوانان بتوانند اعتماد به نفس کسب کنند، احترام به خانواده، مسئولیت در زندگی، توانایی تشخیص حد و مرز جسمی، روحی، عاطفی و فکری خودشان را پیدا کنند، تعلیم ببینند که احساساتشان چگونه است و فقط بر پایه احساسات تصمیم گیری نکنند و از افکارشان نیز استفاده کنند، درست فکر بکنند و درست در زندگیشان تصمیم بگیرند و اینها مسایل بسیار بسیار مهمی در دنیای امروز است. نوجوانان آینده هر مملکتی را تشکیل می دهند و من خیلی نسبت به این برنامه خوشبینم. و باید بگویم نوجوانانی از تمام دنیا در این برنامه ثبت نام کرده اند. در واقع این کارگاه با توجه به موضوعات اساسی این دوره سنی مثل بحران اخلاقي، رفتاري، مساله سكس، مواد مخدر،سردرگمي در دنياي مجازي، دوستان نامناسب، ترك تحصيل و رها شدن از مرام خانواده، طراحی و پایه ریزی شده است و آنچه را كه نوجوان براي برخورد قدرتمندانه ، تصميم گيري و رودرويي با مسائل دنياي امروز نیاز دارد تعليم مي دهدو
ناظریان: کمی در مورد تاریخچه کارگاه آموزشی بانوان و دیگر برنامه ها و دوره هایی که دارید بگویید؟
– نخستین کار من از می ۲۰۰۸ به زبان انگلیسی در کالیفرنیا بود و کار در کارگاه ها را که به صورت امروز است شروع کردیم، این کارگاهها به تقاضای شرکت کنندگان توسعه پیدا کردند و کارگاههای پیشرفته بانوان شکل گرفت و همین طور برنامه ۶ ماهه ای بنام زن دوست داشتنی و قابل ستایش که در سراسر دنیا اجرا میشود و همینطور به تقاضای آقایان، کارگاه های آموزشی را اول به زبان انگلیسی و بعد به زبان فارسی شروع کردیم و سپس برنامه ۶ ماهه ای با عنوان سفر قهرمان آغاز شد. کارگاه های ما اکنون به فارسی است و سالیانه در حدود ۳۰ تا ۳۲ دوره آموزشی مختلف برگزار می شود که من آنها را اداره کنم، البته با توجه به اینکه من به تنهایی در سالهای آینده قادر به توسعه این کارگاه ها نخواهم بود احساس کردم که احتیاج به مربیان دیگری داریم و تعلیم مربی باید زودتر شروع بشود. در حال حاضر ۱۲ مربی در حال تعلیم داریم که ۶ یا ۷ نفر آنها در ایران و دوبی زندگی می کنند و عده دیگر در اروپا و همینطور در تورنتو، همچنین سال آینده در نظر داریم که در ترکیه کارگاهی برای کمک ها و دستیارها داشته باشیم. در حال حاضر حدود ۱۲۰ نفر داوطلبانی داریم که در برگزاری کارگاه ها و سمینارهای ما در دبی، اروپا کانادا و لس انجلس فعال هستند و به توسعه سمینارها می پردازند
ناظریان: دلیل اینکه به روانشناسی روی آوردید چه بود؟
– من از کودکی بسیار حساس بودم و دلم می خواست دردهای اطرافیان و جامعه را حل کنم و تا مدتها از درد و آسیبهایی که به خودم وارد شده بود بی اطلاع بودم. در کودکی به من دست درازی شده بود و در نوجوانی مورد تجاوز قرار گرفته بودم و همچنین به بیماری بولیمیا مبتلا شده بودم ولی هیچ یک از اینها را نمی دیدم تا زمانی که با دکتر «لمپرت» آشنا شدم
زمانی که چندسالی از کار حرفه ای ام گذشته بود دوستی مرا دعوت کرد به یک گردهمایی برویم و گفت دکتری قرار است بیاید و نطقی بکند، این دکتر از من سئوال کرد که از رنجشم نسبت به مادرم بگویم و من چون مادرم از نظرم یک فرشته بود و هیچ رنجشی از او در ذهنم نبود با خودم فکر کردم که چه باید بگویم، و آنقدر عکس العمل شدیدی در درون خودم حس کردم و نشان دادم که در یک لحظه آن روانشناس گفت چرا از مادرتان در اینجا دفاع می کنید؟ و من مجبور شدم نگاه عمیق تری کنم و بعد یادم آمد دلیل اینکه من خیلی چیزها را فراموش کرده بودم این بود که من مسایل زیادی را در خودم پنهان کرده بودم و خیلی چیزها را نیز از مادرم پنهان کرده بودم، و وقتی به خودم راست گفتم و به مادرم هم تمام واقعیت های زندگیم را گفتم بهبودی و آرامش من کامل شد.

1471-26

1471-27

1471-28

این تجربه به من نشان داد که باید مریض باشم تا حال مریضم را بفهمم ،خودم باید درمان بشوم تا درمان کنم و اینها رشدی بود که بآنها افتخار می کنم یعنی فهمیدم که درمان یعنی چه درمان کردن یعنی چه و چطور مریض خودش پزشک میشود و خیلی خوشحالم از این رشد و تا همین امروز این رشد ادامه دارد و فکر می کنم تا لحظه مرگ ادامه دارد. هیچ وقت ادعا نمی کنم خیلی می فهمم همیشه در حال فهمیدن بیشترم و باید اینطور باشد، لحظه ای که فکر کنم آنقدر میدانم که دیگر نباید رشد کنم یقینا لحظه مرگ من است . بعنوان یک روانشناس، امیدوارم هیچ وقت مراجعینم نخواهند که من کسی باشم بالاتر از آنها بلکه فقط کسی باشم فهمیده تر در علم روانشناسی، چون من هم یک انسانم مثل تمام انسانها ولی با تجربه و تخصص بیشتر، تا بتوانم به آنها کمک کنم.
ناظریان :با وجودیکه تساوی زن و مرد بصورت کامل و مسلم وجود دارد، چه تفاوت هایی این دو با یکدیگر از نظر فکری و جسمی دارند و چطور میتوان این تفاوت ها را هماهنگ ساخت؟
دکتر ساعیان: من به علت اشتباهی که در ذهنم بود در نوجوانی که در ایران زندگی می کردم، فکر می کردم که مردان موجوداتی زورگو و بدجنس، دروغگو، دغل، سوء استفاده چی و متجاوز هستند و واقعا متأسفم که زمانی دیدگاه من چنین بود.
باورم بر این بود که آزادی زنان یعنی اینکه ما با مردان مساوی بشویم و به آنها ثابت کنیم که ما از آنها کمتر نیستیم و سالها را در این اشتباه گذراندم و زمانی دریافتم و دیدم که اشتباه فکر می کردم و سالهای زیادی از زندگیم باین طرز فکر تباه شد.
امروز هم بسیاری از زنان به اشتباه باور دارند که برابری و آزادی باعث نزدیکی آن‌ها به مـردان مـی‌شود، اما در حقیقت رمز ارتباط موفق با آنها، در احتـرام، قدردانـی و تجلیـل از مردان و تحسین سخاوتشان در تأمیـن زندگـی و حمایت از زنان است. دور بودن زنان امروز از آموزش این هنر، منجر به طلاق‌های تأسف‌بار، از هم پاشیده شدن خانواده‌ها و بنیان جامعه شده است. بعلاوه زنان، اهمیت و ارزش واقعی خود را نمی‌دانند و رسانه ها و دیگر وسایل ارتباط جمعی نیز با دامن‌زدن به این مسأله سبب می‌شوند که زنـان، تصویر نادرستی از خود داشته باشند. این امر موجب می گردد که زنان به زیبایی ظاهری، آزادی و موفقیت، بیش از خانواده، وفاداری و تعهد اهمیت بدهند.
بخشی از کارگاه آموزشی بانوان، با تعریف معنای زنانگی آغاز می‌شود. این تعریف ‌باعث تغییر نگرش بسیاری از زنان به زندگی می‌شود و به دنبال آن کهن‌الگوهای زنانه و چگونگی متعادل کردن آن‌ها مطرح می‌شود. زنی که کهن‌الگوهای متعادلی دارد زنی شاد است که احساس رضایت نسبت به خویشتن دارد. زن و مادر شاد باعث هماهنگی خانه و خانواده می‌شود. مردانی که با زن شاد زندگی می‌کنند سالم و موفق هستند چون می‌توانند خودشان باشند و فرزندان آن‌ها نیز آرامش دارند. زن شاد خود را سالم نگه می‌دارد و مسئول خودش است.
زنان احتیاجی ندارند تساوی خودشان را با مردان ثابت کنند جهان هستی به ما زنان اعتباری شکوهمند و مقامی برتر داده که اگر ما بخواهیم مساوی مردان بشویم باید خودمان را چند مرتبه پایین بیاوریم، در ضمن مردان همیشه وقتی با من صحبت می کنند چه در کارگاه ها چه خصوصی چه در سمینارها، چه مشاوره های برنامه تلویزیونی و رادیویی همیشه خودشان اعتراف باین می کنند که ما می دانیم زنها از ما باهوشترند، توانا ترند، مغزشان تندتر کار میکند، حافظه شان بهتر کار میکند و توانایی این که روی چندین چیز تمرکز کنند را دارا هستند.
ناظریان: به زودی کارگاه آموزشی نوجوانان و سپس آقایان را در دوبی خواهید داشت و پس از آن عازم تورنتو می شوید برای انجام کارگاه بانوان، آنچه در این کارگاه ها آموزش می دهید، در مورد چیست؟
-کارگاه آموزشی نوجوانان با توجه به موضوعات اساسی این دوره سنی همانطور که قبلا اشاره کردم، مثل بحران اخلاقي، رفتاري، مساله سكس، مواد مخدر، سردرگمي در دنياي مجازي، دوستان نامناسب، ترك تحصيل و رها شدن از مرام خانواده طراحی و پایه ریزی شده است و آنچه را كه نوجوان براي برخورد قدرتمندانه ، تصميم گيري و رودرويي با مسائل دنياي امروز نیاز دارد تعليم مي دهند. بطور خلاصه و تیتر وار اگر بخواهم بگویم:
بهبودی رابطه با والدین و دوستان
شناخت خود و يادگيري مديريت ورهبري خود
شناخت و احترام به ارزش ها ، حد و مرزها، اصول اخلاقي و رفتاري بر پايه مسوليت، عزت كلام و شرافت
یادگیری خلق اهداف و شناسایی راه های رسیدن به آن و افزايش اعتماد به نفس
آگاهی در مورد رابطه با جنس مخالف
آگاهی از مواد مخدر و روان گردان و اثرات آن بر روي جسم ،روح و روان ، احساسات و آموزش برخورد درست در موقعیتهایی از این دست
شناخت پدر و مادر و بخشش آنها،
از موضوعاتی است که در این کارگاه یک روزه که در ۲۱ سپتامبر برگزار می شود آموزش داده می شود.
کارگاه آموزشی بانوان تمام دانش و علمی را که یک دختر جوان و یا یک زن لازم دارد تا مرد محبوب خود را شناسایی کند و او را به خود جذب کند و بتواند زیر بنای سالمی برای رابطه بسازد را تدریس می کند. همینطور برای خانمهایی که در حال حاضر در رابطه هستند راه حلهای بسیار مفیدی برای بهبود رابطه و زندگی ارایه می دهد تا افراد آینده ای شاد و زندگی سالم برای خود و خانواده بسازند.
زن مهمترین و پر قدرترین فرد در هر رابطه است، او با شناخت خویش وآگاهی از قدرتی که داراست، به خود، خانواده و جامعه اش خدمت بزرگی می کند، به طور خلاصه می توانم بگویم شناخت مردان و زنان ، تکمیل گذشته و روابط ناتمام و چگونگی برقراری رابطه سالم، تجربه ی بخشش پدر و مادر و کسانی که در زندگی ما نقش کلیدی داشته اند، بهبود روابط و درک و شناخت خود و یافتن ریشه ی بسیاری از مشکلات روحی، عاطفی، جسمی، جنسی ، آگاهی نسبت به هدف زندگی و زنانگی (مردانگی) و پذیرش هر آنچه که تا کنون رخ داده است، کسب قدرت، اعتماد به نفس وتوانایی برقراری رابطه با اطرافیان و برقراری رابطه صمیمی با دیگران، از درون به شادی رسیدن و رضایتمند بودن از عمده ترین سرفصل های این کارگاه های آموزشی است.
ناظریان: با تشکر از گفت و گویی که با شما داشتم و با امید موفقیت های بیشتر شما و دیدارهای بعدی.

[email protected]
310-460-2600

1471-30