1488-3

1488-4

هربار با دکتر روبن ابرامز گفتگو می کنیم، به اطلاعات و آگاهی های تازه و بسیار مفیدی دست می یابیم چرا که بیش از 30 سال سابقه و تجربه و تخصص، به این چهره برجسته پزشکی این توانایی را میدهد، که با تکیه به پدیده های مدرن و جدید، بقولی به زیباسازی انسانهای مشکل پسند بپردازد و همیشه در لیست بیماران دکتر ابرامز، معروف ترین چهره های هالیوودی، تلویزیونی و موزیک امریکایی و چهره های آشنای ایرانی در زمینه های مختلف دیده میشوند، که دکتر ابرامز هیچگاه این لیست را رو نمی کند و اسرار بیماران خود را نگه می دارد.
این بار با دکتر ابرامز درباره پدیده های مدرن در جراحی گفتگوی تازه ای داریم.

***

میدانیم که علم پزشکی یک علم ساکن نیست و دایم در حال تغییر و تحوّل است. این را نیز میدانیم که جرّاحی پلاستیک یکی از دینامیک ترین و پر تحرّک ترین رشته ها ی پزشکی می باشد. آیا جدیدا” چه پدیده های مدرنی در جرّاحی پلاستیک و زیبایی پدیدار شده اند؟
یکی از خصوصیّات اعمال جرّاحی پلاستیک و زیبایی در بیشینۀ موارد گسترده و مفصّل بودن آن ها، و در نتیجه طولانی بودن دورۀ نقاهت آن هاست. به همین دلیل آن چه که بسیار توجّه جرّاحان پلاستیک را طی دهۀ اخیر به خود جلب نموده ایجاد اعمال “کم جراحت” است که نتایج قابل قبول از آن ها حاصل شود، اعمالی که در کار ما NON-INVASIVE و یا MINIMALLY INVASIVE خوانده می شوند. منظور از “کم جراحت” این است که با جراحت کم تر و دورۀ نقاهت کوتاه تر نتیجه ای قابل قبول گرفته شود. البتّه این پدیده در بیشینۀ اعمال جرّاحی پلاستیک و زیبایی امکان پذیر نیست، چرا که در بیشینۀ این اعمال احتیاج به برداشتن پوست و انساج اضافه و آویزان میباشد. ولی در چند زمینه از این رشته موفقیّت های چشم گیری حاصل شده. به عنوان مثال پیشرفت های بسیاری در زمینۀ جوان سازی چهره و یا بزرگ سازی قسمت های مختلف بدن با استفاده از تزریق و انتقال چربی صورت گرفته. این روش را در اصطلاح جرّاحی AUTOLOGOUS FAT TRANSFER -AFT می گوییم که معنای فارسی آن “انتقال چربی خود” می باشد. زمینۀ دیگری که پیشرفت هایی در آن حاصل شده که می توان درباره اش صحبت کرد استفاده از لیزر در جرّاحی زیبایی میباشد.
البتّه آگاهیم که بحث در همۀ این زمینه ها در این مختصر نمی گنجد، ولی اگر امکان دارد ابتدا در مورد جوان سازی چهره و زیباسازی اندام با استفاده از تزریق چربی که گویا خیلی به تازگی سر و صدا کرده توضیحاتی بفرمایید.
انتقال چربی از یک بخش بدن به بخشی دیگر ایدۀ چندان جدیدی نیست و چندین مورد تجربی این کار در نیمۀ اوّل قرن بیستم گزارش شده است. البتّه تا آن جا که ما میدانیم هیچ کدام از تجربیّات ابتدایی انتقال چربی با موفّقیّت همراه نبودند چرا که تکنولوژی امروزی در اختیار آن گروه از پژوهشگران نبود، داروهای امروزی را موجود نداشتند، و آگاهی امروز را در مورد فیزیولوژی چربی نداشتند. تاریخچۀ تزریق چربی داستان جالبی است که کسانی که علاقه مند باشند می توانند روی سایت ما
www.NewAgeSurgery.com
در مورد آن مطالعه کنند. در نیمۀ دوم قرن بیستم عدّه ای از پژوهشگران بر آن شدند که بیشتر در زمینۀ تزریق چربی تحقیق کنند و بعد از مطالعات فراوان روش های مدرن تزریق چربی تکامل یافت و این روش را به عنوان یک روش قابل اطمینان در جرّاحی پلاستیک و زیبایی مورد قبول جامعۀ جرّاحان پلاستیک و زیبایی قرار داد. مسألۀ اصلی که در مورد تزریق چربی باید حل میشد مسألۀ جذب شدن چربی توسّط انساج اطراف بود، و این علّت اصلی عدم موفّقیّت تجربیات قبلی بود. با پدید آمدن تکنیک لایپوساکشن این امکان پیش آمد که بتوان چربی ای را که به وسیلۀ لایپوساکشن به صورت گلوله های بسیار ریز خارج شده آماده ساخت و در نقاط دیگر تزریق کرد.

1488-6

1488-7

1488-8

خوب اگر ممکن است بفرمایید که این چه فرقی با روش های ابتدایی تر دارد؟
در روش های ابتدایی انتقال چربی، یک تودۀ چربی برداشته میشد و به جایی که مدّ نظر بود منتقل می شد. ببینید، هرگاه که ما نسجی را از یک نقطه به نقطه ای دیگر در بدن منتقل می کنیم باید آن نسج در مکان تازه قبل از این که از بین برود به عروق و گردش خون مکان جدید به پیوندد و گردش خونش دوباره برقرار شود. انتقال یک تودۀ چربی بدن از مکانی به مکانی دیگر این امکان را نمی دهد که این گردش خون قبل از این که چربی جذب شود دوباره برقرار شود، ولی چربی ای که با تکنیک لایپوساکشن به صورت گلوله های بسیار ریز و ظریف خارج شده خیلی بیشتر امکان این را دارد که قبل از این که جذب شود گردش خونش دوباره برقرار شود. من خودم از کسانی بودم که در ابتدا این روش را زیاد قابل استفاده نمی دیدم، ولی اکنون ما گزارش هایی در دست داریم که نشان داده اند که چربی ای که به این روش منتقل می شود حتّی تا ده سال می تواند دوام داشته باشد.

1488-9

خوب، حال که فهمیدیم تزریق چربی به چه صورت امکان پذیر است، لطفا” بفرمایید که این روش در چه کارهایی قابل استفاده است؟
شایع ترین استفادۀ انتقال چربی در جوان سازی چهره می باشد. یکی از تغییراتی که در چهره با گذشت زمان صورت می گیرد از بین رفتن چربی زیر جلدی چهره یا به عبارت دیگر “خالی شدن” چهره می باشد. با انتقال چربی و استفاده از آن به عنوان مادّۀ پرکننده، یا به تنهایی یا هم زمان با اعمال جرّاحی، می توان این مسأله را بر طرف کرد. بدین ترتیب چین های چهره، فرو رفتگی ها، و از دست رفتن برجستگی گونه و چانه را میتوان برطرف کرد. جدید ترین آمار نشان داده اند که در دست بیشینۀ جرّاحان پلاستیک و زیبایی اعمال جرّاحی جوان سازی چهره تقریباً در تمام موارد همراه با انتقال چربی صورت می گیرد. استفادۀ دیگر این روش در بزرگ سازی باسن میباشد که به BRAZILIAN BUTT LIFT معروف شده و در بین خانم های غربی خیلی علاقه مند پیدا کرده. هم چنین از انتقال چربی در بزرگ سازی سینه استفاده می شود. و بالاخره این روش استفاده های بسیار زیادی در باز سازی فرو رفتگی های مادر زادی یا اکتسابی در قسمت های مختلف بدن دارد. یکی از مزایای انتقال چربی این است که اگر در بخشی از بدن شخص احتیاج به لایپوساکشن داشته باشد هم زمان این دو کار را می توان انجام داد و به اصطلاح با یک تیر دو نشان زد. البتّه باید در نظر داشت که این کار فقط با لایپوساکشن تومِسِنت TUMESCENT LIPOSUCTION امکان پذیر است و چربی ای که به وسیلۀ لیزر متلاشی شده باشد برای انتقال و تزریق قابل استفاده نیست.
چه تفاوتی است بین انتقال چربی و استفاده ازموادّ پرکنندۀ مصنوعی یا فیلِر های سنتتیک مثل RESTYLANE و یا JUVEDERM که انقدر علاقه مند و طرف دار دارند؟
سوأل بسیار به جایی است و من امیدوار بودم این سوأل را بکنید. دو تفاوت مهمّ را می توان ذکر کرد. یکی این که فیلِر های سنتتیکSYNTHETIC FILLERS که شما نام بردید به طور معمول هر سی سی آن برای مصرف کننده حدود پانصد دلار تمام می شود. برای زمان هایی که فقط یک یا دو سی سی مادّۀ پرکننده احتیاج باشد البتّه استفاده از موادّ مصنوعی بهتر است. ولی در بیشینۀ موارد به مقادیر بیشتری از مادّۀ پرکننده نیاز است و تهیّۀ چربی خود شخص و آماده کردن آن برای تزریق به مقداری که لازم باشد با خرج بسیار پایین تر امکان پذیر است. امّا مهمّ تر این که بیشینۀ موادّ مصنوعی دوامشان بیشتر از چند ماه نیست حال آن که چربی خود شخص چون بعد از انتقال بخشی از انساج خود بدن می شود دوامش بیشتر است. حتّی نشان داده شده که در پاره ای موارد چربی منتقل شده همراه با نوسّان وزن شخص کم و زیاد می شود.

1488-5

1488-11