1500-47

1500-52

• خانم مرجان روانبخش طبق سنت هرساله مجله جوانان – در آستانه نوروز باستانی، خوشحال هستیم که یکبار دیگر با شما – حسابدار محبوب جامعه ایرانی یک گفتگوی دوستانه دیگر داشته باشیم.
– بله، با درود به همه خوانندگان عزیز مجله جوانان- خوشحال هستم که فرا رسیدن نوروز و بهار زیبا را خدمت همه هموطنان عزیزم تبریک عرض کنم و برای همه ، در هرجای دنیا که بسر می برند، آرزوی سلامتی و خوشبختی کنم.
• یادم هست از مصاحبه قبلی با شما، که فصل نوروز- همزمان با فصل فایل کردن اوراق مالیاتی در امریکا میباشد، آیا این تطبیق زمانی همه ساله اتفاق می افتد؟
– بلی – آخر فرصت های مختلفی (Reporting Deadlines) در قوانین مالیاتی وجود دارد که همه ساله یک زمان می باشد. البته استثناءهایی هم وجود دارد مثل ریپورت کردن حسابهای بانکی خارج از امریکا که چون قوانین جدید مالیاتی به حساب می آیند – تاریخ های جدیدی به تاریخ های آخر فرصت سنتی همه ساله اضافه شده اند.
• آیا از برنامه های رادیویی خود در AM 670 راضی هستید؟
– سئوال مهمتر آن است که آیا شنوندگانی که به من لطف دارند و برنامه های رادیویی مرا که هر دو هفته در روزهای جمعه، ساعت 30:12 بعد از ظهر پخش می شود را دنبال می کنند. از گفتار رادیویی من راضی هستند یا خیر؟ خوشبختانه در طی این برنامه کوتاه رادیویی توانسته ام که موارد حسابداری و مالیاتی که به درد اکثر شنوندگان عزیز میخورد را ارائه بدهم و خوشحالم که همواره مورد لطف هموطنان عزیزم قرار گرفته ام. همین لطف دوستان خوب شنونده بوده که باعث دلگرمی من در ارائه این برنامه های رادیویی بوده است.
• در تبلیغات شما، همواره بعد ازنام مرجان روانبخش، متذکر می شوید که شما مدیر ارشد سابق در IRS بوده اید، اهمیت این مسئله در چیست؟
– همانطوری که مشتریهای عزیز من اطلاع دارند، من نزدیک به 5 سال در اداره مالیات IRS مسئول آدیت (Audit) بودم که 3 سال آخر را بعنوان رئیس بخش آدیت برای دولت امریکا کار می کردم و در مقام رئیس ارشد بخش Audit، حدود 20 مامور مالیاتی (Auditor) در زیردست من انجام وظیفه می کردند. اهمیت ذکر این تجربه در اینجاست که من بعنوان حسابدار شخصی افراد یا بیزینس هایی که حسابدار آنها هستم، تمام تجربه ای را که در IRS کسب کرده ام را به نفع شخص مالیات دهنده (Taxpayer) و به نفع مشتریان خودم بکار می گیرم که در درجه اول – باعث پیشگیری از وقوع آدیت مشتریهای خودم بشوم و در درجه دوم، اگر دوستان با ورقه آدیت به دفتر من تشریف می آورند می توانم با استفاده قوانین خود دولت- در مقابل ماموران IRS از حقوق مشتریهای خودم پشتیبانی کنم.
• خانم روانبخش: معمولا چه سطح افراد یا بیزینس هایی مشتری شما می شوند؟
– سئوال جالبی مطرح کردید. مشتریهای من در یک طیف بسیار گسترده قرار دارند. از یک کارمند بسیار معمولی گرفته تا بیزینسهای بسیار بزرگ و بسیار موفق ایرانی و غیرایرانی- مشتریهای دفتر مرا تشکیل می دهند. طبیعتا هرچه یک بیزینس بزرگتر و درآمد بیشتری داشته باشد، موارد تکنیکی مالیاتی آن به همان نسبت می تواند پیچیده تر ودشوارتر از یک بیزینس معمولی باشد. ولی از نظر من، بزرگ بودن یا کوچک بودن یک بیزینس مهم نیست چرا که مقدار درآمد مشتری من هرچقدر که باشد باید در سطح خودش، موارد ریپورت کردن مالیاتی آن به نحو احسن انجام گیرد که کمترین مبلغ مالیاتی به دولت پرداخت شود، در عین حالی که صرفه جویی در پرداخت مالیات باعث ایجاد ریسک آدیت در آن بیزینس یا آن فرد نشود.

1500-53

1500-54

• در طول وظایف روزمره خودتان، بیشترین موردی را که با آن روبرو می شوید چیست؟
– موردی که من به کرات در برنامه های رادیویی خودم و همچنین در مشاوره های اولیه مشتریهای جدید عزیز خودم مطرح می کنم این است که خیلی از هموطنان عزیزم در انتخاب حسابدار خودشان و مقدار تجربه و سواد آن حسابدار زیاد توجه نمی کنند و وقتی از آنها سئوال می کنم که چطور متوجه نشدید که حسابدارتان تجربه لازم را ندارند؟ معمولا جواب این است که «ما گول تبلیغات فراوانی که در رادیو تلویزیون های ایرانی می شنیدیم را خوردیم». حقیقت امر این است که هر کسی می تواند با خرج مبلغی و تبلیغات وسیع بیزنس خود را در معرض جامعه قرار دهد، در صورتی که از نظر من هیچ رابطه مستقیمی بین سواد و تجربه یک حسابدار با مقدار تبلیغات او وجود ندارد و این ارباب رجوع است که صرفا به خاطر تبلیغات به آن حسابدار مراجعه می کند، و نهایتا خود مسئول انتخاب درست یا نادرست آن حسابدار خواهد بود.
• خانم روانبخش آیا کلاً از مشتریهای ایرانی خودتان راضی هستید؟
– همانطوری که قبلا عرض کردم سئوال مهمتر این است که آیا مشتریهای عزیز من از کارکرد من راضی هستند یا خیر؟
Customer Satisfaction یا راضی بودن مشتریهای عزیز من، مهمترین فاکتور در عرضه پروفشنال سرویس مالیاتی من و دفتر من است، چرا که بدون مشتریهای عزیز ایرانی خود مرجان روانبخش نمی تواند از بیزینس خود خوشنود باشد. ولی اینرا هم باید عرض کنم که خوشحالم که در موقعیت بسیار موفق بیزینسی قرار گرفته ام که می توانم مشتریهای خودم را انتخاب کنم که سبک کاری من با فلسفه بیزینس و رسیدگی به امور مالیاتی آنها با هم جور باشد. اتفاق افتاده است که مشتری جدیدی که با من مشاوره اولیه انجام می دهد، بعد از شنیدن اهداف مالیاتی آنها و مانورهایی که می خواهند انجام بدهند، من تصمیم گرفته ام که حسابدار مناسبی برای آنها نمی توانم باشم و بنابراین خود را بلافاصله معذور نموده ام.
اما خوشبختانه توانسته ام که یک رابطه بسیار سالم و حرفه ای با تمامی مشتریهای عزیز خودم ایجاد کنم که بدان وسیله بتوانم تمامی تجاربم را به سود آنها و جهت صرفه جویی در پرداخت مالیات برای آنها و بیزینس شان بکار گیرم.
• آیا شما رابطه همکاری با حسابدارهای دیگر هم دارید؟
– خوشبختانه در طول 14 سال گذشته و بعنوان یک حسابدار قسم خورده (CPA) توانسته ام که اطمینان تعداد زیادی از همکاران عزیزم را در کالیفرنیا جلب کنم، بطوریکه خیلی از آنها وقتی برای مشتری شان یا حتی یکی از اعضاء خانواده شان- آدیتی بوجود می آید، بی دریغ به من مراجعه می کنند و امور تکنیکی روبرو شدن با IRS را به من می سپرند.
• آیا با پروفشنالهای دیگر- غیر از حسابداران، رابطه کاری دارید یا خیر؟
– خوشبختانه با خیلی از وکلای خوب در کالیفرنیا- رابطه دو طرفه و پروفشنال خوبی دارم که موکلهای خودشان را در صورت وقوع آدیت به دفتر من ارجاع می دهند. حتی خیلی از Tax Attorney هایی که خودشان قادر به انجام آدیت موکلشان هستند، ترجیح میدهند که موارد آدیت (Audit) موکلشان ، بخصوص موارد کمپلکس و غیر عادی آنها را به من بسپرند. یک چنین اطمینان خاطری که پروفشنالهای دیگر به من و دفتر من نشان می دهند، خود باعث کوشش هرچه بیشتر من میشود که همواره سعی در ارائه بهترین سرویس ممکن را به مشتریهای خودم داشته باشم.
ضمنا خیلی از مواقع اتفاق می افتد که به همراه مشتری بسیار ثروتمند و یا معروف خود- در
Corporate Meetings یا میتینگ های سطح بالای شرکتشان – بعنوان Tax Professional یا حسابدار شرکت بصورت فعال شرکت کنم که همواره توانسته ام باعث خوشنودی و افتخار مشتری های بخصوص ایرانی خود قرار گیرم.
• خانم مرجان روانبخش صحبت دیگری با خوانندگان مجله جوانان دارید؟
– از توجه تمام دوستان عزیز و خواندن عرایض من، همچنین از مجله محبوب جوانان کمال تشکر را دارم و امیدوارم که همگی شاهد یک نوروز زیبای دیگر توأم با سلامتی و شادکامی در خانواده های خود باشیم.
شماره تلفنهای دفتر مرجان روانبخش:

818-530-2263
Toll Free: 1-800-264-5764