1715-65

بی بی سی فارسی

پلیس استان گیلان گزارش‌ها درباره قتل ناموسی دختری ۱۴ ساله به دست پدرش در روستایی در این استان را تایید کرده و مقام‌های قضایی بعد از چند روز سکوت از “رسیدگی ویژه” به این پرونده خبر داده‌اند.
پیشتر رسانه‌های محلی گزارش داده بودند که پدر رومینا اشرفی او را با داس در خواب “سر بریده است.”
این قتل روز اول خرداد در یکی از روستاهای بخش حویق در شهرستان تالش رخ داد، اما خبر آن چند روز بعد منتشر شد.
مجید رسول‌زاده، سرپرست معاونت اجتماعی پلیس استان گیلان بدون نام بردن از مقتول گفته است که متهم در تحقیقات پلیس، انگیزه قتل دخترش را “اختلافات خانوادگی و فرار او از منزل” عنوان کرده است.
آقای رسول‌زاده گفته “مردی ۳۷ ساله دخترش را با وارد کردن ضربات یک جسم تیز و برنده به ناحیه گردن به قتل رسانده” و “در محل وقوع جرم دستگیر شده است”.
به گفته او متهم در تحقیقات پلیس گفته است که دخترش “به قصد ازدواج با مردی ۳۰ ساله بر خلاف رضایت او به دلیل اختلاف سنی زیاد” از منزل فرار کرده بود.
به گفته مقام‌های قضایی پدر رومینا در بازداشت است و “تحقیقات تکمیلی درباره انگیزه و علت قتل ادامه دارد.”

رسانه‌ها چه گفتند؟
رسانه‌های محلی در گیلان گزارش داده بودند که رومینا اشرفی در رابطه‌ای بوده که خانواده او به شدت مخالف آن بوده‌اند و به همین دلیل از خانه فرار کرده است.
اما پلیس بعد از گزارش خانواده‌ها او و مرد همراهش را دستگیر کرده است. به گفته شاهدان محلی رومینا از ترس جانش نمی‌خواسته به خانه برگردد اما پلیس “طبق قانون” او را تحویل خانواده‌اش داده است.
بنا بر این گزارش‌ها بعد از بازگشت به خانه، پدر رومینا در خواب به سراغ او می‌رود و ابتدا سعی می‌کند او را خفه کند، اما نمی‌تواند و با داس گردن او را می‌برد و “سرش را از تنش جدا می‌کند.”
مادر رومینا بعد از دیدن این صحنه با شیون و فریاد همسایه‌ها را خبر می‌کند و در نهایت پلیس پدر رومینا را دستگیر می‌کند.
جان احمد آقایی، معاون دادگستری گیلان درباره قتل رومینا گفته است: “پس از اینکه فرزند تحویل خانواده می‌شود آنها شب را در منزل یکی از بستگان در آستارا ساکن می‌شوند و شرایط کاملا معمولی و طبیعی بوده است، ولی فردای آن روز به روستای خود بر می گردند و مشخص نیست آنجا چه اتفاق غیر عادی رخ داده است که در هنگام غروب و وقتی دختر در خواب بوده، پدر، دختر خود را به قتل می‌رساند.”

1715-64

نام “قاتل” روی اعلامیه ترحیم
این قتل ناموسی در فضای مجازی بازتابی گسترده همراه با شوک و ناباوری داشته است.
تصویری از اعلامیه ترحیم این دختر ۱۴ ساله دست‌به‌دست می‌شود که نام پدر او زیر نام مقتول و به عنوان اولین اسم از افراد صاحب عزا دیده می‌شود.
این موضوع در کنار سرنوشت قضایی پرونده موجی از نفرت و انتقاد را در میان کاربران و شبکه‌های اجتماعی ایجاده کرده است.
بر اساس قانون مجازات اسلامی در ایران پدری که فرزندش را بکشد قصاص نمی‌شود و در صورت محکومیت در دادگاه به پرداخت دیه و حبس محکوم می‌شود.
معاون امور اجتماعی بهزیستی استان گیلان قتل رومینا را “نمونه‌ای از نقض آشکار حقوق کودک” خوانده و گفته “این اتفاق به دلیل فقر آگاهی و وجود باورهای متعصبانه” افتاده است.
رضا جعفری سدهی گفته به دلیل ماهیت جرم، دادستان “مطابق با ماده ۵ قانون حمایت از کودک و نوجوان به عنوان مدعی‌العموم” وارد عمل شده است.
معصومه ابتکار، معاون رئيس جمهور در امور زنان و خانواده، در توییتی در واکنش به این قتل نوشته است “با پیگیری و درخواست دولت و مجلس لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان در اخرین مراحل است.”
این لایحه دو سال پیش به مجلس فرستاده شده اما هنوز تصویب نشده است.

دو روایت متفاوت
سایت میدان در گزارشی با مردی که گفته شده دوست رومینا اشرفی بوده و همین طور عموی مقتول صحبت کرده که دو روایت متفاوت از ماجرا تعریف کرده‌اند.
در این گزارش، بهمن ۳۵ ساله گفته است که پدر رومینا به دلیل آن که “مذهب ما یکی نبود” مخالف ازدواجشان بوده و در پی این مخالفت‌ها رومینا از او خواسته که “او را فراری بدهد”.
او می‌گوید آنها با هم فرار کرده‌اند تا این که پدر رومینا از او به دلیل “آدم‌ربایی” شکایت کرده و در نهایت پلیس آنها را دستگیر کرده است.
بهمن گفته است که یک شب در بازداشت بوده اما چون رومینا در بازجویی‌ها گفته که به اجبار همراه او نرفته، آزاد شده است.
اما اسفندیار اشرفی، عموی رومینا در گفت‌وگو با سایت میدان، بهمن را متهم کرده که “با زور و تهدید” رومینا را با خود برده و شش روز او را نگه داشته است.
او می‌گوید: “بعد از این موضوع حتی ما خواستیم که بیایند و خواستگاری کنند اما خانواده آن پسر گفتند نه، پسر ما اشتباه کرده است. حتی عاقد آمده بود که عقدشان کند اما آن پسر قصدش چیز دیگری بود.”
عموی مقتول می‌گوید مادر ۴۰ ساله رومینا شرایط روحی خوبی ندارد و زندگی برادر شش ساله رومینا “نابود شده است.”