1433-48

1433-49

شهبال شب پره هنرمند با سابقه و خالق گروه بلک کتز از سالهای دور، از حدود 50 سال پیش، هنوز پرانرژی، هنوز نوگرا، خالق و مبتکر است. وقتی از او درباره بلک کتز می پرسم می گوید: ذکایی عزیز خودت بهتر از هرکسی می توانی درباره بلک کتز حرف بزنی، درحدود 25 سال پیش که اولین گروه بلک کتز را در امریکا بنیاد گذاشتیم، شما با گروه مصاحبه داشتی، حتی اگر به سالهای دور و به عقب تر برگردیم به زمان فرهاد بعد شهرام و ابی برسیم، باز هم خودت با آنها گفتگو کردی، هرگاه گروه عوض شد، نام تازه ای برایش برگزیدیم، مثلا وقتی با کامیار شروع کردیم نام Black Cats Next Level را اعلام کردیم امسال با تغییر و تحول تازه وتیم جوان تر نام Black Cats Ultimate را انتخاب کردیم، که به معنای آخرین و نهایت این گروه خواهد بود.
• از این گروه جوان و آخرین نسل بلک کتزها برایمان بگو!
– امروز با ادوین خواننده جدید گروه، پرویز بزمی پور کارگردان، میثاق نوازنده پرکاشن گروه اینجا هستیم.
• از ادوین شروع می کنیم، که چهره جدیدی است، که براستی چگونه به بلک کتزپیوست چه شد که شهبال تو را برگزید، چون می دانیم شهبال خیلی سختگیر است.
– ادوین می گوید: در حقیقت آشنایی من با گروه از زمان بچگی ام آغاز میشود، من با آهنگهای این گروه خاطره ها دارم. آنها را اجرا می کردم، تا چند سال پیش از طریق ایمیل با آقای شهبال تماس گرفتم، من آنزمان در دبی بودم، باید به ایران برمی گشتم قرار گذاشتیم در آینده همدیگر را ببینیم.
•شهبال شب پره را از چه دیدگاهی نگاه می کنی؟
– من آقای شهبال را از دیدگاه یک استاد با تجربه، یک انسان با شخصیت ویژه می شناسم چون از دیدگاه من، مهم این نیست که یک شخص در یک رشته هنری فعال باشد، حتی سابقه داشته باشد، مهم شخصیت هنری و اجتماعی اوست و اینکه شما تا چه اندازه می توانید با او رابطه کاری سالم داشته باشید. من در گروه بلک کتز به رهبری و هدایت آقای شهبال، صمیمیت خاصی می بینم، همه با شخصیت، اهل خانواده هستند، ما مثل یک خانواده هستیم، برای من شهبال شب پره حالت مدیر را نداشته، بلکه او را یک دوست خوب می بینم.
• فکر می کنم درباره بلک کتز، پوست عوض کرده، این بدلیل ابتکار و ذوق پایان ناپذیر شهبال است، اینکه کارهایش قابل تقلید نیست همیشه با خود می گویم، آیا واقعا قدر شهبال را می دانند، انسانی بدون عقده ای که چهره های جوانی چون پرنده ای پرواز می آموزد، و حتی زمانی که پرواز می کنند و دور میشوند، اعتراضی نمی کند، می خواستم بدانم رفرم تازه در گروه را چگونه احساس می کنید.
– شهبال شب پره همیشه پیشرو و پیشگام بوده، خوشبختانه گروه جدید، مخلوطی از هنرمندان داخل وخارج است، یعنی در زمینه موسیقی ایرانی و ملودیهای شرقی و موزیک غربی کار کرده اند. ما داریم این دو موزیک را بهم می آمیزیم، خود من هم ایرانی می خوانم و هم انگلیسی و کلاسیک غربی. در جمع ما آنها که موزیک را تنظیم می کنند، این موارد را در نظر می گیرند. تا بچه های داخل و بچه های خارج با موزیک ما رابطه برقرار کنند.
• با پرویز عضو دیگر گروه حرف می زنیم و نظرش را می پرسیم و اینکه چه آینده ای برای بلک کتز می بیند.
– این سعادت بزرگی برای من بود، که دراین مقطع از شروع بلک کتز جدید، به گروه پیوستم. ما شانس مان بیشتر است چون زمانه ما، زمانه بهتری است و خوب می دانیم که شهبال شب پره با حساب و کتاب، بعد از حدود 50 سال، نام جدید را بعنوان نهایت و حد تکامل گروه بلک کتز برگزیده است. ضمن اینکه اصرار داشت بچه ها از سرزمین های مختلف و با سوابق و فعالیت های متفاوت به گروه پیوند بخورند. من از بلژیک آمدم، ادوین از ایران و دبی آمده، این گروه استایل خود را دارد، من بعنوان لیدر بند و نوازنده کیبورد در جمع حضور دارم.

1433-50

• شهبال رشته سخن را بدست می گیرد:
– همانطور که پرویز و ادوین گفتند برای اولین بار کارها میان ما تقسیم شده، هفت نفر در هفت دپارتمان مختلف کار می کنند، کسی در کار دیگری دخالت نمی کند، قبلا در بلک کتز اگر 9 عضو داشت، 8 عضوش من بودم. به همه کارها دخالت می کردم، چون باید دخالت می کردم، مراقب بودم. ولی خوشبختانه این گروه همه شان تعلیم دیده و با تجربه و متخصص درکار خود هستند، مثلا پرویز دیرکتور موسیقی ماست. او باید فینال موسیقی را تائید کند و بعد پخش شود. من اگر آهنگی می سازم با خواننده گروه مشورت می کنم که آیا به جنس صدایش می خورد یا نه. خواننده باید در اجرای آهنگ راحت باشد. باید با آن رابطه احساسی برقرار کند.
• میثاق را به بحث دعوت می کنیم.
– می گوید: من بعنوان نوازنده پرکاشن، با ادوین کار کرده بودم، از من دعوت کرد تا به گروه جدید بلک کتز بپیوندم. من از بچگی با این گروه احساس نزدیکی می کردم و اینک خوشحالم که عضو آن هستم من تقریبا بیشتر عمرم را در امریکا گذرانده ام قبلا قطر بودم، من درایران بدنیا نیامده ام، اینک خوشحالم با شهبال عزیز با پرویز عزیز که تحصیلات موسیقی در بلژیک دارد وادوین که سالهاست می خواند با تجربه و تعلیم دیده است کار می کنم.
شهبال می گوید:
– میثاق مسئولیت بزرگی دارد، او هماهنگ کننده گروه نیز بحساب می آید. او خیلی جدی کارها را دنبال می کند، به ساعت و زمان اهمیت می دهد، مثل ساعت کار می کند، اگر هر کدام ازبچه ها یک چمدان دارند، میثاق یک کامیون دم ودستگاه دارد. من قول می دهم تا یک سال دیگر جامعه ایرانی یک نوازنده بزرگ بنام میثاق دارد.
این بچه ها همه مسئولیت را می فهمند، اینها می دانند از 50 سال پیش که فرهاد با بلک کتز آغاز کرد تا امروز که ادوین برجای او تکیه کرده، 50 سال تجربه پشت این گروه خوابیده است، برای گروه فقط قشنگ خواندن و قشنگ نواختن مهم نیست، شخصیت و پرستیژ بچه ها و گروه مهم است، ادوین خوشبختانه این توانایی را دارد ، او با بسیاری ازموزیسین ها و خوانندگان معروف برنامه اجرا کرده است.
ادوین می گوید:
– من از بچگی در موسیقی غرق بودم، در 13 سالگی بصورت حرفه ای کار کردم، گیتار و پیانو می نواختم. آهنگسازی می کردم، بعد در کوچ به دبی 5 شب در هفته برنامه داشتیم بعد به امریکا آمدم و در مسابقات X Factor شرکت کردم، در آن مسابقات دو مرحله را پشت سر گذاشتم و جزو تاپ ترین خوانندگان کالیفرنیا قرار گرفتم.
شهبال ادامه میدهد:
– سه نفر ازاعضای گروه امروز حضور ندارند. یکی برادر پرویز است که بیس میزند همان خصوصیات پرویز را دارد و نوازنده ای در سطح بین المللی است. دیوید که درام می زند، با سابقه طولانی و دست های هنرمند، رامین ذکاء یار قدیمی بلک کتز که از سالهای اول فعالیت دراینجا با من بوده است.