1481-2

1481-3

با دکتر رادنی مصریانی، وکیل دلسوز و آگاه جامعه ایرانی، گفتگویی تازه و آگاهی دهنده داشتیم، که خواندن آنرا به همه توصیه می کنیم.
از دکتر رادنی مصریانی می پرسیم از دیدگاه شما، یک وکیل با وجدان و مسئول دارای چه نوع شخصیتی است؟
می گوید: وکیلی که جانانه و دلسوزانه مدافع موکل خود باشد، ابتدا به منافع مادی خود نیاندیشد، بلکه وجداناً به سرنوشت موکل خود فکر کند، وکیلی که از رفتن به دادگاه طفره نرود، نخواهد پرونده موکل خود را بدون توجه به نتیجه نهائی، با مصالحه با بیمه و طرف مقابل تمام کند و مثلا پرونده ای که میتواند صدها هزار دلار برای موکل بیاورد خیلی سریع با بیست هزار دلار تمام اش کند راستش خیلی از وکلا، اهل دادگاه و مقابله با قاضی و هیئت ژوری نیستند و برخلاف ادعایشان، می خواهند همه چیز را قبل از رفتن به دادگاه تمام کنند. این عده بدنبال پول راحت و سریع هستند وخودبخود حقوق موکل خود را پایمال می کنند.
در این میان بیمه ها هم وکلا را شناسایی می کنند، وقتی سابقه بعضی وکلای راحت طلب را می دانند، با کمترین مبلغ با آنها Settle می کنند ولی در مقابله با وکلای جنگجو و جسور و اهل دادگاه کوتاه می آیند و ناچار میشوند بالاترین خسارت را بپردازند. وکلای غیر مسئول به دستمزدهای 5 و 10 هزار و یا کمتر رضایت می دهند تا در مدت کوتاهی، درآمدی بالا و بدون دردسر داشته باشند. این نوع وکلا مسلما وجدان کاری ندارند و مسئولیت را هم نمی شناسند.
معمولا بعضی از ایرانیان در زمان تصادف بدون مشورت، دچار اشتباهات مهمی می شوند، ولی در ضمن توقع دریافت خسارت بالا هم دارند، شما این نوع موکلین را چگونه بررسی می کنید و چگونه راهنمایی شان می کنید؟
– متاسفانه درجامعه ایرانی و یا غیر ایرانی یک سری تبلیغات گمراه کننده سبب می شود، مردم اشتباه کنند، عجله کنند و در ضمن بدلیل عدم آگاهی و تجربه پرونده تصادف خود را، یا پرونده مربوط به کارمند وکارفرما را خراب کنند. بعضی از ایرانیان زمان تصادف بدلیل غروری که دارند حاضر نمی شوند از درد و ناراحتی خود جدی حرف بزنند و بجای تلفن به پلیس و آمبولانس، می کوشند همانجا قضیه را تمام کنند درحالیکه خیلی ها بعد از تصادف متوجه صدمات جسمی زیادی میشوند، گاه نیاز به عمل جراحی دارند، گاه دچاراز کارافتادگی می شوند، این افراد باید به چند نکته در زمان تصادف توجه کنند، اطلاعات کافی از طرف مقابل از جمله مدارک شخصی، بیمه اتومبیل، ساعت و محل حادثه، مهم تر از همه گفتگو با شاهدان و گرفتن شماره تلفن شان، از همه مراحل عکس بگیرند و خلاصه اینکه قبل از دریافت گزارش پلیس تقریبا پرونده خود را تکمیل کنند، تا بعدا وکیل شان با سرعت و قاطع پرونده آنها را پی بگیرد.
شخص وقتی تصادف می کند، باید به همه توصیه ها و سئوالات وکیل خود توجه کند، ما موکلانی داریم، که باید مرتب برای فیزیکال تراپی بروند، ولی بهانه می آورند که ما وقت نداریم، اینگونه برخورد با پرونده تصادف، پایان موفقیت آمیزی ندارد و دست وکیل را می بندد.
ما در سرزمینی زندگی می کنیم که فرهنگ و اخلاق و قضاوت خاص خود را دارد و برای حضور در دادگاه در مقابل قاضی و هیئت ژوری باید آمادگی کامل و قانع کننده داشت.
ما وقتی پرونده ای را می پذیریم، به چند اصل توجه می کنیم، ابتدا به اینکه آیا طرف مقابل مسئول است یا نه؟ دوم علت تصادف و اثرات آن بر شخص، سوم خسارات وارده بر اتومبیل که همه باهم پرونده را کامل می کند.
یکی از مهم ترین اصول در این پرونده ها، صداقت و راستگویی موکلین است- چون اگر ما قبلا بدانیم که شخص تا بحال تصادف داشته یا نه؟ به دادگاه رفته یا نه، صدمات بدنی دیده یا نه؟ به ما کمک می کند تا پرونده را با احتیاط و محکمه پسند جلو ببریم چون این روزها تکنولوژی مدرن اجازه نمی دهد هیچکس درباره گذشته خود دروغ بگوید و یا چیزی را پنهان کند.
در این میان بعضی وکلا برای بازارگرمی وعده هایی به مردم می دهند، که نادرست و فریبنده است، درحالیکه دفاتر حقوقی ما همزمان 400 پرونده در دادگاهها دارد که وکلای ما مرتب برای دفاع ازآنها میروند و جالب اینکه خیلی از وکلا حتی یکبار هم به دادگاه نرفته اند ولی مدعی هستند.

1481-5

1481-6

1481-7

بعضی از ایرانیان درجامعه امریکایی، گاه با توهین و تمسخر روبرو میشوند، ولی از شکایت می ترسند، ترس از اخراج شدن و یا برخورد با وکلای پرقدرت کمپانی ها، همین آنها را به سکوت و زجر کشیدن وا می دارد شما چه توصیه ای دارید؟
– توصیه من ابتدا این است که آنها برای چنین موردی شاهد آماده کنند، ما حتی حاضریم از آن شاهد هم در صورت اخراج، حمایت کنیم، چون پرونده او قوی ترهم خواهد بود.
بعد توصیه می کنیم حداقل در مورد توهین و تمسخر همکاران خود، به مسئولین کمپانی ایمیل و یا حتی تکست کنند تا مدارکی برجای بماند، اگر حتی مدیران کمپانی چنین برخوردی داشتند، شخص به خود آنها ایمیل و تکست کند که انتظار چنین برخورد تبعیض آمیزی را نداشته وهمین ها زمان شکایت بعنوان مدرک بکار میرود، حتی اگر طرف جواب هم نداده باشد، اگر هم در آن مدت اقدام به اخراج شخص بکند، پرونده قوی تر و جدی تر می شود و خسارت بالائی را طلب می کند.
مهم اینکه اگر بعد از شکایت و رفتن به دادگاه، آن کمپانی، شخص مورد نظر را بدون دلیل خاص و محکمی اخراج کند باز هم امکان شکایت وجود دارد.
بنابراین باید همه بدانند که حقوق شان در صورت پیگیری و داشتن مدارک و شواهد، پایمال نخواهد شد.
برای اینکه در مصاحبه این هفته تنوعی داشته باشیم، در زمینه های مختلف سئوال می کنیم.
یکی از سئوالات درباره هموطنانی است، که می خواهند برای ریمادل کردن، تعمیرات داخلی خانه، آپارتمان ، رنگ کردن و غیره، از کارگران ارزان تری بهره بگیرند، بهمین جهت می روند بدنبال کارگران خیابانی، که گاه دردسرساز میشود یا کار را نیمه کاره می گذارند، گاه بعدا دستمزد بیشتری می خواهند یا دچار جراحات می شوند، که همه برای شخص دردسرساز است توصیه شما در این زمینه چیست؟
– بنظر من اشتباه محض است، که ما بجای بکارگیری افراد متخصص و کمپانی های ثبت شده و با مجوز رسمی، برویم به سراغ کارگران خیابانی، که همیشه دردسر ساز هستند، چون هرحادثه ای برای این کارگران پیش آید، شما مسئول هستید، شما باید آن ها را بیمه کنید، خلاصه کارفرمای آنها باشید.
درحالیکه قرارداد با یک کمپانی و یا شخص مسئول با مجوز رسمی، خیال شما را راحت می کند، آن شخص و کمپانی مسئول کارگران خود است و البته توصیه میشود شما حتما بپرسید آن کمپانی یا شخص، بیمه خاص کارگران را دارد یا نه؟
من بارها شاهد بودم که بعضی هموطنان بجای پرداخت مبلغی بالاتر به یک کمپانی رسمی، بعدها چندین برابر خسارت پرداخته اند تا از یک دردسر بزرگ رها شوند. 

1481-4