1499-9

در اسکار امسال فیلم Mad Max بیشترین اسکار را بـرد

و صدرنشین دوم و سوم Revenant  و Spotlight بودند

مراسم اسکار امسال به جرات بی رمق ترین مراسـم در چنـد دهه اخیر بود

مراسم اسکار امسال، که به اسکار سفید لقب گرفته بود شور و حال و هیجانی در اجرا هم نداشت،

کریس راک کمدین معروفدر مراسم اسکار از خود هیچ حرکت و ذوق و جنب وجوشـی نشان نداد

و در بخشی سیلورمن کمدین معروف به یاری او آمد

1499-11

هشتاد وهشتمین سالگرد مراسم اهدای جوایز اسکار، یکشنبه شب 28 فوریه در دالبی تیاتر لس آنجلس، برگزار شد ضمن اینکه کریس راک مجری برنامه بود.
به جرات و بنا به گفته صاحبنظران وهمچنین دیدگاه نمایندگان مجله جوانان، اسکار امسال یکی از بدون هیجان ترین مراسمی بود که در چند دهه اخیر برگزار شد، امسال بازیگران سرشناس بدلیل حضور بیش از 200 شبکه تلویزیونی و 400 نشریه، اندک و گذرا حاضر به مصاحبه می شدند و بیشترشان عکس هم نمی گرفتند.
یکشنبه در مراسم اسکار فیلم های Spotlight / Revenant/Mad Maxصدرنشین بودند.

برندگان جوایز

بهترین فیلم: Spotlight
بهترین کارگردان:
الیهاندرو جی اناریتو برای :Revenant
بهترین بازیگر نقش اول:
لیوناردو دیکاپریو برای: Revenant
بهترین بازیگر زن نقش اول:
بری لارسون برای:Room
بهترین بازیگر مرد نقش دوم:
مارک رایلنس برای :Bridge Of Spies
بهترین بازیکن زن نقش دوم:
الیسیا ویکاندر برای:Danish Girl
بهترین فیلمنامه اورژینال: جاش سینگر و تام مک کارتی برای: Spotlight
بهترین فیلمبردار:
امانوئل لوسکی برای:Revenant
5 جایزه بهترین پروداکشن دیزاین، بهترین ادیت فیلم، بهترین کاستوم دیزاین، بهترین میکاپ ، بهترین ادیت صدا به فیلم Mad Max Fury Road تعلق گرفت.
بهترین موزیک متن: به انیو موریکونه برای:
The Hateful Eight
بهترین فیلم خارجی:
Son of Saul از هانگری (مجارستان)
بهترین فیلم انیمیشن: Inside Out
بهترین فیلم مستند: Amy
بهترین فیلم کوتاه انیمیشن: Bear Story
بهترین جلوه های ویژه:
در فیلم : Ex Machina
بهترین فیلم مستند کوتاه:
A Girl in the River
The Price of Forgiveness
بهترین لایواکشن کوتاه: Stutterer
بهترین فیلمنامه :Adapted Screenplay
The Big Short
بهترین موسیقی فیلم:Writing on the wall برای فیلم: Spectre

1499-12

1499-13

1499-14

1499-15

درحاشیه

• چه قبل و چه بعد از مراسم اسکار امسال، مسئله سفید بودن اسکار و کنار گذاشتن سیاهپوستان، داغ ترین بحث درباره اسکار بود و در طی برگزاری آن هنرمندان بسیاری چه مستقیم و چه غیر مستقیم، انتقاد خود را به گوش ها رساندند
• در میان حاضرین در سالن دالبی تیاتر، امسال کمترین بازیگران و دست اندرکاران سیاهپوست حضور داشتند. بخصوص از میان چهره های نامدار، تنها 10 چهره معروف دیده می شدند.
• حضور جو بایدن معاون ریاست جمهوری و حمایت او از مبارزه با آزار و اذیت جنسی و جسمی و سپس معرفی لیدی گاگا از صحنه های جالب اسکار بود در حالیکه اجرای آهنگ Til it Happens to You توسط گاگا، از پراحساس ترین لحظات بود و حاضرین برای ادای احترام و تشویق بپا خاستند خصوصا که بسیاری از قربانیان تجاوز جنسی در اجرای آهنگ او را همراهی کردند.
• لیوناردو دیکاپریو، امسال بالاترین افتخار سینمایی خود را کسب کرد و الحق دست اندرکاران سینما، بیشترین احترام را به او گذاشتند و خود دیکاپریو روی صحنه از استاد سینمایی خود اسکورسیزی ستایش کرد، از الیهاندرو تشکر نمود و تام هاردی همبازی خود را برادر خواند.
• زمان اهدای جایزه به دیکاپریو و پس از سخنرانی، کیت وینسلت همبازی او در تایتانیک، دچار احساسات شده و اشک می ریخت و نکته مهم اینکه این چهارمین سال حضور دیکاپریو در اسکار است، که با مادرش ظاهر میشود.
• بسیاری امسال روی استیون اسپیلبرگ بخاطر فیلم پل جاسوسان Bridge of Spies بعنوان بهترین کارگردان حساب کرده بودند، ولی الیهاندرو، بخت بلندی داشت.
• شارلیزترون انتظار زیادی داشت بخاطر فیلم Mad Max جایزه اسکار را ببرد و وقتی بری لارسون جایزه را گرفت، صورت شارلیز در هم رفت و حتی در پارتی بعد از اسکار از دست خبرنگاران گریخت.

1499-16

1499-17

1499-18

• در حاشیه اسکار از اینکه ادریس البا، برای فیلم Beasts of No Nation و ویل اسمیت برای فیلم Concussion و فیلم Straight Outta Compton کاندیدا نبودند، بسیاری انتقاد و اعتراض داشتند.
• درخیابان هایلند و اطراف محل برگزاری اسکار، گروهی از حامیان حقوق نژادی، طی تظاهراتی به تبعیض در مراسم اسکار اعتراض کردند درحالیکه گروهی از بازیگران معروف نیز در میان شان دیده می شدند.
• امسال فیلمی از ایران در اسکار شرکت نداشت، ولی بیشترین فیلم های خارجی از اروپا بود.
• الیهاندرو که سال قبل برای فیلم Birdmanاسکار را برد، حتی خودش باور نداشت امسال هم جایزه را با رقبای بزرگی چون استیون اسپیلبرگ ببرد.
• نکته ای که حیرت همه را برانگیخت اینکه فیلم Star Wars هیچ جایزه ای حتی جایزه اسپشیال افکت را هم نبرد و ناکام بزرگ اسکار بود. ضمن اینکه جی جی آبرامز کارگردان آن چهره خوشحالی نداشت.
• در مورد جایزه بهترین فیلم Spotlight نه تنها اهدا کننده آن مورگان فریمن حیرت کرد، بلکه حاضرین در سالن نیز حیران ماندند، نه اینکه فیلم قابلیت جایزه نداشت، بلکه با توجه به رقبای بزرگ خود، تا این حد پرقدرت نبود ولی در پشت پرده مسائل سیاسی به این جایزه کمک کرد.
• دیکاپریو زمان سخنرانی اش درباره حفظ محیط زیست و مسائل انسانی با زیبایی خاصی سخن گفت و وقتی خبرنگاران با مردم و هنرمندان حرف میزدند همه به اتفاق جایزه را حق مسلم او میدانستند.
• ووپی گلدبرگ ستاره سیاهپوست کمی درباره بزرگ کردن مسئله سفید بودن اسکار انتقاد کرد و اینکه خیلی ها اسکار را تحریم کردند منصفانه ندانست.
• عدم حضور تام هنکز کاندیدای اسکار درجمع هنرمندان مورد سئوال بود، ضمن اینکه در جریان مراسم به بهانه های مختلف از هنرمندان سیاهپوست ستایش شد.

گفتگو با ادی ردماین کاندیدای اسکار

1499-19

ادی ردماین بازیگر بریتانیایی تبار، که در زمان تحصیل، همکلاس پرنس ویلیام بوده، اولین اسکار خود را سال گذشته بخاطر نقش جذاب اش در فیلم The Theory of Every thing بدست آوردو امسال هم برای فیلم Danish Girl کاندید بود فیلمی براساس زندگی واقعی لیلی البی که اولین مرد در تاریخ، که به تغییر جنسیت تن داد وجان برسر آن گذاشت.
می گویم: شما در هر نقش و قالبی فرو می روید، از استیون هاکینز تا لیلی البی، براستی درآن استادانه غرق میشوید؟
می گوید: من همیشه باور دارم که یک بازیگر نمی تواند بگوید من نیاز دارم در این نقش ظاهر شوم، بلکه باید به خود بگوید آیا این قصه و نقش، ارزش های لازم را برای من دارد؟ و من اینگونه نقش هایم را انتخاب می کنم. این اولین باری نبود که من در نقش یک زن ظاهر می شدم در سال 2002 من چنین نقشی را در صحنه های تئاتر لندن بازی کردم ولی این بار کار تفاوت بسیار داشت و اینکه باید یک جابجایی از قالب مرد به زن داشته باشم.
• شما همیشه در نقش های واقعی ظاهر میشوید برایتان تفاوتی میان این نقش ها و دیگر نقش ها دارد؟
– زمان ایفای نقش های واقعی، احساس نزدیک بودن با آن شخصیت ها را دارم. کار آسانی نیست، ولی احساس خوبی دارد.

گفتگویی کوتاه با جنیفر لارنس کاندیدای اسکار

1499-20

گفتگو با جنیفرلارنس ستاره پرکار و محبوب روز آسان نبود، در یک فرصت کوتاه و گذرا، به این ستاره روز می گویم شما با وجود بسیار جوان بودن، در طی سالهای گذشته مرتب کاندیدای جوایز بزرگ از جمله اسکار بودید، از Winter Bone تا Hunger Games و سپس دریافت اسکار برای فیلم Silver Lining Playbook و اینک برای فیلم Joy براستی این نقش چه احساسی به شما داده؟
می گوید: من از تلاش و رقابت لذت می برم، به فیلم Joy، که یک قصه واقعی است بسیار امید بسته بودم چون خودم را از ابتدا در این قالب غرق کردم. شخصیت فیلم با من نزدیکی زیادی داشت من از تین ایجری با چنین کارکتری بزرگ شدم.
• یکی از نکات مهم شخصیت شما در جوی اینست که پی به کارکتر خود می برید و برای اثبات آن می جنگید!
– همین مسئله برای من هیجان انگیزبود بنظر من وقتی شخصی به خودش اعتماد نداشته باشد، هیچکس به او اعتماد ندارد، این شخصیت را بدلیل اینکه قانع نبود دوست داشتم.
• در فیلم، مادر بزرگ به جوی می گوید که می تواند به همه آرزوها و رویاهایش برسد آیا شما درخانواده مورد تشویق بودید؟
– درست برعکس، همه با بازیگری من مخالف بودند، وقتی 14 ساله بودم، خیال داشتم به نیویورک بروم و هنرپیشه بشوم ولی خانواده سخت مخالف بودند و من در پشت پرده با درآمدی که از بیبی سیتری بدست می آوردم، توشه سفرم را فراهم ساختم و موفق شدم.