1570-2

1570-3

1570-5

1570-4

فیروزه خطیبی
بیش از ۷۵ هزار تن از سراسرآمریکادرمراسم اهدای تندیس آزادی به شهر لس آنجلس در محله “سنتری سیتی” این شهر شرکت کردند و روز چهارم جولای همزمان با سالگرد استقلال آمریکا را درکنار تندیسی که ازهم اکنون لقب “مجسمه آزادی غرب آمریکا” به آن داده شده است جشن گرفتند.
این پروژه نتیجه تلاش خستگی ناپذیردرهمکاری بی وقفه میان بنیاد فرهنگ و مقامات شهری لس آنجلس بود که بیش از چهار سال بطول انجامید و تنها هدف آن این بود که بتواند اثری را به شهر لس آنجلس اهدا کند که بیانگر یک احساس پایدارهنری، سمبلی از آزادی و بویژه ارتباط آن با جامعه ایرانی – آمریکایی باشد. تندیسی که هرمز عامری معاون بنیاد فرهنگ – این نهاد غیرانتفاعی، غیرمذهبی و غیر سیاسی آن را “مهم ترین و تاثیر گذارترین پروژه عمومی در تاریخ مهاجرت ایرانی – آمریکایی ها” خوانده است: “این یک هدیه ارزشمند است از طرف جامعه ایرانی به شهری با بیشترین گوناگونی های فرهنگی در کل کشور آمریکا. این تندیس یادآوری همیشگی خواهد بود از آزادی، بردباری و چندگونگی فرهنگی که ایده آن برای نخستین بار بیش از ۲۵۰۰ سال پیش توسط کوروش بزرگ معرفی و مطرح شد. همان ایده ای که بعدها توسط پایه گزاران و پدران ایالات متحده آمریکا دراساسنامه این کشورنیزگنجانده وبرای همیشه ثبت شد.”
مراسم اهدای تندیس آزادی کوروش بزرگ، یکی از بزرگ ترین جشن های تاریخ مهاجرت ایرانیان لس آنجلس و جشن رکورد شکنی بود که از بعدازظهر روز چهارم جولای با یک گردهم آیی خصوصی در طبقه دوم ساختمان جنب محل نصب تندیس آغاز شد. مکانی که اعضای بنیاد فرهنگ – برگزار کننده جشن – میزبان مهمانان ویژه از جمله هنرمندان و افراد سرشناس بودند.

1570-6

1570-7

یکی از شرکت کنندگان در این مراسم جیمی دلشاد شهردار پیشین شهر بورلی هیلز بود که این رویداد را “رویایی” خواند که بالاخره به واقعیت پیوسته است: “من چهل سال است که در این شهر زندگی می کنم. درطول همه این سال ها شاهد هم بخشی های جامعه ایرانی به این شهر بوده ام. ایرانیان این شهر بخشی از تحصیل کرده ترین و ثروتمندترین مردمان این ناحیه را تشکیل می دهند. امروز این رویداد یکبار دیگر نشان می دهد که ما ایرانی ها تا چه اندازه ازشهری که ما را درکمال هماهنگی و توافق درخود جای داده سپاسگزاریم. سپاسگزاریم برای آزادی که در این کشوربه ما داده شده. آزادی که به ما اجازه داده است به همه چیزهایی که می خواهیم دست پیدا کنیم. ما به اینجا آمده ایم و به همه چیز دست یافته ایم و امروز این ما هستیم که هدیه ای که سمبل آزادی و گوناگونی است را به شهر لس آنجلس و نسل های بعدی ایرانیان این شهر اهدا می کنیم. من بی نهایت از این موضوع خوشحالم و به آن افتخار می کنم. امروز روز افتخار ماست.”

1570-8

1570-9

آقای علی رازی پایه گزاربنیاد فرهنگ نیزپروژه تندیس آزادی کوروش بزرگ را یک رویای عملی شده خواند: “این یک نمونه کامل از موفقیت دریک همکاری و کاردستجمعی است. هرقدمی که در این راه برداشته شد، قدمی موثر بوده است که توانسته امروز ما را بجایی برساند که عملا شاهد بوقوع پیوستن یک رویای دیرپای چند ساله باشیم.”
پرویز صیاد هنرمند معروف می گوید به عنوان یک مهاجرایرانی ساکن شهرلس آنجلس امروز بیش از همیشه به ایرانی بودن خود مباهات می کند: “در سه دهه گذشته با حوادثی مواجه شدیم که بسیاری از ما هویت خودمان را از در و همسایه پنهان کردیم و وضعیتی برای ما بوجود آمد که نتوانستیم چنانچه که باید خودمان را به عنوان یک ایرانی معرفی کنیم. اما رویدادهایی مثل واقعه امروز باعث می شود که من به عنوان یک ایرانی سرم را بالا بگیرم و با افتخار بگویم ایرانی هستم. این یک چنین اتفاقی است. یکی از امتیازات مهم این رویداد این است که توسط ایرانیان خارج از کشور بوجود آمده است و می تواند از این طرف اثر مثبتی بگذارد بر روی ایرانیان داخل ایران. یعنی نه تنها این واقعه موجب مباهات ماست بلکه اثری که بر نسل جوان ایرانی در داخل ایران می گذارد بی شک اهمیتی به مراتب بیشتر دارد. جوان هایی که هرسال خطر می کنند و در حوالی نوروز به محل مقبره کوروش بزرگ می روند تا درآنجا جشن بگیرند.”
خانم انوشه اسکوئیان عضو هیئت امنای بنیاد فرهنگ می گوید این یکی از بهترین روزهای تجربه همکاری های او با بنیاد فرهنگ است: “زمانی که منشور کوروش بزرگ را به موزه پل گتی آوردیم روز بزرگی برای همه ما بود اما امروز یک آرزو و رویای باورنکردنی به حقیقت پیوسته است. وقتی از اینجا به تندیس آزادی که وسط بلوار سانتا مانیکا قرار گرفته نگاه می کنم هنوز هم باور نمی کنم ما توانسته ایم چنین کار بزرگی را به ثمر برسانیم. این یکی از بزرگترین کارهایی است که جامعه ایرانی آمریکایی های برون مرزی توانسته اند انجام دهند. کاری برای تمام ایرانیان در سراسر جهان.”
دکتراحمد کریمی حکاک، استاد دانشگاه مریلند یکی دیگر از مدعوین این روز تاریخی است که در این مورد می گوید:” این یک واقعه بسیار مهم و تاریخی است و امیدوارم از آن برداشت درستی بشود. این که کوروش بزرگ و منشور آزادی او امروز برای ما در قرن بیست و یکم چه مفهومی دارد و درکجا قرار گرفته است بیش از هرچیزدیگری اهمیت دارد.”

1570-10

1570-11

1570-12

1570-13

سخنرانی و برنامه های هنری
تا ساعت ۷ و پیش از شروع برنامه های هنری، بیش از ۷۵ هزار نفر که اکثر آن ها را ایرانی – آمریکایی های مهاجر تشکیل می دادند درتقاطع خیابان های سنتری سیتی و سانتا مانیکا بلوارد که با یک صحنه بزرگ به محل کنسرت با شکوهی تبدیل شده بود گردهم آمدند. برنامه با معرفی “مکس امینی” کمدین معروف و مجری برنامه آغاز شد و با اجرای ترانه های شاد و محبوب توسط “آرش” خواننده سرشناس بین المللی ادامه پیدا کرد.
فرهاد محیط، معاون بنیادفرهنگ ومسئول پروژه “تندیس آزادی کوروش بزرگ” در یک سخنرانی درباره چگونگی پیدایش این پروژه و اهمیت این تندیس در رابطه میان ایرانیان مهاجر و شهرلس آنجلس سخن گفت:”چهار سال پیش ما فکر کردیم یادمانی در یک مکان عمومی ساخته شود تا از این طریق از ایالات متحده آمریکا قدردانی کنیم. کشوری که همان ارزش های انسانی که ما بعنوان مهاجران ایرانی تا به این حد به آن اعتقاد داریم را ارج می گذارد. در آن زمان درنظرداشتیم از حمایت همه دوستان و همراهان و درمجموع علاقمندان دیگر هم بهره مند شویم تا بتوانیم این هدیه را از سوی همه به شهر و کشوری که ما را به گرمی پذیرفته و خانه امروز ماست اهدا کنیم. امروز شاهد موفقیت این پروژه هستیم و از هم اکنون اعلام می کنیم که بخاطراستقبال شما و وجود جمعیتی که دراینجا حضوردارد این رویداد از امروز ببعد بصورت یک برنامه فرهنگی سالیانه برگزار خواهد شد. “
آقای محیط سپس هنرمندسازنده تندیس آزادی، آقای سسیل بالموند را به حاضران معرفی کرد. آقای بالموند هنرمند سریلانکایی تبار بریتانیایی که پیش از این چندین طرح دیگر در زمینه آثار فضای عمومی پیاده کرده است ضمن توضیح درباره چند وچون طرح این تندیس خود را فردی از میان اقلیت ها خواند که به شدت تحت تاثیرپیام استوانه کوروش بزرگ بوده است: “این استوانه از ۲۵۰۰ سال پیش تا کنون دست به سفری زده است که هنوز هم تا امروز ادامه دارد. بنیانگذاری و پی افکنی این استوانه حقوق بشری به مراتب عظیم تر از طرحی است که در قالب این تندیس پولادین پیاده شده است.”
پس از سخنان سسیل بالموند، آقای هرمزعامری معاون بنیادفرهنگ پیامی از طرف جری براون فرماندارایالت کالیفرنیا را برای حاضران قرائت کرد.”تندیس آزادی کوروش بزرگ ایده ال ترین هدیه ایست که نمایانگر نماد کالیفرنیا است، ایالتی که همواره گوناگونی فرهنگی را عزیز میشمارد. من از اجتماع ایرانی – آمریکایی برای پیشگام شدن و رهبری گروه های گوناگون که حامیان این پروژه بودند و کمک به تحقق بخشیدن به این لوحه ی یادبود سپاسگزارم.”پل کرتزعضو شورای شهرضمن خوشامد گویی به حاضران به زبان فارسی درباره مراحل مختلف به ثمر رسیدن پروژه تندیس آزادی و همکاری های بین بنیاد فرهنگ و شهرداری شهر لس آنجلس سخن گفت و به اهمیت نقش سمبلیک این تندیس درپیشبرد اهداف مشترکی چون آزادی و هماهنگی بین اقوام گوناگون سخن گفت: “ایده عالی این پروژه از همان پنج سال پیش که به شهر ارائه شد برای من شخصا از اهمیت خاصی برخوردار بوده است. انجام این پروژه بیش از هر چیز ما را بعنوان همشهری گردهم آورده است. این تندیس نمادی است از آزادی، پذیرش گوناگونی واهمیت ارزش های انسانی. ارزش هایی که اساس این کشور نیز بر آن بنا شده است.” سپس ویدیویی با پیامی از طرف اریک گارستی، شهردار شهر لس آنجلس نمایش داده شد. او درپایان سخنانش تماشاگران را دعوت به تماشای لحظه پرده برداری نمود.
مراسم با روگشایی باشکوهی ازتندیس آزادی کوروش بزرگ و آتش بازی ادامه یافت و پس از آن “ابی” خواننده معروف برخی از معروفترین ترانه های خود را برای حاضران اجرا کرد که با استقبال شدید عموم روبرو شد.
آقای علیرضا اردکانی مدیر اجرایی بنیاد فرهنگ ضمن ابرازشادمانی ازاستقبال کم نظیرایرانیان از این برنامه باشکوه گفت: “ما ایرانی ها در این چهارم جولای تاریخ ساز شدیم و به دنیا نشان دادیم که ایران و ایرانی واقعا چگونه است. تماشای موج تماشاگرانی که هر شش خط بلوار بزرگ سانتا مانیکا را پوشانده و تا چشم کار می کرد ایستاده بودند برای من بسیارتاثیرگذار و برانگیزنده بود. شاید بتوانم بگویم یکی از پرافتخارترین لحظات زندگیم را همانجا تجربه کردم. همان لحظاتی که توانستم این روز مهم را با هموطنان دیگرم و کل جامعه ایرانی شهر لس آنجلس جشن بگیرم. حالا دیگر این شهر یک اثرفضای عمومی چشمگیر دارد که سمبلی است از انسانیت و آزادی برای همه. سمبلی که ایده آن از کوروش بزرگ آغاز شده و ازاین پس، همه مردم ازهرقوم و نژاد و فرهنگی می توانند از کنارآن رد بشوند و بیشتر و بیشتربا او و اعتقاداتش آشنا بشوند.”

1570-14