1484-2

1484-11

1484-4

1484-5

1484-6

«حسام ابریشمی» نقاش، مجسمه ساز برجسته، اینروزها درحالی از لس آنجلس به میامی کوچ می کند که دوستان همیشگی و دوستداران آثارش دلتنگ شده اند.
• وقتی از حسام که دوست دیرینه همه بچه های جوانان است می پرسم چرا شهر فرشته ها را ترک می کنی؟
می گوید: بعد از سی و چند سال زندگی و کار در لس آنجلس، احساس کردم نیاز به یک تغییر فضا و هوا دارم. من برای تحول و تعالی در کارم، مرتب در سفر بوده ام، خودبخود این جابجایی هم ضروری بنظر می آمد، البته قلبم در لس آنجلس درکنار دوستان خوبم و خاطره های شیرینی که دارم می ماند و خود را به آن سوی امریکا می برم، تا در فضای تازه راه جدیدی را دنبال کنم، گرچه این کوچ برایم تا حدی سخت بود، چون اینجا سالهاست خانه من شده، همه کوچه پس کوچه های آنرا زیر پا گذاشته ام، این همه دوست پیدا کرده ام، هرجا نگاه می کنم یک چهره آشنا می بینم، مراکز هنری لس آنجلس رنگارنگ است ولی در نهایت نیاز به این تغییر و تحول بود.
• چرا میامی؟
– فلوریدا، بخصوص میامی اینروزها از مهم ترین مراکز هنری جهان شده، بیشتر اتفاقات بزرگ هنری در این شهر می افتد سالی یکبار فستیوال بین المللی Art Bazel در آنجا رخ میدهد، که حدود 300 گالری بزرگ دنیا در آن حضور می یابند، 50 تا Art Expo فلوریدا آنرا همراهی میکنند ضمن اینکه در خود میامی حداقل 200 گالری که با هنرمندان برجسته همراه است، مسلما هر هنرمندی می تواند با شرکت در این گالری ها، در این Expo ها و در این بزرگترین رویداد هنری جهان بیاموزد و در ضمن آثار خود را به نمایش بگذارد. و با توجه به آینده درخشانی که من از میامی می بینم، ترجیح دادم هرچه زودتر در اینجا پایگاه خود را بنا کنم.
البته یادمان باشد لس آنجلس، با آب و هوای خوب، در جوار هالیوود، در جوار موزه ها و گالری های بزرگ و حضور هنرمندان بین المللی در آن، یک شهر استثنایی است، بروی هر هنرمند تاثیر می گذارد ولی من اینک بعد از سی و چند سال، تشنه فضای تازه ای چون میامی هستم.

1484-7

1484-8

1484-9

• خودت در گالری «ابرا» در لس آنجلس، سالها نه تنها آثارت را ارائه دادی بلکه به هنرمندان جوان، چه از داخل ایران و چه خارج بسیار کمک کردی میدان دادی آیا گالری ابرا بسته میشود؟
– اولا گالری ابرا ، به پسرم تعلق داشت. من هم در آنجا آثارم را به نمایش می گذاشتم. دوم اینکه گالری ابرا به میامی انتقال می یابد و از اینها گذشته آن هنرمندان جوان درواقع به گالری ابرا کمک کردند و آثارشان را به ما سپردند تا ازنظر هنردوستان بگذرانیم.
گالری از این ببعد در میامی پایگاه این هنرمندان خواهد بود.
• بعنوان یک هنرمند با تجربه و صاحب سبک با کارهای ارزشمند و موفق در جوامع بین المللی، فکر نمی کنی تکنولوژی و اینترنت و فیس بوک و دیگر وسایل سوشیال میدیا، با بهره و بقولی کپی از آثار هنری و تغییرات تکنیکی، به این هنرهای اصیل و پراحساس صدمه زده اند؟
– برعکس من فکر می کنم اینترنت به نقاشان، مجسمه سازان کمک کرده است، چون بسیاری در سراسر جهان که امکان حضور درگالری های بزرگ را ندارند، میدانی برای عرصه آثار خود نمی یابند، امکان دیدار از آثار جاودانه را در موزه ها ندارند، اینک از طریق اینترنت نه تنها به آنها دسترسی دارند، به همه موزه ها و گالری ها سر میزنند، آثار نقاشان بین المللی را می بینند، بلکه امکان و شانس ارائه آثار خود را بروی اینترنت دارند و خیلی ها از همین طریق، به منابع هنری، مراکز هنری دست یافته اند.
در مورد تقلید و «کپی» یادتان باشد، که کار اصیل و اورژینال، حس خود را دارد اینگونه کارها هیچگاه از ارزش و اعتبار نمی افتد. بهرحال خلافکاران و سارقین هنر همه جا هستند ولی هنر ناب و هنرمندان راستین در هر شرایطی درخشش خود را دارد.
• در جریان هستیم، که آخرین نمایشگاه خود را در لس آنجلس برگزار می کنی؟
– آخرین نمایشگاه آثارم را در 21 نوامبر در ابرا گالری در آدرس زیر و ساعت 5 تا 9 بعد از ظهر برگزار می کنم، که بنا به تقاضای دوستداران هنر و آنهائی که در این سی و چند سال با کارم آشنا هستند این نمایشگاه ارائه خواهد شد، فرصت آخرین دیدار با خیلی از دوستان راهم پیدا می کنم.

آدرس گالری ابرا

30941 Agoura Rd. # 310
Westlake Village, CA 91361

• درباره یک یادگاری با ارزش برای شهر تاوزنداوکس خبرهایی شنیدیم.
– معمولا هر شهری برای خود سمبلی دارد، از جمله شیکاگو سمبل گاو، نیویورک: سیب، لس آنجلس: فرشته و بالاخره تاوزند اوکس سمبل خرگوش را دارد، که از آن مجسمه ای ساخته شده و من قرار است بروی این مجسمه نقاشی کنم و تغییراتی بوجود آورم. و بعد آنرا بطور سمبلیک جلوی سیویک سنتر مرکز هنری شهر بگذارند، این یادگاری من برای منطقه ای است، که سالها زیر سقف آسمان آن نفس کشیده ام و آثارم را خلق کرده ام.

1484-10